AUX-aansluiting inbouwen in Phillips Stereomeubel uit de jaren 60

http://fotos.marktplaats.com/kopen/d/99/oAbEyzhplpLFCCdAV5hRxQ==.jpg

Dag Mensen,

Ik ben eigenlijk op zoek naar de meest eenvoudige manier om een AUX aansluiting in te bouwen in een dergelijk stereomeubel.

Zouden jullie mij kunnen helpen aan een manier om zonder de overige functies te verstoren (radio/LP speler) een AUX aansluiting te installeren?

Vriendelijke Groet,

Chris

Zit er geen bandrecorder in/uitgang op dan?

Bedankt voor jullie antwoorden. FM transmitter is een oplossing ware het niet dat dan de audio kwaliteit ook erg matig wordt.

Over die Band AUX ben ik enthousiaster.
http://www.audiosurvivors.nl/popups/Radio's/Philips/B5X23A%2001/Achterkant.jpg
Is dit zo'n aansluiting waar je het over hebt?
Zijn daar tegenwoordig nog gewoon kabels voor te verkrijgen die dit omzetten in AUX of Tulp?
Of zijn mogelijk de draden die naar deze leiden te ondervangen en hiet een aux kabel aan te knutselen?

Dank voor de hulp.

Het ronde gat met het bandrecordersymbooltje erboven is een 5-polige DIN-plug. Hiervoor kan je tulp-naar-DIN verloopjes kopen.

Overigens begrijp ik dat je 2 verschillende oude Philipsen hebt? Het meubel is moderner en heeft op zeker ook zo'n DIN-ingang.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (34%)]

De grammofooningang is ook een gewone lijningang, je kan ook banaanpluggen gebruiken.

Laatste vragen, bestaan er ook Din naar Aux kabels? en zou je op de banaanstekkers die je noemt ook een aux kunnen aansluiten?

Zou je ditzelfde trucje uit kunnen halen met een Ipod kabel en eventueel ook via deze stereo de stroom leveren om de Ipod op te laden of zou dit de brandveiligheid van mijn huis niet bevorderen?

http://media.conrad.com/xl/3000_3999/3200/3250/3251/325114_BB_01_FB.EPS.jpg

op de grammofoon-ingang zou misschien RIAA-compensatie zitten, gebruik gewoon de taperecorder-ingang.

Overigens is aux geen type connector. Je hebt gewoon din naar tulp nodig. Neem er voor de zekerheid eentje met 4 tulpstekkertjes, die met 2 zitten soms net op de verkeerde pennen bij gebruik van een bandrecorderingang.

Aan de achterkant van je museumstuk zie ik geen aanknopingspunt om een laadstroom vanaf te halen.

Hehe, dat doet me denken aan "Back to the Future" Mk1...

Hier knutselt een jochie een moderne (Ahum...) kleurencamera uit de 80-er jaren aan een oude Zwart/wit BuizenTV ergens in de 50's als ik het goed heb?

ALS je ergens een strakke 5 Volt (Desnoods een 5+ met een IC 7805 op koelplaatje) in dat meubel kan vinden, zou je die kunnen gebruiken om de Ipod mee op te laden, MITS er ten opzichte van de AUX geen ander spanningsverschil bestaat.

Anders is het Rook, Stink, Einde Ipod en / of Meubel...

Neovo.

Het verwarrende is de foto's van 2 verschillende toestellen. Bij het tweede toestel zou je mogelijk de gloeistroomwikkeling kunnen gebruiken, al is het de vraag of daar wel >500mA reserve uit te halen valt. Bij het eerste toestel is de voedingsspanning een stuk lager, maar nog lang geen 5V en kan je misschien een schakelende regelaar gebruiken, maar ook daar is het de vraag of je wel reserve hebt. Philips hield niet van zware nettrafo's.

Beter een losse voeding gebruiken dus!

Die tweede foto was meer als illustratie bedoeld voor de Bandrecorder (DIN) aansluiting :)

Wou er inderdaad een soort back to the future apparaat van maken met een ingebouwde Ipod, begin me wel steeds meer af te vragen of ik als technische leek hiertoe in staat ben.
Het verkrijgen van stroom en dergelijke dan he.... Die din kabels gaat me nog wel lukken....

Zou het zo mooi vinden als je gewoon je Ipod in de bovenkant van dat apparaat steekt en hij oplaadt en audio over de boxxen speelt :)

De lampjes voor de schaalverlichting vervangen door LEDs en het overschot aan stroom gebruiken voor het laden van de IPOD?
Geen idee of het kan, kwam alleen maar in me op.
Het schema van die radio zal niet echt moeilijk te krijgen zijn en zal uitsluitsel geven of het haalbaar is.

Groeten, Ron.

Schaalverlichting zou inderdaad moeten kunnen, als die erin zit. Ik meen dat deze toestellen slechts 1 lampje van 200mA of iets dergelijks hebben als aan/uit indicator. Dan heb je alsnog te weinig reserve. Overigens zou ik er niet in gaan zagen maar er een losse dock bovenop plaatsen.

Zo te zien is het meubel gebaseerd op een variant van de 22RH781. Afhankelijk van de uitvoering daarvan zit er één lampje van 6V 50mA in als aan/uit indicator en geen schaalverlichting. Daar begin je niet veel mee. Latere uitvoeringen hadden wel schaalverlichting en daartoe 2 extra lampjes van 6.3V 0.3A. Dat biedt meer perspectief.

Groeten, Ron.

Op 19 januari 2012 12:46:22 schreef plankgas:

op de grammofoon-ingang zou misschien RIAA-compensatie zitten, gebruik gewoon de taperecorder-ingang.

Zit er niet op, die zit er alleen bij de luxe meubels met platenspelers die al 'n MD element hebben.

Leds als schaalverlichting worden niet echt mooi. Je krijgt dan geen evenwichtig lichtbeeld.

Niet gaan zagen in de bovenkant om er een ipod in te steken, Philips heeft niet voor niets zo'n mooie opbergruimte in het meubel gemaakt! Als je ergens een mooi stukje hout kan vinden, dan kan je een mooi bijpassend dock maken wat er in past :)
Ik denk niet dat je gemakkelijk 5v 500mA uit het toestel kan betrekken. Een kleine gestabiliseerde adapter in de opbergruimte kan uitkomst bieden.