Sorry, ik had je reactie van 18:31 uur over het hoofd gezien. Dus vraag over motor maar ff vergeten.
Goeie, ik kan natuurlijk obv het schema die motorpinnen ook bovenop meten.
Die koolborstels had ik niet tot blokkade teruggeduwd. Maar omdat ik de voorplaat en de zijplaten eraf had kon ik er nog net voldoende bij. Ik had bij terugzetten beide koolborstels naar achteren geduwd gehouden op het moment van terugplaatsen van de koolborstel plaat/houder. Was wel een beetje gepruts omdat je ook om het frame van de motor moet waarin de as vsn de motor loopt. Rechts heb je nog wel beetje zicht op de koolborstel maar links helemaal niet omdat de motor verder naar rechts zit en links ook nog de pomp waterslangen het zicht en werkruimte belemmeren.
Viel me inderdaad ook op dat de contactpinnen van de koolborstel plaat niet ergens 'in' vallen/schuiven maar slechts tegen de contacten in de motor aanschuiven, tenminste voor zover ik het goed kon zien.
Geen goed contact na terugplaatsen zou best nog wel eens het probleem kunnen zijn omdat motor eerst nog wel een 'geluidje' gaf wanneer die zou moeten gaan draaien, maar nu begint eigenlijk direct dat spoelen lampje te knipperen.
Groeten en goed weekend, jules
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Een fijne vakantie gewenst!
Witte vlekjes zijn onschuldig. Het is oxidatie onder de zeer fijne lak die je moet zoeken. Maar vooreerst de kabelboom bovenaan meten. Die gaat motor en motorkabel problemen aan het licht brengen. Statistisch het relavantst. Printschade nakijken als motormeting vlekkeloos is. Dus tacho anker dubbele stator en veiligheid op het schema zoeken en nameten.
Kon de verleiding toch niet weerstaan om weer te ontmantelen, koolborstelplaat opnieuw te monteren (nu met dikke lamp erbij en borstels in blokkeerstand wat enorm helpt bij terugplaatsen) en meteen dan ook maar 5-6-7 direct aan de motor gemeten. Geeft oneindig bij alle drie de mogelijkheden! Is er dan wat stuk en is dat te fixen (zag dat er ook nog wat electronica in de borstelplaat zit?
10 geeft 2 megaohm tov het motorframe.
Groeten, jules
EricN
De 4 pennen die op dat witte stuk uitsteken gewoon wat rechter zetten en dan russian roulette gewijs proberen en meten. Opgelet met de borstels. Terug diep in de houder duwen tot ze vast blijven en pas lossen door er achteraan op te duwen met iets duns lang om te ontgerendelen als 567 ok is. 2(3)x zeer laagohmig. 2Mohm ok op 10.
Geen elektronica daar. Wel koper banen.
Tracht nog wat te slapen om morgen fris te vertrekken 
Zeg je nu dat 5-6-7 niet laagohmig is maar oneindig dat die plaat er niet goed opzit? Maar ik meet wel laagohmig over 3-4.
EricN
Bij deze modellen wel problemen gehad dat 1 koolborstel 1 CM meer versleten is dan de andere.. Probeer toch achterschild van motor te halen en lengte te bepalen. Als dat het niet is, keerrelais defect en/ of IGBT
Koolborstelmodule eruit halen en een foto plaatsen.
Je zei dat het soms licht knettert, lijkt me simpelweg versleten.
Als één borstel veel langer is als de andere is vaak de motor zelf defect > marktplaats voor een andere.
Hoi Maus, ietwat te weinig ervaring mogelijk? Deze machines met EL200 hebben altijd ongelijk afgesleten borstels gehad, is een aansturings afwijking want identieke motoren met Bijv EL150 sturing geen last. 1 Borstel vervangen en weer gaan!
EricN
Het gaat niet over een EL200. "Ongelijke kolen" is nog niet "heel ongelijke kolen" waar Maurice het over heeft. Dat duidt idd op verbrande wikkeling.
