Laats zijn er over mijn behringer vmx 1000 2 pijpjes gevallen,, haha nou reageren de schuifjes stroef het zijn nu gwoon echte kanalen :P en klinkt er een geraas over de boksen. is dit nog te repareren of weten jullie iets te doen in dit geval??

Faders vervangen, printplaten schoonmaken (google weet wel hoe denk ik ;)). Flink klusje maar waarschijnlijk goedkoper dan nieuw kopen.

Oei, dat is niet best.

Wat je kan proberen is het ding openschroeven en maar gewoon gaan poetsen met IPA oid. Ben wel bang dat je potmeters vervangen zullen moeten worden.

Niet meer aan het net hangen voordat je 'm helemaal hebt schoongemaakt met alcohol (96%, niet de 4,5% die er al in zit). Alle plaktroep tussen de pootjes van de IC's en andere onderdelen verwijderen.

Heb dat ooit ook voor gehad.
Potmeters vervangen en ik heb toen de volledige plaat gewassen met een sopje. Wel héél lang laten drogen.
Daarna werkte dat ding terug zoals voorheen.

Potmeters hoeven (voor hobbydoeleinden) lang niet altijd vervangen te worden. Mengpaneel van m'n broer heeft de "blue curacao" overleefd nadat we hem grondig hadden schoongemaakt.

Veel potmeters, en zeker de schuifvarianten, kan je voorzichtig uit elkaar halen en schoonmaken. Met de nadruk op voorzichtig.

Als je een "sopje" gebruikt, heel goed naspoelen met gedemineraliseerd water en bij voorkeur ook met alcohol (dat zorgt ervoor dat het resterende water sneller verdampt).

Als je het mengpaneel niet direct hebt uitgezet nadat er bier overheen gegaan is, of als je hem later toch nog hebt aangezet dan kun je het wel vergeten.

Ik heb dit ooit ook eens gedaan voor een kennis van mij. Alles van fiches losmaken en printplaat goed afwassen met heet water. Daarna heb ik enkel nog de schuifpotmeters moeten vervangen. Dit bleek redelijk goed te werken. Ik zeg wel redelijk, want 40 euro aan schuifpotmeters in een stokoud mengpaneel is misschien niet een super idee.

Op 9 april 2012 22:10:03 schreef M-i-c-h-e-l:
en maar gewoon gaan poetsen met IPA oid.

Met een wattenstaafje zeker? Das ongeveer equivalent aan een badkamer met een tandenborstel schoonmaken.

Printplaten kan je prima met handzeep en een tandenborstel onder de kraan afwassen. Vervolgens naspoelen met gedeminiraliseerd water en een weekje op de verwarming. In het ergste geval moet je wat elco's en faders vervangen.

Tenzij je het ding aan hebt gehad als ie nat was. Dan is ie waarschijnlijk rijp voor de sloop.

Met een wattenstaafje, ja. Veel werk, maar het helpt wel erg goed. Soms een van de weinige goede oplossingen.

Hij hoeft niet permanent beschadigd te zijn van nat draaien, het is immers allemaal laagspanning in zo'n apparaat. Maar het is beter dat ding voorlopig niet aan te zetten om verdere schade te voorkomen.

Op 9 april 2012 23:31:37 schreef Bert M:
het is immers allemaal laagspanning in zo'n apparaat

Gaat dat dan niet stuk als het nat wordt? In mijn ervaring kan hoogspanning beter tegen nattigheid. Dan knallen de zekeringen / lekstroomschakelaars er gewoon uit, maar het spul zelf doet weinig spannends.

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op (30%)]

Op 10 april 2012 00:02:57 schreef klein is fijn:
[...]Gaat dat dan niet stuk als het nat wordt? In mijn ervaring kan hoogspanning beter tegen nattigheid. Dan knallen de zekeringen / lekstroomschakelaars er gewoon uit, maar het spul zelf doet weinig spannends.

Ik heb toch al per ongeluk enkele GSMs zien gewassen worden (als ze aanstonden) zonder enig gevolg.

