[Miele] lampje 'spoelen' knippert

Hallo, doe het zelvers.

Het gaat hier over een miele met een EL200 A,B,C of D module.
Deze zit in de volgende modellen: W2866,W8120,W835,W837,W838,W842,W843,W844,W852,W853,W8535,W857,W859,W873,W9140,W9345,W963,W9645,W974

Demonteren van je miele kan je vinden op de volgende link, waar je eventueel ook je module kan laten herstellen:
https://youfixit.eu/nl/miele-elektronica-el200-reparatie.html

Het lampje, of led, spoelen knippert omdat de motor niet meer draait. Dit kan zijn omdat de borstels versleten zijn. Dit kan je meten op de stekkers die je uit de module trekt. (niet op de print zelf meten maar op de stekkers van de draden)

Is de weerstand tussen draad van de stekker 4 en 5 oneindig of veel te groot dan moet je de borstels van je motor controleren/vervangen.
(machine op linker zij leggen en langs onder de kap en de borstelbrug er uit halen, makkelijker gezegd dan gedaan)

Zijn de borstels goed dan zit de fout waarschijnlijk in de print EL200. Controleer de zekering van 6,3A (print verwijderen om langs de achterkant te meten).

Is deze geprongen dan moet je waarschijnlijk ook de relais 6K1 vervangen omdat de contacten vast gebrand zijn. (zie foto opengemaakt relais)

Deze onderdelen zijn te vinden of te bestellen bij de elektronica winkel of op het internet. Los solderen best met zuiglint doen.
Deze componenten waren bij mij defect, kosten 8 euro.
http://be.farnell.com/jsp/search/productdetail.jsp?sku=1629053&CMP…

De oorzaak van dit defect ligt meestal bij de versleten schokdempers onderaan de trommel. Ik heb er SUSPA 120N dempers onder gezet. (22 euro op ebay.de)

Toestel draait weer en moeder de vrouw is tevreden.
nb: - deze post is een samenraapsel van andere posts uit het buitenland

peter

Ben het met alles eens maar zie één groot probleem.

Leg een Miele NOOIT op z'n kant zonder transport beugels/pennen.
Deuken aan de zijkant anders gegarandeerd en het risico dat je nog meer problemen krijgt.

Laat ook eerst al het water weg lopen door de pomp volledig af te tappen en verwijder de zeepbak.

Ook bij mij heeft deze tip succes gehad.
Wist je dat in de Miele machine een schema met notes zit, opgevouwen als A7 formaat in plastic. Ik vond dit tussen de schutplaat tussen deur en pomp

Heb zelfde probleem
alleen meet op de punten 1-2 en 2-3 oneindig
tussen 4-5 is 3,2 ohm en tussen 1-2 rood 0 ohm
zekering op print meet ook oneindig

Is mij niet duidelijk wat ik precies meet tussen 1-2 en 2-3 ,als ik meet over 1-3 is de waarde 2.6 ohm

iemand raad

heb recent ook zo'n machine gehad met die fout, gewoon het relais vervangen en de zekering want gaar is dat relais toch..

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 10 augustus 2018 11:35:35 (62%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Toch maar nieuwe gekocht , vond afloop te onzeker voor al dat werk en geld voor te vervangen relais ,zekering ,koolborstels en schokbrekers (machine 16 jaar oud )

Zo'n goede krijge je nooooooit meer terug!!!! Nieuwe Mieles hebben een Aluminium trommelkruis (deze nog RVS legering), dus wel goed heet wassen anders kan je hiervan snel (ook) afscheid van nemen!!!!

Hoi,

voor de koolborstels, op 4 en 5 heb ik 3.6.
is dat nog ok?

Ik heb de zekering vervangen, hij is onmiddellijk opnieuw gebroken, enig idee?

De relay niet, ik dacht dat hij nog goed was.

zekering vervangen, relais ook, dat is de reden dat de zekering eruit gaat. check borstels op lengte, bij die van de foto waren ze al op, heb ze voor de test even 2mm opgerekt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Relais is IDD boosdoener. Borstels dienen nog een cm lang te zijn minimaal voor goede werkin. Als je de borstels wil controleren, eerst de borstel terughalen in houder totdat deze vastklemt. Anders breek je er de stukken af als de complete borstelbrug er afgaat.

