goedenavond,
ik wil graag een kratradio bouwen
nu heb ik een voeding gebruikt van een oude pc
die voeding heb ik wel aan de praat gekregen maar ik krijg de radio niet aan als ik hem op de voeding aansluit
kan iemand mij vertellen welke draadjes ik aan moet sluiten van de radio ?
ik heb er een foto van de radio bijgedaan
en kan iemand mij vertellen waar ik de draadjes van de radio op de voeding aan moet sluiten ?
ik moet de 12V hebben en zelf denk ik van de molux stekker de gele en de zwarte.
alleen ik kom er maar niet uit welke draadjes uit de radio daarop moeten komen ! alvast bedankt
ps: ik heb de zoekfunctie gebruikt maar werd er geen wijs uit dus heb ik een nieuw toppic aangemaakt.
roze 4 = constant (geheugen)
Rood 7 = contact
Deze moeten bij elkaar op de voeding zijnde + positief
Zwart 8 = massa
[Bericht gewijzigd door daandc op (30%)]
@daandc
super bedankt voor je snelle reactie ik heb de radio aan de praat gekregen ! nu kan ik verder bouwen !
wellicht heb ik in de toekomst je hulp nog is nodig want ik ben ook van plan een accu erop aan te sluiten !
Tinus016
www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
Dit zal niet gaan. Omdat de spanning die een pc voeding geeft te laag is. Een accu moet je op laden tot 13.8V en met een laad spanning van 12V ga je dat nooit halen. Je kan beter met een gewone trafo een voeding voor je autoradio maken. Dan kun je later er met niet al te veel aanpassingen een accu bij plaatsen.
Die radio zal best wel werken op die 12V.Alleen zal ie het volle vermogen niet halen.Het is meer dat die PC voeding het helemaal niet leuk vindt dat er alleen een belasting op de 12V zit en de andere spanningen niet.Ik had voor een radio hier in de badkamer eerst ook een PC voeding maar ze gingen steeds kapot na een paar weken.Ik heb toen een 12V-60W adapter gekocht op ebay (voor een LCD monitor) die doet het nu al een paar jaar.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je kunt er wel een loodaccu mee opladen , maar dan moet er 1 accucel worden ontzien
een slechter exemplaar gebruiken en er een messing boutje m6 indraaien kan de pc voeding als lader laten werken . helaas is de accu dan wel " vol" bij 10,5 volt wat voor de radio al erg krap is om mee te werken.
werkt de pc voeding wel als je de p-on draad op de massa aansluit ? de fan moet onbelast blijven lopen , anders moet er een last komen om de voeding aan te laten .
de radio heeft trouwens wel 2 plusdraden nodig om te werken .
@mc dus het is eigenlijk beter als ik gewoon een lcd scherm voeding koop en die pc voeding laat vervallen ?
ik heb ook nog wel een laptop voeding liggen zou dat kunnen werken ?
ik heb een tekeningetje gemaakt voor mezelf zodat ik weet hoe het allemaal hoort te zitten als ik dalijk echt aan de krat ga beginnen
zou iemand voor mij de tekening aan kunnen passen hoe ik het zou moeten doen als ik er een accu tussen wil hebben ? alvast bedankt
voor een Auto radio met 2x 45W uitgangsvermogen heb je een flinke voeding nodig bijv. 2 halogeentrafo's van 12V 100W,Als je elektronische travo's gebruikt heb je 2 Brug gelijkrichters nodig omze paralel te kunnen schakelen,en een flinke elco van ca 10.000 uF ,de spanning stabiliseren hoeft niet ,daar moderne AUTO RADIO's eenn inwendige stab.voor de tuner en voor verst. heeft.
Dus een voeding voor een laptop is veel te licht,je hebt ca 15Amp nodig.de accu kan evt. via een zekering en een paar diodes omm de spanning terug naar 13,8 volt te brengen.
testman
een voeding van 4 amp is al zat , ik heb er een draaiende gehad voor jaren op een pc voeding die 1,5amp bij 12v leverde. alleen bij hoog volume was het geluid dan wat kaal door de voeding.
2x 45 watt bij een autoradio is altijd een kruising van pmpo en muziekvermogen icm een vage rekensom . ga eerder van de helft uit dan zit je veel meer in de buurt van het echte versterker vermogen.
Houd er rekening mee dat een autoradio zomaar 3A kan trekken. Koop een fatsoenlijke 13.8V voeding dat werkt t best.
Op 3 april 2012 15:29:50 schreef columbo:
voor een Auto radio met 2x 45W uitgangsvermogen heb je een flinke voeding nodig bijv. 2 halogeentrafo's van 12V 100W,Als je elektronische travo's gebruikt heb je 2 Brug gelijkrichters nodig omze paralel te kunnen schakelen,en een flinke elco van ca 10.000 uF ,de spanning stabiliseren hoeft niet ,daar moderne AUTO RADIO's eenn inwendige stab.voor de tuner en voor verst. heeft.
Dus een voeding voor een laptop is veel te licht,je hebt ca 15Amp nodig.de accu kan evt. via een zekering en een paar diodes omm de spanning terug naar 13,8 volt te brengen.
15A, wat voor radio heb jij? met 2x450W zou ik me het voor kunnen stellen maar met 45W dus echt niet.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (75%)]
testman
een voeding van 13,8v bij 4amp is zat voor gemiddeld volume draaien . wil je er echter een bouwradio van maken die altijd op max open staat kun je beter een 13,8-14,5 v 7 amp voeding gebruiken , zeker als je de cd speler gebruikt .
Tja ,als je toch een oude ATX voeding hebt liggen,dan probeer je het gewoon.Bij mij speelde die radio er ook gewoon goed op,maar de voeding hield het op de lange duur niet uit.
Dus als je een voeding moet gaan kopen...dan is het natuurlijk een ander verhaal.Als je dan een ATX voeding koopt,koop je naar mijn mening de verkeerde.Die 12V LCD voeding hangt er al een jaartje of wat aan.Ik heb er ook nog zo'n 13.8V gestabiliseerde voeding aan gehad,zo'n ding uit de jaren 80 toen men mobiele 27Mc apparatuur voor thuis gebruik wilde inzetten.Het bleek echter dat het nullast verbruik van dat ding zo'n 30W was,en ik had toch geen zin om elke keer de zolder op te klimmen om de stekker in en uit te steken om eens naar de radio te luisteren.
Zo'n adapter kost ongeveer 7 euro op Ebay,daar heb je nog de elco's niet voor die columbo suggereert,en aan standby verbruik betaal je zo'n spulletje dubbel en dwars.
En testman heeft gelijk : 4A is zat.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Gewoon kijken met hoeveel de radio is gezekerd. Dat is meestal meer dan hij maximaal kan trekken. En als ik het manual staat wat hij trekt weet je het zeker. Je kan niet van het vermogen uitgaan. Dat zegt niks tegenwoordig.
Als je op het forum de zoekfunctie even gebruikt met krat radio als zoekterm krijg je voor een paar dagen leesplezier. Bijna 80% van de vragen zijn het zelfde als de jouwe en gaan over de voeding en laden van de accus. 10% over de keuze an de versterkers en de rest over de speakers 
http://www.circuitsonline.net/forum/search?query=Krat+radio&mode=a… goed voor 101 topics met het woord krat
[Bericht gewijzigd door fred101 op (13%)]