Hallo,
Ik heb een jaren 80 Philips CD350 cd speler gekocht.
Toen ik hem aanzette ging de voedingstrafo type TS522/3 rammelen en roken. De zekering beveiligde helaas niet want die was 4 amp ipv 0.4 amp...
Ik heb een paar vragen:
Hoe weet ik of het wel een 220V voeding is en niet een 120V ?
Is een trafo meteen stuk als hij rammelt en rookt ?
Hoe kan ik hem testen en waar kan ik eventueel een nieuwe kopen ?
Groeten,
Bart
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
die 4amp zegt al dat er meer aan de hand was... de print aan de rechterkant is ook niet origineel , dat ziet eruit als een verbeterde uitgang . het hogere stroomverbruik door die print kan weleens te veel zijn geweest en de primair van de trafo hebben opgestookt.
die philips trafo's hebben wel een thermisch zekering in de primair zitten , als deze er ook al niet meer inzit is er aan gerommeld. bromt de trafo ook met de stekker op de print losgenomen ?
er komen meerdere spanningen van de trafo af , in het servicedoc staat welke dit zijn bij welke stromen , ook kan een defecte speler uit die tijd als donor dienen .
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
testman
zo te zien gebruikt hij nu aansluitingen 5 en 1 , dan lijkt de beveiliging overbrugd te zijn . maar nummer 4 lijkt nog nieuw te zijn , dus af fabriek niet gebruikt ?
Hartelijk dank voor jullie reacties !
Wat een goed forum, complimenten !
Het klopt dat het geen standaard Philips CD350 is, het is een Conrad Johnson Sonographe SD1. Dit is een naar high end "verbeterde" CD350. Maar, geen modificatie op de trafo.
Als ik het schema van Arco zie dan zie ik bij het 220V plaatje aansluitingen 1 en 5 gebruikt, en dat is ook zo, dus ik concludeer dat het een 220V CD speler is. En er dus waarschijnlijk iets mis is met de trafo.
De trafo ging roken maar ook echt schokkend rammelen "tak, tak, tak"
Aansluiting 4 is idd ongebruikt. Ik zie de zekering in de trafo, is die dan niet gebruikt? Zou die stuk kunnen zijn en de rammelende storing kunnen veroorzaken ?
Testman, stel ik sluit hem aan 220V zonder condensator (kan dat wel?) en zekering, kan ik de output dan nameten oid ? Hoe kom ik aan het servicedoc met de output V's ?
Arco, jij hebt een tekening, heb je ook een servicedoc voor me ?
Weet iemand een adres voor een nieuwe ?
[Bericht gewijzigd door b-a-r-t op (14%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
SM kun je downloaden op http://elektrotanya.com
testman
een nieuwe zul je niet gaan vinden , philips heeft geen onderdelen meer van 25 jaar oude apparaten . heb datzelfde probleem met brommen en tikken ook eens gehad met een oude philips germanium versterker. heb toen het nog kon snel de spanningen gemeten van de trafo , in de hoop dat de spanningen klopte ( als de trafo door een defecte carousel op 120v zou staan waren de metingen 2x te hoog geweest ) uiteindelijk stond er 2x 15v op en was een vervanger zo gevonden.
het tikken zijn de wikkelingen die 1 voor 1 aanelkaar bakken , tot het baf gaat. als je geluk hebt werkt 1 helft van de trafo nog ( 110v wikkeling ) en kan deze zonder bijgeluiden zorgen dat de spanningen nog te meten zijn . 110v kun je verkrijgen met en variac of een andere trafo aansluiten op de 110v tab en de nul .
zoals gezegd zijn er zat spelers gemaaklt met een trafo zoals deze , dus een mindere speler uit de 600 serie of de goedkope reeks uit de 800 serie kan ook al een donortrafo bevatten .
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De trafo komt uit een ongebruikelijk fabriek. Gewoon een constatering, hoeft niets te betekenen maar kan ook betekenen dat het een voorserie of uitbestede serie is die sneller stuk gaat.
Het defect hoeft dus niet persé een achterhaalbare oorzaak te hebben, maar opzich kan het nooit kwaad om even de boel goed door te meten.
Dank je Arco.
Ik ga volgens de manual de uitgangsspanningen van de trafo meten.
Daartoe plaats ik hem terug en sluit ik er 220V op aan zonder dat de connector in het decoderprint zit.
