Ik heb op de rommellmarkt een keyboard gekocht met een kapot lcd display en ik vroeg me af of iemand weet of ik dit makkelijk kan maken.
Het display:
Aan de acheterkant zit een speakeruitgang die een beetje gesmolten is. Dus ik denk dat de vorige eigenaar heeft zitten experimenteren, waardoor er een te hoge spanning op heeft gestaan. Toen ik t keyboard open maakte zag ik bij t knopje om het contrast van het display te regelen een doorgebrande weerstand, condensator en waarschijnlijk batterij
Hoe kan ik er acher komen of die vervangen moeten worden (wat me erg lastig lijkt, omdat de waardes niet makkelijk te achterhalen zijn, en de printplaat beschadigd is etc.) of moet t display vervangen worden en dan waardoor?
Op t display staat overigens de code LBN214F 90 en het contrast knopje doet t nog wel (d.w.z. de zwarte vlekjes op t display kan ik daarmee helderder maken)
Heeft er iemand wat tips en trucs
Begin maar met die backup batterij er uit te halen en de print goed schoon te maken met water en IPA. Die zooi uit een NiCd accu vreet overal door heen.
Daarna de verrotte printsporen herstellen en proberen op te meten of te herleiden wat de waarde van de kapotte weerstand is.
Zonder backup accu moet het apparaat ook werken.
Verder wat eens foto's plaatsen van de verbrande uitgang en de componenten daaromheen.
Het 2x16 LCD is met en beetje mazzel gewoon een standaard HD44780-achtige module, in dat geval kun je hem eenvoudig vervangen.
Als het lcd echt kapot is zal het waarschijnlijk zo vervangbaar zijn door een standaard lcd (hd44780 en dergelijke controllers meestal).
die weerstand is lastig leesbaar.
ik zou zeggen dat er staat x68 (misschien wel een 7 op de eerste plaats)
dat zou x,6 Gohm zijn, dat is wel heel veel.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ten eerste bedankt voor jullie reacties. Fijne site is dit toch!
Ik heb de batterij eruit gehaald en t een beetje schoongemaakt. De weerstanden deden t nog. Bij r2 meet ik 1,5k. De banen geleiden goed en t middelste contact van de helderheids-potmeter zat los, dus die heb ik gesoldeerd.
Van de condensator weet ik niet of die t doet, zou niet weten hoe ik dat kan meten, die heeft wel t meest geleden...
De display doet t jammer genoeg nog steeds niet, dit is hem.
en de uitgang die gesmolten leek, maar misschien ook wel afgebroken.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Zal wel zoiets zijn:
http://www.winstar.com.tw/products_detail_ov.php?col_lang=en&ProID…
Op de foto, waar de batterij reeds gedemonteerd is, zit nog teveel oxidatie op de print.Deze oxidatie geleid en zorgt dus voor fouten, goed schoonmaken met een glasfiberpen en IPA.
succes
De aanblik van het stukje draad op de lcd doet me vermoeden dat er eerder mensen aan gezeten hebben...
Dat IPA ken ik niet en ik heb t ook nergens te koop gezien. Kan ik niet een huis-tuin-keuken product gebruiken?
Arco
Special Member
IPA is niet hetzelfde als alcohol die jij bedoelt, denk ik(het is wel een soort alcohol). Alcohol 96%(zoals bij de drogist) is ethanol met een deel keton(oftwel alcohol Ketonatus). IPA is 2-propanol ook wel isopropylalcohol of meestal isopropanol genaamd.
Het verdampt snel, lost goed vet op en tast geen printplaten aan.
Overigens is dit meestal ook wel te verkrijgen bij de apotheek of als stickerverwijderaar of bijvoorbeeld de duurdere versies van bijv. Contactchemie(die gasten van contactspray).
En er zijn ook mensen zoals ik die natuurkunde docent zijn en het dan gewoon uit een 20 liter vat halen bij het chemielab ;P
Edit: Ik zie trouwens niet zo'n probleem in het gebruik van 96% alcohol. Is ook zo verdampt en lost ook prima vet op. Iemand eigenlijk een idee waarom IPA beter zou zijn?
[Bericht gewijzigd door Nburgmeijer op (12%)]
Goed ik heb de printplaat nog beter schoongemaakt. Met heel fijn schuurpapier en sensitive billendoekjes. Opmerkingen daarover snap ik best vond t zelf ook wel raar maar t werkte. ZIet er een stuk beter uit. Ik heb nog even naar t rode draadje gekeken van t display maar dat lijkt toch wel origineel.
Zou t kunnen dat als ik een nieuwe oplaadbare knoopcel erop zet dat t gewoon goed is??
