Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Hoop het wel voor hem , maar ik (wij) zijn er weer wat onzekerder over geworden
Hou van muziek en vind kwaliteit belangrijk voor mijn oren , een heese stem moet hees klinken en daar moet een goede tweter aan bijdragen
[Bericht gewijzigd door Franssel op (11%)]
HA HA beter met mij? HA HA ik ben dan wel weer besmet met het HIFI virus maar voel me geweldig hoor.
Het is mijn opzet om dadelijk bepaalde apparatuur aan te pakken en nieuw leven in te blazen.
In die zin is het dus enorm belangerijk wat de bevindingen en adviezen zijn van mede techneuten dus vandaar.
Ik LUISTER alleen maar.
TOCH zal ik er het weekend eens een scoop aanhangen JAWEL 
Ik ben hier gestopt, bij de transient intermodulatie vervorming http://jockohomo.net/data/7470.pdf
Heb het gebouwd (dank, Johan van der Sluis) en nadien de ontwikkelingen minder gevolgd.
Inmiddels boeit het me niet meer zo en het kost veel inzet, energie.
Horen doe ik het zeer zeker niet.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 27 maart 2012 00:39:25 schreef Arnold D:
HA HA beter met mij? HA HA ik ben dan wel weer besmet met het HIFI virus maar voel me geweldig hoor.
Het is mijn opzet om dadelijk bepaalde apparatuur aan te pakken en nieuw leven in te blazen.
In die zin is het dus enorm belangerijk wat de bevindingen en adviezen zijn van mede techneuten dus vandaar.
Ik LUISTER alleen maar.
TOCH zal ik er het weekend eens een scoop aanhangen JAWEL
Wat je hoort kan je geheid ook meten, ben benieuwd hoe het verschil er uitziet en hoe je het op de scope getoverd kan krijgen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik ik maar denken dat met de leeftijd je gehoor achteruit gaat, maar hoe ouder de audio liefhebber, hoe meer centjes hij heeft, hoe beter zijn gehoor lijkt te worden. Blijkbaar wordt het achteruit hollen in frequentie gecompendeerd door dingen als breedte, diepte, warmte en kleur van geluid. En inderdaad kunnen we dat niet meten met een scoop.
Het is ook niet eerlijk dat te doen. Men gebruikt daarvoor vaak de verkeerde scoops. Ten eerste moet het een buizen scoop zijn. Alleen die kan de warmere sound meten. De buizenscoop geeft de derde harmonische gewoon beter weer.
Daarnaast moeten de Probes voorzien worden van vergulde bnc aansluitingen, extra dikke kabels en deze laatste moten natuurlijk wel eerst zijn ingespeeld. Tenzij de scoop voor hogere frequenties boven de 500KHz wordt gebruikt, dan volstaat de originele probe, kabel en connector.
Ook moet de scoop voorzien worden van directionle gouden zekeringen, moet de binnnkant accoustiek worden behandeld om resonantie in de beeldbuis te voorkomen en natuurlijk kun je er geen normaal netsnoer aan knopen. Bij voorkeur een high end audiosnoer gebruiken of nog beter, ombouwen naar 12V. Meten doe je in een kooi van faraday want je wil geen intermodulatie met je mobiele telefoon of de schakelende voeding uit je CD speler.
Alleen dan kun je die details in het audio die je hoort ook meten.
Wauw, ik heb een gat in de markt ontdekt, ik ga high end meetapparatuur ontwikkelen. 
Ik geloof best dat je verschillen hoort tussen verschillende set ups, wat beter of mooier is ligt aan de luisteraar en is persoonlijk maar ik weiger te geloven dat de verschillen zo groot zijn. Wat dat betreft lijken het net wasmiddelen, 30 jaar geleden kon het niet witter, maar iedere nieuwe versie wast nog steeds merkbaar witter.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (10%)]
@Raaf, John van der Sluis heb ik destijds toen ik nog in Rotterdam woonde een paar keer bezocht.
Ik had toen een standaard VELLEMAN K4000 buizenversterker welke NIET klonk.
Met tips van hem heb ik deze kunnen omtoveren in een versterker welke WEL klonk.