Als hij dan weer rammelt en kookt is hij kapot, mee eens ?
Natuurlijk doe ik dit voorzichtig ivm 220V, maar kan op een of andere wijze de uitgaande spanning - normaal rond 17 tot 34V~ - gevaarlijk zijn (hoogspanning ?) ?
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
conrad johnson... komt uit virginia.. zal dus een 110 volt modelletje geweest zijn...
hopelijk is er niks anders doorgefikt... alles heeft nu effe dubbele spanning gekregen...
songraphe... tsss. een goedkoop philips chassis, een met de hand getekende en zelf geetste printplaat erin ( geneens soldeermasker ) , geen afgeschermde kabel gebruikt. power stelen van een, al op de limiet gedisgnede transfo .
een nieuw alu frontje en twee stukjes notenhout links en rechts and het goedkoopste prul is plot 'audiofiel ' en 'hi end' geworden.
bewijst nog maar eens dat al dat gedoe niks anders is dan slangenolie en zich alleen afspeelt tussen de oren...
Nou als die tikken zijn dat de windingen aan elkaar bakken dan is ie echt overleden denk ik want het ging echt hard tak tak tak en het schudde de machine op en neer. Ik denk zelf dus niet dat het dat is, want als ik de trafo schud zit er iets in dat beweegt, zou het een kern kunnen zijn die magnetisch heen en weer geschopt kunnen zijn ?
In de servicemanual staan de uitgangsspanningen, bijv. 17,5V~ en 34V~ Bestaan er nieuwe vervangers voor zoiets ?
Maarten, een ongebruikelijke fabriek, betekent dat dat ie misschien van een leverancier komt die hem misschien nog heeft ? Zo ja welk merk / fabriek ?
Free, lees de reviews en inderdaad, ze hebben blijkbaar met wat knutselwerk de CD350 een paar niveaus hoger weten te brengen. Ik ben erg benieuwd hoe het zou klinken op mijn Luxman L120a
Het is geen 110V, we hebben al ontdekt dat de trafo zo aangesloten is dat het een 220V model moet zijn.
Heb jij een idee wat ik het beste zou kunnen doen om hem te repareren ?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dat helaas ook weer niet. Het is wel een custommodelletje voor en waarschijnlijk ook door Philips geproduceerd, dus je beste kans is een sloopexemplaar. Wellicht in meer modellen uit die tijd te vinden.
@hieronder: geen idee eigenlijk, maar om de kern los of uitelkaar te krijgen moet er wel wat flink misgegaan zijn... Nog iets anders: dubbelcheck even of hij echt niet op 110V stond, want 110V gebruikt ook de pennen 1 en 5 alleen dan anders gecombineerd. Idem 127V.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (40%)]
Jammer Maarten. Weet jij iets van het losse deel in de kern en waardoor het ging schudden ? Is het per definitie kapot als er een los deel in zit ?
Maarten, die 110V combi kan niet want de pinnen 10,12,14 ontbreken. En de pinnen 30 tm 39 zijn er geen 10 maar slechts 6.
Toch een andere trafo ? Het nr komt ook niet overeen met die in de service manual...
Maar op het schema in de service manual zie ik slechts 6 aansluitingen....
Verkeerde plaatje in de service manual ?
Moeilijk zeg...
[Bericht gewijzigd door b-a-r-t op (25%)]
maartenbakker
Golden Member
Het nummer op de trafo (3112...) is een fabrieksnummer, dat komt tussen ongeveer 1965 en 2000 nooit overeen met de servicenummers (4822...), helaas. Dom dat ik niet zag dat de pennen ontbraken.
Dat er meerdere manuals zijn en updates daarop, zou goed kunnen. Welke uitvoering van de CD350 heb je (volledige typenummer inclusief streepnummer), en mogelijk is het eerste deel (6 tot 8 tekens) van het serienummer ook van belang. In geval van twijfel een foto van de typesticker. Dit ervan uitgaande dat de sticker niet verwijderd is bij de ombouw. Dat kan natuurlijk wel een probleem zijn bij het identificeren.
testman
ik zal eens kijken bij m'n trafoverzameling , onlangs heb ik nog een cd150 gesloopt waar een zelfde soort trafo inzat meen ik...
edit: heb philips trafo's zat maar geen model met die dichtgelaste naden in de voorraad ..
[Bericht gewijzigd door testman op (27%)]