Misschien iets minder snel met laagspanning , wel zonde van het bier :+ hik
Heb eens een taperecorder uit een cafe installatie gereingigd met een compressor met waterspuit (lucht en water met zeep) omdat een muis zijn nest erin gebouwd had
goed gereinigd en gedroogd en alles werkte weer normaal , je kunt geluk hebben maar je moet het wel proberen , anders lukt het nooit

In z'n geheel spoelen (bij voorkeur gedestillerd water). Dan in de droogkast, een oven op 40C mag ook.
Ik heb zo zelfs een hobby computer met kattespray (geurmerk) gered ...

faders zijn anders vaak ook nog gewoon goed te redden hoor
wat je nodig hebt
een busje kontact 60
kontact 61
en kontact wl

wat je nu doet
eerst pak je een wattestaafje met wat alcahol op en maak je de fader hier al zo goed mogelijk mee schoon.

hierna spuit je wat kontact 60 in je fader en gaat er een hele tijd mee op en neer
nu spuit je er kontact wl en gaat weer op en neer met de fader
contact wl haalt het residu weg wat de wd 40 achter laat
nu spuit je wat kontact 61 er in dit zogt dat de fader opnieuw gesmeert word

als je alleen contact 60 gebruikt zal het maar korte tijd goed gaan waarna het nog erger gaat kraken.

edit
het merk heet kontact en niet contact

Op 10 april 2012 01:17:54 schreef robert2411:
edit
het merk heet kontact en niet contact

Kontakt Chemie.

Verder sluit ik me bij m'n voorgangers aan, gewoon in een sopje zetten. Wat daarbij echt helpt is alles eerst goed in Safewash schuim zetten.

een busje kontact 60, kontact 61 en kontact wl

Als je dat niet regelmatig gebruikt kon het nog wel eens goedkoper zijn om er een paar nieuwe faders in te solderen, voor 3 van die bussen kontact ben je ook zo 25 Euro kwijt.

Ooit heeft de zoute zee mijn portable radio verzwolgen.
Snel naar huis, luidspreker uitgebouwd en daarna onder de lauwe douche gezet.
Na gespoeld met gedisteleerd water en een week laten drogen.
Potmeters en faders in medische alcohol spoelen en geen Kontakt 60 gebruiken. Zoals reeds gezegd: het middel is erger als de kwaal.
Droog doorblazen met perslucht. Er is ook perslucht in een spuitbus te krijgen.
Veel succes!

@dnw 2105 de reden dat mensen zeggen dat kontakt 60 zo slecht werkt is omdat ze de handleiding die achter op die busjes staat niet lezen.
daar staat namelijk duidelijk op
na spoelen met kontakt wl
en daarna smeren met 61

als je die laatste 2 stappen niet doet dan werkt het indd niet goed
maar als je gewoon de instructies van kontakt opvolgt is er niks aan de hand.

Op 10 april 2012 00:58:17 schreef markce:
In z'n geheel spoelen (bij voorkeur gedestillerd water). Dan in de droogkast, een oven op 40C mag ook.

droogkast? hopelijk toch geen model waar ge uw kleren in droogt?.

electronica kan tegen veel hoor. heb al meerdere laptops met kuren gedemonteerd (lees, alle batterijen eraf). ding in een bak met heet water leggen voor een kwartiertje.
oven op 100° en met de deur open het mainboard erin leggen.
daarna (indien mogelijk) nog een uurtje buiten in de zon leggen.
en weer monteren.

laptops, gsm's, tv's... werkt met alles zolang er geen batterijen aanhangen als je ze onderdompelt.
hoe meer je demonteerd, hoe sneller het droog is. als je dit met een gsm doet, en je demonteerd deze niks, laat die dan maar een weekje drogen op de verwarming.

http://fcapri.homelinux.com/off/pics/pcwater/
deze laptop heeft erna nog 10maand gewerkt en is dan in rook opgegaan door falende lader. voor de behandeling deed die niks meer, zelf geen power lampje die ging branden. had niks te verliezen

Printplaten wassen met water, kan het water ook in de onderdelen dringen en de boel onherstelbaar beschadigen? Printplaten die nat gewest zijn, hebben vaak van dat wittige uitslag.

kan het water ook in de onderdelen dringen en de boel onherstelbaar beschadigen?

Ja, daarom maak ik liever schoon met IPA. Vervolgens idd goed laten drogen, een weekje op de verwarming is prima.

IPA lost geen wateroplosbare stoffen op, zoals de eiwitten en suikers in bier, en zout in zeewater.
Dus altijd eerst spoelen met water, naspoelen met demiwater en daarna eventueel met een alcohol om de laatste waterresten op te nemen.
Met een compressor is de boel vlot weer droog.
Alleen oppasen met trafo's, trimmers en andere holle onderdelen.

Mijn behringer mixert heeft ook eens wat wateroverlast gehad na een regenbuitje met open raam, hij stond gewoon aan toen het gebeurde en het viel me pas op nadat een aantal ledjes als een kerstboom aan het flikkeren waren.
Heb 'm uit gezet en niks aan gedaan, af en toe aangezet en na een weekje deed ie het wel weer, alleen met kanaal 17 is het nooit meer goed gekomen, staat nu al weer 2 jr bij een vriend te draaien, en kanaal 17 wil nog steeds niet....