Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Neem voor de schakelaars drukknoppen, dan kan je altijd iemand bereiken en niet afluisteren. Als dat laatste wel de bedoeling is moet je dus wel een schakelaar gebruiken en die vantevoren op luisteren zetten.
Of je meerdere units parallel kan zetten weet ik niet precies te zeggen, denk het wel omdat je de versterker er niet mee kortsluit. Je belasting wordt wel hoger, neem dus andere transistoren, welke weet ik niet. Zoek iets met dezelfde hfe ongeveer en meer collectorstroom.
Op 27 april 2004 14:55:40 schreef tealon:
Hoe moet ik me dat dan voorstellen, de units parallel schakelen ofzo?
Inderdaad. Gewoon aan elkaar knopen.
En kan dat wel, aangezien ik dan met de schakelaars in de knoei kom?
Volgens mij kan dat, die schakelaars zijn dus wisselschakelaars die normaal in de stand zoals getekend in het schema staan.
En mijn volgende voorspelbare vraag: als ik zwaardere transistors moet nemen, welke zou ik dan hoogstwaarschijnlijk moeten nemen?
Het exacte type is niet zo kritisch, de bc558 mag een max collector stroom hebben van 100 mA en max. 500 mW dissiperen.
Als ik jou was zou ik eens kijken wat ik nog had liggen.
Nou ik heb niks liggen, ik koop gewoon wat ik nodig heb. Dus welke raad je me aan?
Ik zal vanavond(ik moet nu eerst werken)eens kijken hoe ik die 4 units aan elkaar moet schakelen en hier het plaatje neer zetten zodat jullie er eventueel correcties op kunnen aanbrengen.
Op 27 april 2004 14:28:42 schreef Remko Struiksma:
[...]
Aangezien tealon zelf zegt dat hij een n00b is op het gebied van elektronica is lijkt het mij dat hij iets relatief eenvoudigs wil. Dat wordt dan dus met aparte draden.
Dat ie een n00b is betekend nog niet dat er ook iets eenvoudigs uit moet komen rollen. Is natuurlijk wel logischer.
Ik heb hier n00b's verzoeken zien doen waar ze bij het NatLab of NeherLab nog ff achter de oren krabben.
Vandaar ook mijn vraag.
Benadski
Wil je echt veel units gebruiken zou je misschien ook een BD675 kunnen pakken. Let er wel op dat wanneer je meer units hebt je ook meer speakers aan moet sturen en dus meer stroom gebruikt uit het 9V blok.
Op 27 april 2004 16:24:09 schreef Benadski:
Wil je echt veel units gebruiken zou je misschien ook een BD675 kunnen pakken. Let er wel op dat wanneer je meer units hebt je ook meer speakers aan moet sturen en dus meer stroom gebruikt uit het 9V blok.
Als je de datasheet had gelezen, had je geweten dat dit een NPN darlington is. Deze is niet geschikt dus.
Zoals ik al zei, ik zou de BC327-40 gebruiken.
Benadski
Ik heb die datasheet heel goed gelezen! 
Alleen het schema niet! 
Je kan dus ook een BD676 pakken, dan heb je wat meer ruimte met je P totaal, die BC327 mag maar 125mW meer verstoken dan de 557. Die 800mA heb je alleen wat aan bij het sturen in verzadiging.
Als ik het goed heb dan moet het globaal het er zo uit gaan zien (vierkanten zijn de units).
Klopt dat?
Kan ik trouwens ook de 9 V spanningsbronnen vervangen door 1 een adaptor die op het lichtnet aangesloten is? ( ik zal wel even bij het plaatje zetten wat ik bedoel)
[Bericht gewijzigd door tealon op ]
Op 27 april 2004 18:44:27 schreef Benadski:
Je kan dus ook een BD676 pakken, dan heb je wat meer ruimte met je P totaal, die BC327 mag maar 125mW meer verstoken dan de 557. Die 800mA heb je alleen wat aan bij het sturen in verzadiging.
Oh ja, zo snel niet aan gedacht, maar ik gebruik liever geen darlington omdat je bij deze een dubbele basis-emitter-spanning hebt. Dus zou ik dan een andere transistor die wat meer vermogen mag dissiperen en met een redelijk hoge Hfe nemen. Bijvoorbeeld de BD440/442. De Hfe hoeft ook niet geweldig hoog te zijn (100 is wel voldoende).
Op 27 april 2004 20:19:33 schreef tealon:
Als ik het goed heb dan moet het globaal het er zo uit gaan zien (vierkanten zijn de units).
