Dag forumleden,

Met mijn beperkte elektronica en elektriciteitskennis kan ik niet anders of grotendikken bij te staan in zijn gegeven antwoord. Ik ga hier terug geen gans epistel schrijven over het hoe, wat en waarom... off-topic gezeik wordt hier niet getolereerd, waar ik deels kan inkomen... Elke Belg die maar een beetje in de elektronica/elektriciteits richting zit, kent de website van Vinçotte alwaar je alles beknopt kan downloaden wat elektrische/gas huisinstallaties betreft. Bijkomende vragen kunnen hier (circuits online forum) gesteld worden indien iets niet duidelijk.
Klein voorbeeld: topicstarter heeft een kabel(ga hier niet in detail treden) lopen van zijn meterkast naar groepenkast (op zijn hollands geschreven), welke onderbroken is. Geen enkele keuringsdienst in Belgie (vinçotte, technisch bureau verbrugghen,... en noem maar op) die dit ooit zal goed keuren. Een kabel die onderbroken is(komende van de teller/meterkast (of hoe je het ook wenst te noemen) in een aftakdoos, die dan vervolgens op een differentieel van 300mA (verzegeld na keuring) toe komt...? Denk toch eens zelf na...? Hier zit toch geen logica in beste forumleden...!

Wel een dikke pluim voor de mannen die bezig zijn aan het artikel over de fets (fet's)... Onze Aedolon (evel aedolon, en evelest aedolon) zijn artikel krijgt opvolging. Waar is de tijd naar toe dat die wiskundige knobbel het forum hier op stelten zette, samen met zijn virtuele vriend bertrix. Dit was nog eens dikke fun... (maar ze hebben spijtig genoeg de grenzen van het toelaatbare overschreden)...!

Langs deze weg wil ik free_electron de groeten doen van een paar ouwe makkers uit den tijd van de Mitec in oudenaarde... Ze drinken nog graag een pint bier...

Sorry Henry S, dat je weer werk zult hebben met het off-topic gezeik weg te filteren... Mijn oprechte excuses elektronica vriend...

groeten

Robbe

Op 25 december 2011 12:55:56 schreef Robbe de Smet:
Klein voorbeeld: topicstarter heeft een kabel(ga hier niet in detail treden) lopen van zijn meterkast naar groepenkast (op zijn hollands geschreven), welke onderbroken is. Geen enkele keuringsdienst in Belgie (vinçotte, technisch bureau verbrugghen,... en noem maar op) die dit ooit zal goed keuren. Een kabel die onderbroken is in een aftakdoos, die dan vervolgens op een differentieel van 300mA (verzegeld na keuring) toe komt...? Denk toch eens zelf na...? Hier zit toch geen logica in beste forumleden...!

Ik zou het op prijs stelen als je dit wilt toelichten. Niet omdat ik je wil tegenspreken, maar ik ben gewoon nieuwsgierig wat hier onlogisch of fout aan is.

Dag Klaas,

Veel valt hier niet over uit te leggen: een kabel die onderbroken is, komende van de meterkast (den teller of compteur op zijn vlaams) welke onderbroken wordt in een aftakdoos ( boite op zijn frans/vlaams) die vervolgens toe komt op een verzegelde differentieel... (wat is dan nog het nut om een differentieel te verzegelen als je er voor een aftakking (verbinding)kan maken...?

Oplossing (van de keurder en/of ervaren installateur en voor de veiligheid van elke leek, die het toch o zo simpel vindt om een stopcontactje bij te plaatsen) : van de teller (compteur) naar de groepenkast (zekeringenkast, of plongkast) moet een ononderbroken kabel geplaatst worden, (tenzij er misschien een keurder is die de aftakdoos gaat verzegelen), dan kan ik er inkomen. Bel anders eens naar een keuringsdienst en stel uw vraag... ze zullen u vriendelijk te woord staan, geloof me vrij...

