maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
@bjokal: Als ze daadwerkelijk X2-condensatoren hebben gebruikt, dan kan het best kloppen dat die capaciteit onder omstandigheden afneemt. Die zijn doorgaans zelfherstellend, en dat betekent in de praktijk dat bij een doorslagje of overbelasting (en dat kan allemaal best gebeuren door netvervuiling bij het schakelen van keukenapparatuur) de capaciteit steeds verder afneemt. De fabrikant (constructie) van de condensator zou daarbij inderdaad ook nog uit kunnen maken.
Ik zou zelf op zo'n plaats een MKP terugplaatsen met een werkspanning van minstens 630V en liever 1000V (jammer dat 700V geen gebruikelijke werkspanning is). Dan gaat het voorlopig niet meer stuk.
AANVULLING: Even een HD7810 die ik voor loop en sloop had staan opengetrokken (met geweld, ik had niet door dat er van bovenaf 2 pozidriv-schroefjes los moesten, als je die eruit hebt kun je de klikdingetjes wel voorzichtig één voor één losmaken). Daar zit als seriecondensator een RIFA PHE840M 470n 275VAC in. Dat is een MKP'tje. Ik citeer uit het datablad:
Not for use in series with the mains.
Overigens krijg ik niet echt de indruk dat de electronica door Philips is gefabriceerd; iemand een idee waar dat vandaan komt? Er staat een logo op de print dat er ongeveer zo uitziet waarbij de steel van de h doorloopt in de steel van de p:
he
p2e AANVULLING: De condensator meet 0,46u en een ESR van 3,4 ohm. Lijkt me allemaal wel redelijk nog.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De assemblage van mijn exemplaar vond volgens het opschrift plaats in Polen, de pomp is Italiaans, op de boiler stond geloof ik ook nog iets (zou ik na moeten kijken), de X2 condensatoren van een Europees bedrijf RIFA en zo zit er nog wel meer van hier uit de buurt in. Niet volstrekt voordehandliggend dat het printplaatje dan opeens van ver zou komen.
Juist vandaar mijn vraag of dat logo iemand wat zegt.
Of nog veel interessanter, heb je een bron die wat zegt over de Chinese herkomst?
Overigens ook interessant: Op de processor staat (behalve merk en type van de processor zelf) de maskerbeschrijving SOLO 300. Waar verwijst dat naar?
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (21%)]
@smd
Hier ook de beruchte gele C van 0.47 defect die was nog maar 0.1uF Ik had er nog eentje liggen uit een buitenlampswitch met PIR. De behuizing dichten ging trouwens makkelijker dan opepenen. En er zaten geen 2 schroeven in, behalve de 2 waar de print mee vast zit, anyway er kan weer koffie gedronken worden.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Sorry voor de inbraak, maar onze NIEUWE Senseo doet juist het tegenovergestelde : Hij geeft te veel water, met slaberdewatskikoffie als gevolg 
Enig idee hoe ik daar mee moet omgaaan? We gebruiken al de dark-roast pads, omdat Senseo eigenlijk te slap is en Nespresso véél te duur.
heb hier nog wel een werkende print van onze oude Senseo liggen; liefhebbers ??
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (13%)]
@maarten: ff een onderzoekje gedaan en het blijkt dat de eerste modellen met standaard componenten zijn gemaakt in Belgie, tweede generatie met SMD in polen en de laatste generaties worden allemaal in China gemaakt, zie de Senseo sites zo links en rechts. En als ik lieg, lieg ik in permissie! PS: op mijn print stond ook IDD een wit plakkertje met made in China op
Hier staat een Senseo HD7812, welke ook halve kopjes doet. Er zit een blauwe condensator erin met X2 en MPK erop. Er staat u7-u47 M 275V op. Is de capaciteit dan 47uF? Op de print staat het Philips-logo.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
@smd, Het is een splinternieuwe HD7810. Net gekocht, omdat bij de oude die plastic klepjes rot waren geworden en daar door de zaak lekte (aardlek tripte er door).