Ik zei ook 'vaak', niet altijd.
En ongelijk inderdaad als één zo goed als nieuwe en één helemaal weg. Je hoort het snel genoeg als je aan de trommel draait. Luid tikken van de motor is meestal einde verhaal.
Ben weer terug, zie dat er nog wat reacties zijn binnengekomen.
Had dat koolborstel frame iets verbogen zodat de koolborstels er iets verder uit kunnen komen. Zou m.i. als test voor de werking van de koolborstels moeten kunnen werken. Als ik aan de trommel draai zonder dat de koolborstels zijn gemonteerd hoor je niets. Met koolborstels het bekende 'zoemende' geluid, ik begreep dat dit op juiste werking van de koolborstels duidt?
Ik ben er eigenlijk klaar mee, word me te ingewikkeld en gaat me ook te lang duren. Nieuwe wasmachine is zuiniger (water en energie) en kan veel meer. Deze is ~20 jaar en schokdempers moeten ook vervangen worden. Nieuwe wordt weer een AEG, deze M. heeft nooit lekker gedraaid, dwz gecentrifugeerd omdat die op een houten vloer staat. Dat lees je echter pas in de gebruikershandleiding na aanschaf..
.
Mocht iemand hier belangstelling hebben dan mag deze machine gratis in Utrecht opgehaald worden. Anders gaat hij met de bezorger van de nieuwe mee
Dank zover voor jullie tips!
Op de website van AEG staat dat deze ook op een betonnen vloer moet.. Daar ontkom je eigenlijk niet aan.
Jammer dat het niet gelukt is.
Vorige AEG deed dat op dezelfde vloer om een of andere reden wel. En ja Miele gaat lang mee, MAAR ook ongev. 2x zo duur en na 10 jaar is de techniek zoveel veranderd/verbeterd, dus ik weet niet (ja weet t dus wel) of je echt een machine moet willen die 20j meegaat.
EricN
Als deze 20j is dan gaat de vorige nog veeeeel ouder zijn. Toen waren de kilo's minder, de toerentallen veel lager en de gebruikte materialen robuuster. Toen zal het ook nog een aeg (zanker?) Geweest zijn. Met een zware hamer geen deuk in te slagen. Nu id aeg een onderdeel van electrolux. Italiaanse meuk. Wel leuke toestellen maar 8-10j de te beogen eindleeftijd. Gezien de prijs niet mis. Sommige modellen hebben 5j waarborg. Kijk daar eens naar.
Mijn indruk, maar heb er geen bewijs voor is dat het met het hoge gewicht van de Miele te maken heeft. Op een volstrekt stabiele vloer, lees beton, is dat natuurlijk prima, maar op iets minder stabiele vloer onstaat er eerder/makkelijker een eigentrilling door het hoge gewicht, of die eigentrilling werkt meer door in de vloer door het hoge gewicht. Niet elk huis heeft ook betonnen vloeren, helaas.
We gaan het zien miss hebben jullie gelijk met levensduur en trillen. Het was een AEG Lavamat, voorlader met 1200 toeren, was voor toen veel. AEG bovenladers waren destijds echt onverwoestbaar, maar natuurlijk ook degelijker principe door trommel op as.
AEG onderdeel Electrolux wist ik niet, was in de veronderstelling dat t nog steeds duits was.
Echt populair zijn die Mieles uit de W3500 series op dit moment ook weer niet, zelfs voor werkende exemplaren wordt maar rond de 40 € geboden.
EricN
Miele gaat rond de 12000(14000) werkuren mee. Op 20j zijn de meeste daar gearriveerd. 40€ is dan nog wat aan de hoge kant.
EricN
De hoofdzetel. Sinds ze zanussi overgenomen hebben (jaren 80?) en hun binnenwerk zanussi design is heb ik nooit een andere sticker dan made in italy gezien. Mss tegenwoordig ook oostblok?