PS Voor de huizen gebouwd voor 1981 (ik kan er een jaartje naast zitten, ik weet het niet uit het hoofd) in Belgie, zijn ze (de keuringsinstanties) iets soepeler qua wetgeving (staat ook in het beknopt arei vermeld op de gekende websites). Bij verkoop van deze huizen dient men wel een keuringsverslag te hebben, tenzij je een verslag laat opmaken van afkeuring. Dan zit de koper met het probleem. Voor de rest moet je de afspraken volgen van de netbeheerder en de keuringsorganisaties, en binnenkort (x-aantal jaartjes) de verzekeringen (ze zijn er aan bezig)... ;)

En dan mijn opinie: elke elektricien, metser, schilder, stukadoor (plakker), schrijnwerker, tegelbezetter, ingenieur, graduaat, bachelor, master... en noem maar op, die van 't school komt moesten ze verplichten om enkele jaren mee te lopen met de ervaringsdeskundigen... er zouden al veel problemen opgelost zijn voor de leken onder ons... :)

groeten

Robbe

Op 25 december 2011 13:57:47 schreef Robbe de Smet:
Bel anders eens naar een keuringsdienst en stel uw vraag... ze zullen u vriendelijk te woord staan, geloof me vrij...

Ik proef hier een duidelijk verschil tussen Nederlandse en Belgische regelgeving.
Echte officiële keuringsdiensten hebben we hier niet meer.

En in Nederland is de meter (teller) het laatste punt waar zegels op zitten. Alles voorbij de meter is de verantwoordelijkheid van de gebruiker. Ik zou niet weten waarom daar nog zegels moesten zitten.

Tja dan zijn er hier in België blijkbaar veel onervaren elektriciens.

Zelfs bij de groothandel in elektriciteitsmateriaal wist men niet of men mag aftakken in een DLP goot.

Nadien nog een elektricien die ik ken bijgehaald en deze beweerde dat men in een DLP goot mag aftakken .

Ikzelf ben daar ook geen voorstander van eerlijk gezegd maar vroeg toch een mening om grote kosten te beperken .

Dan nog dit.

Installatie is nooit gekeurd geweest , wel een nieuwe meterkast geplaatst door de maatschappij en deze installateur heeft er niks op aangemerkt dat er een aftakdoos tussenstond.
Huis was aangekocht en moest snel snel in orde gebracht worden .

Op Vincotte kan men inderdaad een handleiding voor huishoudelijke installaties downloaden , maar hier staat naar mijn goede weten niets in van dat men niet mag aftakken ( bvb met wagoklemen ) in een DLP goot.

Dan krijg ik hier nog ergens een omerking dat ik niet weet welk gereedschap correct te gebruiken .

Wat een zever seg.

Omdat ik beweer dat die bruggetjes plooien vrijwel steeds gepaard gaat met een al dan niet lichte beschadiging van de isolatie kan ik zogezegd niet goed met gereedschap om.

Sorry , maar ik ken zo'n mensen die denken dat hun ( met hun mond ) alles perfekt kunnen doen .

O.k ik heb hier wat vragen gesteld , maar mij dan af te breken dat ik een knoeier ben is gewoon belachelijk hoor .

Ik hoor ook vaak verhalen van mensen die een vakbekwame en erkende elektricien laten komen waar er fouten gebeuren .

Buiten die enkele vraagjkes dioe ik stelde ivm die wetgeving en die spanning op de sommige aardingsgeleiders is die installatie perfect gelegd .

marja er lopen nu éénmal van die mensen rond die denken dat hun alles perfect kunnen oplossen en zelf eens geen fout maken of iets niet weten .

Dag Klaas en andere forumgebruikers,

Topic starter geeft aan dat hij Belg is, vandaar dat ik mij genoodzaakt voel om eens te puntjes op de i te zetten wat Belgie betreft. Indien het een zuiver Hollands/Nederlands probleem zou zijn, zou ik mij niet moeien in deze discussie. Dit wil niet zeggen dat ik bepaalde NEN1010 normen (die jullie hebben en blijkbaar niet verplicht zijn te volgen) niet zou kennen (dubbele negatie)... ;)
Heb trouwens nooit begrepen waarom jullie niet verplicht zijn deze norm te volgen? Correct me if I'm wrong...

