Pioneer SA 708 vintageversterker linkerkanaal knispert

Hallo,

Ik heb hier een Pioneer SA 708 versterker waarvan het linkerkanaal wegviel. Na het relais te hebben uitgebouwd en schoon gemaakt valt het kanaal niet meer uit. Er is echter wel een soort geknisper te horen wat af en toe ook op de wattmeter te zien is. Dit geknisper is onafhankelijk van de volumeregeling. Ik heb alle regelaars en schakelaars gereinigd met tunerspray. Het geknisper blijft en wordt langzaamaan duidelijker hoorbaar. Ik heb de print beklopt en nagelopen op slechte contacten. Verder de elco's geföhnd. Ik heb op dit moment geen speakers aangesloten. Alleen een hoofdtelefoon. Iemand enig idee waar ik de fout moet zoeken?

Groet, Hans

Ik zou zonder meer beginnen met een loep te kijken of er niet echt ergens een los contact zit.
Relais reinigen? Dat werkt meestal niet, het enige wat tijdelijk kan helpen is de contacten van het relais polijsten met bijv 1000 schuurpapier. Mooi glimmend maken dus. Inspuiten mag nooit bij een relais.
Je potmeters reinigen met tuner spray heeft eigenlijk weinig zin.
Ik kan je contact gold aanraden , goed laten intrekken en naspoelen met contact WL .
Blijft je versterker vreemde geluiden maken dan zal je met een scoop aan de slag moeten.

relais reinigen met contactspray werkt wel , de contact 60 versie is hier prima voor. wel even de contacten met een stukje vloeipapier schoonmaken erna. wat het beste helpt is de contacten even langs elkaar halen ( tanden knarsen zeg maar )dan veeg je de contacten zeker goed schoon. heb dit bij m'n mfb's gedaan en die zijn sindsdien nooit meer weggevallen. het contact van de woofer is geen probleem , maar het contact van de tweeter wel , daar loopt vrijwel geen stroom over ,die contacten zijn hierdoor sneller weer vuil.

het knisperen zul je even moeten uitsluiten , zit het in de toonregeling ? door de toonregeling uit te zetten kom je hierachter. zit het in de eindtrap ? een andere versterker op de recout aansluiten van de pioneer om te zien of deze uitgang het ruisen al bevat , zo ja is het een voorversterker probleem , zo niet is het een eindversterker probleem. de koptelefoonuitgang is van de eindtrap afkomstig , maar deze bevat wel vaak schakelcontacten van de uitgangen , deze zijn ook vaker vuil.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Met alle respect Testman maar Contact 60 is de gootste klerezooi die je maar kan bedenken.
Het vreet koper en dus ook printbanen aan en het vernield potmeters.
Een relais mag je nooit inspuiten en al helemaal niet met contact 60.
Gewoon polijsten voot tijdelijk met 1000 0f zelfs 2000 schuurpapier.
De enige goede optie is natuurlijk vervangen.
Een potmeter NOOIT maar dan ook echt NOOIT met 60 behandelen.
Oplossing komt niet uit een spuitbusje!
Uitsluiten is inderdaad een idee maar deze klacht leent zich natuurlijk per uitstek om eens lekker met de scoop uit te meten.
IK zou met een scoop beginnen te meten aan de ingang van de eindversterker. Is het daar in orde ? wel dan weet je gelijk in welke sectie je verder moet zoeken.
Heb je de potmeters van je eindversterker toevallig ingespoten met contact 60? Zo te lezen niet maar zo ja dan kan je ze allemaal vervangen.
Alleen contact gold is een vrij mild reinigingsmiddel maar ook dat moet uitgespoeld worden met contact WL.

ik heb het over relais , niet over potmeters ! voor potmeters heb je contact 390 , dat smeert . soms moet dat wel want voor diverse oude apparaten is niks meer te koop . met schuurpapier aan contacten schuren is al helemaal fout , dat doe je met een gummetje . op de bussen van de contact 60 staat zelfs hoe dat reinigen van relais gedaan moet worden. voor de beste resultaten nasprayen met contact wl of contact 61 staat erop . die bussen heb ik niet maar de 390 is voor potmeters ook beter.

