Ik zou graag mijn oude Marantz 2100 tuner weer in de woonkamer zien omdat het zo een mooi toestel is. Dateerd eind jaren 70, maar hij is reeds 15 jaar ongebruikt gebleven en nu ontstemd en verlopen. Met een goeie antenne werken de nationale zenders redelijk, en in sterio. Tussenliggende zenders overlappen elkaar, en bij de beste ontvangst van deze, staat de tuningnaald niet in het midden. Ik ben dus op zoek naar een iet of wat handleiding, zodat ik weet waar te beginnen. Hoe gek het ook klinkt, heb massa's tv's hersteld, maar van radio nooit veel kaas gegeten.Volgende week heb ik wat vrije tijd, en met Kerstmis zou ik dit goed werkend willen krijgen. Alle hints zijn welkom.
Als je een wobbler met markergenerator en een scope hebt is het makkelijk.
Dan zie je de hele MF kromme op de scope en kan het afregelen beginnen.
Zonder dat krijg je hem eigenlijk niet goed, hoewel een FM tuner wel eenvoudiger is als een oude KTV met zijn sound en nabuurkanalen.
Zorg voor goed passende trimsleutels van kunststof anders draai je de kerntjes aan gort.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (15%)]
Wat is een wobbler? Scoop en moduleerbare HF generator zijn in huis.
Toegevoegd: Heb al gegoogeld.Op Ebay zijn manuels te koop, en waar ze downloadbaar zijn moet men eerst door een pak rommel heen die zegt dat de pc eerst gescand moet worden.
[Bericht gewijzigd door jerome op (56%)]
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
De kunst is meestal dan ook de goede link te zoeken tussen de reclames.
Die link naar de marantzmanual werkt wel, maar je moet je even aanmelden. Dit is trouwens geen service manual zag ik maar een normale gebruikershandleiding aangevuld met technische informatie.
...
Ik kwam deze ook nog tegen: klik
Bekijk de manual van de 2110 eens. Dat is een tuner met schermpje, maar wellicht is de basis hetzelfde.
[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op (28%)]
Een wobbler is een spanningsgeregelde meetzender. De uitgangsfrequentie hangt af van de ingangsspanning. In het algemeen, hoe hoger de ingangsspanning hoe hoger de uitgangsfrequentie. Het uitgangssignaal van de meetzender leidt je naar de ontvanger. De stuurspanning van de meetzender sluit je aan op de X-as van de scoop. Het uitgangssignaal van de ontvanger sluit je aan op de Y-as van de scoop. Als je het goed doet krijg je dan mooie plaatjes die je ziet in de servicemanual. Bijv de doorlaatkromme van een HF-filter (horizontaal de frequentie en verticaal de uitgangsamplitude)
Op 18 december 2011 22:07:20 schreef RAAF12:
Als je een wobbler met markergenerator en een scope hebt is het makkelijk.
Dan zie je de hele MF kromme op de scope en kan het afregelen beginnen.
Zonder dat krijg je hem eigenlijk niet goed, hoewel een FM tuner wel eenvoudiger is als een oude KTV met zijn sound en nabuurkanalen.
Zorg voor goed passende trimsleutels van kunststof anders draai je de kerntjes aan gort.
Meestal heb je genoeg aan een multimeter en een sterke FM-zender. Op veel tunerprints vind je twee meetpunten terug waarop de multimeter in het mV bereik moet worden aangesloten. Vervolgens de discriminatorspoel bijtrimmen tot een zo laag mogelijke spanning. Deze spoel is dmv de datasheet van de detector te achterhalen.
Dat de ontvangst te breed is is waarschijnlijk het ontwerp, tegenwoordig zijn de MF-filters wat steiler en zitten de zenders dichter op elkaar.
Keramische IF filters op 10.7 MC? Daar is nix meer aan afteregelen. Ik heb mijn wobbulator maar verkocht. Maar het is wel een sensatie als je voor de allereerste keer een komplete MF doorlaat van een TV te zien krijgt op de scope. Meen dat rond 1985 de eerste SAW filters werden geleverd.
Ja, 3 keramische 10.7 driepootjes en 2 spoelen die te regelen zijn met het 6kant trimsleuteltje. Ik kon het ietwat verbeteren door die wat te regelen. In eerste instantie geen resultaat, maar er bleken 2 kerntjes boven elkaar te zitten en het onderste gaf duidelijk beter resultaat. Nu staat de tuningnaald wel mooi in het midden als het stereolampje aan is met de beste ontvangst. Sterke zenders die in staat zijn hun dichte buur weg te drummen spelen heel zuiver. Het ontwerp van meer dan 30 jaar geleden zal er waarschijnlijk niet op voorzien zijn dat zenders zo dicht bij elkaar konden liggen. Met mute schakelaar aan gaat het goed met de sterkste zenders. In mono zijn ze allemaal te ontvangen.
