Hallo iedereen,
Voor onze band probeer ik een monitor setup op te zetten.
Aangezien we wel aardig handig zijn, maar geen electronicakennis hebben hoop ik dat alle mensen op dit forum die er wel verstand van hebben ons willen helpen met tips e.d.
Er is een versterker die (bij 4 ohm) 440 Watt rms per kanaal levert.
Ook hebben wij zelf 4 wedges gebouwd.
Nu moeten ze alleen nog "gevuld" worden.
Als elke wedge nu 8 ohm is kunnen ze twee aan twee (paralel) worden aangesloten om zo tot 4 ohm per kanaal te komen. Toch???
Als ik nu nog toevoeg dat (wat gebruikelijk is bij studenten)
het budget nihil is wil ik al julie expertise aanroepen om tot enige nutige tips voor ons te komen.
Er hoeft geen HiFi uit te komen, maar wel enig volume.
Ook zal er voornamelijk zang uit komen.
Tot slot nog het verzoek om alle technische zaken in "Jip en Janneke"-taal uit te leggen zodat wij er ook wat mee kunnen.
Alvast bedankt voor jullie geduld en input.
Wij zijn benieuwd.
Je geeft relatief weinig info.
In ieder geval kun je gerust 2 monitoren doorlussen (dus parallel aan de versterker hangen), de nominale impendantie van 2x 8 ohm monitoren wordt dan 4 ohm.
Je moet nog speakers in die monitoren zetten?
Kijk eens voor breedbanders of coaxiaaltjes. Daar heb ik erg goede ervaringen mee als het gaat om low-budget. En het geproduceerde geluid is in het algemeen ruim voldoende voor vocalen over de monitoren. Zeker voor gebruik op kleine podia.
Met een budget van 0 euro kun je natuurlijk niks kopen
.
Bezuinig er niet teveel op, krijg je spijt van! Bij erg goedkope speakers is het gevaar van rondzingen nogal sterk aanwezig.
Bedankt voor je snelle reactie Roy.
Ben net al aan het zoeken geweest, maar zie nu al door de bomen het bos niet meer.
- Aan welk vermogen moet ik denken?
- Welk frequentiebereik?
- Moet er geen tweeter o.i.d. voor de hoge tonen bij?
- Heb je misschien een (budget)merk waar ik specifiek naar kan kijken.
Gezien jullie extreem lage budget
zou ik voor breedband gaan, dus géén tweeter. Kan wel, maar dien je ook een wisselfilter in te bouwen waardoor je meer dient uit te geven en ook weer vermogen kwijt raakt in het filter.
Ervaring met breedband is best goed bij mij (voor vocalen dan, en dan voornamelijk bij blues/70s bands).
Kijk hier eens:
http://www.europe-audio.nl/Producten_b.asp?Productgroep_ID=72
Kwa merken? Beyma is zeker altijd goed!
Vermogen, je amp levert 440W in 4 ohm, kijk voor speaker 200-300W continu belastbaar vermogen en hoge gevoeligheid (voordeel van breedband).
Dit is misschien wel aardig.
http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=7913
Maar goed, je geeft aan dat je wedges hebt gebouwd, wat voor maat speaker past erin? Bovenstaande link is 12" (ruim voldoende voor monitoring) en heeft een continu belastbaarheid van 250W met een zéér hoog rendement (102dB bij ca. 1W input).
Hoi Roy,
Gezocht én gevonden.
Bij Bax is de Beyma 12GA50 te koop voor 81 euri.
Volgens mij ging de tekening van de wedge uit van een 10 inch speaker,
maar we gaan even meten of de ruimte genoeg is voor een 12 inch.
Als het past moeten we maar gaan puzzelen hoe dit te financieren.
Hoe zit dat nou met belastbaarheid?
Versterker 440 watt rms per kanaal, speakers bij elkaar 500 watt rms per kanaal.
Aan welke vuistregel kunnen wij ons in te toekomst vast houden?
Speakers hebben géén vermogen!!
Speakers kunnen een maximaal vermogen verdragen gedurende een bepaalde tijd. En dat is dan ook nog eens afhankelijk van hoe de fabrikant het opgeeft in de specs.
Dus je hebt een versterker die 440W levert per kanaal in 4 ohm.
Je hangt per kanaal 2 monitorboxen aan die versterker en die monitorspeakers kunnen een continu vermogen verdragen van 250W.
Dus, niet te druk over vermogen etc. maken. Die betreffende Beyma heeft een zéér hoog rendement 102dB bij ingestuurd vermogen van ca. 1W. En da's al hard, geloof me.
10" kan al genoeg zijn voor monitoring, maar ik zou je toch 12" aanbevelen. De 10" Beyma kan maar 100W continu verdragen, toch iets aan de krappe kant lijkt me (gezien de versterker).
Daarnaast is het rendement van de 10" Beyma maar 97dB bij 1W input.
Je hebt dus méér vermogen nodig om de 10" Beyma even hard te laten klinken dan bij de 12" Beyma.
Dus, denk eraan, niet direct denken aan Watts maar de link kunnen leggen tussen vermogen en rendement.