roelvh
Master Industriële Wetenschappen: Elektronica-ICT
Voor mijn master-proef ontwikkel ik een tag die gebruikt maakt van WiFi, GPS & GSM. Dit om personen en objecten (real-time) te kunnen lokalizeren.
Bovenzijde: (Klikbaar)
Usb-charger (LiPo-battery), DC-DC convertor (3.3V), GPS-Receiver, WiFi-Chip & Antenna, Motion Sensor, SIM-Card Holder, GSM-Antenna, Push-Button, Program & Debug-headers, Load-Switch for GSM-Module
Onderzijde: (Klikbaar)
GSM-Module (in bestelling), ontkoppel-condensatoren
Met behuizing: (Klikbaar)
Behuizing om schade te voorkomen tijdens heen en weer verhuizen tussen school en thuis.
Plexiglas word waarschijnlijk nog opnieuw gemaakt.
Onder de printplaat zit een batterij van 1300 mAh
Er zijn drie headers voorzien zodat ik de stroom van de Wifi, GPS en GSM-module afzonderlijk kan loggen. Op de laatste foto is enkel de jumper voor de Wifi-module aangesloten.
Nu rest mij enkel nog de taak om de software te schrijven. Het moet vooral energiezuinig zijn.
ik ben ook bezig met een project.
het is een elektronische dobbelsteen instelbaar van 1-6 of 0-9.
ik heb hem gemaakt maar er gebeurd niks er branden geen segmenten
op het display, waarschijnlijk omdat de ic stuk zijn van te solderen.
ik had geen tijd om de voetjes te kopen en deze eerst te solderen,
dus heb ik de ic direct gesoldeerd.
hier wat foto's, het moet in een L profiel gemonteerd worden,
dus is het display op een verschillend printplaat gesoldeerd.
Op 9 april 2012 20:30:15 schreef Olap:
Ik gok dat zijn beroep monteur in een pretpark is. Uche!
Was dat echt een gok? 
Edit: UCHE link te laat geopend 
jovak
meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
[offtopic]
en nu kijkend op zijn profiel op zijn website, zie ik dat we de zelfde opleiding hebben gedaan 
[/offtopic]
Op 9 april 2012 20:21:28 schreef Stijnos:
Ben toch wel heel benieuwd wat je werk dan is als ze op je werk een spookhuis hebben
Dat heeft elke werkgever toch wel ? 
Op 9 april 2012 20:30:15 schreef Olap:
Ik gok dat zijn beroep monteur in een pretpark is. Uche!
DOH!
Die software kan nog wel nut hebben, het doorzenden van een karakter als 0x01 in HyperTerminal is niet echt gemakkelijk. Je uitleesmogelijkheden zijn helaas wel wat beperkt (alleen enkele bytes?)
Wat je printje betreft: zo te zien had je beter experimenteerprintplaat met banen kunnen gebruiken, dat scheelt een hoop van die lelijke tinsporen (geheimpje: deed ik zelf ook altijd hoor
), en met een beetje strategische plaatsing van je componenten kan het bordje nog wat kleiner.
Desalniettemin: een handige toevoeging aan het hobbygereedschap, lijkt me.
Op 11 april 2012 02:50:45 schreef Bert M:
het doorzenden van een karakter als 0x01 in HyperTerminal is niet echt gemakkelijk.
ALT + 01 is voldoende om 0x01 te verzenden, maar er zijn inderdaad tientallen betere alternatieven voor Hyperterminal.
Hyperterminal zit trouwens niet standaard meer in windows 7.
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Op 15 april 2012 19:55:29 schreef LED-Maniak:
[...]
Waarom niet? Een 5Volt device zal de 3.3Volt als hoog zien(bij een AVR is dit 0.6VCC dacht ik). Het 3.3Volt device ziet gewoon 3.3Volt.
Inderdaad, in principe is het 3.3v signaal ook '1' voor een 5v device. Andersom kan het lastiger worden omdat de inputs van het 3.3v device waarschijnlijk niet 5v tolerant zijn. Ik werk met een pic18f2553 met 5volt IO's. Ik vind het handiger om op deze manier te doen, dit is voor mij eenvoudiger om te troubleshooten ook al maakt dat voor sommige van jullie niet uit.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb een ontwerp gemaakt: De pullups gewoon aan de 3.3V, Dus een "1" zal weergegeven worden als 3.3V, die de 5V kant maar als "1" moet zien, en de nul zullen ze het overeen zijn. Worst case verwacht ik dat ik niet de volle 400kHz haal. We zullen zien. M'n bordje die master wordt is vanochten 06:44 in Rotterdam gesignaleerd (volgens UPS tracking). (06:36 Out for Delivery).
