Goedemiddag,
Omdat dit mijn eerste post is op dit forum zal ik me eerst even voorstellen:
Mijn naam is Tim en ben 21 jaar. Momenteel studeer ik HBO Mechatronica (1e jaars) en hiervoor heb ik MBO werktuigbouwkunde gedaan. Mijn interesse ligt in de techniek. Voorheen ben ik vooral bezig geweest met mechanische componenten, nu meer met elektrische onderdelen.
Nu zit ik met het volgende probleem:
Het CD & cassettedeck van mijn radio (SONY MHC-NX1) werkt plotseling niet meer. Op het gebied van elektronica ben ik nog niet zo heel erg bekend. De stekker die naar het CD deck gaat heb ik doorgemeten met de multimeter en elke draad geeft een signaal door. Het licht op het cd-deck brand niet, ook gaat de cd houder niet open. Op het display van de tuner lijkt ook wel alsof het cd-deck niet wordt herkend. Waar moet ik beginnen met storing zoeken? Foto's volgen nog.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het kan een zekering zijn die de cd toren en cass deck voedt . er zit zeker alleen een netstekker aan de unit waar de boxen ook op aangesloten zitten ?
je hebt het ding niet per ongeluk op timer gezet ? dan wil hij vaker niks meer doen tot de ingestelde alarmtijd voorbij is .
de stekker eruit halen heb je al geprobeerd ? dat is een reset..
Oke, ik heb de handleiding doorgekeken en kan nergens iets vinden over een zekering. Zou het dan toch kunnen dat er een zekering inzit? Op de CD unit zit geen stekker voor het lichtnet, alleen een bandstekker die naar de tuner gaat. Stekker heb ik er al geprobeerd, maakte niets uit.
Toch bedankt voor de tips!
Misschien dat het uitmaakt:
Deze radio heeft een jaar op zolder gestaan. Toen hij werd weggezet functioneerde de radio nog helemaal goed. Het kan toch niet zomaar kapot gaan in 1 jaar?
testman
van opslag kunnen elco's uitdrogen . zitten deze in de voeding dan kan deze uitvallen of instabiel worden. de set is nog niet heel oud zo te zien , maar juist de huidige elco's zijn slechter als de oude typen.
als er al een zekering voor de losse unit is dan zit deze in het deel waar de versterker inzit. er komt vaak een dubbele symetrische spanning mee over de bandkabel die in de cdunit wordt omgezet naar meerdere spanningen voor de sturing.
je hebt de koppel stekker zelf ook schoongemaakt ? als deze op een stoffige zolder lag met de plug omhoog kan er stof inzitten wat de contacten niet tegen elkaar laat komen.
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Werkt je cassettedeck nog wel?
Heb je niet toevallig een connector verwisseld bij het weer aansluiten van je miniset?
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Bij veel van die sets van Sony die met een flatcable aan elkaar zijn verbonden, zaten vaak de aansluitingen van de connectoren op de print los. Die sets hebben verschillende voedingen die met AC van de trafo worden aangevoerd en in de CD zit de gelijkrichter en de elco.
Ik meen dat daar ook het cassettedeck mee wordt gevoed. Ook kwam het voor dat de elco in de CD speler ging lekken en de printbanen daar onder waren aangetast.
Groetjes Hans.
Bedankt voor de reacties!
De connector kan niet verkeerd worden aangesloten. Kan er maar op 1 manier in. Ook zijn de stekkers gekleurd zodat ze niet in het verkeerde gat kunnen worden gestoken. De stekker zelf zal ik wel even schoonmaken, maar hij was ingeplugd opgeborgen.
Begin volgende week zal ik de radio uit elkaar halen. Ik zal wel foto's posten dan, misschien dat het duidelijkheid verschaft! Prettige jaarwisseling allemaal!
Zojuist heb ik de radio uit elkaar gehaald. Hier nog wat losse foto's van de radio zelf en de bandkabel waar het omgaat.
De bandkabel geeft goed signalen door. Ik heb elk stekkertje afzonderlijk gemeten en dit gaat goed. Nu lijkt de bandkabel dus goed te zijn.
Maar hoe moet ik nu verder? Zelf zou ik nu niet goed weten waar ik nog kan zoeken. Ik zou ook niet goed weten hoe ik kan meten waar het signaal dan niet goed kan doorkomen. Misschien dat jullie me aan de hand van de foto's nog wat tips kunnen geven.
Dit is connectorstekker van de tuner.
Dit is de stekker van de CD-speler.
7
Rechts onderin zit de bandkabel.
Zoef de Haas.
Die blauwe platte stekker zit op de print gesoldeerd, controleer de solderingen, want dikwijls waren die los. Even goed kijken met een flinke loep en dan de stekker bewegen.
Groetjes Hans.
Met de beste loep die we hebben zag ik geen beweging in de solderingen van de stekkers, kan ik dit misschien nog meten?
Dit heb ik nog niet eerder vermeld misschien toch wel handig:
Toen ik de radio van zolder had gehaald deed de cd-speler het wel heel eventjes. Hij functioneerde toen ook al niet goed, maar ik kon toen nog wel een cd afspelen.
testman
klinkt als een voedingsprobleem met ofwel de unit waar de voeding vanaf komt of de cdunit waar de voeding wordt omgezet naar meerdere spanningen. meten is weten...