Ik ben nogal een rare vogel en verdiep mij ook in bepaalde NEN normen. Ik ga nog een straffere uitspraak doen. Die slimme koppen (schriftgeleerden) die de nen1010 en het AREI hebben samengesteld, zouden beter eens de koppen samen steken! Zowel de nen1010 als het arei bevatten goeie en minder goeie oplossingen... Laat ons de goeie dan samen gooien...
Maar wie ben ik om dit te beslissen... ;)

groeten

Robbe

Dag nikko_s

Op 25 december 2011 19:25:38 schreef nikko_S:
.

Zowel in Nederland als Belgie lopen er onervaren elektriciens. Vandaar één van mijn vorige antwoorden dat men de schoolverlaters zouden moeten verplichten om een minimum aantal jaren laten mee te lopen met ervaringsdeskundigen (echte vakmannen) alvorens ze een btw nummer zouden kunnen aanvragen.
Alle respect voor de schoolverlaters, maar iedereen moet zijn plaats kennen in de maatschappij... eerst leren wandelen alvorens te leren lopen... En geloof me, een onervaren iemand, kan een verdomd goed vakman worden...!

Op 25 december 2011 19:25:38 schreef nikko_S:
Sorry , maar ik ken zo'n mensen die denken dat hun ( met hun mond ) alles perfekt kunnen doen .

O.k ik heb hier wat vragen gesteld , maar mij dan af te breken dat ik een knoeier ben is gewoon belachelijk hoor .
.

Je mag je niet afgebroken voelen, de manier waarop iemand een boormachine, slijpschijf enz. vast neemt/pakt zegt al genoeg... Spijtig dat je dit op een forum niet kan laten zien (mits een filmpje te posten). Een forum is een virtueel iets, waar je info kan vragen. Het is aan de vraagsteller om de zever uit de waarheid te filteren (of omgekeerd). Het is aan de vakman om te reageren als er met de waarheid een loopje genomen wordt. Er is hier niemand die zegt dat uw installatie slecht zou aangelegd zijn. Wel zijn er een aantal aanwijzingen waaruit blijkt dat uw ervaring iets minder is, wat niet wil zeggen dat het minderwaardig is. Iedereen moet leren.

Nog eens meer off-topic: ik heb altijd plezier op dit forum als de studenten met halve waarheden af komen betreffende hun leraars... Als je de helft van de studenten hier mag geloven, zijn hun leraars domme kloten... Begrijpe wie kan...

Dju, weer te vlug... ik moest mijn vorige post gewijzigd hebben volgens de rubriek "veel gestelde vragen"... mijn excuses daar voor...

groeten

Robbe

[Bericht gewijzigd door Robbe de Smet op (42%)]

Bij ons in NL gaan degen die aan de laatste jaar aan het leren zijn,
voor een bepaalde tijd,(stage) bij diverse bedrijven.
Dit om de praktijk onder de ogen te krijgen en er mee leren omgaan.
Ik behoef dat niet meer, ben nu voor de rest van mijn leven vrij.
MVG Gerard.;)

@Robbe de Smet. Aan het al dan niet verzegelen van de differentieelschakelaar van 300mA wordt in de praktijk veel minder waarde aan gehecht dan jij hier doet uitschijnen. Ik heb er al tientallen gezien die niet verzegeld zijn. Deze zomer op verschillende plaatsen in zekeringskasten gewerkt om er aanpassingen moesten gebeuren omdat er zonnepanelen gingen geplaatst worden.
Nadat als laatste de keurder geweest was waren er nergens verzegelde
differentieelschakelaars.
Of er al dan niet een verbindingsdoos in de leiding tussen tellerkast en zekeringskast mag staan ga je volgens mij geen direkt antwoord vinden in het AREI.
Als men die verbindingsdoos niet wil gaat er een bestelwagentje met 2 man werkvolk van de energieleverancier moeten komen om een langere kabel te zetten. Ik heb een sterk vermoeden dat als men belt om hiervoor een afspraak te maken men voorstelt om de kabel zelf te verlengen omdat men hiervoor geen volk en tijd heeft.

