externe accu in plaats van batterijen "draagbare ghettoblaster"

Hoi,

Er staat hier een draagbare "ghettoblaster / luidsprekerdock", de Harman Kardon Go + Play II
Op zich een wel goed apparaat alleen het gebruik van losse batterijen vind ik minder.

Er er iemand die weet welke externe lithium accu (incl externe acculader) ik in plaats van de huidige 8 dikke modder vette D batterijen kan gebruiken? ?

Het lijkt mij namelijk goedkoper en makkelijker om 1 "grote" oplaadbare Lithium batterij te gebruiken in plaats van de huidige 8 batterijen.

Ik ben van plan om een draadje te solderen op de batterijklemmen en gaatje te boren in je batterijkast zodat het draadje naar buiten gaat waar de accu met connectors aan bevestigd word.

In de specs van de Harman Kardon Go + Play II vond ik het volgende:

Type batterij: 8 x alkaline batterij type D
Voltage stroomtoevoer: 100 -240V AC
Voltage stroomuitvoer: 18V DC @ 3,3A

bij voorbaat mijn dank!

Gr, Ed

Het maakt toch niet uit welk soort accu je gebruikt?
als je maar het juiste voltage aanbiedt aan je ghetto
(dat zal 8*1,5V = 12V zijn)

Het ding wordt blijkbaar door een 230-18V netadapter gevoed. Zou er een boost converter inzitten die de batterijspanning in 18V omzet ? Dan zou ik de boel origineel houden en en boost convertertje maken wat 12V van bv zo'n compacte 12V alarmsysteem of UPS lood of gel accu omzet in 18 V en dan gewoon de aansluiting gebruiken waar je normaal de adapter in duwt ipv gaten boren en draadjes solderen.

Deze unit heeft een DC power connector voor de adapter.

De aansluiting hiervoor kun je dus gebruiken voor een externe accu. Dan hoef je geen draden te solderen op de batterijklemmen. Dat is trouwens zowieso een slecht idee, omdat de hele behuizing van de batterij tijdens het solderen waarschijnlijk smelt voordat je een goede verbinding hebt.

Blijkbaar werkt het apparaat op 12 Volt dmv de interne batterijen, en op 18 Volt via de externe adapter. Dus waarschijnlijk geeft hij ook meer uitgangsvermogen op de adapter.

Maar goed, je hebt goed kans dat je gewoon kunt spelen op een externe Accu van 12 Volt nominaal via de adapter ingang.

Dan zou ik wel de stroom gaan meten. De 3.3 ampere uit de specs is Max stroom, bij 'normale volumes' trek het apparaat waarschijnlijk veel minder. Met de gemeten stroom kun je dan berekenen hoe zwaar de accu moet zijn voor de benodigde speeltijd.

Bedankt voor jullie deskundige antwoord, geweldig! !

Fijn dat ik geen gat hoef te boren en de bestaande DC power connector kan gebruiken!

Omdat ik de ghettoblaster buiten ga gebruiken om instructies te geven (met draadloze headset) is het handig dat hij voldoende geluid kan produceren.

Ik begrijp dat ik minimaal een 12V accu nodig heb.
18V lijkt mij inderdaad beter
Ik moet eerst het Voltage en Amperage meten met m'n digitale multimeter begrijp ik, het lijkt mij dat ik niet op beide polen van de DC power connector kan meten zonder het een en ander te slopen / open te maken als DC connector in het apparaat gestoken zit om belast te kunnen meten hoeveel ie trekt?

Op internet heb ik 12v boormachine accu's gezien.
De vorm van zo'n boormachine accu lijkt mij niet ideaal een platte accu wel.

Weet iemand een webshop op internet die een klein formaat platte 12v of 18v lithium ion accu compleet met lader levert die geschikt is voor bovenstaande doeleinde, of moet ik eerst meer gegevens hebben? ?

Modelbouw LiPo van 4 cellen? (is 14,8V nominaal, 17V wanneer vol, dus bij 1 cel meer kom je boven de 18V vol), en een balancerlader erbij?

Er bestaan ook hardcase modelbouwlipo's voor radiografische auto's.

Overigens geen ervaring met die dingen. Kan dus ook geen shop aanraden.