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_2413.jpg

dit vieze relais van 35 jaar oud , heb ik met contact 60 schoongemaakt het werkt dagelijks in m'n boxen. eerst had ik het met alleen contactspray schoongemaakt , maar dan komt idd de storing terug. met een papiertje even schoonvegen helpt idd .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Weerstanden kunnen ook knisperen, vooral de hogere waardes.
Oude duitse Beyslag en Rosenthal weerstanden met eindkapjes aan de kooleinden waren berucht onder de reparateurs.
Maar ook elco's in de signaalweg kunnen ook een soort stommelgeluid geven. Evenals lekkende transistors. Het probeem isoleer je door per trap te onderzoeken. Dat kan met een signaalvolger en probe. Of actieve elementen (basis cq. gate) met een ceetje naar aarde kortsluiten.

Gisteren nog even de DC-waardes gemeten op de punten TP1 t/m TP4. Zwarte pen aan massa de rode op de TP-punten. Het rechterkanaal TP1 en TP2 geeft waarden van mV terwijl het linkerkanaal TP3 en TP4 waarden van soms wel 2V levert. Het slingert voordurend van 0,5 tot 2 V. Het geknisper is ook hoorbaar met uitgeschakelde toonregeling, ingeschakelde Tape-monitor, ingeschakelde Mute enz. Ik heb alleen Tuner 600 gebruikt voor de potmeters en schakelaars. Het relais heb ik schoongemaakt met in contactspray gedrenkte papiertjes. Ik meen me echter te herinneren dat het geknisper zelfs hoorbaar was toen het relais door de versterker werd uitgeschakeld... Helaas heb ik (nog) geen scoop alleen een digitale en een analoge multimeter.
@testman Zal kijken of het geknisper al op de rec-uitgang is waar te nemen.
@RAAF 12: hoe groot is zo'n keramisch? ceetje?

Groet, Hans

RAAF12

Golden Member

Bij 10nF naar massa zou het geknisper hoorbaar moeten stoppen als de defekte trap gevonden is. Bij zoveel verschil in waardes tussen het L en R kanaal denk ik dat er een tor en/of elco aan het hemelen is.
Komt wel meer voor bij het oude spul. Mooi als je met het schema erbij van achter naar voren de diverse trappen kan testen. Te beginnen bij de eindtrap van de versterker. Een lange massadraad aan de C en dan prikken op de verdachte onderdelen. Kan soms even een tik geven in de luidspreker dus met de koptelefoon op spaar je de luidspreker.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 12 april 2012 14:42:49 (46%)

normaal is de dc op de eindstrap rond de 20 a 30mV , en bij hogere belasting zie ik mijn dmm tot 3 á 400mV gaan
vooral bij veel basgeluid

Ik gebruik al vele jaren CRC-2-26 en tevreden
http://www.crc-sprays.nl/uploads/media/CRC_2-26_TDS_NL_01.pdf

[Bericht gewijzigd door Franssel op donderdag 12 april 2012 14:36:08 (40%)

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Op 8 april 2012 14:20:27 schreef testman:
ik heb het over relais , niet over potmeters ! voor potmeters heb je contact 390 , dat smeert . soms moet dat wel want voor diverse oude apparaten is niks meer te koop . met schuurpapier aan contacten schuren is al helemaal fout , dat doe je met een gummetje . op de bussen van de contact 60 staat zelfs hoe dat reinigen van relais gedaan moet worden. voor de beste resultaten nasprayen met contact wl of contact 61 staat erop . die bussen heb ik niet maar de 390 is voor potmeters ook beter.

[afbeelding]

dit vieze relais van 35 jaar oud , heb ik met contact 60 schoongemaakt het werkt dagelijks in m'n boxen. eerst had ik het met alleen contactspray schoongemaakt , maar dan komt idd de storing terug. met een papiertje even schoonvegen helpt idd .