@nikko_S. Wat betreft het maken van aftakkingen in DLP goot heb ik reeds gezegd dat hier dezelfde regels gelden al voor een aftakdoos.
In een aftakdoos mogen alleen leidingen zitten die op dezelfde kring hangen.
Maar opgelet in een goot kunnen leidingen zitten die bij verschillende kringen horen en moet men zorgen dat alles dubbel geisoleerd blijft ten opzichte van elke kring.
Een voorbeeld maak het misschien wat duidelijker. In een goot liggen 2 xvb kabels die vertrekken in de zekeringskast achter twee verschillende automaten, dus het zijn 2 kringen. Omdat het kabels zijn en ze dubbel geisoleerd zijn mogen ze beide in die goot liggen. Als ik op 1 van de kabels een aftakking maak met Wago's of lasdoppen dan is dat niet dubbel geisoleerd tov de andere kring en moet ik die verbinding maken in een kleine doos die in de kabelgoot komt.

Op 25 december 2011 19:37:42 schreef Robbe de Smet:
Heb trouwens nooit begrepen waarom jullie niet verplicht zijn deze norm te volgen? Correct me if I'm wrong...

Omdat een norm geen wet is. Het is een aanbeveling.
Maar vóór de privatisering van de energiesector kon een elektriciteitsbedrijf wel eisen dat installaties aan de NEN1010 voldeden. Anders konden ze domweg weigeren om een pand aan te sluiten.

@NV-Lambik: Aftakkingen in een kabelgoot mogen volgens mij wel, ook wanneer er meerdere aftakkingen zitten van meerdere kringen.
Voor wasmachine/droogkast stopcontacten gebruik ik een 5G2.5 kabel met daarin 2 verschillende kringen. Perfect in orde voor de keuring.
In burelen vraagt men vaak 2 kringen in een DLP goot, 1 voor pc's en 1 algemene kring, ook dit gebeurt met een 5G2.5 kabel, aftakkingen hierbij zijn ook nooit een probleem.
De enige vraag die men hierbij ooit stelde was in verband met de enkele aardingsdraad voor 2 kringen, maar ook dit werd opgehelderd en is toegelaten.

Het hangt allemaal van de keurder af. Ik heb ooit opmerkingen gehad omdat er in een dubbele waterdichte opbouwdoos het stopcontact en de lichtschakelaar van verschillende kringen waren. De regel dat geleiders van verschillende kringen nooit samen in 1 doos, behalve in de zekeringkast, mogen zijn kan men blijkbaar op verschillende manieren interpreteren.

Dag NV-Lambiek,

Op 25 december 2011 21:36:41 schreef NV-Lambik:
@Robbe de Smet. Aan het al dan niet verzegelen van de differentieelschakelaar van 300mA wordt in de praktijk veel minder waarde aan gehecht dan jij hier doet uitschijnen. Ik heb er al tientallen gezien die niet verzegeld zijn. Deze zomer op verschillende plaatsen in zekeringskasten gewerkt om er aanpassingen moesten gebeuren omdat er zonnepanelen gingen geplaatst worden.
Nadat als laatste de keurder geweest was waren er nergens verzegelde
differentieelschakelaars.
Of er al dan niet een verbindingsdoos in de leiding tussen tellerkast en zekeringskast mag staan ga je volgens mij geen direkt antwoord vinden in het AREI.
Als men die verbindingsdoos niet wil gaat er een bestelwagentje met 2 man werkvolk van de energieleverancier moeten komen om een langere kabel te zetten. Ik heb een sterk vermoeden dat als men belt om hiervoor een afspraak te maken men voorstelt om de kabel zelf te verlengen omdat men hiervoor geen volk en tijd heeft.

NV-Lambiek (leuke naam trouwens). U hebt een sterk vermoeden dat als men belt... Een sterk vermoeden is niet goed genoeg mijn virtuele-circuits-online-vriend. In het leven moet men zeker zijn. Ik trek uw vakmanschap niet in twijfel, maar het is uw (of de firma waarvoor je werkt) taak om de klant er op te wijzen dat men na een belangrijke wijziging van een elektrische installatie moet contact opnemen met de keuringsinstanties. Of redeneer je liever: wat de klant niet weet niet deert...? De klant moet zelf maar weten dat zijn boeltje moet in orde zijn? Laten de mensen hun installatie niet herkeuren na 25 jaar dienst (of na een belangrijke wijziging) dat is hun zaak?