@Fred, onzin verhaal van je en te bekend uit het verleden toen er ook lieden meende dat het allemaal tussen de oren zat.
Ik ben als techneut altijd heel sceptisch geweest betreft bepaalde zaken en NOOIT doorgedraaid.
Geen exotische netsnoeren, interlinks en luidsprekerkabels voor mij dat niet, maar wat kleine modificaties kunnen significante verbeteringen te weeg brengen.
mr.stijntje
Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag
Arnold, ik denk (en begrijp) dat het makkelijk is om jou in een hokje te plaatsen, veel elektrotechnici zijn ook vrij sceptisch over 'audiophoolery' praktijken.
Ik geloof je direct als je zegt dat zaken zoals verschillende (of geen) condensatoren verschil maken. Ik denk echter dat dit absoluut meetbaar is. Het zal misschien gaan om lichte vervorming, iets anders werkende filters, etc.. Als je dit uberhaupt wilt meten zou ik denken aan FRF functies en andere berekeningen die je kun loslaten op een verkregen digitaal meetsignaal. En zolang het verschil hoorbaar is, is 'vervangen en proberen' veel effectiever.
Let echter wel: dit is een elektronica forum. Een schakeling gaat altijd hand in hand met een schema en een componentkeuze gaat samen met harde info of een berekening. Hierdoor wordt jouw verhaal misschien anders opgevat dan in andere kringen.
Oh, en maffe termen als 'diepte' en 'breedte' van het geluid heeft m.i. voornamelijk te maken met (niet altijd ongewenste) vervorming en stereobeeld. In elektrotaal gewoon harmonische vervorming en faseverschillen dus. Als ik dat zou willen aanpakken zou ik het daar zoeken, en mogelijk nog slagen ook.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Harde info kan je ook achteraf verkrijgen door te meten. Ik zou dat in elk geval wel aanmoedigen.
Overigens is het verschil tussen de condensatoren hier nu juist theoretisch onderbouwd geworden gedurende alweer 5 pagina's...
De vraag blijft natuurlijk hoeveel je hoort, en of wat prettiger klinkt ook altijd beter is maar een feit blijft dat consumentenapparatuur meestal een bundel compromissen is waardoor juist wat kleine wijzigingen al effect kunnen hebben (elke millicent, sorry ik bedoel microfarad, telt in een commercieel apparaat). Dat is natuurlijk iets waar Arnold ook dagelijks tegenaan loopt dus vanuit dat oogpunt is zijn insteek toch best logisch?
En wat betreft dat stereobeeld: in een concertzaal zitten vast ook faseverschillen. Je luidsprekers iets anders opstellen geeft ook faseverschillen. Er moet natuurlijk wel iets te doen blijven 
Maartenbakker, dat bedoel ik dus .
Een simpel elco, tje van 47 uf 25 V als ontkoppelcondensator ?
Dat KAN beter.
EN daar heb je het dan inderdaad, IK vind een andere configuratie beter klinken!
Mocht uit wat voor meting ook maar blijken dat het theoretisch niet beter is tja boeiend.
Veel mensen vinden de platenspeler ook nog steeds beter.
Dit KAN theoretisch NIET.
Ik ga voor condensator loos ALS de schakeling dit toelaat.
KOmt bij wat ik eerder aangaf dat wanneer 1 kanaal WEL een dc afgeeft en de andere niet dat er verschillen optreden.
Die DC in de schakeling beinvloed hoe dan ook de gehele schakeling en daarmee de klank.
Ik zit het hier echt niet uit mijn duim te zuigen dat de inschakelplop nu weg is en dat het kanaal welke nu ook dc loos is gewoon beter klinkt.
EN nee mensen ik geloof niet in hocus pocus ABSOLUUT niet.
Ik heb veel geepirimenteerd met dure opamps in cd spelers waar de bekende 5532 inzaten, ik hoorde GEEN verschil.
Verander echter iets aan de uitgangs C en verwijder de muting transistor en je hoort het WEL!
mr.stijntje
Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag
Dat hangt er natuurlijk maar net van af hoeveel invloed de betreffende componenten in de betreffende schakeling hebben, maar bij een opamp heb je niet snel met vervorming te maken nee.
