picsels
Volgend project: 7-seg gaming displays; dan dec-1982 labvoeding afmaken, dan funcgen met ad9833 afmaken, dan...
Naar aanleiding van dit toic http://www.circuitsonline.net/forum/view/100840 ben ik ook met een RF setje gaan experimenteren (http://iprototype.nl/products/arduino/modules-adapters/apc220-radio-co…).
Het lukt me alleen niet om het aan de praat te krijgen .
Op dit moment probeer ik data-overdracht via hyperterminal en 2 PC's te testen.
Beide RF modules zijn via een USB/serial adapter op een (aparte) PC aangesloten.
Als ik de RF modules eruit trek en de beide USB/serial adapters met draadjes op elkaar aansluit, werkt de communicatie van de ene naar de andere PC goed (dus deze USB/serial adapters lijken me OK).
Als ik de RF modules erin prik, nada.
Er is een speciaal programma om de RF modules mee te programmeren (zie bijvoorbeeld http://www.emartee.com/product/41855/Arduino%20Wireless%20Transmission…).
Dat werkt op zich prima.
Dus de communicatie van PC naar RF module lijkt goed te werken.
Maar het stukje draadloze overdracht ontbreekt nog.
Ik houd me van harte aanbevolen voor suggesties om het werkend te krijgen.
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Hoe stel je de modules in?
Kun je die uitlezen? Kun je hier 's wat instellingen posten van de 2 modules?
picsels
Volgend project: 7-seg gaming displays; dan dec-1982 labvoeding afmaken, dan funcgen met ad9833 afmaken, dan...
Tuurlijk, zie foto: met het config programma zijn de modules in te stellen.
In de statusbalk zie ik dat de COM-poort wordt gevonden en dat het lezen succesvol was (read succeed!!).
En bij schrijven van nieuwe instellingen krijg ik dezelfde succes melding.
Oh ja, hyperterminal heb ik ingesteld op 9600 (19K2 en 4K8 ook geprobeerd). Directe draadverbinding werkt, RF niet.
2e module is precies gelijk, behalve NODE ID (1 lager).
En wat heb je bij dan andere module ingesteld?
Net-ID zou ik het zelfde houden, maar Node-ID +1.
Blijft alleen de vraag wat het vinkje Auto Add1 doet.
picsels
Op 7 januari 2012 16:17:31 schreef 2N3055:
En wat heb je bij dan andere module ingesteld?
Net-ID zou ik het zelfde houden, maar Node-ID +1.
Je was me net voor 
Zie boven vwb node en net-id.
Die vinkjes zijn mij ook een raadsel.
<<update>>
Het vinkje Auto ADD1 hoogt na iedere schrijfactie het NODE ID met 1 op. Misschien om dubbele nummers te voorkomen.
[Bericht gewijzigd door picsels op (18%)]
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Zo'n auto-add functie is handig als je meerdere modules moet configureren. Maar in jouw geval mag je dat dus vergeten.
Om te testen moet je inderdaad de laagste baudrate nemen.
Weet je zeker (!) dat de baudrate op beide pc's hetzelfde staat ingesteld? (Ja, want met een kabel heb je wel een goede verbinding).
Kun je uitsluiten of je beide RF-modules goed werken?
Weet je zeker (!) dat de frequentie hetzelfde staat ingesteld?
Als je gegevens hebt weggeschreven, lees je dan dezelfde gegevens weer terug met de Read-button?
Nog even hardop doordenkend: die usb-serial-adapters? KUnnen die nog roet in het eten gooien?
---
En nog wat? Kun je die rf-module zomaar aan je pc knopen en met hyperterm aansturen? Weet je zeker dat daar niet nog een interface tussen moet?
Volg ook alle stappen die ze hier ook zetten.
[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op (28%)]
picsels
Op 7 januari 2012 16:42:44 schreef M-i-c-h-e-l:
Weet je zeker (!) dat de baudrate op beide pc's hetzelfde staat ingesteld? (Ja, want met een kabel heb je wel een goede verbinding).
Indeedy.
Kun je uitsluiten of je beide RF-modules goed werken?
Weet je zeker (!) dat de frequentie hetzelfde staat ingesteld?
Da's inderdaad mijn probleem: ik kan alles testen, behalve het RF gedeelte.
Frequenties staan hetzelfde ingesteld: op beide pc's heb ik het config programma staan en vergelijk ze naast elkaar. Heb ook al met andere waardes getest.
Ik heb 2 setjes (4 modules; deze week een extra setje ontvangen waardoor ik nu 2 USB/serieel adapters heb; 1 voor elke pc). Maar geen enkele combi werkt.
Als je gegevens hebt weggeschreven, lees je dan dezelfde gegevens weer terug met de Read-button?
