Ik ben van België en de insttallatie bevind zich dus ook in België.

Ik heb in het verleden na de meterkast van de elektriciteit een aftakdoos gezet omdat de eigenlijke elektriciteitskast misschien na verloop van tijd hoger moest .

Dit is nu zo het geval.

Ik zal dus een langere kabel moeten steken die van de aftakdoos naar de elektriciteitskast gaat .

Ik zou deze kabel ook graag vervangen door een spoepele en hioer in België mag dat als men op de soepele draad adereindhulsen gebruikt.

Maar nu hoor ik hier iemand vertellen dat wanneer men bvb via een aftakdoos van een harde kabel naar een soepele kabel over gaat de kabel steeds een sectie hoger moet zijn .
Bvb van meterkast naar aftakdoos 8 mm² die soepele kabel zou dan 10 mm² moeten zijn zegt men .

Is dit zo .

Anderzijds verneem ik ook dat het verboden zou zijn om in een goot bvb een wagoklem te gebruiken om bvb af te takken

De ééne zegt dat dit wel zo is , de andere weer niet .

Aftakdoos?! Als ik je goed begrijp, gaat het enkel om een verbindingsdoos waarmee de kabel tussen de meterkast en jouw verdeelkast (tijdelijk) verlengd is.
Als de meterkast verplaatst wordt, zou ik van de gelegenheid gebruik maken om meteen meterkast en verdeelkast rechtstreeks te verbinden. Je zal iets dieper in de geldbeugel moeten tasten, maar dat is beslist geen overbodige uitgave...

Waarom geen doos met DIN-rail? Daar kan je tenminste deftige aansluitklemmen in plaatsen. Bij een goede elektro zaak moeten ze je kunnen helpen. Dit soort klemmen bestaat normaal ook in blauw en geel/groen.

Heb je een tang/toestel voor zulk een grote eindhulzen?

Een aftakdoos, lijkt mij er meer op dat er een patatbakje of ed, boven de kast hangt. En dat je van daar uit naar de meterkast gaat. (of andersom :P)

Ik meende net dat het andersom is. Dat wanneer je met een 8mm2 soepele draad aan komt, dat je dan met een 10mm2 verder moet. (Relatieve oppervlakte is groter bij een soepele kabel.)

Mensen niet afwijken van mijn vraag aub door opmerkingen te geven over de verbindingsdoos ( aftakdoos genoemd in België ).

Ik kan enkel maar zeggen dat dit deftig is .

Ik wil met soepele kabel werken daar deze beter handelbaar is .

Ik ben niet van hier, maar van daar (NL)
Hoe het bij ons is:
Je kunt beter even een berekeningetje los laten op de kabel/snoerdiktes.
8 qmm bestaat niet bij ons, bij jullie denk ik ook niet.
Als je even de tabellen bij haalt, en die zullen vast wel in de ARei staan, dan weet je voor beide toepassingen de gewenste (minimale) dikte.
Je kunt namelijk niet altijd zeggen dat bij een bepaalde toepassing een 1 maat dikkere of dunnere ader mag gebruiken.

Voor het gebruik van snoer/soepele kabel, dien je verbindingen te gebruiken die voor de kabel/snoer geschikt zijn.
De soepele aders in een snoer kun je bv afwerken met een adereindhuls of met een kabelschoen en dan in een klem toepassen. Er zijn ook klemmen waarin je een soepele ader direkt zo in mag verbinden, dus zonder adereindhulzen etc. het hangt helemaal af van de klem of verbinding die je toe wilt passen.

Om voor je genoemde toepassing een snoer te gebruiken vind ik geen fraaie oplossing. Een snoer is voor een verplaatsbare installatie, een kabel voor vaste aanleg.

Het is 2 ½ mm2, 4 mm2 in massief, 6 mm2, 10 mm2, 16 mm2 in samengestelde kern van ca 1 mm2 aders,
tot de gewenste diameter samengesteld. Maar 8 mm2 nooit van gezien en gehoord dat het er is.
MVG Gerard.;)

Je mag inderdaad soepele draden gebruiken als er aderhulzen opgezet worden. De nieuwe soepele draden moeten even dik zijn als de bestaande massieve, dikker hoeft niet. De geleiders moeten met behulp van een degelijke klemmenstrook verbonden worden.
In de winkel waar ik mijn elektrisch materiaal haal heeft men soepele draden in de gebruikelijk dikten en kleuren en kan men een tang om aderhulsen de zetten lenen. Misschien kan je bij jou in de buurt ook zoiets vinden. Doe de soepele draden in een soepele buis buiten de aftakdoos en de zekeringskast.

In een geisoleerde kabelgoot mag je aftakkingen maken op dezelfde manier als in een aftakdoos.

Als het een verlenging van de kabel betreft, ben je verplicht deze te doen met een 4 aderige kabel zonder aarding! Want aarding komt normaal nooit uit tellerkast.
En je praatje over dat dit zou mogen indien je een sectie hoger gaat is dikke zever. Je mag dit doen maar is geen vereiste.
Wel niet lager gaan he. Normaal is 10mm².
Als dit een gekeurde installatie is zal je toch moeten je zegel verbreken aan je hoofd diff. en opnieuw laten keuren en verzegelen!

