Beste,
Wel bekend bij velen is de DC ontkoppel condensator in bijvoorbeeld CD spelers en ook voorversterkers.
Ik heb vele documentaties doorgekeken van cd spelers en er zijn er ook die middels een opamp een DC servo schakeling realiseren.
Nu ben ik al zeer lang uit het zelf ontwikkelen van schakelingen en dus formules omtrend op amps.
Ik zoe dus een toepasbare schakeling middels een opamp waarmee een DC servo in de bestaande schakeling gebouwd kan worden.
Als voorbeeld neem ik even een discreet opgebouwde voorversterker welke ikzelf heb de sony TAE80.
Discreet en simpel opgebouwd maar aan de uitgang standaard een ZEER strandaard elco van 47 uf als ontkoppeling.
Nu is deze al lange tijd vervangen door een dikke audyn 47 uf mkp en dat klinkt veel beter zonder meer , echter ZONDER condensator klinkt het nog beter!
1 kanaal had geen off set en deze rechtstreeks gaf een zeer goed geluid.
Nu kan ik wel simpel in dit ontwerp een potmeter in het systeem inzetten waarmee de off sett nagenoeg tot 0 te regelen is , maar stabiel is dat niet en ook niet betrouwbaar.
Bij deze wie is er bekend met deze schakelingen en berekeningen aangaande DC servo,s in audio toepassingen zoals cd spelers en voorversterkers ?
Mvr gr DD
Als het goed hoorbaar is was er iets mis, te klein gedimensioneerd of een rotte elco.
Of er is een sterk psychologsich effect, wat geen onzin is maar met audiotechniek niet direct van doen heeft. Het is een legetieme reden om dit te willen, maar het heeft in het algemeen mijn belangstelling niet zo. Ik heb er wel eens naar gekeken omdat de grote tolerantie op elco's in een symmetrische signaalweg de CMRR kan verslechteren.
Normaal gesproken is de invloed van dit soort condensatoren echter onmeetbaar. In een normale signaalweg van microfoon tot luidspreker heb je er een heleboel nodig (en waarschijnlijk ook zitten), alleen al om pots en schakelaars DC vrij te houden.
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Interesant onderwerp , dus als ik het goed begrijp is een onkoppel elko net zo goed of misschien betrouwbaarder dan een DC beveiliging op een audiouitgang
ik vreesde meestal voor audio kwaliteitsverlies of geld het verlies bij grotere vermogens
Een elco op de uitgang zou ik nou niet doen, dat ga je merken, vooral in het laag.
Btw de term ontkoppelen wordt gebruikt als je primair iets kwijt wilt, hier is de term koppelen meer van toepassing.
Maar het effect van condensatorloos ontwerpen wordt sterk overdreven. Niet voor niets dat ook Self gewoon elco's gebruikt. Ik sluit me aan bij Aart:
Op 18 maart 2012 17:19:02 schreef Aart:
Als het goed hoorbaar is was er iets mis, te klein gedimensioneerd of een rotte elco.
Ik heb 2 cd spelers even naast elkaar gehouden van SONY.
Een 777 es en diens opvolger de 779 es. de 777 heeft 2 10 uf condensatoren van hoge kwaliteit in de uitgang
De laats genoemde heeft geen condensator om de dc tegen te houden daar er een servo middels een op amp is ingebouwd.
ELKE condensator, elco of MKP tot de duurste teflon of tinfolie condensator heeft invloed op de klankkleur .
Dit is naar mijn idee niet de bedoeling en ik wil dit gewoon uitzoeken.
Ook kan je bepaalde ploppen en tikken voorkomen met inschakelen.
Ik geloof er dus in dat een cd speler of versterker natuurlijker kan klinken zonder een condensator in de signaal weg.
Dat de schakelingen er zijn en ook worden toegepast in very high end systemen DAT wil ik dus uitzoeken .
Mijn vraag is dus wie er bekend is in deze met het inzetten van op amps en de gebruikte formules .
Wie kan mij de basis uitleggen van zo,n schakeling en heeft er voorbeelden van?
Ik zal nog wat nader uit leggen.
Neem ik mijn pre versterker de tae 80 dan zit daar een verschil versterker zoals bij elke normale versterker.
Doorgaans zien we in oudere eindversterkers daar een potmeter in dat circuit om de off sett te regelen.
Weinig stabiel voor een pre daar wanneer instabiel de DC meeversterkt wordt en dat vind de eindbak en de speaker niet leuk.
Zie ik het nu verkeerd maar een Servo regelt dit altijd terug.
Maar kan het ook niet na de verschilversterker een weerstand met elco in serie welke ook de dc weg koppelt?
Wat zijn de pro,s en cons van de diverse schakelingen.
Zelf ben ik al mijn studie boeken kwijt aangaande opamps en schakelingen en formules.
Wie kan me een modern boek aanraden?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (28%)]
Op 18 maart 2012 21:26:30 schreef Arnold D:
Wie kan me een modern boek aanraden?
http://www.circuitsonline.net/download/82/schakeling-ontwerp/op-amps-f…
en vooral D. Self - Small Signal Audio Design.
