Linker eindtrap lag er uit (2xtip31) deze vervangen, deze werkt weer.
Maar bij de rechter gaat na ca. 1 minuut het geluid vervormen, zelfde geluid alsof de eindtrap er uit ligt. Eerste minuut is het goed.
Rechter eindtrap bestaat uit 2x2sc789.
Elco's zijn al vervangen.
Wie weet er wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Het is een Wharfedale Linton receiver.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het is wel raar dat een versterker uit verschillende torren bestaat. weet je zeker dat het niet per kanaal 1 van de tip en 1 van de 2sc torren is ? en dat is nog raar want het zijn allemaal npn torren...
ik heb wel vaker versterkers gezien die uit allemaal npn torren bestond , maar dat waren 4 dezelfde torren. en het was skytech , een merk versterker van enige jaren oud heeft vrijwel altijd een paartje npn/pnp torren aan boord per kanaal.
als de torren aan de rechterzijde al een szijn vervangen , probeer dan ook de tip31 eens daar te plaatsen , kan zijn dat de 2sc stuk zijn of de voortrap is gaar.
eens met testman: 2 trappen (links en rechts) zouden hetzelfde bestukt moeten zijn:
Het lijkt er van de andere kant op dat met de vervangen tip 31: de "oude trap" met de sc torren: volloopt met dc spanning:
ergens in het voorversterker traject: kan iets zitten van dc beveiliging of inregeling met betrekking tot de dc instelling "een schema zou wel even helpen".
Ik weet van dit soort versterkers: dat er werk is gemaakt van het uitfilteren c/q uitregelen van DC spanning op de eindtrappen (om met name tweeters te beschermen), dit type versterkers maakt gebruik van "uitgelopen hoog (tot ver in de 50KHz)" het geeft een fantastisch mooi hoog geluid: zonder te oscilleren, de hogere harmonischen worden netjes weergegeven. (test met het hondefluitje).
.. vandaar is de DC beveiliging geen overbodige luxe: vooral bij dynamisch sterke muziek, gaat een versterker makkelijk oscileren.
... het kan zijn dat de DC beveiliging met het verschil tussen de tip31's op de ene trap, en de sc's op de andere trap, het niet helemaal in balans krijgt.
Als je speakers wat kunnen hebben: zou ik op (redelijk tot laag volume niveau) in ieder geval even kijken of er ergens een DC spanning komt te staan op de "oude" sc trap. (zet gewoon een universeel meter over de speaker uitgang: op dc bereik: 100 volt om mee te beginnen).
btw: in dit geval zijn de tip31's de werkpaarden en de 2sc789 de (te) luxe paarden: ik zal even de data-sheets nagaan.
>>>
Edit:
SemiConductor geeft aan dat volledige vervanger voor 2sc789 = tip31:
Dus eens met testman: alle 2sc789 vervangen voor tip31.
>>>
Grt
Vandaag de nieuwe TIP31 geplaatst en nu dus 4 dezelfde torren en nu is de versterker goed! Eerst werkte het wel met 2xtip31 en de 2sc789, maar de tip31 is nu een tip31c geworden en dat kon dus niet..
Bedankt voor de oplossingen wederom!
Het verschil tussen een TIP31 en TIP31C is de maximaal toelaatbare spanning, verder zijn ze identiek.
Er kan kwa specs kleine verschillen tussen de TIP's zitten, de Ft wordt bijv niet altijd opgegeven. Als je de 2SC789 wilt vervangen door een TIP31 dan is het wel handig om zeker te weten dat de Ft overeen komt.
mooi hoog geluid: zonder te oscilleren
vooral bij dynamisch sterke muziek, gaat een versterker makkelijk oscileren.
Oscilleert hij nu niet of wel?
Een versterker die afhankelijk van de aansturing in oscillatie kan geraken is nòg slechter ontworpen dan eentje die gewoon oscilleert.
Het betekent namelijk dat hij héél erg niet-lineair is.
Een versterker, dat is in het algemeen.
Deze versterker oscilleert niet zo snel, maar 'rinkelen' (korte en weer uitstervende oscillaties komen nog wel eens voor bij versterkers. Dit kan ook gebeuren als de oorspronkelijke transistors vervangen worden door exemplaren met een veel hogere Ft. Ze vervangen door transistors met een veel te lage Ft dan orgineel is ook niet goed, dat geeft een versterker met een veel te lage slew rate.
Dit is een van de vroegere siliciumversterkers, in die tijd waren silicium PNP transistors nog niet goed reproduceerbaar. Daarom deze pseudo complementaire eindtrap met twee NPN's. Voor die tijd hing met de +voeding aan de gnd en gebruikte men twee gemanium vermogens PNP's samen met een germanium NPN en PNP drivers. Een korte tijd tussen beide configuraties zelfs een silicium NPN samen met een germanium vermogens PNP, samen met silicium NPN drivers.
Wat DC in dit opzicht er mee te maken heeft weet ik niet, versterkers in deze configuratie gebruiken een enkelvoudige voeding en uitgangscondensator (die zou ik iig wel vervangen, deze kan na loop van tijd kortsluiten).
Linkje naar soortgelijke Leak schema's: http://www.angelfire.com/sd/paulkemble/sound7h.html Diverse Leak's zijn in de Wharfedale Linton systemen gekomen na de overname van Leak door Rank Wharfedale Ltd.
De hele site is een must voor vintage liefhebbers: http://www.angelfire.com/sd/paulkemble/soundindex.html
Gut ja, 'rinkelen', dat is ook zo. Als je torren hoger doorlopen dan de ontwerper dacht zou dat best kunnen.
Ik herinner me dat een modulator (met buizen nog) er ook last van had. Tegenkoppeling hielp niet; meer maakte het alleen erger, doordat op die hoge frequenties het meer op mee-koppeling leek.
Simpelweg maar een RC tussen de anodes verhielp dat toen. Van de juiste waarden, dat wel, om een 1kHz blok nog 'blokkig' te laten - dat zou ik nu slew-rate noemen. 
Je herinnert me trouwens aan dat Elektuurontwerp, zal ergens 1972 geweest zijn, met Ge en Si in de eindtrap. Ik geloof dat ze hem de ADBD versterker noemden, vanwege de AD149 en BD130 (?).
De ALBD versterker van januari 1971, die was in verschillende versies te bouwen met AD262/BD162 en AL112/BD163. De driver was een AC of BC transistor en voor de bias werd de BE overgang van een BC270 gebruikt. Net nagelezen en het stelt op zich niet zoveel voor kwa onderdelen.