Op 8 januari 2012 19:41:53 schreef flipflop:
Het lijkt net of pa de opdracht aan het maken is. Zoon is toch naar school geweest, die zal toch weten wat een stroomkringschema is als ie zelf de opleiding doet? Rare gang van zaken wel...
Ik heb, bij gebrek aan werk een tijdje rondgelopen als betaalde vrijwilliger op een ROC en kan je vertellen dat de opleidingen tegenwoordig een grote chaos zijn.
Jongeren zonder enige kennis van zaken worden geacht meteen schakelingen te gaan maken, terwijl ik (die gelukkig nog het oude systeem meegemaakt heeft) eerst in de theorie moest duiken en allerlei regels uitgelegd kreeg.
Vervolgens ging je met hele simpele schema's aan de slag, kreeg je uitleg wat het stroomkringschema inhield, een leidingschema en ga zo maar door.
Dat zag ik in de nieuwe 'competentiegerichte' vorm, helemaal niet meer: je wordt als 16 jarige puber geacht het zelf allemaal uit te zoeken, en wordt dus vrijwel meteen voor redelijk complexe materie geplaatst.
Een van de ergste voorbeelden vond ik toen een van de jongens bij het materiaalbewerken, een vak waar wij eerst een heel boek met theorie voor door moesten werken, op een gegeven moment bezig was een tap in de kolomboormachine te plaatsen. Toen ik ingreep en zei dat dat absoluut niet mocht vroeg hij met een stalen gezicht waarom niet. Ik dacht eerst dat hij me in de zeik nam, maar toen ik het uitlegde verzuchtte hij 'Ja... dat wéten we dus niet!' er achteraan: en dat was niet de enige keer.
Verwijten richting de jongen zijn dus niet helemaal op z'n plaats, omdat het op veel ROC's 1 pot nat is.
@ Roel999: Het zal in deze situatie iets anders liggen, maar dat is dus het nieuwe leren: 'Probeer zelf achter het antwoord te komen'
Als je pech hebt en een leraar hebt die volledig 'het nieuwe leren' volgt, dan kom je met vragen bij de leraar niet verder.
@ dikkenek:
Het stroomkringschema moet je zien als een soort waterval: bovenin begin je altijd met de fase(s) en naarmate je naar onderen zakt komen alle elementen uit het al getekende leidingschema aan bod, om uiteindelijk bij de nul aan de onderzijde uit te komen.
Alle schakelaars, wandcontactdozen en lampen die in het leidingschema staan, moeten dus ook in dat stroomkringschema komen.