Nogmaals de oplossing komt niet uit een spuitbus. Een relais kan dusdanig ingebrand zijn dat je deze al helemaal niet kan reinigen. Polijsten met 1000 of 2000 werkt dan heel goed en zolang de laag dik genoeg blijft is daar niets mis mee.
Contact 60 vreet zichzelf zelfs een weg de bedrading in en tast het koper aan wat groen gaat oxideren.
Spuit maar eens een oude print in en laat hem een jaar liggen. Je schrikt je kapot.
De bekende instelpots gaan gewoon allemaal kapot na behandeling van 60.
ALLEEN dan gebruiken wanneer je goed kan naspoelen met WL.
Gebruik beter contact gold daar ook een smerende werking.

Op 12 april 2012 14:33:33 schreef Franssel:
normaal is de dc op de eindstrap rond de 20 a 30mV , en bij hogere belasting zie ik mijn dmm tot 3 á 400mV gaan
vooral bij veel basgeluid

Ik gebruik al vele jaren CRC-2-26 en tevreden
http://www.crc-sprays.nl/uploads/media/CRC_2-26_TDS_NL_01.pdf

Ik ken dit middel niet en kan er dus niet over oordelen.
Heb van mijn sony tae 80 de schakelaars helemaal uit elkaar gehaald en de strippen schoongemaakt, de contactje,s laten intrekken in gold en daarna met een stukje papier er tussen schuren.
Heeft nu 2 jaar goed gewerkt maar begint weer wat te kraken.
Helaas zijn deze schakelaars er niet meer en dus zal het weer open maken worden en hetzelfde werk uitvoeren.
Nu ga ik misschien vloeken maar ik heb nooit een apparaat terug gezien welke ik met WD40 behandelde.
Uit nood deed ik dat wel eens, tast niets aan .

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 24 april 2012 17:43:24 (23%)

Receiver aan tape-out gehangen. Geen geknisper of onregelmatigheden te horen op de hoofdtelefoonuitgang van de receiver. Het probleem zit dus waarschijnlijk in de eindversterker van de SA708. Ik heb wel een schema maar geen printlay-out en de print kent zelf ook nagenoeg geen opdruk voor de componenten. Even studeren dus....

Groet, Hans

wd-40 , is voor veel te gebruiken je kunt er ook rvs mee poetsen zelfs. ik heb het ook al eens gebruikt toen ik een verstopt oor had. het weekt ook vet los blijkbaar..

het schoonmaken van de loper van een potmeter kan idd ook , want de baan zelf is het probleem vaak niet alleen de zooi onder de loper. helaas is het slopen van een pot ook vaak zat meteen de dood ervan. ze zitten erg frut inelkaar tegenwoordig. de oude meetapparatuur potjes waren groot en degelijk zat om deze open te maken en schoon maken. toch zijn er ook wel bij die niet open kunnen , dan prik ik er een gaatje in om er contact 390 in te spuiten , er is toch geen vervanger voor de pot in kwestie..

heb je overigens de recout getest en de koptelefoon uit ? want de koptelefoon uit is vaak de uitgang van de versterker zelf . er zit wel een dubbele schakelaar in de jackstekker die uitval kan geven..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 18 april 2012 20:07:36 schreef stayer:
Receiver aan tape-out gehangen. Geen geknisper of onregelmatigheden te horen op de hoofdtelefoonuitgang van de receiver. Het probleem zit dus waarschijnlijk in de eindversterker van de SA708. Ik heb wel een schema maar geen printlay-out en de print kent zelf ook nagenoeg geen opdruk voor de componenten. Even studeren dus....