Hallo wij hebben een Miele W461 softtronic en plots geeft deze een knipperend lampje (Spoelen) en de pieptoontjes ook gaat de deur logischerwijs niet open omdat er nopg water in zit.

Wie kan mij helpen, ik heb de foto's boven bekeken en het zegt me niet veel allemaal

als de machine normaal storing geeft, begint hij met afpompen. bij jou zit wrs de pomp verstopt of is stuk..

het luikje vooronder de machine open maken en af laten lopen in een bak. dan het pluizenfilter ontdoen van rommel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ja dat heb ik zojuist gedaan maar daar ligt het niet aan er kwam idd water uit maar verder zat er geen vuil in.. Misschien een verstopping in de afvoer buizen ?

Nou ik ben zowat ten einde raad, ook bij mij knipperde het lampje spoelen, dus ik op internet opgezocht en kwam al gauw uit op koolborstels, deze dus vervangen was nodig ook was niet veel van over.
Test draaien maar niks hoor geen beweging in de motor en knipperend spoellampje.
verder gezocht bleek de zekering kapot, omdat ik geen soldeer zekering heb liggen een zwevende zekering gemonteerd (glas 6,3 A) met 2 draadjes op de print gesoldeerd.
Test draaien en ja hoor de motor loopt maar ik hoor meteen dat hij er geen plezier in heeft, net alsof hij er heel veel moeite mee heeft en ja hoor spoel lamp knippert weer en machine in storing.
Ik dacht nou de zekering zal er wel weer uit liggen maar nee hoor die was nog heel, nog een keer proberen zelfde effect.
Aan het relais kan het volgens mijn niet liggen want die hoor ik schakelen en motor draait 2 kanten op.

HELP iemand nog een idee....
Mvg, Jelle

bij de 200c module is het relais merendeel ook stuk. onlangs kwam er wel een topic voorbij waar de ts dit ook had en bleek de motor zelf te zijn welke verbrand was..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dus toch ook relais vervangen, zo'n ding doet het of niet toch, kan toch niet de rede zijn van moeizaam lopen van de motor?

Mvg, Jelle.

in dat andere topic leek de motor ook veel moeite te hebben met draaien. was een defect anker..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een Miele kan wel op zijn kant maar dan moet je wel passende latten tussen de trommel en zijkant steken en dit op een matje neerleggen. Waarschijnlijk ook wat draden loshalen zodat niet kapot gaat. Als het niet nodig is, dan niet doen.

Voor vervangen van lagers moet je wel want dan moet de trommel eruit.

Shit daar wou ik eigenlijk nog niet aan denken, maar ja was er zelf ook al een beetje bang voor, blijft weinig anders over dus...

Mvg, Jelle

Heeft iemand nog een idee hoe ik de motor kan doormeten zodat ik zeker weet dat het hem hier in zit??

Thanks,Jelle

Motor heeft 2 koolborstel aansluitingen, meestal rond de 3 ohm. 3 veldwikkelingen, meestal beneden de 1 ohm en een thermische beveiliging, lager dan 1 ohm. Onderling moet alles oneindig zijn!!!!

Thanks voor de antwoorden, ik heb alles doorgemeten en mijn waarden kloppen allemaal nogmaals alles schoongemaakt en weer opnieuw gemonteerd.
Test draaien en weer na een aantal keer draaien gaat het spoellampje knipperen en gaat hij afpompen test gedaan zonder belasting (zonder wasgoed) blijft hij het wel doen, toch de motor????? ik weet het niet meer, pffffff
iemand nog een goed idee de vrouw wordt zenuwachtig !!!!!!

Thanks, Jelle

is het relais wel echt goed? wassen met wasgoed trekt meer motorstroom waar een slecht contact natuurlijk uitval geeft. de motor zelf kan ook alsnog stuk zijn. heb je ook geluisterd of de motor/trommel lagers nog goed klinken?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Draait de trommel wel recht in de kuip?? Het kan namelijk ook een gebroken trommelkruis zijn.

pa3gws

Golden Member

Op 9 augustus 2014 15:19:56 schreef JvV:
iemand nog een goed idee de vrouw wordt zenuwachtig !!!!!!
Thanks, Jelle

Eh een rondje BCC? >:-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.