Hallo

Ik ben momenteel bezig met de audio spectrum analyzer van Rudi's bij artikelen. Tot nu toe was alles een succes maar bij de filter van 60hz loopt het al mis. Er is zeker geen sprake van slecht contact want
Ik heb alles gecheckt met een ohmmeter en de V+ en - (12v) komen toe.

Ik krijg aan de uitgang gewoon niks bij 60 hz terwijl ik alles gesimuleerd heb en berekend. Daarnaast heeft meert ook eens zijn berekeningen gepost:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/40652/1/Audio+spectrum+meert

R1,4   R2,5     R3,6     C     Q    A      f
 318310   1109   636620   100n   12    1     60
1273240   4436  2546479    10n   12    1    150
 477465   1664   954930    10n   12    1    400
1909859   6655  3819719     1n   12    1   1000
 763944   2662  1527887     1n   12    1   2500
 318310   1109   636620     1n   12    1   6000
 127324    444   254648     1n   12    1  15000

Ik heb hier voor R1 en R4 316k gebruikt voor R2 heb ik 1k1 en voor R3 heb ik 634k. C=100nF

Het is een zeer vreemd geval en ik weet wel dat het niet makkelijk is om het probleem te zoeken maar kunnen jullie me eens zeggen wat de 'symptomen ' daarvan kunnen zijn.

Alvast bedankt

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (0%)]

Ik kan hiervandaan helemaal niets zien van je schakeling.
Laat eens een paar scoopplaatjes zien van de uitgangen van de vier opampjes, dan kunnen we het signaal volgen.

Zet je tabel even tussen echte codetags, dus [ code] en [ /code] (maar dan zonder de spatie natuurlijk).

Wil ik wel doen maar kraag me af wat het nut ervan is als ik zeg dat er na ieder opamp behalve de buffer niks te bespeuren is, geen spanning aanwezig

Heb je op het knooppunt van R1/R2/C1 wel signaal ? Heb je TL084 opamps gebruikt ?

ik zeg dat er na ieder opamp behalve de buffer niks te bespeuren is, geen spanning aanwezig

Kijk, dat is alweer veel meer dan in de startpost staat.
En op R1/R2, en op R4/R5?

Ik zet het schema er maar even bij:
http://www.circuitsonline.net/img/000172.png

Bij de knooppunten tussen R1/R2/C1 en dezelfde knooppunt voor de 2de opamp meet ik gewoon niks en ja ik gebruik de tl084

Trouwens is er geen wet die zegt dat er bij knooppunten geen spanning aanwezig is '"kirchoff" of vergis ik me.

En wat jij Frederik wil dat ik meet is dus ook de knooppunten

Ik meet nog spanning juist na de spanningsvolger, na R1 (knooppunt) meet ik niks

Je vergist je inderdaad; op die knooppunten hoort wel spanning te staan. In de werkende schakeling ongeveer 1/25 deel van de ingangsspanning (dus bij 1V uit de buffer moet je daar ongeveer 40mV meten).
Als je C1 even losneemt zou je altijd nog ongeveer 3.5mV moeten zien bij 1V in.

De spanningen op de uitgangen van de 2e en 3e opamp zouden gelijk moeten zijn aan wat er uit de buffer komt. En uit de 4e moet dat dan vijfmaal versterkt zijn, dus 5V uit bij 1V in.

Dit alles natuurlijk bij 60Hz.

Heel gek dat na R1 alle signaal weg is. Normaal gesproken is dan R1 veel te hoog of stuk (open), of is R2 veel te laag, of heb je gewoon per ongeluk sluiting gemaakt.
Als de 084 in een voetje zit, kan hij er even uit om de weerstanden te checken en te zien of die 3.5mV (bij 1V in) er is; dan hoeft C1 niet los.

Waarmee meet je eigenlijk, met een multimeter op DC kom je idd niet ver. Op AC zijn die alleen bij 50Hz correct en wijkt het verder fors af. Hiervoor heb je eigenlijk een scoop nodig.

