[NL] Hoe maak ik een stroomkringschema

Dit topic is gesloten

Hallo,

Ik help sinds enkele weken mijn zoon met het project welke hij moet maken op het ROC. Hij heeft wat achterstand opgelopen door een ongeval en moet veel inhalen. Aangezien ik met de leraar en mijn zoon samenwerk om de achterstand in te halen stuit ik nu op een probleem.
Hij heeft een testopstelling moeten maken en deze dient verwoord te worden als een stroomkringschema. Ik weet niet precies hoe dit eruit moet zien en hoe je deze maakt. Ik ben geen elektrotechnicus dus stel ik de vraag op het forum.
Kan en wil iemand mij helpen?

Hugo Welther

Moderator

Wat voor testopstelling heeft hij moeten maken, dat bepaald hoe het schema er uit gaat zien.
Er is dan toch ook een schema of beschrijving van waaruit je zoon heeft moeten werken?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ik heb even 2 documenten ingescanned. 1 doc is de opdracht, de andere is een schema welke mijn zoon heeft getekend. Hij moet hiervan een stroomkringschema maken. Wij kunnen zonder dit schema niet verder met het project.Ik weet alleen niet hoe ik ze kan koppelen aan dit bericht.

Beste Hugo,

Ik heb ze je zojuist gemaild.

Groeten,
Michel

GJ_

Moderator

Even een account aanmaken bij bijvoorbeeld http://www.uploadarchief.net en daar de afbeeldingen naar uploaden. Dan hier een link plaatsen.

heb de beide documenten ge upload naar de aangegeven site.

Kun ja dan ook even de links naar die documenten posten. dan kunnen wel je wel helpen.

Edit: GJ is me voor.

[Bericht gewijzigd door Tinus016 op zondag 8 januari 2012 16:47:10 (12%)

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
Hugo Welther

Moderator

Ik heb ze even op het upload archief gezet. Het waren wel posters dus ik heb ze kleiner gemaakt.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dikkenek%20scan0001.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/dikkenek%20scan0003.jpg

[edit] Dat hoefde dus niet meer.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ok.

Duidelijk.

Een stroomkrings-schema is een schema of beter gezegd een tekening waar op staat hoe de schakeling werkt.

Voorbeeld:

http://www.elektronicaforum.nl/files/stroomkring_schema.jpg

Zo iets zal uw zoon ook moeten tekenen maar dan aan de hand van zijn situatie.

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Voor zover ik het geleerd heb worden alle schakelaars bovenaan getekend.
En alle verbruikers onderaan men tekend van boven naar beneden.
En dit tussen de 2 stroomvoerende geleiders L1 en N.
1sec google toont je direct hoe het moet: http://www.google.be/search?tbm=isch&hl=nl&source=hp&biw=1…

Probeert veel + Denkt vaak + Weet weinig = Leert iets

Er zijn 2 opdrachten die samen op een bord worden gebouwd.
Wat is de eerste opdracht?
Het buizen of installatieschema dat ik zie is al zeker niet juist.
In de opdracht 2 spreekt men over een kruisschakeling en ik zie geen kruisschakelaar.

Hugo Welther

Moderator

Ik heb twee voorbeelden uit het boek "Licht en krachtschakelingen" gemaild. Met een combinatie van beide moet men een heel eind komen voor het stroomkringschema.

Meer dan een simpele kruisschakeling met WCD is het niet.
In het schema van je zoon mis ik de kruisschakelaar.

@NV-Lambik. Het lijkt een deel van een woonhuis schakeling (slaapkamer en een badkamer). Zie tweede bolletje bij extra eisen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

ik ben er mee bezig maar kom niet veel verder.

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

ik ben een compleet leek in deze.
Ik moet een stroomkringschema maken van de testopstelling.
Hoe ga ik te werk? Wat moet ik er in zetten?
Kan jij mij op weg helpen? Is dit een kruisschakeling?