Update: Ik denk de 10.7 filters te zullen vervangen met het idee dat de hedendaagse mss toch wat smaller werken dan deze van 30 jaar terug.
Geen idee, volgens mij is het kanalenraster in de FM band nooit officieel aangepast. Zag wel vaak de duurdere receivers met small en breedband mode. De breedband was dan Hi-Q (Revox en consorten)
Mja, sinds jaar en dag gaat het al digitaal vanuit H'sum naar de landelijke zenders, dus 128 kbps.
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (10%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hier http://www.mediamagazine.nl/medianieuws1/238-radio/1453-radiozenders-b…
noemen ze 128 kbps FM kwaliteit. Maar bij sommige klassieke muziek zenders schijnt ook 320kbps te worden gebruikt ( voor de verbinding studio-zenderparken)
Vroegahh waren dat straalzenders vanuit het AVVC in Hilversum nu waarschijnlijk glasvezel.
Op 23 december 2011 01:48:36 schreef RAAF12:
Geen idee, volgens mij is het kanalenraster in de FM band nooit officieel aangepast.
Nee dat niet, men houdt een afstand van 300kHz onderling tussen sterke zenders aan. Maar tussenin zijn meer zenders gekomen die door oudere tuners minder goed te ontvangen zijn. Het AT hanteert bijv voor kleine zenders een raster van 100kHz met een afstand van 20km tussen de zenders.
Dit probleem met oudere ontvangers ontstond ook toen Omrop Fryslân van Smilde naar Irnsum verhuisde icm een ongunstigere frequentie.
Zie bijv http://www.veit.nl/536878-radio-continu-en-fryslan
Het is de werkelijkheid dat veel mensen in ZO-Friesland een slechte ontvangst van deze zender en daarom liever naar Radio Drenthe luisteren (wat dit jaar even moeilijk gemaakt werd).
Op 23 december 2011 18:42:54 schreef RAAF12:
Hier http://www.mediamagazine.nl/medianieuws1/238-radio/1453-radiozenders-b…
noemen ze 128 kbps FM kwaliteit. Maar bij sommige klassieke muziek zenders schijnt ook 320kbps te worden gebruikt ( voor de verbinding studio-zenderparken)
Vroegahh waren dat straalzenders vanuit het AVVC in Hilversum nu waarschijnlijk glasvezel.
Gelukkig is ACC+ beter dan MP3, maar het is de Engelse situatie, waar ze bijv voor talk-radio bijv maar 80kbps gebruiken.
Wie weet btw de specs van Radionet SR250?
'FM kwaliteit' stelt btw niet zoveel voor tov een CD of goede MP3/AAC+.
Op 22 december 2011 00:27:50 schreef jerome:
Met mute schakelaar aan gaat het goed met de sterkste zenders. In mono zijn ze allemaal te ontvangen.
[...]
Update: Ik denk de 10.7 filters te zullen vervangen met het idee dat de hedendaagse mss toch wat smaller werken dan deze van 30 jaar terug.
Die kan je niet te smal kiezen, dat levert weer vervorming op.
Ik vermoed dat het vangbereik van de AFC roet in het eten gooit.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (13%)]
Dus toch de S-kurve instellen van de FM discriminator. Meestal 2 spoelkerntjes, moet te doen zijn zonder specifieke apparatuur.
Door met de instelling van deze 2 spoeltjes wat te experimenteren kon ik de ontvangst toch wat verbeteren. De filters ga ik niet vervangen omdat de print uitbouwen een hels karwei zal zijn. Stekkers zullen in die tijd nog niet hebben bestaan vermoed ik, want alle verbindingen zijn wurgverbindingen,waarvan de meeste ook nog geslodeerd. Dan is er ook nog het touwtje naar de afstem condensator dat los moet. Ik laat het zo maar, want aangesloten op kabel zijn de prestatie's redelijk aanvaardbaar. Ons oor is de laatste jaren te verwend geworden door digitale geluiden, waardoor we vergeten zijn hoe het vele jaren terug klonk.
Grin: wurgverbinden -wire wrappen
voordeel niet solderen!
Brom, ruis en spetters is inderdaad verdwenen en daar kregen we compressie en andere onvolkomenheden in het digitale domein voor terug!
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (65%)]