Dag allemaal,
Ik heb een paar van deze loopwerken in mijn cd spelers zitten. Nu is het helaas zo dat ze wat kuren vertonen.
Zo geeft de een af en toe een "no disc" bericht na invoer van een cd en pakt ie m weer wel na de lade even open en dicht te doen.
De ander heeft het veel moeite met het vinden van nr 1 van een cd en vind de hogere nr's op een cd wel weer goed / gemakkelijk.
Heeft er iemand toevallig een idee waar ea aan kan liggen?
(Betreft het tweede euvel is de bovenlaag van de lens en de lade rails gereinigd en zijn de elco-tjes reeds vervangen)
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het 2e geval klinkt als droog staande laser geleiders , vooral het eerste stuk wordt het meeste gebruikt en kan wat vet nodig hebben.
Ik zie net dat ik me heb vergist, ik bedoelde ipv. lade rails idd de laser geleiders. Deze had ik gereinigd en lichtjes voorzien van wat dunne naaimachine olie.
Helaas deed het euvel zich daarna nog steeds voor.
Ik merk ook dat de laser een "glitchend" geluid maakt, alsof ie moeite heeft om ea te lezen.
Igg bedankt nog voor de tip!
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Lens vervuild?
Als mogelijk, lens opnieuw focussen (soms is er een potje aanwezig om het brandpuntsafstand in te stellen).
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als de focus marginaal is, zou ik in eerste instantie naar de oorzaak zoeken. Soms verzakte het schoteltje op de aandrijfmotor wel eens iets, precies zoveel dat er nog niets ging aanlopen. Hangt van het mechanisme af of dat kan. Leesfouten door een slecht motortje (problemen met op toeren komen) heb ik ook al eens meegemaakt.
testman
had van de week een spler met een cdm9 die problemen met diverse cd's had , dwz wilde ze niet inlezen. dat kwam door de laser die wat verzakt was en dus te laag onder de cd hing. nu zijn de cdm units swingarm modellen dus daar kan de laserhoek mechanisch veranderd worden.
heb je al gekeken of de laser op dat punt niet zwaar loopt ? een cd speler heeft al snel problemen als de lens niet snel zat kan schuiven. gezien de infotrack voor track 1 op de cd staat kan de laser wel ver zat komen , het kan ook nog aan de snelheid van de spindel motor komen.
Geen asje,s(veel beter principe) bij deze KSS 272 maar gewoon slijtage van de laserdiode en in die zin de gehele optiek.
Probeer goedkopere 33es spelers te pakken te krijgen, zelfde laser. De 151 de 271 de 272 en ook de KSS 190 ze zijn er niet meer.
je kan proberen het geheel eens uit te bouwen en te reinigen.
Ik had dus een 33 es in de reparatie als test, sloeg over, no disc enz enz. Platic kapje er af, lens gereinigd met remmenreiniger aan de binnen en buitenkant, ook wat onder de lens zit. Speler deed het weer helemaal goed.
Ik ben niet voor niets op zoek naar deze spelers om te kijken of de units te herstellen zijn.
Er is een laserdiode van sharp voor de BU1 laser unit van sony, de voorloper van de kss190
Hartstikke bedankt voor alle tips!
Na ea nog even bekeken te hebben heb ik het idee dat de spindlemotor te traag op de juiste snelheid komt. Ik heb er een goed werkende naast gezet en zag een vrij duidelijk verschil in reactiesnelheid van de spindlemotor bij het wisselen tussen nr's. Dit is met name merkbaar bij nr 1, waarbij de speler het snelst moet draaien en de speler met het euvel dus ook vaak lang de tijd nodig heeft voordat die begint met afspelen.
Ik neem dus aan dat dit waarschijnlijk het probleem is, mocht iemand nog een andere suggestie hebben dan verneem ik het graag.
Weet iemand toevallig of het motortje te repareren is of dat er een beter een andere in kan? In geval van vervanging, toevallig een suggestie van een goede vervanger en waar die te koop is?? Alvast bedankt.
testman
de laser is best zeldzaam , maar de motor zit vaak in meer loopwerken , met wat geluk kun je de motor met wat naaimachine olie in de lagers wel weer in leven krijgen.
de cdm9 die ik noemde gaat sinds de operatie ook sneller van track naar track , alleen de start naar track 1 wil weleens te lang duren. wrs ook omdat de motor niet helemaal goed is , of de aansturing is slecht ( rotte elco oid )
Bedankt voor de tip.
Helaas helpt olie in de lagers niet.
Betreft de aansturing, slechte elco's in de speler en op het loopwerk zijn vervangen. Zou het nog wat anders kunnen zijn (op het loopwerk)?
testman
de draaitafel krijgt als de lade dichtgaat een plaatje erbovenop wat de cd vastzet door een magneet in de draaitafel zelf. het kan zijn dat deze niet helemaal soepel meer draait , of de draaitafel zelf heeft vuil op de rand , zodat de cd niet recht ligt en wiebelt . dan loopt de cd niet snel zat als de eerste track begint.
ook kan het zijn dat de cd te snel draait , wat ook deze problemen geeft. dan is wrs een mechanische rem op de draaitafelmotor stuk of afwezig.
Ik heb ea even nagekeken en alles lijkt gelukkig op dit gebied goed te zijn.
Ik denk er nu aan even te testen hoe de speler werkt met een andere spindle motor. Ik heb nog een goed werkende in een andere speler zitten.
Weet iemand toevallig of het plateau'tje bij dit type losgehaald kan worden of dat het nodig is het geheel met "blok" over te zetten?
testman
het plateau kan altijd wel los , helaas zit het vaak verlijmd op een gladde as , dus stellen is vaak nodig nadien. wil je de hele kss unit uitwisselen dan weet je wel zeker dat de kss unit stuk is , als het daarna wel goed werkt.
Spindle motortje,s gingen wel defect echter zeer zelden in de loopwerken met een 272 laserunit.
Kan me er geen eentje heugen.
Reinigen lijkt me een nuttige optie of eens goed de drive sectie van de spindle motor bekijken. Is al gezegd een rot elco of een rot contact zou zo maar kunnen.
Wees zuinig op die 272 , doet deze het goed afblijven want ze zijn er dus echt niet meer en ze gingen wel defect.
testman
dat ze er niet meer zijn , heb ik jaren terug al gezien , toen kwamen er een aantal palletbakken van die kss units voorbij . toen kon ik er niks mee , maar je hebt dingen altijd later pas nodig. veel van die witte en blauwe sony doosjes..
Bedankt voor alle tips!
Zodra ik tijd heb ga ik nog even kijken of ik achter de oorzaak van het euvel kan komen. Ik hoop he tiig, heb inderdaad gemerkt dat deze loopwerken schaars zijn.
Mocht ik er niet uitkomen, weet iemand toevallig een goed adresje in omgeving Randstad?
Alvast bedankt.
Op 22 april 2012 13:43:39 schreef Arnold D:
ja hier dus
Goededag,
Ik ben er helaas niet meer in geslaagd om ea op te lossen en zou dus graag even een beroep doen op je expertise;) Mocht je binnekort even tijd hebben om er eens naar te kijken dan hoor ik het graag.
Alvast bedankt!
Sony laserunit en problemen is einde oefening. Rubbers die de lens laten bewegen zijn zo zwak dat de laser uit focus raakt, doe je niets aan. Controleren is simpel, als de lens naar beneden hangt dan is het finito.