Goed punt; inderdaad ik lees ze terug en krijg dan de nieuw ingestelde gegevens netjes terug.
<<update>>
Nog even hardop doordenkend:
Waarvoor dank 
die usb-serial-adapters? KUnnen die nog roet in het eten gooien?
Ik gebruik deze adapters op beide pc's; ze leveren TTL signalen (TX/RX) op de aansluitingen. Dus ik heb:
PC - USB/serial - kabel - USB/serial - PC
Dit werkt.
En dit werkt niet:
PC - USB/serial - RF .... RF - USB/serial - PC
En nog wat? Kun je die rf-module zomaar aan je pc knopen en met hyperterm aansturen? Weet je zeker dat daar niet nog een interface tussen moet?
Die USB adapters zitten er tussen.
Volg ook alle stappen die ze hier ook zetten.
Deze heb ik gevolgd.
Ik kan ook niets bijzonders ontdekken in de code die ze in hun programma gebruiken.
[Bericht gewijzigd door picsels op (31%)]
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Even voor alle duidelijkheid: wat komt er uit zo'n rf-module? Wat kletst hij voor taal?
TTL-signalen? Maar welk protocol moet er gekletst worden?
[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op (26%)]
picsels
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
't zou handiger zijn om elkaar even op msn toe te voegen...
Het punt is dat je geen vraagteken moet zetten achter je vraag, maar een uitroepteken. Je moet zeker zijn.
8n1 is een serieel protocol over rs232. Maar de vraag is: begrijpt zo'n rf-module dat?
EDIT:
Nog ff een keer kijken, dit zijn de specificaties van de module:
APC220 Wireless Transmission module basic parameter:
Power : 20mW
Optional Interface : UART, RS485 / RS232
Size : 37.5×18.3×7.0 mm
Transmission Distance : 800m - 1200m (2400bps)
Working Frequency : 470-510MHz (1KHz stepping)
More Than 100 Channels
GFSK Modulation System
Efficient circulatory interwoven error correction coding
Flexible software programming options setting
UART/TTL interface
256bytes data buffer
Suitable for large amount of data transmission
Built-in watchdog, ensure long-term and reliable operation
On-line modification Settings
Een rs232-interface is optioneel.
Je compoort verstaat de ttl-signalen van je module niet. Dat is je probleem. Je moet een converter maken die RS232-signalen omzet naar TTL.
[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op (62%)]
picsels
Op 7 januari 2012 17:09:38 schreef M-i-c-h-e-l:
't zou handiger zijn om elkaar even op msn toe te voegen...
Ik dacht dat het forum een PM functie had?
Mocht je in de gelegenheid zijn: picsels-apestaartje-live.nl 
<< UPDATE >>
Na geweldige support van Michel via MSN lijkt de conclusie dat het gaat om (een batch van) slechte modules.
Ga de leverancier contacteren, kijken wat er van te maken valt.
Het resultaat zal ik hier vermelden.
[Bericht gewijzigd door picsels op (30%)]
GerardWassink
Ain't no place like 127.0.0.1
Op 7 januari 2012 17:24:43 schreef picsels:
...
Het resultaat zal ik hier vermelden.
Wanneer?
picsels
Op 29 november 2017 08:40:02 schreef GerardWassink:
[...]Wanneer?
Nu! 
Modules zijn teruggestuurd geweest en werkend verklaard. Echter bij terug ontvangst nog steeds niet werkend te krijgen.
Zelfs niet door aan beide kanten simpelweg via USB aan een PC en terminal programma te koppelen en enkele tekens over te sturen. Niks, noppes, nada, rien du tout.
Ik had er 4 liggen en geen enkele permutatie werkte. Dus na een aantal dagen vergeefs trial and error heb ik ze in de hoek gegooid en er, time flies, 6 jaar niet naar omgekeken.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 29 november 2017 19:51:48 schreef picsels:
Modules zijn teruggestuurd geweest en werkend verklaard.
Misschien moet je ze dan eens vragen hoe ze dat getest hebben.
picsels
Op 29 november 2017 22:16:58 schreef flipflop:
[...]
Misschien moet je ze dan eens vragen hoe ze dat getest hebben.
Is nu niet echt opportuun meer.
Focus is een beetje verlegd naar IoT-achtige projectjes (Raspberry Pi, Nuc etc.).
Op 29 november 2017 21:28:43 schreef PE9SMS:
434 MHz valt ook niet binnen 470-510 MHz he.....
Eh, daar valt weinig tegen in te brengen 
Dus?
picsels
Op 30 november 2017 05:49:29 schreef PE9SMS:
Dus werkt het niet..
Voor zover ik weet is dit geen kwis of NL taal forum.
Een 434MHz module hoort te werken op, eh, 434MHz.
Zeker als dat door de datasheet bevestigd wordt.