De voor deze discussie relevantste delen van het laatste boek zijn overigens online te lezen;
http://books.google.nl/books?id=PvKPEFu2PVkC&lpg=PP1&dq=inauth…
Ik ga er van uit dat dit legaal is.
Het is een fijn boek om in de kast te hebben. Toevallig rondde ik net vandaag Precision Preamplifier bouwpakket af, tevens beschreven in het boek en vol met enge koppel-elco's 
In de Elektor van April publiceert Self een nieuwe preamp als opvolger van "The Preamp" Ook niet geheel zonder elco's (op de in- en uitgangen). THD+N over het hele frequentiebereik <0.003% (200mV in, 2V uit) tot zelfs <0.001% (2V in, 1V uit). Bij dergelijke getallen heb je toch meetapparatuur vergelijkbaar met een AP System Two nodig om iets te kunnen meten.
@Arnold
En misschien ook nog een handvol (Bi) polaire elco's in het wisselfilter van de luidsprekers.
Ik zou me drukker maken over de minstens 5% harmonische vervorming van een dure luidspreker dan over de eigenschappen van een condensator in de amp.
De luidsprekers zijn de zwakke schakel in de totale audioketen, niet de versterker.
ELKE condensator, elco of MKP tot de duurste teflon of tinfolie condensator heeft invloed op de klankkleur
Hm. Dit zag ik graag objectief onderbouwd.
De luidsprekers zijn de zwakke schakel in de totale audioketen, niet de versterker.
Daar zou ik graag (op de tweede plaats, weliswaar) de microfoons aan toevoegen, maar verder klinkt het mij heel wat geloofwaardiger.
ELKE condensator, elco of MKP tot de duurste teflon of tinfolie condensator heeft invloed op de klankkleur .
Daar zou ik graag (op de tweede plaats, weliswaar) de microfoons aan toevoegen, maar verder klinkt het mij heel wat geloofwaardiger.
Van dit soort dingen kan ik altijd hartelijk genieten.
Natuurlijk dienen er fatsoenlijke componenten gebruikt te worden in audio-apparatuur. Als ik zelf iets reviseer gebruik ik goeie componenten (Panasonic FM elco's bijv. of BC/Vishay om maar een voorbeeld te geven).
Wat veel mensen en vooral high-enders niet snappen is hoe de muziek op cd/lp/whatever terecht komt.
Ik doe niks anders dan cd'tjes maken en inderdaad, de microfoons en plaatsing daarvan is absoluut de zwakste schakel!!
Vervolgens gaan al die microfoonsignalen door heeeeeeel wat meters microfoon/multikabel (50mtr is géén uitzondering). Vervolgens naar binnen in een mengtafel. Bij een digitale heb je enkel de mic pre-amp met ALTIJD elco's in de signaalweg, vervolgens naar de ADC en blijft het signaal meestal digitaal tot aan de recorder.
Bij analoge tafels is het nog erger, channelstrips (24/48/56/72/96 stuks is vrij normaal) die barstensvol zitten met transistoren, op-amps, elco's en noem maar op. Heb meer dan genoeg goedkope tot dure studiotafels open gehad en dit is gewoon een keihard FEIT.
Ik lees in bepaalde hifi boekjes en hoor van high-end vrienden veel gepraat over ruimte en blabla die ze beter horen met een ander kabeltje (zucht).
Verrassing, veel van de ruimte die je hoort zijn digitale reverbs, afhankelijk van het type muziek uiteraard. Klassiek welk opgenomen is in een concertzaal is een ander verhaal.
Maar luister je naar pop/rock/blues, alles behalve klassiek.........
Dus maak je aub niet druk over dat ene elco'tje in de signaalweg, of dat laatste stukje kabel tussen cd-speler en versterker.......
Hetgeen je hoort is al door duizenden en duizenden componenten en meters kabel gegaan.
En voor de rest, zeg ik er niks over 
Op 19 maart 2012 20:05:17 schreef Roy B:
Bij analoge tafels is het nog erger, channelstrips (24/48/56/72/96 stuks is vrij normaal) die barstensvol zitten met transistoren, op-amps, elco's en noem maar op. Heb meer dan genoeg goedkope tot dure studiotafels open gehad en dit is gewoon een keihard FEIT.
Douglas Self (mooi stukje over psuedoaccoustiek) was senior designer bij een Engelse studiotafel bouwer.
@hierboven: microfoons en luidsprekers zijn mechanische componnten en hebben dus idd veel meer vervormingen.....
mar het meeste ligt in de opname.. Zo klinken LP's in mijn optik beter dan de meeste Cd's.. Echter op technologisch gebied is de CD op alle vlakken in het voordeel: dynamiek, vervorming enz.
echter degene die het afmixt voor CD is eestal beun de haas. Degene die het afmixt voor op LP is meestal een liefhebber. En dat is hetgeen wat ik terughoor. Als dieptepunt ooit de CD the silent force van within temptation (alle laag eruit gemixt) en als ander dieptepunt de picture discs van nightwish ook heel slecht gemixt (maar prachtig om naar te kijken)
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Met vragen over high-end ben je op dit forum aan het verkeerde adres. Vrijwel iedereen hier is technicus. Technici vinden high-end onzin: als je het niet kunt meten, dan kun je het niet horen.
