Goedemorgen, Ik zit een beetje te kijken naar het bouwen van VU meters, ja ik weet dat er genoeg topics over zijn, maar daar ben ik niet veel wijzer van geworden.
Ik wil dus een vu meter maken niet met 10 leds, maar met 20. Ik wil deze dingen gebruiken:
,maar 10 vind ik te weinig daarvoor.
Nu heb ik al aardig wat gezocht maar ik kan geen duidelijke schemas vinden voor 20 leds in bar modus. Ik wou de lm3915 gebruiken en als je die in cascade opstelling zet dan word het bereik dus ook vergroot van 30dB naar 60 dB, maar dat wil ik eigenlijk niet. Ik ben gewoon van plan om hem op de line-out van mijn geluidskaart te doen.
Ik heb aardig wat schakeling in elkaar geknutselt (niet alles succesvol
) maar ik heb nog nooit echt een schakeling zelf ontworpen. Vandaar dat ik hier om hulp vraag.
Alvast bedankt
60 dB lijkt me geen raar bereik voor een audio levelmeter. +10 tot -50 zie je wel op mixers.
Merk op dat dit zonder meer geen echte VU meters zullen zijn, hetgeen een specifieke vorm van een levelmeter is.
De eenvoudigste manier om zelf een log meter te maken is een reeks opamps met een log weerstandsdeler als Uref. Als je toch een klein bereik wilt zal dat met een LM324 wel gaan, 60 dB (1:1000) zou je eerst eens moeten testen. Zie de datasheet van LM3915 voor inspiratie 
Er zijn elegantere opties met minder componenten, vooral voor nog grotere schalen, maar die vereisen wat meer kennis. Eigenlijk ben ik zelf al een tijd benieuwd wat Dateq in o.a. de Apollo voor schakeling gebruikt.
Ik kwam net dit schema tegen:
Zou dit dan ook voldoen? Hierbij zou ik dus pin9 bij beide nergens aan koppelen om de bar modus te krijgen. Komt trouwens uit de lm3916 datasheet
Ik zie nu dat de LM307 van het schema hierboven niet meer beschikbaar is, wat is in dit geval een goede vervanger?