En hoe kom ik erachter of die display goed is??
Edit: Ik zie trouwens niet zo'n probleem in het gebruik van 96% alcohol. Is ook zo verdampt en lost ook prima vet op. Iemand eigenlijk een idee waarom IPA beter zou zijn?
Isopropanol oftwel 2-propanol is minder aggresief tov metalen en kunststoffen dan ethanol.
ethanol: H3C-CH2-OH
2-propanol: H3C-CHOH-CH3
2-propanol ontvet ook iets beter doordat er een koolstofje meer aan zit.
Ethanol is aggresiever omdat het -OH groepje makkelijker zijn H-atoom kwijt raakt waardoor oftewel een vrij radicaal ontstaat (aantasting kunststof) of beide electronenparen vrij komen te liggen waardoor je een binding aan kunt gaan. Afhankelijk van de omstandigheden.
Ben chemicus, maar deze basischemie is al lichtelijk (kuch) aan het verdwijnen bij mij, dus het zal wel niet helemaal kloppen......
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Je moet ook niet te dicht met je neus boven die alcoholen hangen, dan snuif je er teveel van op en dat laat zich merken 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (75%)]
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ziet er wel wat exotisch uit met het glas los, maar waarschijnlijk toch een standaard HD... interface.
Anders kun je eens proberen of je een standaard display aan de 14 pins kunt hangen, maar dan moet je wel de pinout achterhalen dus hopenlijk het datasheet van het typenummer van het huidige display zien te vinden.
Of anders de pinnen nalopen, de voeding is zo gevonden en dan kun je via die pinnen kijken of ze hetzelfde zijn als een ander 2x16 display waar ze in een 1x14 configuratie zitten. Als de data/adres lijnen in het ergste geval fout zitten blaas je in ieder geval niks op en werkt er niks. Dan wordt het natuurlijk wat meer puzzelwerk.
Probeer eens met een strijkbout over de flex kabel en print te gaan.
Zo heb ik mijn SID-display in mijn Saab ook weer leesbaar gekregen:
Er is trouwens wel wat veranderd sinds ik de batterij eruit heb gehaald. De display geeft nu alleen nog licht. De zwarte vlekjes/pixels zijn weg
je hebt de bandkabel bewogen, mischien is er nog meer los geraakt, probeer er eens op te drukken, mischien komt hij weer tot leven.
Er verbetert niks. Maar ik heb 5 v op de eerste en tweede pin gezet en als t display goed zou zijn moet ik blokjes kunnen zien. Toch?? Het licht gaat wel aan, maar ik zie voor de rest niks. Dus ik denk dat ik wel kan concluderen dat het display stuk is en hopelijk simpel te vervangen.
[Bericht gewijzigd door wexxel op (21%)]
Hoe weet je dat je blokjes moet zien dan? Heb je de datasheet?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (76%)]
Patrick de Zeester
Golden Member
Als de pin-out vergelijkbaar is met de gangbare 16x2 LCD schermpjes gebaseerd op een HD44780 controller (en daar lijkt het wel op), dan is de voeding voor de display verlichting geheel gescheiden van de voeding voor de controller.
M.a.w. als je 5V aansluit en de display verlichting gaat aan dan kan je er redelijk zeker van zijn dat de controller dan geen spanning geeft (de aansluitingen daarvoor zitten doorgaans precies aan de andere kant).
Wat die blokjes betreft, als een LCD display gebaseerd op een HD44780 controller spanning krijgt maar nog niet geïnitialiseerd is dan krijg inderdaad normaal gesproken een aantal blokken te zien. Echter dan moet de contrastinstelling (meestal via de pin net naast de voedingspinnen) wel zodanig zijn dat de pixels überhaupt zichtbaar zijn.
Op 10 mei 2012 20:18:41 schreef Patrick de Zeester:
Als de pin-out vergelijkbaar is met de gangbare 16x2 LCD schermpjes gebaseerd op een HD44780 controller (en daar lijkt het wel op)
Daar heb je het al. Je kan zonder de juiste specs natuurlijk niet 100% zeker ervan uitgaan dat hier een HD controller betreft.
Proberen is altijd een optie, maar direct een conclusie trekken vanwege het feit dat het 'er wel op lijkt' is natuurlijk een beetje kort door de bocht.
Dit is geen aanval hoor 
Dan moet ik t er maar op gokken en zo'n ding bestellen. Zo duur zijn ze niet. Dan weet ik t in iedergeval.
Ik heb geen datasheet overigens
Arco
Special Member
Backlight en Vcc zitten wel aan elkaar, daar is het rode draadje voor.
Dat zit aan Pin 2 (Vcc) van het display vast, en gaat via R6 naar de backlight.