Hoi,
Ik heb een oude Faylon Studio 100 gitaar/bas/orgelversterker gevonden en heb besloten om hem volledig om te bouwen. Er zitten twee perfect werkende matched EL503-lampen in, maar toch twijfel ik sterk of ik ze nu wil behouden of niet. Het zijn echt goeie lampen, maar als ze de geest geven ga ik voor meer dan 100 euro ergens een stel gebruikte vervangers moeten zoeken. De outputtransformator van de Faylon heeft een primaire impedantie van rond de 3400 Ohm. Ten eerste: zouden jullie bij het vernieuwen van deze versterker de configuratie van de eindtrap behouden? Zoja, waar vind je betaalbare vervanglampen? Zoniet, met welke configuratie zouden jullie een nieuwe eindtrap maken? Ik zou graag de huidige outputtransfo behouden. Zou ik in dat geval de oude EL503's best ergens voor een prikje op e-bay gooien, of is dat not done met zulke oude lampen?
Groeten,
Lebowski
Waarom zou je 'm ombouwen?
Als je er andere buizen in wil, dan kan je misschien net zo goed een andere versterker kopen of een compleet nieuwe versterker maken. Volgens mij kan je voor 100-300 euro 'n mooie Dynacord met goed verkrijgbare EL34's van marktplaats plukken.
If it ain't broke, don't try to fix it 
Waarde gaat achteruit en 't kost nog geld ook.
Mijn plan was eigenlijk: alles eruit gooien en enkel de lampensockets, transfo's, choke, niet krakende pots, chassis etc gebruiken in een nieuw ontwerp. Op die manier kan ik toch al een groot deel van de kosten drukken. Ik wil graag wat meer ervaring opdoen en wat experimenteren met geluid. Ik ben momenteel hetzelfde aan het doen met een oude Geloso 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sowieso: je EL503's zijn nog goed, dus nu ombouwen is in elk geval niet zinnig. Tegen de tijd dat ze gaar zijn zou je de knoop kunnen doorhakken. Als je niet toevallig een stel betaalbare kan vinden op dat moment zou ik zelf eerder overstappen naar een versterker waar niets aan omgebouwd hoeft te worden en dan deze versterker te koop of op zolder zetten (zal met slechte buizen niet echt veel opbrengen, maar wie weet is er een liefhebber voor zo'n historisch stuk).
De buizen zijn echt behoorlijke buitenbeentjes (vergelijk qua exotische status met de VFET's van Sony) dus met elke vervanger gaat de versterker erop achteruit. In vermogen in elk geval, maar de klank zal er ook niet beter op worden.
Belangrijkste factor bij die achteruitgang zijn - jawel - juist de voedingstrafo (te lage spanning) en de uitgangstrafo (te lage impedantieverhouding) die je juist in je nieuwe versterker zou gebruiken... Dat heeft dus echt niet zoveel zin.
Zou je het ondanks de mogelijkheid tot teleurstelling toch doen: dan kan je inderdaad altijd wel een paar tientjes voor die buizen vragen. Genoeg liefhebbers die ze zoeken en daar dan weer wel hun historische apparatuur mee draaiend houden. De een zijn voortijdige dood - de ander zijn brood.