Hallo,

Ik ben al een tijdje bezig met het bouwen van een Audio analyzer maar maar tot zover heb ik alle hardware niet werkend gekregen. De analyzer werkt met een LM3914 die de spanningen meet bij bijbehorende frequenties. Deze frequenties scheid ik van elkaar met actieve filters. Door te werken met multiplexen hoef ik maar 1 lm3914 te gebruiken. Ik stuur een display aan van 10x10 leds. Een 4017 decade counter schakelt de 10 kolommen aan en uit en regelt tevens welke frequentie door de lm3914 wordt gemeten. De lm3914 stuurt vervolgens de rijen van Leds aan. Ik loop echter tegen een paar problemen aan. Ten eerste lijkt de klok of oscillator schakeling niet correct te functioneren. Ten tweede meet de lm3914 niks en gaan de leds alleen branden afhankelijk vn hoe de 100k potjes worden ingesteld. Ik heb het schema hieronder bijgevoegd. Hoop dat ie een beetje duidelijk is. Kan iemand mij helpen door te zeggen of hier fouten inzitten?
http://www.uploadarchief.net/files/download/schemaaudioanalyser.png

Sorry, dat circuit kan ik niet lezen. Probeer even een PDFje te maken met de printfunctie, daarop kan je inzoomen.

off topic - Bert M: gebruik een fatsoenlijke browser, niet iets dat toevallig bij je Windows zat.

Koppeling aanklikken en dan.
Rechtsboven op pagina klikken en uitvergroten naar bv 200 of 400%

[Bericht gewijzigd door Franssel op (19%)]

denk niet dat bert een probleem met de filenaam heeft, maar eerder met de qualiteit van de afbeelding. ik kan ook niks uitmaken met die LM onderaan. kan de pinout totaal niet meer lezen.

overigens, je filters bestaan enkel uit condensatoren??? daarmee ga je een bepaalde frequentie blokkeren en alles erboven doorlaten.

met RL netwerken ga je specifiek frequenties filteren. de ene compontent blokkeeerd alles eronder, de andere alles erboven.

ook de manier hoe je een bepaalde uitgang selecteerd van een filter. je stuurt met de multiplexer de basis aan van de transistor. als je multiplexer 5V uitgang heeft, dan valt er 0,6V over de Ube overgang, de rest wordt ook in je LM gestuurd (4.4V dc)
NEVER MIND, had de 120K niet gezien

Pardon? Er is niets mis met mijn browser, die ik vrijwillig op mijn Linux-bak heb geïnstalleerd. Het gaat niet om het PNG-formaat - heb je zelf überhaupt dat bestand bekeken?

http://www.uploadarchief.net/files/download/schemascreenshot.png
Dit krijg je als je inzoomt. Als je weet wat er staat zijn sommige onderdelen wel leesbaar, maar daar houdt het ook helemaal op. Een schema op deze resolutie lezen en er iets zinnigs over zeggen, dat levert gegarandeerd hoofdpijn op.

Vandaar mijn opmerking, en de tip om er een PDFje van te maken. Het is immers in het belang van de TS dat de potentiële beantwoorder van de vraag niet afgeschrikt wordt door de leesbaarheid van het schema.

Edit: net te laat, zie ik. Je nieuwe bestand is prima, Neroj.

Op 14 april 2012 11:17:52 schreef fcapri:
overigens, je filters bestaan enkel uit condensatoren??? daarmee ga je een bepaalde frequentie blokkeren en alles erboven doorlaten.

met RL netwerken ga je specifiek frequenties filteren. de ene compontent blokkeeerd alles eronder, de andere alles erboven.

Met die filters is op zich niets mis. Ik begrijp niet precies hoe ze werken, maar een kleine simulatie levert (onbelast) het volgende op (gemeten spanning na de diode):
http://www.uploadarchief.net/files/download/neroj_filter.png
En belast met de condensator van 1μF, tegen de tijd:
http://www.uploadarchief.net/files/download/neroj_filter2.png

Het probleem zit hem denk ik in de multiplexer. Die is op transistoren gebaseerd, en je stuurt de basis met een vaste weerstand en een vaste spanning. Transistoren sturen stroom, dus de collector-emitterstroom is een gegeven (mits de spanning hoog genoeg is om die diode door te komen). En dan hebben we het nog niet over de basisstroom die je door de potmeter stuurt. De spanning over de potmeter bij je LM3914 is enkel afhankelijk van die totale stroom: ergo, die spanning is (bij benadering) constant. Het is dus geen wonder dat je leds alleen afhankelijk zijn van de stand van de potmeter.

