ivar92
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren... © grolsch
hallo,
ik heb een rittalkast staan, waar een versterker en mengpaneel in komt.
in het deksel komen dus de versterker en mengpaneel te hangen, en 2 x een tulp connector en een 6,3 mm jack. de massa van deze connectors ligt aan de kast. zal dit goed gaan als ik de aarde aansluit op de kast?
en gaat dit goed omdat de versterker en mengpaneel ook met de kast zijn verbonden?
bvd Ivar 
ivar92
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren... © grolsch
nouja, weet niet of dat goed gaat met brom of lekspanningen enzo.
standaard zit er in een rittalkast een aansluitsetje om een aardraad vanaf je paneel te verbinden met de bodem van de kast en de deur:p
maar heb op mijn paneel ook een wandcontactdoos, die dus wel aan de aarde ligt.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (26%)]
Ik denk dat er wat meer informatie nodig is om dit te kunnen beoordelen. Brom door aardlussen hangt heel erg af van de loop van de bekabeling.
ivar92
wat voor informatie dan?
enige wat mij van belang kan zijn lijkt me een schakelaar in de deur die de spanning in en af schakelt. ja een wandcontactdoos op het montagepaneel.
als het een stalen rittal kast in met daarin elektrische componenten welke geen dubbel geisoleerde opstelling mogelijk maken zou ik de kast zeker aarden.
Wil je een aardlus voorkomen dan kun je die audio connectoren natuurlijk op een kunststof plaatje monteren.
ivar92
ik denk dat ik inderdaad voor een kunststof plaatje ga, ben ik zeker van de zaak, en kan ik ook zeker alles aarden.
edit: betreft inderdaad een stalen gepoedercoate rittalkast.
[Bericht gewijzigd door ivar92 op (22%)]
Anoniem
Op 16 januari 2012 20:26:10 schreef Peter112:
als het een stalen rittal kast in met daarin elektrische componenten welke geen dubbel geisoleerde opstelling mogelijk maken zou ik de kast zeker aarden.Wil je een aardlus voorkomen dan kun je die audio connectoren natuurlijk op een kunststof plaatje monteren.
Nog even ter herinnering, aarde is er enkel voor de veiligheid.
En heel soms voor middengolfradios uit de tijd dat ferrietantennes nog niet bekend waren.
Een draadloze radio en een laptop pc en dubbelgeisoleerde apparaten werken toch ook prima?
aardlussen kun je vermijden door verschillende chassis in een kast niet door te lussen, maar een ster-massapunt te maken .Je kiest een geschikt punt en vertrekt van daaruit met een draad naaar elk apparaat.Dat sterpunt kun je dan eventueel aarden als dat nodig is.
Op 16 januari 2012 20:18:27 schreef ivar92:
wat voor informatie dan?
Nou, wat voor apparatuur zit er allemaal in die kast, hoe zit die met elkaar verbonden, waar gaan kabels naar toe, en via welke route lopen die kabels. En vooral: hoe zitten alle massaverbindingen aan elkaar?
Verder eens met grotedikken, aarding is alleen een veiligheidsvoorziening. Wel of niet aarden heeft geen invloed op de werking. Mag dat tenminste niet hebben.
Hoi,
Ik geef even antwoord op de originele vraag, zonder de overige posts erbij te betrekken, da's het makkelijkst
.
Dit uit ervaring met het neerzetten van geluidssystemen op diverse locaties.
Betreffende tulp en jack chassis, je gaat dus werken met assymmetrische verbindingen. Dit betekent dat de massa dus ook je signaalretour is.
Monteer die chassisdelen op een kunstof plaat! Niet op metalen plaat monteren.
