Dag,

Ik heb vorig weekeinde een defecte midiset van Samsung gesloopt. De eindtrap deed het nog en heb zodoende deze gerecycled.

Ik heb alle onnodige onderdelen verwijderd en toen de versterker aangesloten.
Ik kreeg helaas alleen een brom, vervolgens het rechter kanaal met de aarde kortgesloten en opeens was de brom op beide kanalen verdwenen.

Het printontwerp zal het probleem wel niet zijn aangezien het geheel ooit goed gewerkt heeft.

Hieronder een gedeelte van het schema (klik voor groter schema):
http://members.home.nl/jochum/circuits/samsung-max440_mod(uitsnede).gif

* Alle onderdelen met rood gemarkeerd zijn verwijderd

Ergens wordt een mooi 50 Hz signaaltje opgepikt en versterkt.

Je zult even goed moeten nagaan of je niet iets teveel hebt weggesloopt. En of de aarde-aansluitingen nog in tact zijn.

En ik kan vanaf hier niet zien wat er aan de connectoren wordt aangesloten (die je ook gedeeltelijk hebt weggehaald zo te zien).

Er zat maar 1 externe ingang op en die was aan een IC geknoopt.
Ik kon helaas geen signaal aarde vinden, die zal ik opnieuw moeten maken, ideeën of tips hiervoor?

De enige connector die ik verwijderd heb was de hoofdtelefoon aansluiting.

Ja het lijkt me erg verstandig je ingangssignaal netjes aan te sluiten.
De ster bij je bruggelijkrichter, dat lijkt me wel een mooie ground-aansluiting.

En over de connectors: wat is het 10-polige ding rechtsboven dan?

En weet je ook heel zeker dat je je eindtrap een goeie gestabiliseerde voeding aanbiedt?

Het schema is net niet leesbaar.

Voor de bufferelco's is een slechte plaats om de gnd aansluiting van het signaal te maken, de relatief grote rimpelstroom loopt door de bedrading tussen de elco's en de gelijkrichter en zorgt dan voor een forse ratel in je signaal. Tussen de bufferelco's kan in een klein uit modules opgebouwd apparaat te doen zijn.

Gebruikenlijk is een aansluiting in de buurt van de onderkant van de terugkoppeling, dan heb je weinig risico dat er iets tussenkomt. Mits je voeding verder zweeft, uiteraard.
Dit kun je in lijn zien met het aloude "stervormig opgezette gnd routing" verhaal, maar dat heeft wat mij betreft alleen betekenis locaal in dit soort opamp trapjes. Probeer verder alleen in stroomkringen te denken.

Het is niet gebruikelijk eindversterkers zoals deze, met een uitstekende PSRR, gestabiliseerd te voeden. Het is duur en moeizaam, en levert dan met veel moeite hetzelfde op als dat je een symmetrische clipper toevoegt voor de ingang.

Let verder een beetje op de gain structure, dit soort IC's versterkt vaak zomaar 20 of 30 dB, dat kan onhandig veel zijn.

Op 15 december 2011 18:45:11 schreef M-i-c-h-e-l:
Ja het lijkt me erg verstandig je ingangssignaal netjes aan te sluiten.
De ster bij je bruggelijkrichter, dat lijkt me wel een mooie ground-aansluiting.

En over de connectors: wat is het 10-polige ding rechtsboven dan?

En weet je ook heel zeker dat je je eindtrap een goeie gestabiliseerde voeding aanbiedt?

Ik heb een audio stekker gesoldeerd met de aarde aan de ster, maar helaas nog steeds een brom. Het moet inderdaad iets anders zijn.

Die connector is een printplaatverbinding, hiermee word de versterker print aan bedieningsprint verbonden. Dat gebruik ik echter niet meer, alle verbindingsbruggen daar naartoe zijn verbroken.

De voeding voor de eindtrap is nog origineel, ik heb gecontroleerd of deze de juiste voltages geeft wat inderdaad het geval bleek.
De originele voeding is ongestabiliseerd wat mij niet een probleem lijkt, dit soort schakelingen worden vaak op deze wijze gevoed.