[afbeelding]
Klopt dat?Kan ik trouwens ook de 9 V spanningsbronnen vervangen door 1 een adaptor die op het lichtnet aangesloten is? ( ik zal wel even bij het plaatje zetten wat ik bedoel)
Ik denk het wel, je tekening is echter erg onduidelijk. Je ziet toch hoe de twee op dit moment aan elkaar zitten ? Dan kun je er toch gewoon een 3e en 4e aan knopen ?
Elke 'unit' moet wel een voedingsbron hebben, dit kan met elk een eigen batterij. Ik had zelf een 3e draad erbij gelegd voor de voeding, en deze dan op een adapter o.i.d. aangesloten.
Benadski
Je transistortrap draad zit gewoon op de - van de batterij, da's dus geen speciale draad, gewoon een massadraad.
Je kan een 9V voeding gebruiken aleen moet je dan ipv. 2 draden er 3 trekken. Eén extra voor de + dus naar alle apparaten! Simpel toch? 
Aha ik denk dat ik het begin te snappen. En even over dat aan elkaar knopen, ik snap niet helemaal wat je daarmee bedoelt, kan je dat ook in een tekening laten zien?
Op 27 april 2004 20:56:52 schreef tealon:
Aha ik denk dat ik het begin te snappen. En even over dat aan elkaar knopen, ik snap niet helemaal wat je daarmee bedoelt, kan je dat ook in een tekening laten zien?
Dat kun je zelf ook, print het schema twee maal uit, knip ze beide door midden (in vertikale richting).
Plak daarna de 4 losse schema's op één groot vel en verbind alle gestippelde draden die naar de schakelaar lopen met elkaar. Verbind daarna alle gestippelde draden die onderaan het orginele schema staan met elkaar.
Nu heb je een schema met 4 'units'. 
Op 28 april 2004 09:18:02 schreef tealon:
Haha, maar dan staan ze toch niet meer parallel naast elkaar?Je bedoelt dus zoiets:
[afbeelding]
Ja, dat bedoel ik.
En ze staan dan wel parallel.
Jah? ach jah nu zie ik het! Maar goed ik zal de onderdelen vandaag bestellen en dan horen jullie het over een paar dagen wel of het lukt 
elektron_
beetje gek
Op 28 april 2004 09:45:26 schreef tealon:
Jah? ach jah nu zie ik het! Maar goed ik zal de onderdelen vandaag bestellen en dan horen jullie het over een paar dagen wel of het lukt
Onderdelen bestellen, ga je ook de luidsprekers bestellen ?
aangezien ze parallel komen, misschien dan toch voor een hogere impedantie kiezen ? 120 Ohm ?
Op 28 april 2004 10:55:45 schreef elektron_:
Onderdelen bestellen, ga je ook de luidsprekers bestellen ?
aangezien ze parallel komen, mischein dan toch voor een hogere impedantie kiezen ? 120 Ohm ?
Helemaal met je eens, die toren zijn het probleem niet, de juiste speaker vinden is denk ik nog het moeilijkst.
@tealon: Als je gaat bouwen, bouw dan eerst één schema. Als je er één hebt kun je al testen of het schema goed werkt. Dit kan je veel werk schelen, mocht de kwaliteit tegenvallen.
Op 28 april 2004 10:57:46 schreef tealon:
Wat is daar het voordeel van dan en wat betekend die impedantie eigenlijk?
Het voordeel is dat de stroom door de torren kleiner blijft. Impedantie is net zoiets als weerstand.
Voordat ik allemaal reacties krijg: Ik weet precies wat impedantie is. Ik denk echter dat het voor tealon er allemaal niet duidelijker op wordt als ik dat allemaal ga uitleggen.
Haha, nee ik zit nu net in Elektonica 123 te kijken wat het is en helaas kan ik een goede uitleg niet vinden, ik zoek wel ff op internet. Als iemand nog een uitleg site weet!
Op 28 april 2004 11:15:29 schreef tinus beun:
http://www.on4cp.org/cursus/ca/resuni.htm
Goede site! Superbedankt! Ik zal alles eens goed doorlezen daar!
Maar goed even verder ontopic, de site waar ik mijn spul koop (www.elektronica-online.nl) heeft alleen luisprekers met 4 of 8 Ohm. Weet iemand waar ik ze met 125 Ohm vandaan kan halen?
Edit: Ik heb net met de dichtsbijzijnde elektonica winkel gebeld en die hebben ze ook niet meer vanwegen een verbouwing... 
[Bericht gewijzigd door tealon op ]
Probeer ACE www.ace-systems.nl eens of DIL in Rotterdam www.dil.nl, misschien Stuut en Bruin in Den Haag www.stuutenbruin.nl