Las in de manual dat het apparaat tot 10 uur kan spelen op 8 volle D batterijen (12 V)

Hoewel het niet mooiste maar wel de goedkoopste oplossing is, zie ik net een splinternieuwe 18V 1700 mAH boormachine accu incl boormachine en lader op marktplaats staan (beste koop volgens "Heimwerker de Duitse consumentenbond")

D cellen hebben veel meer capaciteit dan 1700mAh, er staan nu 5Ah Nimh cellen in de sectie V&A voor weinig, lijkt me een betere optie.

En die bevallen heel goed :-)

ook rekening mee houden dat de versterker op 18V meer vermogen zal kunnen leveren, en dus meer verbruiken, dan wanneer die op 12V werkt.

en die manual, daar heb ik ook bedenkingen bij. hoe teste de fabrikant dit?

Lipo accu's zijn de beste keuze begrijp ik nu pas!
Weet iemand wat de prijs incl een lader ongeveer is?

Ik zag in het forum dat er mensen zijn die bij hobbyking bestellen, ik zoek een bedrijf in Nederland die Lipo accu's scherp geprijst aanbiedt?

wel opletten dat je lipo ook niet volledig leegtrekt, je moet er een spanningsbewaker opzetten die je radio uitschakeld als de accus te laag komen te staan.

nimh en nicd hebben daar zoveel last niet van, li-ion en lipo zijn kapot als ze te diep ontladen worden

ik zoek een bedrijf in Nederland die Lipo accu's scherp geprijst aanbiedt?

Is er niet als je de prijzen van hobbyking als uitgangspunt neemt.

Je kan goedkoop aan gebruikte LiPo's komen door bij een IT afdeling van een groot bedrijf naar kapotte laptop packs te vragen. Vaak zijn er maar een paar cellen defect en heb je zo nog 4 goede cellen.

Bedankt voor je tip betreft de Laptop accu, goed idee!
Ik zag op marktplaats dat er 11.1 Volt 8800 mAh of 7800 mAh accu's staan.
Verder zag ik 14,8 V accu's staan maar die hebben minder mAh, 14,8 V is te veel Volt neem aan dat je bedoelt dat er dan 1 cel uitgeschakeld moet worden

Ik vraag mij af of een 11.1 Volt accu voldoende is op de DC ingang ? ?

Die 11.1, zijn drie cellen van 3.7V.

Die zijn ieder 3V als je ECHT ABSOLUUT geen stroom meer mag trekken omdat ze leeg zijn, en ze zijn ieder 4.2V als ze net opgeladen zijn.

Je moet dus rekenen op 9.0 - 12.6V.

Ook op de 8 D cellen zal ie moeten tolereren dat die batterijen iets leeg raken, kortom, ik verwacht dat ie het op 10V ook nog wel doet. En 12.6 is iets van 1.6V per cel bij 8 cellen. Dat komt ook voor met verse alkaline cellen.

Een alternatief is om gewoon van 4 cellen uit te gaan, en dan de boel iets terug te regelen. Maar dat maakt het allemaal weer wat ingewikkelder. Ik zou het niet doen.

Ik zou 3x een 6 volt accu in serie zetten, bijvoorbeeld de 7Ah of 12Ah versies. Dan weer laden met een acculader die ook 6V kan laden.

Die 6 volt 7Ah accu's heb je voor ongeveer 15,- wel.

Anders gewoon oplaadbare nimh D cellen kopen en een lader. Als je twee sets hebt kun je ter plaatse wisselen.
Als transport geen problem is zou is drie 6V brommer loodaccus in serie zetten. Of eerst even een 12V accu proberen ( je autoaccu) as dat goed werkt kun je die kleine 12V accus zials in UPS en alarmen worden gebruikt er aan hangen met een simpele autolader. Ze zijn goedkoop dus met twee zit je nooit zonder stroom. Er zijn voor 12V ook kant en klare beveiligingen tegen te ver leegtrekken.

Waarschijnlijk werkt hij met 12V op de DC ingang net zo goed als met de batterijen intern tenzij ze een boost converter ingebouwd hebben na de batterijen on maar 18V te gaan. Maar meestal is audio niet zo spanningsgevoelig.
Waarschijnlijk is die 18V alleen nodig om maximaal vermogen te halen zonder vervorming.