Wat betreft die platenspeler, dat hangt gewoon van je definitie van 'beter' af. Qua perfecte reproductie van het originele signaal is je platenspeler niet beter nee, maar dat wil niet zeggen dat je het niet mooier kunt vinden.
Wat je zegt over DC klopt, de condensatoren zitten er in combinatie met weerstanden zodat het signaal altijd in het gewenste gebied van de transistoren zit. Als jij deze DC offset zelf voor elkaar kunt krijgen zonder C, dan lijkt me dat daar geen enkel bezwaar tegen is. =)
OP AMPs heb ik echt mee lopen stoeien, ook meerdere 5532 parralel gezet (met uitgangsweerstanden) , duurdere van Burr Brown maar met alle goede wil ik hoorde geen verschil!
Platenspeler klinkt anders maar anders klinken is niet beter .
Termen als warmer enz enz ik werd er altijd doodziek van.
30 hz en een platenspeler heeft het enorm zwaar met de groeven 
Maar dan buizenversterkers, velen zweren er bij maar op papier?
Rechte frequentie curve? niet echt, dempingsfactor? welke dempingsfactor? Toch heb ik een gemodificeerde VELLEMAN gehad en ik was verslaafd aan het geluid. NEEN ik gebruik geen termen, het geluid was gwoon aangenaam.
Helaas de buizenversterker werd HELEMAAL niets op SYNTHESE 1 transmissie lijn, ongecontroleerd dus vanaf toen weer aan de transistors.
JA voor die transmissie lijn luidsprekers zijn ze zonder meer beter, dempingsfactor niet TE hoog(persoonlijk vind ik een versterker met teveel terugkoppeling NIET mooi klinken)
Allemaal factoren die HIFI juist zo leuk maken en het HOEFT niet eens zo duur te zijn .
Toch blijft naar mijn idee in elke schakeling een condensator in de signaalweg een bottle neck, een compromis.
Een condensator wat voor soort dan ook beinvloed het geluid.
Maar goed ik zal het hoop ik snel weten daar de pre nu aan de uitgang DC loos is hetgeen een C daar overbodig maakt.
Ik hoop echter dat er bijna geen verschil is en waarom? Omdat je toch met een gevaarlijkere situatie te maken krijgt, gaat het mis en komt er DC vrij dan heb ik een meltdown.
Klinkt het zo goed dan wil ik ook de condensator uit de C speler weg hebben dus dan wordt daar ook een off set regelaar ingebouwd.
Tja ach het is ook een leuke hobby toch? 
Op 27 maart 2012 08:24:31 schreef Arnold D:
@Raaf, John van der Sluis heb ik destijds toen ik nog in Rotterdam woonde een paar keer bezocht.
Ik had zijn M50 versterker gebouwd, destijds de eerste 'TIM vrije'
versterker het schema is weg maar hier staat nog wat geschiedenis.
Het debacle met de Hart versterker (Quad 303 clone) staat er helaas niet bij. John werkte toen bij Van Dam Electronica die de bouwsets leverde.
Heeft iemand een idee wat John van der Sluis tegenwoordig doet?
Hoe die man gewoon uit het hoofd even opsomde wat ik diende te veranderen in de VELLEMAN buizenversterker JAA dat was dus magie voor mij.
Het laatst dat ik hem heb gezien was alweer een jaar of 15 geleden als het niet langer is .
Audio & Techniek was er nog wel.
Het was het enige serieuse audio blad waar je wat mee kon samen met de elektuur.
Dat ze hun gelijk hadden dat een versterker zonder terugkoppeling goed klinkt staat voor mij vast HELEMAAL vast zelfs.
Het is niet voor niets dat ik en de trotse bezitter van een KRELL met een HEEL hoge dempingsfactor deze NIET vonden klinken.
Mijn versterkers zitten rond de 50 en dat klinkt gewoon lekker.
TIM weet ik niet, wel laag maar voor mij werd na het buizenverhaal duidelijk dat een hoge dempingsfactor (hoger dan noodzakelijk) niet bevordelijk werkt voor het geluid. De dempingsfactor van een buizenversterker is nagenoeg 0.
Lijkt me dat in deze tijd daar wel wat aangedaan kan worden om dat iets beter in bedwang te houden want door dit gegeven is een buis niet geschikt voor een aantal luidsprekersystemen .
