Ik heb een rubsbandvoortuig gemaakt maar de h-bruggen die ik erbij had gemaakt werken niet goed, ze kunnen de last niet goed aan. Ik wil dan ook een tweetal nieuwe h-bruggen maken, die meer dan krachtig genoeg zijn. De motoren in de robot komen van accuboormachine's en werken op de bijbehorende ca 20V accu's, nu wil het dat ik ook net alle benodigdheden voor zelf etsen heb gekocht dus leek dit mij een mooi project.
Het probleem:
Ik heb redelijk wat elektronica kennis (vergeleken met de gemmidelde nederlander) maar niet genoeg om goed zo'n zware h-brug te ontwerpen, en ben dan ook op zoek naar tenminste een goede basis om van verder te kunnen werken. De eisen voor de h-brug:
-16 tot 30 volt (voor als ik hem later in een andere robot wil gebruiken
- tenminste 20A bij 20V (hoe meer A hoe beter natuurlijk)
- beveiliging tegen schade door pieken van de motor en verkeerde aansturingssignalen
- pwm regeling
Ik heb in de robot naast de 18 a 20 V lijn ook nog een 5 en 12 volt lijn beschikbaar. De brug moet snel kunnen schakelen tussen vol vooruit en achteruit.
Ik vond een aantal op het internet alleen dit schema maar deze is voor 24 volt, geeft het problemen als ik deze op 16 tot 30 volt aansluit?
Verder vroeg ik mij oko af hoeveel Ampère de weerstanden aan moeten kunnen en waar de filters bij de motor uit bestaan.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Filters lekker vergeten, en dat schema kan prima op 30V werken, als je MOSFETs neemt die 60V of meer kunnen hebben. Een beetje marge is nooit weg, je krijgt toch altijd wat pieken bij het schakelen.
Zet vanaf elke kan van de motor wel even 2 ohm / 100nF of zo in serie naar de ground.
4R7 in serie met de gates kan op zich wel, maar dat mag ook nog wel iets meer zijn, dat geeft iets minder HF geweld bij het schakelen.
Een moderne 60V MOSFET wordt niet eens wakker van 20A schakelen, laatst nog een paar van die dingen (TO220, 60V, 3-en-een-beetje milliohm) 50Arms / 80Apiek laten doen met beperkte koeling, gaat prima.
OKe, dat is mooi, het minimum voltage lijkt mij dan 17,5 Volt, aangezien de 7815 bij een nog lager voltage echt inzakt. Maar de kosten voor het geheel zonder koeling (die heb ik nog wel) vielen mij (op farnell) nog niet mee. Zo'n 30 euro exclusief btw, twerlijk er ook dual h-bruggen staan op ebay voor 25 dollar, wat dachten jullie van deze:
Denken jullie dat deze echt 10A kan hebben? Ik zie namelijk helemaal geen koeling. Als deze het niet kan denken jullie dan dat onderstaande het wel aan kan?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Stel je neemt een goede mosfet. 3mOhm weerstand. Dan komt er 30mV over de fet te staan als ie "aan" is (bij 10A). Dat maal 10A is dus 300mW. Wat wordt zo'n TO220 warm? 60 graden per watt? Dan wordt dat dus 20 graden warmer dan de omgeving. Daar kan ie tegen. 
dat is mooi, ik snap alleen niet helemaal wat ze hier mee bedoelen:
PWM is not allowed to impending, and it can't long time use high level
Iemand die dit kan toelichten?
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Jawel hoor; je mag / kunt de bovenste MOSFET niet voor onbepaalde tijd aan zetten, omdat zijn driver gevoed moet worden uit de bootstrap condensator. Je mag het ding geen 100% PWM signaal geven, 96-98% is meestal het maximum. Bijna alle halve bruggen of H-bruggen die alleen N-channel MOSFETs gebruiken, hebben die eigenschap. In de praktijk heb je daar zelden last van, maar je moet dat dus wel beperken in je software.