Het gekke is dat als ik bijvoorbeeld de oude filterbakjes gebruik de koffie nóg slapper wordt. De nieuwe hebben geen gaatje meer, maae een stukje geperforeerd RVS als zeefje. Jammer andes had ik één set voor de dag een éenset voor de afwasmachine.
Afijd dat allemaal terzijde.
Het nieuwe apparaat vult dus de kopjes meer dan het oude en bovendien blijven de pads ze*knat. Als er niet eenvoudig iets aan te doen is, ga ik er wel mee terug naar de winkel. Hij is onder garantie, dus open maken is geen optie.
@ maartenbakker, dat van doe "pozidrive" (is dus torx) schroeven komt me bekend voor
Had ik ook toen ik de oude sloopte. Hep de pomp en de boiler voorlopig bewaard, evenals de print (een van de eerste series). Die ligt op een liefhebber te wachten (weggooien is zonde
).
maartenbakker
Golden Member
Op de door mij gesloopte Senseo stond made in Poland, en de (nog goed metende) RIFA-condensator is blauw. Kennelijk zijn het dus de gele (in de latere series?) die het begeven. Iemand gekeken van welk merk die zijn?
Overigens zegt de aanwezigheid van het Philipslogo op het printje niets, dat kan een ander er ook op drukken. Wat er verder op staat vond ik intrigerend, een vreemd logo en nergens een 12NC te bekennen (daar doen ze bij huishoudelijk toch al wat minder aan, maar toch).
@Tidak: Pozidriv is kruiskop met een tussenribbel tussen de tanden, dus opmerkelijk genoeg een Philipsapparaat zonder Torxen erin.
Tidak Ada
Zo'n condensator zit er ook in mijn Senseo, de print is echter wel anders. Eigenlijk maakt het voor mij niet veel uit, bij het testen is mijn waterkoker gesneuveld (dacht ik). Ook heb ik hier geen capaciteitsmeter om de condensator te testen.
Dat klopt, ik heb vanmiddag de manual geprint en die ben ik nu even aan het lezen. Ik wist niet dat je dat er allemaal mee kon meten. Nou ja, ik heb net nog even geprobeerd om er warm water uit te krijgen. Het is zo, dat het lampje langzaam knippert en hij geen koffie wil geven. Als ik dan de ontkalkprocedure doe (twee knopjes tegelijk indrukken), komt er wel veel water uit, maar dat is erg koud. Ik vermoed dat door mijn gestuntel dus de boiler defect gegaan is. Die was voor het testen nog goed. Ook lekt er als een malle water uit (waarschijnlijk bij de koppeling boven de boiler met de drie slangen eraan).
Dus: Heeft er iemand nog belang bij het hele ding of onderdelen ervan? Ik heb het wel bekeken met het ding. Het pompje is natuurlijk leuk om nog te bewaren. Daar valt nog wel iets mee te bouwen.
maartenbakker
Golden Member
@tidak: Zo'n printje was het mijne ook, alleen is bij jou de condensator een Epcos (voorm. Siemens).
Die gele condensator is een Taiwanees, wel polypropyleen maar waarschijnlijk 'bare minimum spec'. Hoewel het niet eens in het datasheet staat, dus duidelijk niet geschikt als seriecondensator. In tegenstelling tot de condensatoren waar het wel in het datasheet staat......
Wat opvalt is dat op dat nieuwere printje (datumcode week 15 van 2010) ook wel netjes een 12NC opgedrukt staat boven het Philipslogo. Ik vermoed daar ook geen hep-monogram onderop?
maartenbakker
Golden Member
Die van mij ook uit 2003. Wat het monogram inhoudt probeer ik juist ook uit te vissen. Nog geen idee, maar....
@smd: Heb je een linkje/bron voor me over het maken in Belgie? (ik begrijp dat jij het ergens had gevonden). Daar las ik even snel overheen voordat ik me realiseerde dat Philips daar geen fabriek voor huishoudelijke apparaten heeft die ik ken.... Het zou dus uitbesteed werk of inkoop kunnen zijn geweest, en dan heeft het misschien iets met het bovengenoemde monogram te maken en met het gebruik van de 12NC's beginnend met 9965 in de servicemanuals van oudere modellen.