Het komt goed uit dat we nu met het 60Hz filter bezig zijn. Daar werkt een gewone multimeter nog wel goed, al zullen ze niet allemaal zulke kleine spanningen goed meten.
Maar je mag ook méér ingangsspanning geven. Bij 10Vpp werkt het ook goed en moet je op het knooppunt 35mVpp zien zonder C1 of opamp, en 415mVpp normaal, dus 12 resp. 146mV op de multimeter.

Maar een scoop werkt makkelijker en laat ook andere fouten zien, bijvoorbeeld die met vervorming gepaard gaan.
Vandaar 'laat eens een paar scoopplaatjes zien'. (Kan ook met een PC met geluidskaart.)

Ik heb wel degelijk een scoop gebruikt.

Voor R1 heb ik 316k en R2 is 1k1 dus is R2 dan zo laag??

Ik zal morge op school alleszins nog eens R1 nameten maar normaal kan er daar niks mis mee zijn tenzij een verdomde fabrieksfout?!!?

R2 moet 1109 zijn, 1k1 is dus de goede waarde.

Ik verwacht eerlijk gezegd geen fabricagefouten.
Ik denk zelfs niet dat de TL kapot is, maar verwacht eerder een montagefout, of inderdaad een verkeerde weerstand (afleesfout met de ringen; nameten is zekerder).
Controleer meteen de condensatoren. Voor zover er niet gewoon '100 nF' op staat zou je iets moeten zien als '105'.

Sorry Frederik ik wil niet vervelend doen maar ik ben met
Deze schakeling al een hel tijd bezig en heb ieder weerstand en condensator nagemeten alles klopt. Ik weet niet of dit ertoe doet maar ik heb de schakeling op breadboard uitgevoerd.

Ik weet niet of dit ertoe doet maar ik heb de schakeling op breadboard uitgevoerd.

Rotte verbinding in het breadbord ? Heb ik wel vaker gezien bij goedkope breadbords. Expirimenteerprint werkt veel beter.

Zou het daaraan liggen want ik doe dit nu op breadboard als test, indien het werkt ga ik zo printplaat maken, ik zal eens op school kijken voor een andere breadboard en de schakeling vanaf nul herbeginnen.

Zou het dan nu wel lukken?

Ik moet wel zeggen dat ik alleen bezig ben met die 60hz de andere moet ik nog maken. Zou het dan ook liggen aan het feit dat de filter laagfrequent is? Want ik zeg het, ik zie geen signaal

Zoals FET terecht aangeeft zou je altijd signaal met de scoop op dat knooppunt moeten zien. Als het een breadbord van school is verbaasd het me niks, paar keer een onderdeel met dikke pootjes erin en daarna maken onderdelen met dunne pootjes geen of slecht contact.

Ok zal het eens doen, kzal morge eens het resultaat ervan
Posten.

Wat is electronica zo onvoorspelbaar zeg, de ene dag zit je je zot te zoeken en
De andere dag kom je fluitend thuis, want je hebt al 5van de 7 kunnen testen met succes.

Er was geen probleem met de breadboard maar die gast waarmee ik samenwerk heeft voor de filter van 60hz 634ohm bestelt terwijl ik 634 k nodig had. Jaja!!!!! ;-)

Ik zal morge de 2resterende filters doen en de vu-meter, hopelijk heb ik hiermee geen problemen anders post ik hier wel m'n probleem.

Alleszins bedankt voor jullie hulp en ik bedank ook de mods voor deze mooie, zééééé........éér nuttige site

... of inderdaad een verkeerde weerstand (afleesfout met de ringen; nameten is zekerder).

Sorry Frederik ik wil niet vervelend doen maar ik ben met
Deze schakeling al een hel tijd bezig en heb ieder weerstand en condensator nagemeten alles klopt.

<g>
Gelukkig, de natuurwetten gelden weer. :);)

Ja f.e.t al zeg je dat je alles nagemeten hebt, als je er met je hoofd niet bijbent dan.....

Weet ik. Daarom kan ik er ook zo om lachen. Herkenning, hè...