Kun ja dan ook even de links naar die documenten posten. dan kunnen wel je wel helpen.
Edit: GJ is me voor.
[Bericht gewijzigd door Tinus016 op 8 januari 2012 16:47:10 (12%)
Dit topic is gesloten
Kun ja dan ook even de links naar die documenten posten. dan kunnen wel je wel helpen.
Edit: GJ is me voor.
[Bericht gewijzigd door Tinus016 op 8 januari 2012 16:47:10 (12%)
Moderator
Ik heb ze even op het upload archief gezet. Het waren wel posters dus ik heb ze kleiner gemaakt.
http://www.uploadarchief.net/files/download/dikkenek%20scan0001.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dikkenek%20scan0003.jpg
[edit] Dat hoefde dus niet meer.
Ok.
Duidelijk.
Een stroomkrings-schema is een schema of beter gezegd een tekening waar op staat hoe de schakeling werkt.
Voorbeeld:
Zo iets zal uw zoon ook moeten tekenen maar dan aan de hand van zijn situatie.
Voor zover ik het geleerd heb worden alle schakelaars bovenaan getekend.
En alle verbruikers onderaan men tekend van boven naar beneden.
En dit tussen de 2 stroomvoerende geleiders L1 en N.
1sec google toont je direct hoe het moet: http://www.google.be/search?tbm=isch&hl=nl&source=hp&biw=1…
Er zijn 2 opdrachten die samen op een bord worden gebouwd.
Wat is de eerste opdracht?
Het buizen of installatieschema dat ik zie is al zeker niet juist.
In de opdracht 2 spreekt men over een kruisschakeling en ik zie geen kruisschakelaar.
Moderator
Ik heb twee voorbeelden uit het boek "Licht en krachtschakelingen" gemaild. Met een combinatie van beide moet men een heel eind komen voor het stroomkringschema.
Meer dan een simpele kruisschakeling met WCD is het niet.
In het schema van je zoon mis ik de kruisschakelaar.
@NV-Lambik. Het lijkt een deel van een woonhuis schakeling (slaapkamer en een badkamer). Zie tweede bolletje bij extra eisen.
Wat snap je niet?
ik ben een compleet leek in deze.
Ik moet een stroomkringschema maken van de testopstelling.
Hoe ga ik te werk? Wat moet ik er in zetten?
Kan jij mij op weg helpen? Is dit een kruisschakeling?
Vooraleer men de kruisschakeling kan begrijpen moet men eerst de wisselschakeling kennen. En tegen wie praten we hier, de vader of de zoon. Het heeft totaal geen zin om hier een kant en klare oplossing te geven, daar leert men niks van.
Begin met een wisselschakeling te tekenen.
de vader. Ik help mijn zoon samen met de leraar.
Wij 3en werken samen in een project.
Mijn zoon heeft het schema van de testopstelling gemaakt en ik ben bezig met oa het stroomkringschema.
Mijn zoon geeft aan dat dit volgens de testopstelling moet gaan.
Ik heb veel stroomkringschema's bekeken op het internet maar kan hier geen touw aan vast knopen wanneer ik het schema van mijn zoon ernaast leg. Waar moet ik beginnen?
Zou je het schema dat uw zoon getekend heeft kunnen posten.
Dan kunnen we wel wat meer tips geven.
Mocht dit niet lukken mag je het ook mailen.
Zie bijgaande link
Het lijkt net of pa de opdracht aan het maken is. Zoon is toch naar school geweest, die zal toch weten wat een stroomkringschema is als ie zelf de opleiding doet? Rare gang van zaken wel...
Mail ontvangen en zijn de zelfde als die al in het topic staan. Ik dacht dat zoon lief lef al iets nieuws had gemaakt.
Maar nu ter zaken.
Ja wat nu voor zeggen kan wel maar dan leer je er niets van.
Maar goed geef me een moment dan maak ik een voorzetje...
Edit: Zie link van bajo57 daar staat een kompleet voorbeeld
Omdat het nu toch niet meer uit maakt deze dus,
Je hoeft alleen nog de WCD er bij te tekenen.
kun je die leraar toch vragen wat daarmee bedoelt wordt??
hij wordt ervoor betaald om het uit te leggen
Op 8 januari 2012 19:41:53 schreef flipflop:
Het lijkt net of pa de opdracht aan het maken is. Zoon is toch naar school geweest, die zal toch weten wat een stroomkringschema is als ie zelf de opleiding doet? Rare gang van zaken wel...
Ik heb, bij gebrek aan werk een tijdje rondgelopen als betaalde vrijwilliger op een ROC en kan je vertellen dat de opleidingen tegenwoordig een grote chaos zijn.