Foefelaars moeten er van tussen, bekwame vakmannen zullen blijven.Eén ding is zeker... een verwittigd man is er twee waard. Als er iets fout loopt zullen ze (verzekeringen, advocaten, rechters...) wel een slachtoffer vinden. Voor de rest mag je van mij aftakkingen maken waar jij dat wil... Voor mijn part mag jij uw zekeringkast (of de zekeringkast van uw klanten) twee meter opschuiven en zelf de kabel verlengen omdat jij denkt dat ze (als energieleverancier) geen tijd hebben om langs te komen. Een belangrijke wijziging is toch zo'n relatief begrip... het is aan u (vakman) om dit relatief begrip te interpreteren. (zonne panelen , kast verplaatsen, circuits bij zetten, veranda's aanbouwen, keuken uitbreiden,...)

En ja, de verhalen van dat de kans klein is dat er iets gebeurt, gaan niet op. Meestal zal (indien er iets gebeurd) de eigenaar voor het boeltje opdraaien, tenzij de eigenaar een goeie advocaat heeft en deze de installateur begint aan te vallen.

Stel u als installateur eens kandidaat om de elektrische installatie van een appartementsblok (laat ons zeggen 5 verdiepingen) te verwezenlijken. Het eerste wat de bouwheren (projectleiders) vragen is een bewijs voor te leggen of je wel verzekerd bent als installateur indien het boeltje verkeerd afloopt... Vragen de bouwheren dit niet, zou ik niet graag in uw schoenen staan als installateur indien het boeltje verkeerd afloopt. Stopcontacten bij plaatsen kan toch iedereen... ? Verlichting bij plaatsen kan ook iedereen...? Hiervoor hebben we geen vakmannen nodig. Als er iets gebeurd is de speeltijd over (zonder iets moeten te dramatiseren)...

Hier onder nog wat tekst en uitleg van een gekend keuringsorganisme in verstaanbare woorden:

Welke documenten moeten beschikbaar zijn bij een keuring?
Voor de keuring moet u over een eendraads- en situatieschema beschikken. Daarin moeten de exacte plaatsen van de schakelborden, de aansluit-en verdeeldozen, schakelaars, lichtpunten, stopcontacten , vermeld staan. Bovendien moet de Certigo agent-bezoeker toegang hebben tot de plaats in de woning of het appartementsgebouw waar de hoofdverdeelkast en de elekticiteitsteller staan opgesteld.

Wanneer is een keuring van de elektrische installatie verplicht?
Een keuring is verplicht:

- vóór de indienststelling van een elektrische installatie, wanneer het gaat om:
een nieuwe installatie, een belangrijke uitbreiding van of een belangrijke wijziging aan de installatie.

een tijdelijke installatie.

een verzwaring van het aansluitvermogen

- elke 25 jaar na de indienststelling (een periodieke keuring).
- in geval van een verkoop van een wooneenheid waarvan de elektrische installatie (of een deel daarvan) dateert van voor 1 oktober 1981.
In geval van brand kan uw verzekeringsmaatschappij het keuringsverslag opvragen dat bewijst dat uw installatie overeenkomstig de wetgeving is. De keuring van de elektrische installaties is verplicht in de drie gewesten van ons land.

Wat controleren wij?
Wij voeren een visuele controle uit van de conformiteit van de installatie met de voorschriften van het AREI. Wij kijken of de schema's (het eendraads- en het situatieschema) aanwezig zijn en overeenstemmen met de daadwerkelijke bedrading. Daarenboven voeren wij verschillende metingen uit (o.a. aardings-, isolatie- en continuïteitsmetingen). Wanneer de elektrische installatie of een deel ervan dateert van voor 1 oktober 1981 en de bovenvermelde schema's niet voorhanden zijn moet het erkende organisme een situatieschets en een eendraadsschema (een summiere schets maken met de losse hand) van de installatie opstellen.