Hallo !

Ik heb alles netjes afgewerkt nu .

Zit echter wel met een ander serieus probleem.

Toen ik alle aardingsdraaden aankoppelde kreeg ik een elektrochoq .

Er staat dus blijkbaar spanning op niet één maar blijkbaar meerdere aardingsdraden .

Ik vermoed dat dit al enige tijd zo moet zijn en al voor ik aan die installatie werkte .
Ik heb alle aardingsdraden afzonderlijk gemeten en losgekoppeld van de aardingsrail of klem .

Wanneer ik dan meet tussen de aardingsklem en de geel groene geleider meet ik op de ééne geel groene 107 volt , op een andere 30 op dan een andere 55 .

Ik begrijp dan ook echt niet waarom de aardlekschakelaar niet uitvalt .
De verschillende geleiders met hun aardingsdrad zitten ook op apparte circuits .

Ik begrijp het dus echt niet goed meer of zie ik echt wel iets over het hoofd .

Kan de condensatoren van netfilters zijn.
Haal de verdachte apperatuur er eens los van de 230V aansluiting. En kontroleer wanneer het dan weg is.
Meten is weten!!
MVG Gerard.;)

Op 23 december 2011 22:09:25 schreef nikko_S:
Ik begrijp dan ook echt niet waarom de aardlekschakelaar niet uitvalt .

De verklaring daarvoor is niet zo moeilijk: de verschilstroom is kleiner dan de tripwaarde van de aardlekschakelaar.
Het feit dat je een spanning kan meten wil nog niet zeggen dat er significant stroom loopt.

Meten op het net kan je alleen deftig doen als je meter het net wat belast.Een digitale meter is veel te gevoelig. Jij meet nu een capacitieve of inductieve spanning.
Zet eventueel een gloeilampje 220V over de draden en meet dan.
Bob.

Misschien de computer waarop hij dit aan het posten was :)

Of de steker van de wasmachine, droger o.i.d. in de wandcontactdoos ????

Apparatuur welke aangesloten is op de installatie kan voor spanning zorgen op de aarde. Echter wanneer deze aangesloten is op de aardrail, verneemt u hier niets van. Het is goed mogelijk dat de stroom die door dit 'lek' loopt niet hoog genoeg is voor het aanspreken van de aardlekschakelaar. Door de spanning die er op staat, is het best mogelijk dat u een schok ervaart.

Indien u de installatie wilt meten, dan is het gewenst alle apparatuur lost te koppelen en vervolgens weer te meten. (Het beste is om dit te doen door de spanning op de groepen uit te schakelen en om dan te meten tussen de fase de nul en de aarde. Kijken of deze onderling sluiting maken.)

Verder is het mogelijk wanneer u de aarde los koppelt van de rail, deze inductieve of capacitieve spanning meet door de naastgelegen fase.

Succes met verbouwen.

Ik heb er nog een elektricien bijgehaald die ik kende .
Deze zegt dat het te maken heeft met de elektronica , condensators enz op het circuit.

Ik ga zeker ook jullie aanwijzingen onthouden .

Trouwens heb nog eens een bijkomende vraag .

Zoals jullie wel weten kan en moet men vaak
de automatische zekeringen onderling verbinden .

Velen doen dit met soepele andere met harde geleiders te plooien .

Echter wanner men kort moet plooien kan men een combinatietang gebruiken , alvast zo zie ik het ook vaak .
Echter heb ik zelf al mogen ondervinden dat men dan met de tang de isolatie vaak wat beschadigd .

Hoe kan men dit vermijden ? Ander gereedschap hiervoor gebruiken ?

Natuurlijk is een oplossing soepele gebruiken of van de verbingsrails , maar deze laatste zijn duur .

Hoe pakken jullie dit aan ?

De doorverbindingen tussen automatische zekeringen zijn heel kort. Daar wordt vaak ongeïsoleerde draad voor gebruikt.

Of doorverbinden als deze schets.
http://www.uploadarchief.net/files/download/doorverb.png
De draad op de lengte de isolatie voorzichtig en netjes verwijderen, en dan met een platte gladde bektang dubbel vouwen,
eventueel met iets tussen de draad en de tang voor bescherming.
MVG Gerard.;)

Huisinstallaties zouden niet zelfstandig door leken mogen verbouwd worden tenzij ze onder permanent toezicht staan van een ervaren elektricien. Als hulpje dus.

Als ik mijn mening als evaren technicus mag ventileren zonder weer als zeurpiet gedoodverfd te worden:

Iemand die bezig is met renovatie wijzigingen in een huisinstallatie en zich afvraagt of een aftakking in een kabelgoot kan, heeft absoluut onvoldoende kennis van zaken, onvoldoende maturiteit en hoogstwaarschijnlijk onvoldoende materiaal en gereedschap om zo'n klus in zijn eentje te klaren. Ook de andere vragen wijzen daarop.