Wat betreft de gele condensator van Dain: Het zou heel eventueel ook nog een vervalsing kunnen zijn, zie: http://www.dain.com.tw/events.php?mode=show&id=5
Tidak Ada
Dit hoort eigenlijk in een andere thread
Ik weet alleen niet meer welke
Een paar dagen geleden vroeg iemand hoe de plunjer van de Senseo-pomp in elkaar moest. Hij was iets te snel geweest met uit elkaar halen.
Ik heb het voorzichtig overgedaan en heb een foto van de volgorde gemaakt:
Het kniestukje zit met een gewone schroefdraad, maar vast passend, in het pomphuis geschroefd. Het 'zeefje' kun je met een pincet als schroevendraaier uit het pomphuis draaaien, het zit met verende nokjes bevestigd, die in de schroefdraad passen. Daaarachter zit een rubberen kogletje met een veertje, wat er net 180° gedraaid in moet (foutje van mij). De rest spreekt, denk ik, voor zich...
Mods, zet deze reactie s.v.p. zo mogelijk in de juiste thread...
RobHoi
42
Hier stond ook al een tijdje een senseo apparaat die maar halve kopjes schonk. Ontkalken hielp niet. Toen dit topic laatst voorbij kwam heb ik dat ding ook maar eens opengemaakt.
Hier: http://www.onderdelensenseo.nl/files/HD7%20810%20_vervangen%20printpla… staat een goede beschrijving.
In mijn apparaat zat ook een gele DAIN condensator. De waarde, gemeten met een Fluke 123 was 105 nF.
Condensator vervangen, en mijn vrouw kan weer kopjes senseo drinken.
Tidak Ada
Maar wat doe je nu elektronischtegen te volle kopjes?
Dan wordt de koffie slap. Daar kan je niets meer aan doen; te sterke koffie kun je aanvullen met heet water...
Tidak, probeer eens het service manual ( of gebruiksaanwijzing) te downloaden en kijk of je niets kan programmeren met het waternivo.
Kris, het blijkt een chronisch probleem te wezen met deze condensatoren!!! Helaas gebruiken meer merken deze slechte C's
Ik heb die gele C vervangen door een fysiek groter exemplaar van Wima die ik nog had liggen.
Volgens de printopdruk kunnen er 2 types op: een groot of een klein type.
Dat zal inderdaad mogelijk zijn; bij elke steile spanningsflank t.g.v. afgeschakelde inductiviteiten loopt er even een flinke piekstroom door de X2 C waardoor iets folie "verdwijnt".
Op 22 februari 2012 16:40:54 schreef JoeyC:
Overigens, misschien is het geen toeval dat hij een tijdje na de wettelijke garantieperiode de geest geeft. Wie kan zich de Sony timer herinneren?
Of die Akai videorecorder voedingsprint die altijd kapot ging. De reparatiesetjes waren niet aan te slepen!
Volgens mij eindigt die ook erg hoog op de lijst van bruingoed wat snel kapot ging.
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
@Thinus016:
Naar mijn beste weten heeft Philips ze wel teruggeroepen, maar dat had met de boiler te maken.
Daar zat eerst alleen een Temperatuur-clixon in, en in een ongelukkige geval bij aard-sluiting,
ging de boiler buiten de clixon om opwarmen, met tot gevolg oververhitting en exlosie tot gevolg.
Dus daar is dan een Temperatuur-clixon in de ene aansluiting van de boiler opgenomen.
En in de andere aansluiting van de boiler een iets hogere Temeratuur-clixon. Dan kan de temperatuur niet te hoog oplopen.
MVG Gerard.
Op 13 mei 2012 10:43:45 schreef prutscher:
Kan iemand uitleggen hoe "serievoeding" werkt waarin deze condensator zit?
Vermoed dat het een spanningsdeler is, die te weinig spanning krijgt bij een te lage capaciteitswaarde?
Zo iets? http://electroschematics.com/3623/ac-powered-white-led-lamp/