hallo,
ik ben de beknde 90 watt amp aan het bouwen uit de elektuur. echter heb ik al een paar IGBt's verstookt.
Nu heb ik hem opnieuw opgebouwd zonder de IGBT's dus alles erin behavle de twee toshiba's. Nu wil ik gaan testen maar het liefst met een bd139 of bd140 in de eindtrap om te voorkomen dat iks traks weer mijn igbt's a 25 euro per stuk sloop.
kan iemand me verte;;en of dit kan? of me helpen met advies?
bij voorbaat dnak
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Dat gaat helaas niet lukken met 'gewone transistoren'.
Dit omdat een transistor aan 0,7 Volt tussen de bassis en emitter nodig heeft om volledig in geleiding te gaan.
Met een IGBT of een Mosfet is die spanning een stuk hoger in de buurt van de 3...5 Volt.
Inplaats van die dure IGBT's zou je dus wel gewone Mosfets kunnen gebruiken (zoals de IRF9540 en de IRF540 bijvoorbeeld).
Nu ken ik het schema niet dus dat was maar een sugestie, het één en ander hangt af van de spanning die over de IGBT's daarin staan.
thanx voor het antwoord. zou het ook met deze kunnen: zoals onderstaande persoon uit een ander forum beschrijft. echter wat moet ik aanpassen in het schema? en zijn de genoemde fets zwaarder en beter dan de irf9540 etc???
My only expirience with the IGBT´s is in ELEKTOR magazine´s amp. you can see that in my web site :http://download.tripod.de:81/Promitheus/950077.pdf
The original design was with small hexfets I think irf540 and irf9540. After that they used the same topology scaled up with the Toshiba IGBT´s GT20D101 and GT20D201. I wasn´t so satisfied with the sound and I dind´t like the idea after that they used the IGBT´s in place of the mosfets since IGBT´s are like two in one devices (bipolar driving a mosfet). When I changed the output devices back to hexfets like the original smaller version but with bigger devices, it sounded perfect. I used in the new version irfp250 and irfp9250. I prefer them a lot over igbt´s.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Heb je de modificaties die een maand later in de Elektuur stonden ook doorgevoerd? Ik geloof dat er namelijk een "lek" of twee in dit ontwerp zaten.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (33%)]
dank allemaal. de modificatie heb ik alleen van geruchten. heb ik dus niet doorgevoerd en ken ze ook niet.
weet iemand ze exact of heeft die voor mij het artikel met de update?
bij voorbaat dank
Heb hem, een vriend van heeft me geholpen zijn idd flinke aanpassingen.
bedankt allen
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (20%)]