Zal eens kijken of iets kan meten. Moet ik alleen wel even kijken hoe ik dit moet meten. Op dat gebied ben ik echt een leek. Is er misschien ergens een soort bedradings schema te vinden van zo'n radio?
Tim kijk even op de voeding van de versterker.
Soms kan 1 of 2 zekerings weerstandjes ca 0,22 ohm of 4,7 ohm in de voeding stuk zijn,en daardoor een spanning weg valt.
of 1 spannings stabilastor 5 volt of 12 volt kan losse pootjes in de soldeer tin hebben.
M.V.G.
bandje 66.
Net even verder gekeken vanaf de voeding en wat bleek: onder de printplaat voor de voeding zitten toch zekeringen (4 stuks)!
Hiervan waren er 2 stuk, ik denk dat deze allebei voor het Cd deck zijn. Maar kunnen zekeringen zomaar kapot gaan na verloop van tijd (4 jaar) of is er toch nog meer aan de hand?
Dit is de print waar het om gaat.
Dit zijn de zekeringen.
Is dit beschadigd of kan dit geen kwaad?
Ook deed de volumeknop het niet helemaal goed, dus ik ging even kijken of ik daar nog iets kan vinden.
Voorpaneel los.
Het lijkt erop dat er iets heeft gelekt. Maar aan de voorkant zit alleen de potmeter.
Het ene contact lijkt wat zwartgeblakerd, echter er zit nog zo'n potmeter op en deze functioneert prima en ziet er ook zwart uit. Kan ik hier nog iets aan doen of is de print gewoon beschadigd?
Heb je de afstandsbediening van de set? dan kun je kijken of de regeling van het volume zelf wel werkt. Dan omzeil je de knop namelijk.
Dat zwarte wat je op de aansluiting ziet is oxidatie, dat is niet verbrand! Je kunt het schoonmaken, maar dat heeft weinig zin.
Dat spul wat achter op de printplaat zit is soldeerflux. Dat blijft achter na het solderen met harskern soldeer. Dit kan geen kwaad.
De volumeregelaar is overigens geen potmeter, maar een Rotary-encoder.
In principe zitten daar twee schakelaars in die open en dicht gaan als je aan de knop draait.
Door naar de volgorde te kijken kan de elektronica bepalen welke kant je op draait.
Na verloop van tijd kunnen de contacten in die encoder slecht worden.
Dat is hier waarschijnlijk het geval, waardoor de regeling met die knop niet goed werkt.
Zekeringen kunnen spontaan defect raken bij inschakelen. Maar het kan natuurlijk ook een defect verderop in de voeding zijn.
Hier kom je alleen achter door te meten.
De documentatie van het CD/TAPE gedeelte (HTC-NX1)is hier te vinden.
Die van de versterker/tuner (STR-NX1)staat hier.
[Bericht gewijzigd door bjokal op (19%)]
Zoef de Haas.
Dat er 2 zekeringen gelijktijdig er uit gaan is niets bijzonders. Als bij een symetriche voeding één spanning wegvalt is de boel niet meer in balans en gaan er rare stromen lopen die groter zijn dan de andere zekering aan kan. Toch zie ik op de print iets wat lijkt op een leeggelopen elco. Dan lekt er vloeistof langs de pootjes en dat verspreidt zich aan de onderkant tussen de lak van de print en de koperbanen. Maak je dan de print schoon, dan laat de laklaag los en vinden we blank of zwart geétst koper, wat weer geleidend kan zijn waardoor er een zekering is gepiept.
Is heel eenvoudig te testen door even de pootjes van het IC na te solderen en ruikt dit naar kattenpis, dan heeft een elco gelekt.
Groetjes Hans.
[Bericht gewijzigd door Zoef de Haas. op (10%)]
De pootjes van het ic? wat is de ic? Ik heb er zojuist nieuwe zekeringen ingedaan. De Cd-speler draait nu wel maar ik krijg hem nog niet open.
De afstandsbediening doet het wel dus dan zullen de contacten wel versleten zijn,
De display van de tuner doet het ineens een niet meer zo goed, ik mis puntjes die de tekst maken. Terwijl ik de print er heel voorzichtig had uitgehaald. Ik vraag mezelf sterk af of ik hier nog wel mee door moet gaan omdat ik eigenlijk niet genoeg kennis heb....en dus alleen maar dingen kapot maak in plaats van maken.
Zoef de Haas.
Dat display is ook een kwestie van solderen, door bewegingen bij het uithalen van de print zijn gewoon een paar pootjes los gegaan, niets schokkends. De Lier is redelijk in de buurt, dus.......... Overigens dat IC is een vierkant zwart blokje met 8 aansluitpennen.
Groetjes Hans.
Update.
Met hulp van forumlid zoef de haas is mijn radio weer gerepareerd! Er zaten twee scheuren in een printplaat en een van de pootjes van de connector was losgescheurd. Dit topic mag dus dicht. Iedereen nog bedankt voor hulp.
Tim