Het bewijs:
http://www.uploadarchief.net/files/download/_neroj_3d.png
Uit deze simulatie:
http://www.uploadarchief.net/files/download/_neroj_schema.png

(edit: die 0.1mA-stroombron was een foutieve vereenvoudiging van mij. Nu vervangen door een 12V spanningsbron + 120kΩ weerstand, en de simulatie ziet er een stuk logischer uit. Desalniettemin blijft de conclusie hetzelfde, zie hieronder)

"Het probleem zit hem denk ik in de multiplexer. Die is op transistoren gebaseerd, en je stuurt de basis met een vaste weerstand en een vaste spanning. Transistoren sturen stroom, dus de collector-emitterstroom is een gegeven (mits de spanning hoog genoeg is om die diode door te komen). En dan hebben we het nog niet over de basisstroom die je door de potmeter stuurt. De spanning over de potmeter bij je LM3914 is enkel afhankelijk van die totale stroom: ergo, die spanning is (bij benadering) constant. Het is dus geen wonder dat je leds alleen afhankelijk zijn van de stand van de potmeter."

@Bert M, ten eerste, mooie simulatie!, ben blij dat er zo goed naar wordt gekeken. Toch vind ik het raar dat de emitter stroom een vaste waarde zou moeten hebben. Ja de basis-emitter stroom heeft een vaste waarde maar is deze is toch verwaarloosbaar t.o.v. de Collector-emitter stroom. En de collector-emitter stroom daar is toch puur afhankelijk van het signaal dat doorkomt bij het actieve filter en deze is afhankelijk van de frequentie. Is de spanning hoog doordat
de juiste frequentie wordt doorgelaten zal er ook een hogere stroom lopen tussen collector en emitter en vervolgens een hogere spanning veroorzaken over de potmeter. Dat de basis wordt aangestuurd met een vaste stroom is logisch aangezien ik ze alleen aan of uit wil zetten.

Edit: Ik bedoel dat de collector-emmiter stroom afhankelijk is van de amplitude van de bijbehorende frequentie

De collector-emitterstroom is dan wel verwaarloosbaar, maar reken even mee:
Je hebt een 12V voeding, dan een 120kΩ weerstand naar de basis van de transistor, dan een 100kΩ potmeter aan de collector van de transistor (via een diode). Alleen de basisstroom zorgt dan al voor een spanningsval van zo'n 3V over de potmeter - niet verwaarloosbaar dus! Verder is de emitterspanning van je transistor is nu dus zo'n 4V. De collectorspanning is veelal zelfs lager dan dat, dus de transistor zal geheel niet geleiden.

Doel: maak de basisstroom verwaarloosbaar. Dat kan op twee manieren: je basisstroom verkleinen, of je potmeter verkleinen.
Met een potmeter van 1kΩ verkrijg ik de volgende meting:
http://www.uploadarchief.net/files/download/_neroj_3d_2.png

(edit: nieuwe plot met gecorrigeerde simulatie)

(edit 2: het vergroten van de basisweerstand levert in theorie een iets netter gedrag op dan het verkleinen van de potmeter, maar doet de kans op storing toenemen omdat je basisstroom in de orde van 1 nA komt te liggen)

[Bericht gewijzigd door Bert M op (12%)]

Dankje wel, ik ga het direct proberen!

@ Bert M: mijn excuses. Dacht dat je de PNG niet kon openen. Schema was idd slecht leesbaar.

Merk op dat het verkleinen van de basisstroom meer kans geeft aan invloeden van buitenaf, en het verkleinen van de potmeter een minder stabiele spanning op de uitgang geeft (wat weer lastig kan zijn als je snel schakelt van kanaal), zéker op de lagere frequenties. Een potmeter van 1kΩ is misschien wat aan de kleine kant, maar een basisweerstand van 12MΩ is misschien ook wat te enthousiast. Je zou ze ook allebei een factor 10 kunnen geven, en dat levert best mooie resultaten op in de simulatie. Maar de simulatie houdt er op zijn beurt weer geen rekening mee dat de elco het grootste deel van de tijd niet ontladen wordt, omdat de uitgang niet geselecteerd is. Je kan ook de condensatoren bij de lagere frequenties vergroten om dit te compenseren.

Al met al, je zal even met de waarden moeten spelen totdat je een goed functionerende oplossing hebt gevonden.

Ben je er ook van bewust dat de selectiviteit van je filters te wensen over kan laten, met name op de hogere frequenties, waar de lage frequenties misschien wel erg selectief zijn.

Ja dat zal weliswaar enig desoldeerwerk opleveren maarja het moet dan maar :-P overigens had ik nog een vraag over de werkspanning van de op-amps. Ze werken oa met een negatieve spanning van -12v. Ik heb hiervoor met een ne555 schakeling net een negatieve spanning van -10v kunnen maken. Heeft dit effect op het functioneren van de op-amps?

Nee, als die spanning voldoende belastbaar is, dan mag dat geen problemen geven.

Op 14 april 2012 01:52:03 schreef Neroj:
De analyzer werkt met een LM3914 die de spanningen meet bij bijbehorende frequenties.

Even vervangen voor een LM3915, aan een lineaire uitlezing heb je heel weinig.

Bedankt voor alle reacties, ze waren meer dan behulpzaam. Morgen maar even kijken of ik alles aan de praat krijg.