Het feit dat hij de moeite doet om links en rechts te vragen, siert hem, maar is absoluut onvoldoende.
Ook wil hij minderwaardige alternatieven toepassen omdat de aangewezen middelen hem te duur zijn.

Automaten verbind je best met zo'n speciale strip door.
Vaste draad van 6 of 10 mm2 is voor de meeste amateurs onhandelbaar.
Soepele draad wel, maar je moet echt wel een degelijke tang hzebben voor het krimpen en dan nog, door de korte bocht in de draad komen er grote krachten op de kabelhuls en kunnen die loskomen.

Wie de spelregels niet kent en als hij ze toch ontdekt, alternatieven zoekt vanwege te duur is net zo'n potentiele moordenaar als iemand die dronken rijdt, Eigenlijk erger, want een dronken persoon is tijdelijk minder toerekeningsvatbaar, hij schept bewust een gevaarlijke situatie waar ook anderen het slachtoffer van kunnen worden.

Ik zeg zulks niet lichtvaardig, maar sedert ik ook thermografist geworden ben, en heel wat installaties met de warmtebeeldcamera bekeken heb, ben ik tot de ontstellende vaststelling gekomen dat een significant percentage van de huishoudelijke installaties tijdbommen zijn. Vooral waar ondeskundig geknoeid werd zie je de temperatuur aan de klemmen en contacten zo oplopen.

Tegenwoordig heben knoeiers bij mij geen krediet meer.

Op 24 december 2011 18:39:37 schreef grotedikken:
...en zich afvraagt of een aftakking in een kabelgoot kan, heeft absoluut onvoldoende kennis van zaken,

Daar zou je zelf iets aan kunnen doen door op zo'n vraag een duidelijk en juist antwoord te geven.

Het feit dat hij de moeite doet om links en rechts te vragen, siert hem, maar is absoluut onvoldoende.

Waarom zou dat onvoldoende zijn? Nogmaals: geef er maar een goed antwoord op, dan is hij geholpen.

Ook wil hij minderwaardige alternatieven toepassen omdat de aangewezen middelen hem te duur zijn.

Of bepaalde alternatieven minderwaardig zijn, daarover kun je van mening verschillen. Het zou al heel wat helpen als de voorschriften bepaalde alternatieven aanbevelen en andere juist afraden of verbieden. Maar voor degene die niet dagdagelijks met deze materie in aanraking komt blijkt het een heel gevecht te zijn om er achter te komen hoe dingen in de praktijk gedaan moeten worden.

Vaste draad van 6 of 10 mm2 is voor de meeste amateurs onhandelbaar.

Waarom? Veel meer dan een combinatietang heb je daar toch niet voor nodig?

Wie de spelregels niet kent en als hij ze toch ontdekt, alternatieven zoekt vanwege te duur.....

Zolang die alternatieven niet verboden zijn en ook niet gevaarlijk, wat is het probleem?

....ben ik tot de ontstellende vaststelling gekomen dat een significant percentage van de huishoudelijke installaties tijdbommen zijn.

Gelukkig gaan de meeste van die tijdbommen nooit af.:-)

Misschien een beetje overdreven reactie van G.D. maar toch schuilt er een groot stuk waarheid in.
Installaties door onervaren mensen zijn per definitie slechter in orde dan een installatie van een ervaren elektricien.
Dat een amateur vragen stelt kan alleen maar aangemoedigd worden, alleen spijtig dat ze meestal zo koppig zijn dat ze toch gewoon maar hun ding doen.

Waarom speciaal doen met soepele kabel voor de toevoerleiding? Dit word vrijwel nooit gedaan.
Te moeilijk met een stijve kabel? Laat het dan doen.
Gevaarlijk met soepele kabel? Indien goed uitgevoerd volgens mij niet, echter niet de normale manier van werken.
Soepele kabels dienen voor mobiele situaties, niet voor vaste installatie.

Wanneer je dan in de kast gaat kableren dan wil je echter wel weer met stijve draad werken. Waarom? Geen idee, hier is dat net weer moeilijker.
Als je dan toch wil kableren met stijve draad verplicht niemand je die draden met scherpe hoeken te plooien, gewoon een ronde bocht is veel beter.
Maar, soepel kableerdraad is hiervoor beter en makkelijker. Ofwel in combinatie met een kableerlat, ofwel met dubbele aderhulzen.
Niet geisoleerd draad zou ik niemand durven aanraden. Verboden is het volgens mij niet, maar of het verstandig is? Ga je elke keer dat je in die kast werkt alles afzetten? Waarschijnlijk niet.
De manier van doorlussen die GerardMonique voorstelt is een mogelijkheid, dit heeft echter geen meerwaarde en kost behoorlijk veel tijd.

:+

[Bericht gewijzigd door NV-Lambik op (100%)]

@ groten dikken .

Ik ga me weerhouden om op uw antwoord een reactie te schrijven .

@ groten dikken.

Ik weerhoud mij niet en geef u als gewezen installateur volledig gelijk.
@ nikko_S
Hopelijk vind je iemand die in geval van problemen dat wil komen rechtzetten.
Bon.