Groet, Hans

Kijk dit is nu goed uitsluiten, de pre kan je nu uitsluiten . nu is het zaak te kijken of er een apparte versterker voor de hoofdtelefoon in zit zo ja dan is de eindversterker oorzaak.
Zo nee en het signaal wordt middels een weerstand verzwakt naar een hoofdtelefoon vermogen, dan zal ik toch een keer de relais overbruggen om deze defintief ui te sluiten.
Een slecht relais geeft het geluid een heel nare klank en KAN zelfs je speaker vernielen.
Wanneer de versterker verder stabiels is dan zou ik de relais zeker even overbruggen

Volgens mij heeft de SA 708 geen eigen koptelefoonversterker. Als het relais open is krijg ik ook geen geluid via de koptelefoon. Ik zal het schema nog even checken.

Relais overbruggen kan dat gewoon met het relais in de print of moet het er (weer) uit?

Groet, Hans

Henry S.

Moderator

Op 12 april 2012 14:13:16 schreef stayer:
Gisteren nog even de DC-waardes gemeten op de punten TP1 t/m TP4. Zwarte pen aan massa de rode op de TP-punten. Het rechterkanaal TP1 en TP2 geeft waarden van mV terwijl het linkerkanaal TP3 en TP4 waarden van soms wel 2V levert. Het slingert voordurend van 0,5 tot 2 V. Het geknisper is ook hoorbaar met uitgeschakelde toonregeling, ingeschakelde Tape-monitor, ingeschakelde Mute enz.

Je biasregeling is ontregeld, dat komt regelmatig door een slechte biaspotmeter.

Maar hier worden speciale diodes gebruikt, meet de spanning over die diodes, deze moet stabiel zijn.

Schema:
http://www.eserviceinfo.com/downloadsm/50158/Pioneer_SA708.html
http://www.eserviceinfo.com/downloadsm/50159/Pioneer_SA708.html

De bewuste diodes zijn D409 en D410, STV3H-Y.

Edit: Als de diodespanningen stabiel zijn. meet dan eens rond de transistors.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

de kleine zwarte torretjes in de eindtrap willen nog weleens de zwarte oxide op de pootjes doortrekken naar binnen met al deze gevolgen.
allemaal vervangen is dan het devies.

als je iets doet,weet dan dat je het goed doet!

Het blijkt heel lastig om de bewuste diodes te vinden op de print. Er is niets te lezen op de diodes en er is geen enkele opdruk op de printplaat of achterop. Daarom heb ik een foto gemaakt van een deel van de printplaat voor de kenners. Kan iemand mij de diodes misschien aanwijzen. Ik vermoed zelf dat ze tussen de elco's van 330µF zijn geplaatst. Op deze foto is het relais verwijderd. Op dit moment is het relais wel ingesoldeerd. De twee elco's van 330µF heb ik al een keer vervangen vanwege de bruine lijm.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/bild0190.jpg

Metingen op de zwarte diodes rond de elco's geven behoorlijke slingeringen in voltage. De glazen diodes tussen de elco's geven een rustiger beeld.
Foto niet relevant. De bewuste diodes zitten op een heel andere plek. De glazen diodes tussen de elco's zijn waarschijnlijk zenerdiodes...

Groet, Hans

@ Arnold D: Gisteren relais even overbrugd. Het geknisper is direct hoorbaar en het relais is dus niet de boosdoener.

@Henry S: Schema nog eens bestudeerd. De diodes zitten pal voor het koelblok en staan niet op de door mij geplaatste foto. Het zijn kleine zwarte blokjes die half onder het koelblok liggen. Ik heb nog geen metingen kunnen doen maar weet nu wel beter waar ik moet zoeken voor het linkerkanaal.

@weetal: Weinig zwarte pootjes van transistors in deze versterker i.t.t. mijn Harman Kardon uit een vorig topic. Uiteindelijk met koudespray toen de slechte tor gevonden. Als ik een wat beter beeld heb van deze versterker zal ik het met koudespray ook weer eens proberen.