Op 15 december 2011 19:29:38 schreef Aart:
Het schema is net niet leesbaar.

Voor de bufferelco's is een slechte plaats om de gnd aansluiting van het signaal te maken, de relatief grote rimpelstroom loopt door de bedrading tussen de elco's en de gelijkrichter en zorgt dan voor een forse ratel in je signaal. Tussen de bufferelco's kan in een klein uit modules opgebouwd apparaat te doen zijn.

Gebruikenlijk is een aansluiting in de buurt van de onderkant van de terugkoppeling, dan heb je weinig risico dat er iets tussenkomt. Mits je voeding verder zweeft, uiteraard.
Dit kun je in lijn zien met het aloude "stervormig opgezette gnd routing" verhaal, maar dat heeft wat mij betreft alleen betekenis locaal in dit soort opamp trapjes. Probeer verder alleen in stroomkringen te denken.

Aart, sorry voor de onleesbaarheid, het is helaas van internet geplukt. Het originele schema heb ik hier niet.

Zover als ik begrijp zou een signaal aarde tussen de bufferelco's bij een klein geval als een tda2003 interessant zijn en dus niet voor deze schakeling?

Zou je het fenomeen zwevende voeding kunnen uitleggen? Dat heb ik nooit helemaal begrepen.

Als je deze schakeling als eindversterker gaat inzetten, hoeveel gain is dan voldoende?
Het plan is overigens om het geheel als sub versterkertje te gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (40%)]

Alles wat veel gain en relatief veel audio vermogen met externe terugkoppeling in een IC of hybride integreerd met daaromheen een single-ended schakeling valt wat mij betreft in dezelfde categorie als het om routing gaat. Dus dit evengoed als de TDA2030 en alles wat er op lijkt.

Maar omdat dit al op een print zit zou dat in orde moeten zijn.

Met een zwevende voeding bedoeld men een voeding die geen verbinding (direct, of via een kleine capaciteit) met de omgeving (aarde, de halve netspanning) heeft. Je kunt alleen stroom laten lopen via de uitgangs-aansluitingen en verder niet.

Als er zo een verbinding er wel is (b.v. door aarding, netfilter-c's, capaciteit tussen wikkelingen) kan die er namelijk voor zorgen dat de gnd-verbinding van asymetrische audioverbindingen deel uitmaakt van een onbedoelde stroomkring waarin rommel (vooral net brom en harmonischen daarvan) rond loopt. Die extra stroom zorgt voor extra spanningsval over de gnd verbinding, welke in het audiosignaal terecht komt.
Tussen apparaten staat dit bekend als een aardlus, maar hetzelfde kan ook in een apparaat voorkomen.

De dubbelgeïsoleerde voedingen van consumentenapparatuur zijn in het algemeen goed zwevend, dus ook dat zou hier in orde moeten zijn.

Heel ongenuanceerd over de gewenste gain; Voor een kleine eindtrap is 10x spanningsversterking (20 dB gain) in het algemeen wel voldoende. Wil je hem vol uit kunnen sturen vanaf een iPod e.d. dan is een dB of 10 meer prettig. Bij 40 dB (100x) begint de ruis goed hoorbaar te worden.
Vaak zijn dit soort IC's niet stabiel bij te veel terugkoppeling (minder dan b.v. 26 dB gain), dan gaan ze oscilleren.
Maar ook de gain zou hier het probleem niet moeten zijn, het heeft immers goed gewerkt.

Wat probeer je als bron aan te sluiten ?
Sluit alleen de versterker,voeding en speaker aan en sluit de ingang van de versterker eens kort. Is het dan wel stil ?

Duidelijk verhaal Aart, ik snap nu wat je bedoeld met die zwevende voeding. Dat lijkt mij in orde bij deze schakeling, ik vermoed dat er nog ergens een ongebruikt onderdeel zit verbonden met de aarde of dat het ontbreken van onderdelen juist een aardlus veroorzaakt.

Ik ben van plan het geheel als eindversterker te gebruiken die ik aansluit op een computer, dus die gain kan volgens mij wel wat naar beneden.

Ik ga vanavond even kijken of die aarde nog verbonden is met iets anders als de eindtrap.