Hallo,
Ik heb een CD4021 (8bit-shift register) gekoppeld aan 8 drukschakelaars, het probleem is nu wanneer deze 4021 probeert te bepalen welke ingang (schakelaar) tijdelijk ingedrukt is zijn de andere ingangen open (niet GND).
En blijkbaar zijn open ingangen niet te voorspellen als deze nu 1 of 0 geven.
Wat kan je hier best tussen steken om deze ingangen toch correct te laten werken.
Pieter
Gewoon weerstandjes van ongeveer 10 tot 100 K van elke ingang naar de - van de voeding hangen. De waarde moet je maar uitproberen, maar dat zal niet veel uitmaken.
[Bericht gewijzigd door Luuk Steitner op ]
Dat heb ik ook gedacht maar ik twijfelde omdat je naar mijn inziens (ik hoop dat ik mis zit) op die manier door één schakelaar te aktiveren ook een positief signaal op de andere ingangen zet (via de weerstand massa weerstand). Moet of kan hier dan ergens een diode tussen gezet worden?
Pieter
Dat zal niet gebeuren als je elke ingang een eigen weerstand geeft naar de - (of massa) van de voeding. Het potentiaal van de massa kan namelijk nooit veranderen tenzij je een symetrische voeding gebruikt. Zoiezo zijn de weerstandswaarden zo hoog dat dat elkaar nooit zal beinvloeden.