Een prototype EPROM board voor de atari2600 spelcomputer. Ik heb het weer teruggezet in de plastic behuizing en er een lampje in gemaakt. Verder komen er nog wat dipswitches om van bank te switchen. (de eprom is namelijk 64k en dus kunnen er 16 x 4k spellen op)
Het ontwerpen en solderen van alle onderdelen kostte me 30 minuten. Het bedraden kostte me 2-3 uur
Wat een gepriegel met alle draadjes afmeten zodat ze precies lang genoeg zijn om niet slap te hangen.
En het achterkantje 
De pinout en het aantal pinnen kwam niet overeen met moderne eproms, dus heb ik er een prototypebordje aan geschroefd. Ik had natuurlijk voor een ZIF socket kunnen gaan, maar dit is pas het prototype.
[Bericht gewijzigd door keoni29 op (11%)]
Rom images zijn overal op 't internet te vinden, dus dat zal geen probleem zijn 
[Bericht gewijzigd door keoni29 op (57%)]
Op 16 april 2012 20:30:56 schreef Sandertje:
Als je hem langer bewaard, denk er dan wel aan om je venstertje af te plakken met iets lichtsdichts
Ik plak er een stickertje overheen, want het steekt een beetje uit. Nu staat er nog niets op en voor de foto vond ik het mooier om het zonder sticker te laten zien. Ik heb trouwens een label gemaakt net. Het ziet er echt gaaf uit op het kaartje! Gemaakt in photoshop. Geïnspireerd op een echt cardridge ontwerp.
Hij is iets minder donker in het echt, maar dat zal je altijd zien met printers. (althans thuisprinters...)
Op 16 april 2012 20:30:56 schreef Sandertje:
Leuk projectje, kende het nog niet en een atari staat hier ook nog op zolder te verstoffen.
Als je er ook eens een wilt maken zijn hier de pinouts van een cardridge:
http://nocash.emubase.de/2k6specs.htm
Cartridge Slot (24 pins)
The A12 pin is used as CS (chip select, active HIGH), this works okay with the type of ROMs used in original cartridges. Standard EPROMs are expecting /CS though (active LOW), so that EPROM cartridges must include an inverter (transistor circuit, or 7404 chip, or similar).+--------------------------------------------------+ | /EX +5V A8 A9 A11 A10 A12 D7 D6 D5 D4 D3 | | A7 A6 A5 A4 A3 A2 A1 A0 D0 D1 D2 GND | +--------------------------------------------------+The /EXROM pin should be connected to GND inside of the cartridge, it isn't actually used, but it would allow the console to detect if a cartridge is inserted.
Als alles werkt maak ik een pcb versie die wat verschillende soorten roms kan verwerken Misschien zelfs met een S-RAM chip en een mcu om bijv van de computer spellen te laden of van een sd kaart.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Een moderne FPGA is snel zat om gewoon zich als EPROM voor te doen. Omdat je gewoon de adres bus daar hebt, waarschijnlijk zonder buffering is het lastig om met een AVR of zo een SRAM ding te vullen zolang de atari nog draait. Ook raar dat je geen READ of "enable" signaal hebt.
Kennelijk zit er een buffer chip tussen de datalijnen en de systeembus, terwijl dat net zo goed de output enable pin van de eprom chip had kunnen zijn.
Op 17 april 2012 08:31:55 schreef rew:
Een moderne FPGA is snel zat om gewoon zich als EPROM voor te doen. Omdat je gewoon de adres bus daar hebt, waarschijnlijk zonder buffering is het lastig om met een AVR of zo een SRAM ding te vullen zolang de atari nog draait. Ook raar dat je geen READ of "enable" signaal hebt.
Kennelijk zit er een buffer chip tussen de datalijnen en de systeembus, terwijl dat net zo goed de output enable pin van de eprom chip had kunnen zijn.
Er zit een chip select en output enable op. Ze zitten samen vast aan de inverter die je naast de rom ziet. Moderne eproms hebben namelijk geïnverteerde enable/chipselect inputs.
Op 17 april 2012 14:05:50 schreef MAH:
De draadjes kan je nog met een extra draadje tegen het bord aan rijgen. Dat voorkomt ook nog beweging van de draden.
Leuk om zo met dat oude spul te knutselen!
Heb ik al gedaan. Dit was een oude foto.
Op 17 april 2012 14:05:50 schreef MAH:
Wanneer je een ZIF-socket plaatst kan je zelfs de eproms makkelijk verwisselen.
Ik heb toch maar 1 eprom en ik denk niet dat ik meer dan 16 spellen erop wil spelen tegelijk. Als ik die 16 spellen eenmaal zat ben brand ik wel een nieuwe set spellen
(yay, dan kan ik eindelijk pitfall en air raid spelen) Ik heb net een quad dip switch gevonden, dus nu nog een 8 pins voetje vinden en dan kan die er ook nog op. (voor bankswitchen om een spel te selecteren) Er komt ook nog een lcd scherm op, een citruspers een een koffiezetapparaat!
[Bericht gewijzigd door keoni29 op (28%)]
Ik heb een oude digitale camera omgebouwd tot time-lapse camera.
