hallo, al een aantal jaren ben ik in het bezit van 4 actieve speakers van voice systems (contact cx), nu begin ik me steeds meer aan de toch wel erg luide ruis uit de tweeters te storen.
nu had ik bedacht wat onderdelen te vervangen door nieuwere en/of betere, alleen heb ik geen idee waar te beginnen.
tevens vraag ik me af of dit gaat helpen aangezien het misschien gewoon "goedkope troep" is en ik beter gewoon nieuwe speakers kan aanschaffen.
het versterkertje wordt gevoed door een ringkerntravo, vervolgens gaat het naar een gelijkrichter dan door 2 elko's (verder kwam ik nog niet)
tevens zitten er veel BA4560's in (zal hem binnenkort verder uit elkaar halen 
wie heeft een idee waar de ruis vandaan komt ?
Er zit zo te zien een hele mixer en preamps in, als je die niet nodig hebt kun je eens proberen hoe stil het is met de ingang van het eindtrapje kortgesloten. Wat voor eindtrapje(s) is of zijn het ?
Dan weet je ongeveer waar het probleem zit, en waarschijnlijk ook of het zin zou hebben er iets aan te doen.
Van de BA4560 kan ik zo snel geen audiospecificaties (vervorming en ruis) vinden.
de speakers zijn bi-amped dus 2 eindtrapjes lijkt me,
waarschijnlijk voor de woofer een setje bestaande uit SAP08 npn en SAP08 pnp dan zitten er nog 2 misschien voor de tweeter, de 2SC491-AO en de 2SA488-AO (deze laatste twee heb ik nog geen pdf'je van gevonden helaas)
zo maar ff uit me hoofd hoor ik gebruikzelf dan auto versterker af en toe thuis maar daar heb ik ook berg ruis als ik hem heb aangesloten op de computer das een 50 hertzz brom maby dat je daar last van hebt op 1 of ander emanier probeer ff te helpen hoor
mvg bram
niet je versterker intern gaan kortsluiten,
gewoon de ingang (waar je de kabel inplugged) ff kortsluiten zodat de ingang aan massa zit.
als de tweeter dan nog ruist, dan zit het in de versterker.
als het muisstil wordt, zit de ruis in je audiokabels of de voorliggende apparatuur waar de audio vandaan komt
als het dan intern zit, kan je nog gaan spelen om preamp en eindtrap te gaan splitsen
[Bericht gewijzigd door fcapri op (12%)]
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
fcapri: als je de ingang kortsluit en hij ruist nog steeds, dan weet je alleen dat het niet aan de apparatuur in het pad ervoor ligt. Ik mag aannemen dat TS dat toch al uitgesloten had. Dan is de suggestie van Aart om (de ingang van) je eindtrap kort te sluiten natuurlijk wel de volgende stap, als je aan modificaties denkt.
Op 21 juni 2012 01:42:15 schreef bram078:
heb ik ook berg ruis als ik hem heb aangesloten op de computer das een 50 hertzz brom
Brom is wat anders dan ruis. (Maargoed, dat schijnt inderdaad niet iedereen zich te realiseren...)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
BA4560 is van Rohm, een wat beter gespecificeerde LM358. Misschien kan er iets als een NE5532 in, maar dat zal je zelf even op moeten zoeken.
Maar inderdaad, als je niet het verschil weet tussen brom en ruis, heb je vast gewoon een aardlus ofzo. Dus eerst even loshalen en ingangen kortsluiten.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (36%)]
Wat ik vaak tegen kom en ruis veroorzaakt;
Speakers staan op max volume, en met de PC word het volume geregeld, hierdoor is de rignaal/ruis verhouding zoek.
PC volume op bv 70% tot max zetten, en luiters volume regelen met de versterker van de speakers.
dank voor het meedenken!
- het kortsluiten van de ingangen helpt niet.
- met de signaal/ruisverhouding kan ik het wel erger maken 
kortom, ruis komt toch echt door de bouw van de ingebouwde versterker, of de ingebouwde voorversterker, het modificeren was een leuk plan, maar ik denk dat ik dan alleen maar veel tijd en geld kwijt ben, dus ik neig steeds meer naar andere speakers kopen
(al kost dat ook geld) 
Als de opamp indrdaad een soort LM358 is zou het de moeite kunnen zijn er even voetjes in te solderen en 5532's in te zetten. Dat kost een uurtje werk en een paar euro.
De 358 is geen audio opamp, ik heb ervaring met de soortgelijke LM324 in audio, dat gaf ook problemen met ruis.