Dag,

Sinds een paar dagen maakt mijn Smeg oven bij het aanzetten van de oven/grill onmiddellijk kortsluiting.
De lampen doen het overigens wel, maar wanneer je de schakelaar op de oven stand doorklikt maakt hij kortsluiting.

Vraag: ligt dit aan het verwarmingselement. De oven heeft twee grote ventilatoren aan de binnenkant. Vreemd dat dit opeens geschiedt, hij heeft het altijd goed gedaan.

Mvg Malcom X

wrs de elementen die intern sluiting maken . soms heft de sluiting zichzelf op als je deze eens laat doorbakken op een groep zonder aardlek . daarna is het probleem vaker weg.

komt door vocht in de elementen , vaak verdampt het als deze eenmaal warm worden..

Bedankt voor het snelle antwoord. Ik begrijp alleen niet hoe ik de aardlek kan ontwijken.

Mvg Malcom x

Je moet de groep voor je oven opzoeken in de groepenkast en de bedrading overzetten op een groep die niet via de aardlek wordt gevoed.
Of anders gelijk een nieuw verwarmingselement bij Smeg bestellen en deze er in zetten.

of de oven een uurtje bij iemand aanzetten die een aardlekschakelaar van 300ma of meer heeft

Zo 'n verwarmingselementje kost meestal rond de 40€ (niet bij Smeg maar alternatief), daarvoor zou ik je echt niet aanraden van die vuile trucs te gebruiken en je hele toestel op de 230V te steken.
Sorry testman maar dat vind ik echt een onzinnige en zeer gevaarlijke suggestie.

dat zou het zijn als ik zei dat de aarding eraf moest , dan komt de kast onder spanning te staan . MAAR DAT ZEI IK NIET . nu komt er geen spanning te staan op de kast met een goede aarding en stookt de sluiting weg met de oplopende temperatuur van het element.

is er echt een harde sluiting aanwezig dan knalt de zekering in de groepkast er uit , dan is het element echt stuk.

Ik wist niet dat een KSED95X-1 verwarmingselementen had.
Beetje vreemd voor een afzuigkap.
Met alle respect maar dan is dit typenummer van een offertebon gepakt met als gedachten dat dit dan wel de oven zal zijn.
Hieruit concludeer ik weer dat topicstarter geen technische kennis heeft en dus ook niet weet welk apparaat er in de keuken staat.
Het loshalen van aardedraad of hoe in welke vorm dan ook lijkt me dus een slecht plan en adviseer ik daarom om een vakman de verwarmingselementen te inspecteren.

Geachte S. Oldeerbout,

Mijn excuses voor het verkeerde typenummer, dat is inderdaad per ongeluk van de afzuigkap overgenomen. Technische kennis heb ik slechts van voertuigen. Bij deze.
Neemt niet weg dat ik twee verwarmingselementen tegenkom waarvan men hier inderdaad zegt dat deze hoogstwaarschijnlijk vervangen dienen te worden.

Mvg Malcom X

Op 30 december 2011 19:07:39 schreef Stefaan Van Slycken:
Zo 'n verwarmingselementje kost meestal rond de 40€ (niet bij Smeg maar alternatief), daarvoor zou ik je echt niet aanraden van die vuile trucs te gebruiken en je hele toestel op de 230V te steken.
Sorry testman maar dat vind ik echt een onzinnige en zeer gevaarlijke suggestie.

Ik sluit me hierbij aan!

Zeker voor mensen die hier relatief niet zoveel verstand van hebben is het ronduit GEVAARLIJK!

Ik vervang zakelijk en privé de elementen ook altijd en ga niet zitten rommelen! voor 40€ kun je nog geen 25 minuten rommelen!

De oven van ons kookfornuis heeft het blijkbaar begeven.
Telkens wanneer we hem aanzetten, valt alle elektriciteit uit en in de elektriciteitskast is dan enkel de verliesstroomschakelaar uitgevallen.
Wat is hiervoor de verklaring?
Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Mvg

een der elementen is kapot gegaan en gooit de aardlek eruit. dat wordt uitmeten welk element naar de aarde doormeet dus..

je moet wel levensmoe zijn als je met een aardlek schakelaar gaat knoeien

De TS kan daar wellicht al 2 jaar geleden aan bezweken zijn, hoewel ik de indruk kreeg dat hij de elementen wel zou gaan vervangen...

Onder het motto "Ordeñar una vaca muerta" heeft iemand met een willekeurige oven en ongeveer dezelfde klacht, dit topic gekaapt. Waarom? Geen idee, de kaper had kunnen volstaan met dit topic lezen (verklaring van het mankement wordt gegeven) of in geval van twijfel zijn vraag met een betere omschrijving van het probleem (merk en type vermelden is toch logisch bij een reparatievraag) in een nieuw topic kunnen stellen, en in dat topic na eventuele adviezen ook even melden of het gelukt is (toch een vervelend idee dat de TS van dit topic mogelijk al bijna 2 jaar naast zijn fornuis geëlectrocuteerd ligt te zijn en dat het voor een nieuwe vraagsteller ook niet duidelijk is of de oplossing echt geholpen heeft).

kheb t ook s met ienad mee gemaakt waar van door een oven de aardlek dr uit vloog heeft ie de 30ma vervangen voor een 40ma aardlekschakelaar hoe gek ben je

mwa ik zie m'n reactie van 2 jaar terug nog, en dat zou ik nu nog zo proberen. als je geen vertrouwen in je eigen huisinstallatie hebt mbt aardveiligheid waarom doe je er dan niks aan zou ik zeggen. en vandaar het proberen van de overgang in het element op proberen te lossen op een groep zonder aardlek ( wel met randaarde wcd, anders is het wel gevaarlijk! ) en het ding even goed doorwarmen op 250 graden. na die "lompe" test op de groep met 0,03a aardlek terugzetten en kijken of het nu wel goed gaat als je de koude oven weer op laat warmen. flapt de aardlek er weer uit heeft het geen nut gehad en kun je alsnog een ander element bestellen, werkt het ding wel dan kan dit nog jaren blijven werken zoals het voorheen ook werkte..

veel huizen met antieke installatie zonder aardlek hebben net zo goed deze problemen met verwarmings elementen en merken het nooit zolang de foutstroom niet meer als 16amp wordt natuurlijk. is de randaarde installatie juist gemaakt dan merk je de lekstroom van de gare oven of boiler niet.

De oplossing van Testman is perfect. Eventueel kun je dan de aarde los gooien en daarna je schoonmoeder laten koken. >:) Hiermee verdampt het vocht in het element en je komt op een makkelijke manier van de "oude tang" af. :-)

Precies!

Overigens ben ik het deels met testman eens. Indien geaard is het niet echt gevaarlijk.

Het probleem is m.i. dat er een kruipspoor in het element blijft zitten waardoor het principieel defect blijft en dus toch vroeger of later voor problemen zorgt. Kan ook heel snel gaan als je het ding een tijdje niet gebruikt en het is een beetje vochtig in de omgeving.

Dit is het kaliber oplossing dat je als monteur misschien op je eigen spullen loslaat, maar dat je niet aan een ander zou moeten aanraden.

Hoe dan ook, we zijn nu vrolijk bezig die oude koe te melken terwijl er alleen nog stof uit de uiers komt. Ik voorzie een hangslot.