Vooraleer men de kruisschakeling kan begrijpen moet men eerst de wisselschakeling kennen. En tegen wie praten we hier, de vader of de zoon. Het heeft totaal geen zin om hier een kant en klare oplossing te geven, daar leert men niks van.
Begin met een wisselschakeling te tekenen.

de vader. Ik help mijn zoon samen met de leraar.
Wij 3en werken samen in een project.
Mijn zoon heeft het schema van de testopstelling gemaakt en ik ben bezig met oa het stroomkringschema.
Mijn zoon geeft aan dat dit volgens de testopstelling moet gaan.
Ik heb veel stroomkringschema's bekeken op het internet maar kan hier geen touw aan vast knopen wanneer ik het schema van mijn zoon ernaast leg. Waar moet ik beginnen?

Zou je het schema dat uw zoon getekend heeft kunnen posten.

Dan kunnen we wel wat meer tips geven.

Mocht dit niet lukken mag je het ook mailen.

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Het lijkt net of pa de opdracht aan het maken is. Zoon is toch naar school geweest, die zal toch weten wat een stroomkringschema is als ie zelf de opleiding doet? Rare gang van zaken wel...

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Mail ontvangen en zijn de zelfde als die al in het topic staan. Ik dacht dat zoon lief lef al iets nieuws had gemaakt.

Maar nu ter zaken.

Ja wat nu voor zeggen kan wel maar dan leer je er niets van.

Maar goed geef me een moment dan maak ik een voorzetje...

Edit: Zie link van bajo57 daar staat een kompleet voorbeeld

Omdat het nu toch niet meer uit maakt deze dus,

http://electravragen.nl/images/stories/ss_kruis.jpg

Je hoeft alleen nog de WCD er bij te tekenen.

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

kun je die leraar toch vragen wat daarmee bedoelt wordt??
hij wordt ervoor betaald om het uit te leggen

Op 8 januari 2012 19:41:53 schreef flipflop:
Het lijkt net of pa de opdracht aan het maken is. Zoon is toch naar school geweest, die zal toch weten wat een stroomkringschema is als ie zelf de opleiding doet? Rare gang van zaken wel...

Ik heb, bij gebrek aan werk een tijdje rondgelopen als betaalde vrijwilliger op een ROC en kan je vertellen dat de opleidingen tegenwoordig een grote chaos zijn.

Jongeren zonder enige kennis van zaken worden geacht meteen schakelingen te gaan maken, terwijl ik (die gelukkig nog het oude systeem meegemaakt heeft) eerst in de theorie moest duiken en allerlei regels uitgelegd kreeg.

Vervolgens ging je met hele simpele schema's aan de slag, kreeg je uitleg wat het stroomkringschema inhield, een leidingschema en ga zo maar door.

Dat zag ik in de nieuwe 'competentiegerichte' vorm, helemaal niet meer: je wordt als 16 jarige puber geacht het zelf allemaal uit te zoeken, en wordt dus vrijwel meteen voor redelijk complexe materie geplaatst.

Een van de ergste voorbeelden vond ik toen een van de jongens bij het materiaalbewerken, een vak waar wij eerst een heel boek met theorie voor door moesten werken, op een gegeven moment bezig was een tap in de kolomboormachine te plaatsen. Toen ik ingreep en zei dat dat absoluut niet mocht vroeg hij met een stalen gezicht waarom niet. Ik dacht eerst dat hij me in de zeik nam, maar toen ik het uitlegde verzuchtte hij 'Ja... dat wéten we dus niet!' er achteraan: en dat was niet de enige keer.

Verwijten richting de jongen zijn dus niet helemaal op z'n plaats, omdat het op veel ROC's 1 pot nat is.

@ Roel999: Het zal in deze situatie iets anders liggen, maar dat is dus het nieuwe leren: 'Probeer zelf achter het antwoord te komen'
Als je pech hebt en een leraar hebt die volledig 'het nieuwe leren' volgt, dan kom je met vragen bij de leraar niet verder.

@ dikkenek:
Het stroomkringschema moet je zien als een soort waterval: bovenin begin je altijd met de fase(s) en naarmate je naar onderen zakt komen alle elementen uit het al getekende leidingschema aan bod, om uiteindelijk bij de nul aan de onderzijde uit te komen.

Alle schakelaars, wandcontactdozen en lampen die in het leidingschema staan, moeten dus ook in dat stroomkringschema komen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Bedankt weardguy voor de toelichting.
Ik wist niet dat het in sommige Nederlandse scholen zo erg gesteld is.

Dit topic is gesloten