Op m'n stuk gaatjesprint zit een buckregelaar die de 3.3V voor de camera maakt. Een 555 geeft de pulsen (om de 15, 30, 45 of 60 seconden)
Behuizing komt er morgen aan...
En omdat jullie zo graag onderkanten zien:
Zei die geïnteresseerd zijn in het schema, klikken hier.
Het hele handeltje moet op een 12V 7Ah loodgelaccu draaien. Ik hoop dat die het lang genoeg vol houdt 
Om mijn kamer te voorzien van led verlichting zijn heb ik een printje ontworpen voor het aansturen van een stuk ledstrip. De printjes zijn net zo breed als de ledstrip en een cm of 3 lang. Hieronder is het eerste gesoldeerde pritnje, en ja deze is wat scheef omdat ik nog iets moet vinden om het printjes op zijn plaats te houden bij t solderen.
http://dl.dropbox.com/u/17502333/DSC01951.JPG
De controller is een Atmega328 waar de software nog voor geschreven moet worden. D1 is een hele kleine duo led.
http://dl.dropbox.com/u/17502333/DSC01952.JPG
De fets zijn opzich goed genoeg om tientallen meter ledstrip aan te sturen, maar de spoorbreedte is hier de beperkende factor.
De printjes komen van seedstudio en er passen 5 op een print van 5 bij 5 cm, wat omgekerend iets van 50cent per printje is.
@ JesperR
ik gebruik dubbelzijdige tape voor smd tegen het schuiven 
wel uitkijken dat t niet te warm wordt, dan wordt het een bende
@ flash2b
mooi werk op strokenprint weer!, is dat een van die "nieuwe" behuizingen van dick best?
Op 23 april 2012 10:00:18 schreef flash2b:
Nee, het kastje is een Hammond uit de 1591 serie, die je bij grote C kan kopen.
Dat zijn mooie behuizingen ja! Op de site van hammond kan je ook meteen een 3D model ervan downloaden om te zien of je PCB gaat passen. Prijs valt me ook heel erg mee overigens.
Doordat de Rigol DS1052E zo veel ruist, is het moeilijk de rimpel op een gelijkspanning te meten. Gelukkig had Pros daar een mooie oplossing voor gemaakt: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1277254#1277254 met het schema erbij.
Ik heb deze dus ook maar even gemaakt, de mijne ziet er zo uit:
Natuurlijk niet zo mooi als Pros bouwsel, maar wel samen op de foto:
Misschien dat Pros mij nog kan vertellen waarom zijn exemplaar een extra elco had, die op een verlaagde print en via een rond gat door de hoofdprint steekt.
Het ding werkt echt goed, volgende stap is er een mooi kastje om heen te bouwen met aan/uit schakelaar.
@flash2b: Ik denk dat die extra elco een ontkoppelcondensator is, over de voedingsspanning heen. Batterijen zijn redelijk hoog-ohmige spanningsbronnen, dus een ontkoppelelcotje is geen overbodige luxe.
Dacht altijd dat batterijen redelijk laagohmig zijn, sluit ze kort en ze zijn zo leeg.
@Geo Bruce Leuk! En daarbij als ik je bureau zie, lijkt die van mij wel...
[Bericht gewijzigd door BernardV op (31%)]
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Op 24 april 2012 17:01:01 schreef flash2b:
Misschien dat Pros mij nog kan vertellen waarom zijn exemplaar een extra elco had, die op een verlaagde print en via een rond gat door de hoofdprint steekt.
Euh... Dat is een elco met een laag profiel, gewoon om de voeding enigzins te bufferen.
@MAH: Mijn PM3070 pikt net zo goed "storing" op als de Rigol. Ik veronderstel dat de schakeling waaraan je meet (of: de voeding die de schakeling van stroom voorziet) als antenne fungeert.
Op 24 april 2012 19:37:33 schreef pros:
@MAH: Mijn PM3070 pikt net zo goed "storing" op als de Rigol. Ik veronderstel dat de schakeling waaraan je meet (of: de voeding die de schakeling van stroom voorziet) als antenne fungeert.
Nou mijn Rigol heeft met de probe op 1x toch een 10-20mV rimpel als hij aan mijn regelbare voeding hangt, maar ook als ik hem los hang. Maakt niet uit of ik alles in de omgeving uitzet.
//EDIT: Volgens de geluidskaart in mijn computer zou die rimpel minder zijn dan de 20mV op mijn regelbare voeding..
[Bericht gewijzigd door BernardV op (11%)]
chuckie
Honourable Member
Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Ik heb weer een prototype van een output kaart af voor een klant.
De eerste versie draait inmiddels ter test al op de zwaarst belaste stuurgroepen, deze versie moest ik de verdeling van componenten wat herschikken.
Ontwerp heb ik gemaakt met Proteus, daarna 110 sec belichten met een 3M sheet en met 28 gr.celsius in een natrium-persulfaat badje (mijn 3e lekkende velleman tank)geetst.
Ook nog wat green-coating op de onderzijde....