Deze kun je wel op metalen platen monteren, signaalaarde is hier geïsoleerd t.o.v. het chassisdeel zelf (de 19" al uitgeboorde platen zijn ook standaard verkrijgbaar bij een PA winkel):
http://www.thomann.de/nl/neutrik_nf2db2_rot.htm
http://www.thomann.de/nl/neutrik_nj3fp6cbag.htm
Waarom, het frame/chassis van je mengtafel en versterker zijn geaard. Door het monteren in die Rittalkast (geldt ook voor flightcase) koppel je de chassisaardes van mengtafel en versterker, ook met de rittalkast.
Als je die chassisdelen dus op een metalen plaat monteert, koppel je de signaalmassa's ook automatisch met de aarding van de apparatuur. Dat is niet (altijd) ok.
In pro audio apparatuur (maar niet in alle!!) wordt de signaalmassa vaak gekoppeld naar de aarde d.m.v. een 10ohm weerstand met daaraan parallel een condensator.
Of je uiteindelijk de Rittalkast zelf moet aarden, is trial and error. Op sommige locaties zal het iets uitmaken, op andere locaties veroorzaakt dit misschien storing.
Als je op locatie zit kan het aarden van de Rittalkast brom opleveren, vooral als er een lichtinstallatie op dezelfde groep en aarde zit.
Kijk voor goede informatie eens naar de handleiding van de Soundcraft K2 mengtafel, bladzijden 2.4 en 2.5. Daar staan wat interessante tips in kwa verbindingen.
http://www.soundcraft.com/downloads/user_guides.aspx?pid=9#downloads
joopv
Golden Member
Op 17 januari 2012 13:45:44 schreef Roy B:
In pro audio apparatuur (maar niet in alle!!) wordt de signaalmassa vaak gekoppeld naar de aarde d.m.v. een 10ohm weerstand met daaraan parallel een condensator.
In professionele audio installaties worden vaak (meestal?) symmetrische audiokoppelingen gebruikt.
Wat in het dagelijks woordgebruik "brom vanwege aardlus" genoemd wordt kan verschillende oorzaken hebben. Brom kan ontstaan doordat voedingsstromen over hetzelfde pad lopen als signaalstromen (dat voorkom je met ster aarding) maar kan ook ontstaan doordat b.v. het magnetisch veld van een voedingstransformator spanning in een circuit induceert. Dat voorkom je o.a. door er voor te zorgen dat heen- en teruggaande leidingen zoveel mogelijk naast elkaar liggen.
Dus door het gebruik van symmetrische twisted-pair bekabeling voor de signaalleidingen, maar ook in het voedings circuit moet je de heen- en teruggaande kabels zoveel mogelijk bij elkaar bundelen zodat het resulterend magnetisch veld minimaal is (minimale magnetische lus).
In professionele audio installaties worden vaak (meestal?) symmetrische audiokoppelingen gebruikt.
Hou het maar op meestal. Het gros van de professionele mengtafels heeft asymmetrische inserties en soms zelfs asymmetrische aux uitgangen. Dit komt voor in de prijsklasse mengtafels tot 15.000 euro. Daarboven zijn alle verbindingen inderdaad symmetrisch.
Dus daarom goed opletten met leggen van massa- en aardverbindingen! Op de ene locatie werkt het wel, op de andere dus niet (praktijk).
Ben het helemaal met je eens dat brom meerdere oorzaken kan hebben. De meeste brommetjes die ik tegenkom, hebben te maken met het licht. Koppeling van de massa van de lichtinstallatie met de massa van de audio (vaak kom je in zalen waar de DMX sturing voor het licht via de audio-multikabel loopt.....grrrrr......helemaal fout dus!).
De basgitaren die je via line-out of DI neemt brommen/snorren vaak. Kan aardlus zijn maar ook weer niet. Heb het al meegemaakt dat de TL-lampen op een podium de oorzaak waren (tijdens soundcheck branden die vaak nog en bij niet geweldige armaturen stralen die dan lekker in op het element van de basgitaar of de versterker). Soms is de oorzaak gewoonweg niet te vinden. Door je eigen bekabeling in orde te hebben kun je al veel "oplossen". Maar het is soms een tenenkrommende sport