-- Ik weet niet of dit in het juiste topic is geplaatst. Bij voorbaat excuses als dat niet het geval is.--
Ik ben van plan om deze schakeling te gaan bouwen.
Bouwen is een ding, maar begrijpen en verbeteren is nog veel leuker. Het meeste van de schakeling begrijp ik, ik heb alleen nog wel een aantal vragen.
- Waar dienen de diodes D1 en D2 voor? Dit lijkt mij namelijk gewoon een kortsluiting naar de ground.
- Waar dient de condensator naast deze diodes voor? Ik snap dat het een high pass filter is, maar die is op dat punt toch helemaal niet nodig?
- Waarom zit er een 1M ohm weerstand voor de opamp? Dit gedeelte kan toch prima weggelaten worden indien er gebruik wordt gemaakt van een labvoeding of iets in die richting.
Alvast bedankt voor de informatie
- Waar dienen de diodes D1 en D2 voor? Dit lijkt mij namelijk gewoon een kortsluiting naar de ground.
DIE maken nu juist de vervorming ('distortion'). Staat in het schema: 'for different sounds, try replacing diodes by.. '
- Waar dient de condensator naast deze diodes voor? Ik snap dat het een high pass filter is, maar die is op dat punt toch helemaal niet nodig?
Andersom; hij haalt de hoogste frequenties juist weg. Anders klinkt het geluid àl te scherp. Kun je mee experimenteren.
- Waarom zit er een 1M ohm weerstand voor de opamp?
Ik zie vier 1M weerstanden. Twee maken 4,5 V voor de refentie, de derde voorkomt dat je signaal verdrinkt in de 1uF condensator, en de vierde (gestippeld) voorkomt klikken bij het omschakelen.
Maar de distortion wordt toch gecreeërd door het clippen van de opamp omdat hij nooit de versterkings factor kan halen? En hoe creëren de diodes precies het distortion geluid? Komt dat vanwege drempelspanning?
hadv
Just find out what you like and let it kill you
Goed dat je het zegt, ik zie ook geen schema in de post. Maar ik heb de link uit 'eigenschappen' in een nieuw browservenster geplakt en toen zag ik het schema wel.
http://www.freeinfosociety.com/electronics/schematics/audio/pictures/m…
En nee, de vervorming wordt niet gemaakt door de opamp, maar door de diodes. Boven hun drempelspanning gaan ze geleiden en begrenzen zo de spanning, zodat die niet meer verder toeneemt; de schakeling is een 'clipper'.
Wat bedoel je trouwens met 'de versterkingsfactor niet halen'? De versterking (van de opampschakeling) is instelbaar vanaf minder dan één twee tot een heleboel.
Om een of andere reden wordt de afbeelding niet goed weergegeven. Desalniettemin, hier staat ie
http://www.freeinfosociety.com/electronics/schematics/audio/pictures/m…
Met de versterkingsfactor niet halen bedoel ik dat de opamp nooit meer dan 9V gaat uitzenden omdat zijn voeding niet meer levert. In dat geval gaat deze clippen (toch?).
[Bericht gewijzigd door chaoot op (33%)]
hurricane
Mvg Oswald
Ik zie dat de schakelaar rechtstreeks je signaal verdeeld.
Dat gaat gekraak geven bij het omschakelen. Misschien moet je eens zoeken achter een systeem dat op een andere manier werkt.