En daarna?
Wanneer de keuring gebeurt in het kader van de verkoop van een woning, waarvan de elektrische installatie of een deel ervan dateert van voor 1 oktober 1981, en de conclusie van de keuring negatief is, kan de verkoop doorgaan maar moet de nieuwe eigenaar binnen de 18 maanden na de officiële verkoopsakte de elektrische installatie in conformiteit brengen en opnieuw laten keuren.

U hebt trouwens een grappige oneliner staan: Als men in België alle huizen waar de elektrische installatie niet volgens de regels is zonder stroom zou zetten dan kan men een kerncentrale sluiten. Hopelijk volgt u uw onderschrift niet als vakman... ;)

groeten

Robbe

De naam NV-Lambik gebruiken we thuis als er bij het installeren van software op een computer naar een naam gevraagd wordt. Lambik zo heette onze kater die spijtig genoeg twee jaar geleden op 19 jarige leeftijd gestorven is.

"Een belangrijke wijziging is toch zo'n relatief begrip... het is aan u (vakman) om dit relatief begrip te interpreteren"
En dat doe ik dan ook.
Ik heb de installatie waarover nikko_S het heeft niet gezien. Een forum zoals dit kan nuttig zijn om anderen wat te helpen maar het is belange niet hetzelfde als terplaatse de situatie gaan bekijken en dan de nodige beslissingen te nemen.

Wat die oneliner betreft, ik heb al heel veel installatie's gezien en bijna overal is er wel tegen 1 of andere regel gezondigd. De gevaarlijke dingen maak ik altijd in orde maar alles volgens de regels is onmogelijk en vaak niet betaalbaar.

Tegen een regel(tje) zondigen kan ik nog inkomen.

Maar meerdere groepen in een kabel of buis / doos is zover ik weet in BE net als in NL een hele grote NO-NO, dus ik verbaas me ook over wat hierboven geschreven wordt.

Is de Nederlandse kookgroep ook niet zoiets?

Nop, dat is 1 groep.

Die bestaat weliswaar uit twee keer een fase en een nul, maar die gaan door een enkele vier polige automaat.

Dag Sine,

Op 26 december 2011 00:00:49 schreef Sine:
Tegen een regel(tje) zondigen kan ik nog inkomen.

Ik kan (wat elektrische installaties in Belgie betreft) daar niet inkomen. Maar ja, dit is mijn bescheiden mening, met mijn beperkte kennis van elektriciteit/elektronica...

Jullie zijn hier tegen illegale software, jullie zijn tegen coil guns, jullie zijn tegen elke vorm van elektronische wapens... dit is iets om fier over te zijn. Doe dan aub niet lichtzinnig over regeltjes qua elektrische installatie's... Er lopen al genoeg foefelaars rond.

groeten

Robbe

[Bericht gewijzigd door Robbe de Smet op (28%)]

Op 25 december 2011 23:36:21 schreef NV-Lambik:
De gevaarlijke dingen maak ik altijd in orde maar alles volgens de regels is onmogelijk en vaak niet betaalbaar.

Vaak niet betaalbaar kennen de verzekeringsmaatschappijen niet. Vaak niet betaalbaar kennen rechters niet... Met vaak niet betaalbaar word je (inversie) met de neus op de feiten gedrukt door rechters, verzekeringen en al dan niet geldzuchtige advocaten... Bezin eer je begint. Er zijn spelregels die je moet volgen (de wet, arei, diploma voor zij die zelfstandig willen beginnen in Belgie als elektricien)...

Je mag in Belgie zelfs voor uw eigen woning (zonder diploma) uw elektrische installatie zelf wijziging, maken, aanpassen. Is bij nieuwbouw uw installatie niet gedaan volgens de spelregels, ik kan je garanderen dat ze je niet aansluiten. Zie dat je in slechte tijden de spelregels kent of het is game over...

groeten

Robbe

Sorry voor het topic kicken, ben weer vergeten de edit knop te gebruiken...