Lijkt me dat er via een optische regeling echt wel hea kan worden terug gekoppeld waarmee toch een galvanische scheiding behouden blijft.
Modificeren aan de TAN 80 laat ik wel na, ik ben te bang dat deze toch al niet al te stabiele versterker dit niet lekker gaat vinden .
Zou het wel graag doen maar dan met een sloper .
maar ja John van der Sluis ik mailde hem toen nog of hij deel wilde nemen aan het Forum hifi.nl of hear.nl waar ook ik veel te vinden was. John werd daar echter door alle techneuten de grond in geboord en dat vond ik jammer, want de man behoefde geen verdere toelichting.
Ik zie me nog bij hem komen met die VELLEMAN , wat is DAT roept hij wijzend op een paar ceramische condensatoren? Ha ha Gevolg was dat de versterker dezelfde dag nog in een auto bias (cathode bias) schakeling stond in klasse A , de terugkoppeling middels een hoogohmige weerstand werd nog wat minder(kon niet geheel weg daar de ruis dan echt onaanvaardbaar werd) en zo klonk dat ding echt bizar goed .
Alleen vrat hij in klasse A buizen en die werden toen ook al snel duurder.
Wel nu dwaal ik zelf af 
Die condensator loze uitgang komt er aan. Ik las nu ook net dat de A15 eindversterker van John ook een servo schakeling had/heeft.
Toch ook daar een mogelijke offset spanning die je niet wilt hebben bij een cd speler of voorversterker
Let op de poolrichting van de kabel, als dat geen magic is....
kwoot
Handgemaakte interlinks, voor digitaal en analoog. Puur zilver, van de enige commercieel verkrijgbare soort die niet piekt in het hoog. Afschermingsmantel doet door een speciale constructie NIET mee in de audio, zorgt alleen dat brom en radiosignalen buiten de kabel blijven. Prijzen variërend van € 115-170 per halve meter mono kabel, en € 150-215 bij één meter lengte (voor een stereopaar dus verdubbelen). Prijzen hangen af van de gevraagde lengte, enkele of dubbele afscherming, gewone of Bullet pluggen.
Het zilver wordt in de speelrichting verwerkt, de speelrichting is ook op de kabel aangegeven.
http://www.audiomagic.nl/ klikken op overige producten
ief
Weet veel meer niet dan wel.
Maar hoe zit het nu met het volgende? Er even van uitgaande dat je die (een) condensator nodig hebt, voldoet het dan om die bijvoorbeeld alleen in de (eind)versterker te hebben of werkt het niet zo simpel?
Ter verduidelijking, in alles wat er voor die (eind) versterker zit de condensatoren er uit want niet nodig?
edit: schiet me ook nog te binnen, mijn versterker heeft voor zover ik het begrijp een servo schakeling voor de dc ofset (ik kan hem iig weg regelen) EN een condensator aan de ingang, is dat dubbelop of ook weer te kort door de bocht?
[Bericht gewijzigd door ief op (27%)]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Pure Power netspannings-regenerator
Prutsers... Alles ombouwen naar DC en voeden met 200Ah tractie accu's, da's geen magic maar pure power !
Wat dat betreft is Hiraga een man naar m'n hart, accu's en dikke elco's , zelfs in een simpele pre-amp:
http://www.asrr.org/biblioteca/Revue%20Audiophile/FICHIERS/31/HIRAGA/H…
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (38%)]
Tja Raaf daar schaar ik me dus niet achter
Wie er zijn geld aan kwijt wilt moet dat maar doen,ik besteed het liever beter !
Sla je die weg in dan ben je naar mijn idee uuuh de weg kwijt.
Wat ik al zie , luidsprekerkabels op balkje,s van de grond af WANT het verschil was ZO duidelijk hoorbaar.
Het heeft geen zin om zo ver te gaan daar de componenten in de versterker of wat voor apparaat dan ook toch weer verbonden worden middels soldeer en koper.
Soldeer gaat achteruit na verloop van tijd.