Afmixen voor cd of lp is er niet bij hoor.
Je mixt af voor de band en niemand anders
.
Je mastert wel voor lp of voor cd, daar zijn het wel andere disciplines. En doe je dat goed, kun je op cd heel wat meer dynamiek kwijt dan op lp, technisch gezien dan tenminste.
Als voorbeeld, de vorige band had besloten dat de cd (bluesrock) commercieel hard moest klinken. Heb 'm toch dynamisch gemixt en harder gemasterd dan ik normaal zou doen. Dynamisch bereik is echter toch nog steeds 12dB, dus meer dan de gemiddelde producties (waarvan ik het gros plat en slecht gemixt/gemasterd vindt).
De band waar ik nu mee bezig ben (jonge gasten) maken psychedelische 60s muziek. Zowel de mixen als m'n master zijn erg dynamisch.
Ik ben zowel techniscus als grote muziekliefhebber, dus steek alle tijd in het mixen om de band tevreden te stellen. Of dat op lp of cd terecht komt zal me worst wezen, mijn "liefde" voor de muziek en goede klank komt altijd terug in m'n mixen.
Logischerwijs werken veel studio's op budget en dan krijg je dat slecht gemixt/klinkend materiaal.
Genoeg offtopic.
Roches
Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Ach, en voor de rest hebben we deze nog:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1390457///engelenhaa…
Op 19 maart 2012 21:03:27 schreef Fuzzbass:
Met vragen over high-end ben je op dit forum aan het verkeerde adres. Vrijwel iedereen hier is technicus. Technici vinden high-end onzin: als je het niet kunt meten, dan kun je het niet horen.
Sterker nog, zelfs al kun je het wel meten, dan zullen ze nog zeggen dat het maar om 'zo weinig' gaat dat je het niet zult kunnen horen.
En je zult de technici de kost moeten geven die blijven beweren dat 'je signaal tot de helft van de samplefrequentie reproduceerbaar is' (want nyquist).
Ik luister het liefst naar echte bands in goed klinkende oefenruimtes. Beter zul je 't niet kunnen horen. Da's pas high-end.
Of een condensator het geluid van een versterker beïnvloedt, kan alleen dmv dubbelblindproeven wetenschappelijk vastgesteld worden.
Dit is hier niet gebeurd. Tot dan blijft dit een hoog Yomanda-gehalte hebben.
Ik luister het liefst naar echte bands in goed klinkende oefenruimtes. Beter zul je 't niet kunnen horen. Da's pas high-end.
En dat geluid wil je één op één in je huiskamer horen. Een condensatortje meer of minder zal je niet veel helpen.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (38%)]
Op 19 maart 2012 21:49:42 schreef ohm pi:
Of een condensator het geluid van een versterker beïnvloedt, kan alleen dmv dubbelblindproeven wetenschappelijk vastgesteld worden.
Dit is hier niet gebeurd. Tot dan blijft dit een hoog Yomanda-gehalte hebben.
Gelul. Natuurlijk kan 'een' condensator het geluid beinvloeden. Cyril Bateman heeft daar eens een heel verhaal over opgeschreven, onderbouwd met metingn en al, wat ook gekwoot wordt in serieuze electronicaboeken.
Desondanks blijf je stijve electronici houden die volhouden dat het allemaal onzin is.
>En dat geluid wil je één op één in je huiskamer horen. Een condensatortje meer of minder zal je niet veel helpen.
Dat wil je helemaal niet. Een drummer maakt een teringherrie, zeker ten opzichte van de rest van een band. Iemand die staat te zingen wil je je buren ook niet aandoen. Mensen die roepen dat ze de 'live' ervaring willen hebben weten niet waar ze het over hebben. Zoveel 'live' is d'r niet aan de gemiddelde CD-opname. En van sommige dingen heb je domweg geen 'live' geluid, omdat 't een en al digitaal is (zeg, wat de gemiddelde laptopartiest doet..)
Een condensator heeft electrische eigenschappen. Het toevoegen of weglaten van een condensator verandert de electrische eigenschappen van de versterker. Maar in DIT! geval, is dat hoorbaar? Dat is niet wetenschappelijk vastgesteld. De man die de condensator plaatst en verwijdert test ook de versterker.
Op 19 maart 2012 22:03:05 schreef ohm pi:
Dat is niet wetenschappelijk vastgesteld.
Ik vind je vertrouwen in de wetenschap.... amusant.
Maar dan nog: wat TS wil, condensatoren vervangen door opamps, dat is natuurlijk heiligschennis in de high-end-kerk. Ja, condensatoren zijn slegt, maar opamps zijn nog veel en veeeel slechter. Plus dat d'r ook nog een hele hand vol met weerstanden in moet. En die opamps moeten ook voorzien worden van goede elko's voor een nette, cleane voedingsspanning. Etcetera.
Maar bovenal: in plaats van approved 'black gate' elko's of hoe ze ook mogen heten, gaan we nu het heilige audiosignaal door een stukje silicium gooien?