Sorry maar ik zie weinig lichtzinnigheden hier , en het is niet illegaal om het electriciteitsnet aan te passen of uit te breiden
mensen die zelf hun remblokken vd auto vervangen zonder advies op een of andere site (is ook niet illegaal maar kan toch gevaarlijk zijn
ik denk dat mensen die hier aan beginnen toch beter hun best zullen doen dan een ingehuurde spanjaard of pool omdat het voor zichzelf is

Dag Franssel,

Op 26 december 2011 00:48:57 schreef Franssel:
Sorry maar ik zie weinig lichtzinnigheden hier , en het is niet illegaal om het electriciteitsnet aan te passen of uit te breiden

Uw lichtzinnigheden die je niet ziet, daar kan ik niet aan doen volks wijze man. Dat het illegaal is om zelf uw elektrische installatie aan te passen zijn niet mijn woorden, maar uw bevindingen.

groeten

Robbe

[Bericht gewijzigd door Robbe de Smet op (22%)]

Op 26 december 2011 00:21:22 schreef Robbe de Smet:
Jullie zijn hier tegen illegale software, jullie zijn tegen coil guns, jullie zijn tegen elke vorm van elektronische wapens... dit is iets om fier over te zijn. Doe dan aub niet lichtzinnig over regeltjes qua elektrische installatie's... Er lopen al genoeg foefelaars rond.

Robbe

Dit is allemaal illegaal muv regeltjes elect install

mijn grootste blunder was dat ik een lekkende benzineslang heb vervangen door geen orginele benzine bestendige slang te gebruiken ondanks ik gediplomeerd ben en mijn patroonsdiploma heb (vakbekwaamheidsdiploma)

Dit is allemaal illegaal muv regeltjes elect install

Hier heb je een punt beste Franssel, soms moet een mens het onderste uit de kan halen om zijn standpunt te verdedigen...

Op 26 december 2011 01:01:59 schreef Franssel:
[...]
mijn grootste blunder was dat ik een lekkende benzineslang heb vervangen door geen orginele benzine bestendige slang te gebruiken ondanks ik gediplomeerd ben en mijn patroonsdiploma heb (vakbekwaamheidsdiploma)

'tja, als vakman (zefstandig vakman) word je geacht de regels te kennen. Als je voor een baas/bedrijf gaat werken moet de baas/bedrijf maar zien dat hij vakbekwame mensen aan neemt... Indien je blunder ernstige gevolgen heeft/had, zul/zal je/iemand het kaarsje wel uitblazen...(moeilijke opeenvolging van woorden) maar we wijken alweer af naar het off-topic gedeelte...

groeten

Robbe

Beste Robbe, je hebt gelijk, regels zijn belangrijk. Maar regels zijn theorie. De praktijk is iets anders en daar houden zelfs de rechters en de verzekeringen rekening mee.

Als ik zeg: "De gevaarlijke dingen maak ik altijd in orde maar alles volgens de regels is onmogelijk en vaak niet betaalbaar." dan zijn dat de zaken die brand of elektrocutie zouden kunnen veroorzaken.
Ik heb het dan over bestaande installatie's. Ik ga niet met de slijpschijf in een bewoond huis beginnen om iets dat niet volgens de regels is te veranderen dat niet gevaarlijk is.
Bij een nieuwbouw volg ik uiteraard zo goed mogelijk de regels.

Je zegt zelf dat je een beperkte kennis van elektriciteit/elektronica hebt en dan vind ik het heel goed dat je een groot belang hecht aan de regels, dat is de juiste instelling om beginnen te werken als elektricien.

Na 40 jaar met elekticiteit bezig te zijn, waarvan 20 jaar in de ondergrond van een steenkoolmijn weet ik ondertussen dat regels belangrijk zijn, maar de praktijk ook.

Robbe, je hebt gelijk dat regels belangrijk zijn. Maar ze moeten wel ergens op gebaseerd zijn. Het is niet zo dat een overheid of een normeninstituut denkt: "kom, laten we die mensen nog eens wat regeltjes opleggen."

De regels voor elektrische installaties komen voort uit ervaring en gebeurde ongevallen. En als er een regel bestaat waarvan ik het belang niet zie, en niemand kan me uitleggen wat de zin ervan is, dan heb ik er niet zoveel moeite mee om die regel te overtreden.

Om maar even terug te gaan naar de vraag waar dit topic over begon, het verlengen van een verbinding met deugdelijke klemmen, wat kan daar verkeerd aan zijn? Probeer het maar uit te leggen.