OK ik heb ook niet de bekende dropveters hangen tja ik heb netwerk coax als interlink en de stekers zijn afgeschermd pfff dat horen oude kennissen dadelijk nog via via MAAR ja Arnold bestaat niet 
@ief jou off set regeling is passief daar je deze kan instellen.
Dit zie je vaak in eindversterkers en het is zaak deze zo in te stellen dat op de uitgang nagenoeg geen DC komt te staan.
Doorgaans is dit met de gebruikte potmeters niet te doen, maar gebruik je een meerslagen zoals ik nu in mijn voorversterker dan kan je hem keurig op 0,0 afregelen.
Dit is een passieve instelling en geen actieve servo schakeling !
Veel eindversterkers hebben aan de ingang inderdaad in serie met het signaal een condensator.
Wanneer je voorversterker er ook al eentje heeft dan is deze condensator overbodig en kan deze overbrugd worden.
Mijn eigen TAN 80 eindversterkers hebben GEEN c in de signaal weg aan de ingang!
Juist daarom is het wat riskant om de C uit de voorversterker weg te nemen maar ja het kriebelt en dus gaat dat WEL gebeuren.
In jou geval wanneer je bijvoorbeeld een CD speler rechtstreeks aansluit welke in 9 van de 10 gevallen is voorzien van een condensator in de signaalweg is het dus dubbel op.
Heb je een voorversterker met een condensator in de signaalweg dan is het zeker dubbel op.
Toch zag en zie je vaak dat een eindversterker ook die ontwerpen van bijvoorbeeld elektuur een C in serie hebben met het signaal aan de ingang.
Dit zal zijn omdat zij niet weten waar de versterker toegepast gaat worden.
In een test cd speler wil ik toch een dc servo schakeling realiseren.
Het schema is me vrij duidelijk , alleen de formules om hea te berekenen en de te gebruiken opamps tja die vind ik niet zo maar terug en Bas de Vries laat NIETS van zich horen.
Ach die gozer heeft het druk het druk bij focal waar hij in de actieve systemen JUIST een dc servo toepast 
maartenbakker
Golden Member
Op 27 maart 2012 23:01:08 schreef RAAF12:
Afschermingsmantel doet door een speciale constructie NIET mee in de audio, zorgt alleen dat brom en radiosignalen buiten de kabel blijven.
Goh, daar heb ik alleen maar een XLR-kabeltje van 15 euro voor nodig 
Mijn kabels zijn nog goedkoper
Gewoon van de rol coax verzilverd , vrij dik, zwart en metalen cinch pluggen ha.
@ Roland : ik vind deze ontwerpen net een stapje te ver gaan.
Moet wel zeggen dat ik een dergelijke opstelling nooit heb mogen horen dus kan ik er niet over oordelen.
Wel heb ik bij mensen gezeten die vanuit een speciale groep een enorme scheidingstrafo in de meterkast hadden en deze alleen voor de hifi gebruikte.
Tja de eigenaar beweerde het te horen (Frank Derks) en had wel degelijk veel verstand van zaken getuige zijn enorm zelf gebouwde versterker welke bizar was.
Het gaat mij er om dat het leuk moet blijven, je kan doordraaien.
De verschillen worden dan echter te klein.
Op 28 maart 2012 12:16:05 schreef Arnold D:
Tja de eigenaar beweerde het te horen
Hij hoorde zeker die trafo brommen.
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Met opamps uitwisselen heb ik wel weer goede ervaringen, ook weer afhankelijk wat er aan origineel type inzit een TL0xx of JRC45xx kan al gauw beter voor weinig. Goede lokale voedingsontkoppeling doet ook wel goed.
John v/d Sluis is nog actief via Hawk Audio en post heel af en toe wel eens wat op zelfbouwaudio.nl en hififorum.nl meen ik.
Destijds ('91..) de A25 gebouwd, leuk ding wel. Moet 'm ooit nog eesn reviseren als ik de tijd heb, staat stof te verzamelen.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Arnold D,
Elektuur heeft ook accu's gebruikt in 1 van hun pre-amps:
http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf/1997/januari/accugevoede-voorv…
Ik heb in het verleden wel het genoegen gehad om naar een geheel accu gevoede installatie te mogen luisteren, heel bijzonder. Deze installatie stond in een acoustisch geoptimaliseerde ruimte welke afgeschermd was met een kooi van Faraday.