Groet, Hans

Na een aantal metingen heb ik ontdekt dat de spanning rond D409 niet stabiel is. Bij het inschakelen geeft de meter keurig -1,12v aan maar dan begint de spanning ineens te dalen naar -0,6 v. Hij daalt verder naar -250 mV en slingert dan ineens weer omhoog naar hele hoge waarden van -10 Volt en hoger. Het relais schakelt in de tussentijd gelukkig uit! Vervolgens heb ik rond Q409 en Q413 gemeten. Ook daar vind je de slingering in spanning. Vooral rond Q409 is de collectorspanning verre van stabiel. Dat is dan ook mijn hoofdverdachte. Kijken wat koudespray daar doet.

Groet, Hans

Henry S.

Moderator

Je geeft het nog niet op :) Ik hoop voor je dat het D409 zelf niet is, dat is een duur Aswo onderdeel, €20 of meer. In het buitenland ben je €5 oid kwijt, maar zit je met andere betaalmethodes en MOQ's of MOV's (minimale order kwa aantal of bedrag).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Henry,

Ik geef niet zo makkelijk op! Dat leidt vaak tot resultaat met verrassende leermomenten maar toegegeven ook wel eens alleen maar tot een hoop ergernis...
Koudespray op de verdachte torren levert geen verergering of verzachting van het geknisper. Hoe weet ik of D409 slecht is? Ook deze bespoten met koudespray maar opnieuw geen resultaat. Ook een nieuwe warmtetest met föhn op de elco's maakt weinig verschil. Zou de condensatortest die hier eerder is genoemd nog meer kunnen opleveren dan de koudespray?

Groet, Hans

DE OLDE

Overleden

Op 8 april 2012 12:48:17 schreef Arnold D:
Met alle respect Testman maar Contact 60 is de gootste klerezooi die je maar kan bedenken.
Heb je de potmeters van je eindversterker toevallig ingespoten met contact 60? Zo te lezen niet maar zo ja dan kan je ze allemaal vervangen.
Alleen contact gold is een vrij mild reinigingsmiddel maar ook dat moet uitgespoeld worden met contact WL.

Ik doe het dus al meer dan zo'n veertig jaar verkeerd door kontakt 60 te gebruiken. Ik vind het een fantastisch middel om sterke vervuiling op te lossen, ik spuit het altijd even na met tuner600 en een blaasje lucht.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
Henry S.

Moderator

Op 30 mei 2012 21:37:44 schreef stayer:
Hoe weet ik of D409 slecht is?

Op 24 april 2012 18:02:36 schreef Henry S.:
Maar hier worden speciale diodes gebruikt, meet de spanning over die diodes, deze moet stabiel zijn.

En dat kan je ook uit de schakeling testen met een voeding en een voorschakelweerstand. Doe het volgens schema: 2.4V, silicium diode en 5.1Ω aan weerstanden. Stroomsterkte rustig opbouwen dmv de stroombegrenzing, je hebt maar weinig stroom nodig, en doe dit liever niet zonder koeling!

Zie ook http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=279530

Demonteren is lastig, je houdt hem liever in schakeling denk ik. Hou dan in de gaten dat Q409 een stroombron is.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
RAAF12

Golden Member

Op 12 april 2012 14:13:16 schreef stayer:
is waar te nemen.
@RAAF 12: hoe groot is zo'n keramisch? ceetje?

Is niet kritisch 10-40 nF.

Geknisper kan een transistor of weerstand zijn.
Alle transistors aan de basis ff aantippen met de C naar aarde.
Dan kan je localiseren in welke trap het zit.
Zoveel zit er niet in dus in een uurtje moet het te vinden zijn.
Bovendien heb je 2 exemplaren (stereo) dus onderdelen uitwisselen in overvloed zonder kosten. Alleen gratis hobby uren als investment en stijgende leercurve.

Project heeft een tijdje stil gelegen. Ik verdenk zelf ook een transistor in de eindtrap(Q409). Zal de condensatormethode nog eens proberen. Uitwisselen is zeker een optie alleen ben ik een beetje terughoudend met de bout en de litze op dit oude spul.
Wordt vervolgd...

Groet, Hans