Jongeren zonder enige kennis van zaken worden geacht meteen schakelingen te gaan maken, terwijl ik (die gelukkig nog het oude systeem meegemaakt heeft) eerst in de theorie moest duiken en allerlei regels uitgelegd kreeg.
Vervolgens ging je met hele simpele schema's aan de slag, kreeg je uitleg wat het stroomkringschema inhield, een leidingschema en ga zo maar door.
Dat zag ik in de nieuwe 'competentiegerichte' vorm, helemaal niet meer: je wordt als 16 jarige puber geacht het zelf allemaal uit te zoeken, en wordt dus vrijwel meteen voor redelijk complexe materie geplaatst.
Een van de ergste voorbeelden vond ik toen een van de jongens bij het materiaalbewerken, een vak waar wij eerst een heel boek met theorie voor door moesten werken, op een gegeven moment bezig was een tap in de kolomboormachine te plaatsen. Toen ik ingreep en zei dat dat absoluut niet mocht vroeg hij met een stalen gezicht waarom niet. Ik dacht eerst dat hij me in de zeik nam, maar toen ik het uitlegde verzuchtte hij 'Ja... dat wéten we dus niet!' er achteraan: en dat was niet de enige keer.
Verwijten richting de jongen zijn dus niet helemaal op z'n plaats, omdat het op veel ROC's 1 pot nat is.
@ Roel999: Het zal in deze situatie iets anders liggen, maar dat is dus het nieuwe leren: 'Probeer zelf achter het antwoord te komen'
Als je pech hebt en een leraar hebt die volledig 'het nieuwe leren' volgt, dan kom je met vragen bij de leraar niet verder.
@ dikkenek:
Het stroomkringschema moet je zien als een soort waterval: bovenin begin je altijd met de fase(s) en naarmate je naar onderen zakt komen alle elementen uit het al getekende leidingschema aan bod, om uiteindelijk bij de nul aan de onderzijde uit te komen.
Alle schakelaars, wandcontactdozen en lampen die in het leidingschema staan, moeten dus ook in dat stroomkringschema komen.
Bedankt weardguy voor de toelichting.
Ik wist niet dat het in sommige Nederlandse scholen zo erg gesteld is.
Zit uw zoon toevallig op het roc van twente? de gieterij? gwn een vraag
als dat zo is kunnen wij hem wel helpen op shool
Op 9 januari 2012 02:29:54 schreef weardguy:
...je wordt als 16 jarige puber geacht het zelf allemaal uit te zoeken, en wordt dus vrijwel meteen voor redelijk complexe materie geplaatst.
Ja, ik geloof direkt dat er veel mis is in het onderwijs. Echter, bij de nieuwe methode hoort dus dat je kennis verwerft door de juiste vragen aan de juiste mensen te stellen. Of uit literatuurstudie. Ik kan me niet voorstellen als je de juiste vragen stelt, dat die leraar dan geen bruikbare info geeft. Een juiste vraag is natuurlijk niet: "ik snap er niks van, leg het me uit". En het lijkt me al helemaal niet ok als pa de opdracht gaat uitvoeren.
Zo gaat het tegenwoordig wel op school,,
ik heb er zelf vrij veel last van, je stelt een vraag aan de leraar, en die zeggen dan eerst zoek zelf maar uit, en dan zoek je het zelf uit, en na een paar weken komen ze ff langs, en dan lekker lax zeggen, pff snap je het nog steeds niet, leraren zijn lax tegenwoordig, de meeste bij ons hebben skijt aan wat er ons wordt geleerd. of je nu slaagt of zakt.
Hallo,
Een stroomkringschema kun je omzetten naar een ladder diagram. Is het dan zo dat je het stroomkringschema 90 graden moet draaien?
Met vriendelijke groet
Op zo'n manier kun je net zo goed een uitgekochte boer voor de klas zetten als een leraar.
Overleden
Pas op , hele bejaarde koe!
Moderator
Op 6 december 2020 22:46:04 schreef Maarten-Klaas:
Hallo,Een stroomkringschema kun je omzetten naar een ladder diagram. Is het dan zo dat je het stroomkringschema 90 graden moet draaien?
Met vriendelijke groet
ja. Of nee, hangt er van af waar je woont. In de VS en Japan tekenen ze net als die ladders van links naar rechts. Daar zijn die ladders op gebaseerd.
Maar als je meer over ladderdiagrammen wil weten moet je even een nieuw topic openen, dit is wel een heeeeelmoude.
Dit topic is gesloten