@Arnold D
'Het is niet voor niets dat ik en de trotse bezitter van een KRELL met een HEEL hoge dempingsfactor deze NIET vonden klinken'
De dempings factor van o.a. de wat oudere Krell's is helemaal niet zo hoog hoor. Dat ligt ook zo tussen de 50 en 100. (test Stereophile KSA250 ligt deze op 0.13R = +/-60)
Wat Krell overigens ook niet doet is overall feedback. De Uitgangstrappen van deze versterkers (o.a. die KSA250) zijn niet tegen gekoppeld dus de 0.13R is ook echt de uitgangsweerstand. (en niet de door feedback gecorrigeerde uitgangsweerstand)
Dat jij Krell niet vind klinken dat kan en is jouw goed recht.
Daar gaat het hem ook om, de een vind dit klinken de ander dat.
Mij is wel eens gevraagd wat voor speakers het beste zouden klinken.
Wel niets zo persoonlijk als een luidpreker.
Ik raad mensen aan met een blinddoek te gaan luisteren en als ze geluk hebben vinden ze een goedkopere unit beter klinken.
Hetzelfde geldt voor een KRELL versterker.
IK zou er niet voor gaan, ik vond het geluid van een 100 niet overtuigend MAAR het KAN zo maar zijn dat de verwachtingen te hoog waren.s
Kom ik toch terug op de condensatoren, dit hoeft niet meetbaar te zijn maar ZEKER is het hoorbaar!
Neem een willekeurige luidspreker met in het filter voor het hoog een bipolaire elco en vervang deze door een MKP.
Je moet wel een heel slecht gehoor hebben wil je dat niet horen.
@Duif ik dacht juist dat KRELL altijd een enorme dempingsfactor had.
Ook zo met RESTEK welke ik langer heb beluisterd wat een drama, wat een hard kil geluid MAAR misschien was dit op papier wel beter wie zal het zeggen.
Misschien zit ik wel naar een rot geluid te luisteren maar IK vind het HEEL mooi.
@ Roland een versterker gevoed door accu,s heb ik nooit beluisterd, ik zou dit wel willen maar dan in een AB vergelijk.
Om zelf aan de slag te gaan nee daar heb ik geen zin en geen tijd meer voor.
Maar wie weet ik sluit het niet uit.
Ik heb veel zin om weer met buizen te gaan stoeien en een versterker te bouwen dus met buizen welke wel een dempingsfactor heeft waarmee dus ook bijvoorbeeld een transmissie lijn gestuurd kan worden.
Voorlopig houdt ik het even op het onderste uit de kan halen wat de voorversterker betreft.
Daarna de CD speler en daarna een kleine revisie (potmeters en cinch delen) voor de eindversterkers.
Het gaat er om dat je van je systeem kan genieten.
Een ieder zal het me me eens zijn dat op een gegeven moment de verschillen te klein worden .
Wat ik trouwens niet begrijp is dat HAWK nu ook D versterkers maakt.
Ik heb er diverse gehoord van goedkoop tot vrij duur (ROTEL) en vond ze op het eerste gehoor goed klinken maar na een uurtje toch ZEER vermoeiend.
kan dus aan mij liggen maar ik schaf ze niet aan.
De pre heeft inmiddels 2 line uitgangen.
Eentje voorzien van een elco (fm reeks en een dikke mkp) en een uitgang line condensator loos direct vanaf de uitgang van de pre naar de cinch delen. Print onderbroken daar de voedingslijnen pal naast de signaal weg lagen.
XLR board (pseudo XLR) volledig verwijderd tbv het plaatsen van zware CINCH stekers.
Uitgangsweerstanden en afsuiting grote dikke weerstanden gebruikt.
Off set na 1/2 uur op o,o mv afgesteld, schakeling redelijk stabiel.
Geluid is wat voller en minder schel, bevalt me prima.
Van de week een AB vergelijk condensatorloos en MET condensator.
Eerst even in laten werken.
Alle belastingen zijn van de line out af, slecht bedrukte bedrading, headphone aftakking, xlr alles.
Volgende is de tent klok inbouwen in CD spieler, nog niet aan toegkomen