Heb WinCircuit 2004 eens geprobeerd om een print layout te maken.
Echter de autorauting van dat programma is nog vreemder dan windows.
Het doet maar wat, en er klopt werkelijk niets van.
Ik zoek een simpel programma om een simpele print layout te kunnen maken.
Met niet zo spectaculaire componenten.

Regelaar 705
Weerstanden
Diodes
Pic 18f2455
Elko,s
Condensators
Kristal
Relais
Usb Chassis deel
Brugcel
En wat aansluitpunten voor draadjes.

Wie weet een simpel proggramma met auto route wat wel werkt en niet al te moeilijk is.

Autorouter moet je zien als hulpmiddel om een opzetje te krijgen. Het afrouten moet je toch meestal met de hand doen om een fatsoenlijk resultaat te krijgen...

Autorouten moet je leren, en dan nog blijft het meestal slechts een hulpmiddel.

Arco,

Dat ben ik met je eens.
Maar dit programma lijkt wel een eigen wil te hebben.
Doet dingen die je niet wilt.
En opgeslagen delen, zijn na openen weer voorzien van de meest vreemde verbindingen.
Dus is dit voor mij een No Go.
Ik zoek iets wat vrij is van rechten, en wat voldoende goed werkt.
Maar dit gaat vreemd doen als je net lekker ebzig bent.
En als je dat al een keer of vier hebt gehad en overnieuw bent begonnen dan ben ik klaar met die preut.

Henry,

Die heb ik nu geprobeerd.
En is een heel stuk beter kan ik je melden.
Kan alleen niet alle componenten vinden die ik zoek.
Usb connectors kan ik niet vinden.
Of zoek ik op de verkeerde plek.
De 3D functie werk ook netjes.
En de auto routing werk redelijk netjes, en je hebt veel mogelijkheden.

Nu nog de usb connectors en spanningregelaars zoeken.
Je moet maar net weten hoe die heten in het programma en in het engels.
Verder top tip !

ook eagle is best lekker om mee te werken (en gratis): www.cadsoft.de

Op 9 februari 2012 19:41:38 schreef Henry S.:
Probeer DesignSpark eens.

Ik ben daar mee aan het spelen.
En loop tegen een paar dingen aan die ik niet even op weet te lossen.

Ik zoek een relais en aangezien er wel een paar in staan, kloppen de pingaten niet met de relais die ik wil gebruiken.
Hoe pas je dat aan ?

OOk een brugcel kan ik niet vinden in een ronde behuizing.
En dan kan ik ook de juiste soldeereilandjes niet op maat maken.
Hoe kan ik dat wel doen ?

Tevens kan ik niet de 18f2455 kiezen, en nu als ik een dil 28 pak dan klopt de pin bezetting niet, en krijg ik waarschuwingen en wilt het programma zelf bruggen maken op plaastsen die ik niet wil.
Hoe gaan jullie daar mee om ?

En helaas kan ik nog steeds geen usb chassis deel vinden.

Bij designspark zit een hele goede tutorial die uitlegd hoe je zelf je eigen componenten kan maken opgebouwd uit een schema layout en footprint layout voor de PCB. Als je de tutorial gelezen heb kan je daarna makkelijk een bestaand component kopiëren en aanpassen aan je eigen wensen.

De tutorials vind je in het help menu bovenin.

Allereerst zal je moeten leren de autorouter te vergeten: die moet je eerst zoveel vertellen betreffende wat hij wel en niet mag doen dat je tegen de tijd dat je daar mee klaar bent je met de hand al klaar zou zijn.

Geen enkel programma dat gratis is of enkele honderden euro's kost zal een autorouter hebben die jou bevalt.

Benleentje,

Ik ben al lekker met het programma bezig.
En probeer ook steeds meer te ontdekken.
Echter kom ik er niet achter waar de spanningswaarden van de pcb ingegeven moeten worden.
En hoe ik een simpele c van 470nf in het schema kan krijgen met soldeereilandjes.
Ik krijg aleen een open blokje en kan daar geen koperbaan aan leggen.
En als ik een elko wil plaatsen krijg ik de error dat er geen pcb gegegevens beschikbaar zijn.
Hoe en waar ik dit instel in mij helaas nog niet duidelijk.
Hopelijk kan iemand mij daar eens mee op weg helpen.

Al is het maar een voorbeeld schema met een elko 16v 1000uf en een
ctje 470nf.
En hoe dit kan als de pcb instellingen goed staan, maar welke en waar.
En een usb printdeel vier polig zou ook geweldig zijn.
Met +5 volt - 5 volt,D- en D+
Alvast bedankt

In designspark bestaat 1 component uit een samenstelling van 2 layouts. De schematische voorstelling en de footprint op de PCB. Je kan dus met de schematische voorstelling van een condensator meerdere componenten aanmaken door ze elke keer te combineren met een andere PCB footprint.

Als een component selecteert heb je soms ook de keuze uit verschillende pcb footprints.

Voor een component is het niet verplicht om beide te hebben ze mogen ook enkel uit een schematisch deel of een pcb deel bestaan. Je kan dit component dan niet gebruiken voor een compleet project.

Als ik in de lib discrete zit kan ik wel een gewone condensator kiezen en daarin kiezen voor een throuhole of een smd versie. Ook staan daar wat elco's. Je kan helaas niet zien hoe groot de afstand is tussen de pootjes.