Sony TAF5A versterker - schakelende voeding

Hallo,

Ik heb een TAF5A versterker op de operatietafel liggen.
Eerste klacht was: geen geluid. Dit kon ik oplossen door de relais schoon te maken.

Tijdens het afstellen van de bias, maakte ik sluiting tussen 2 pootjes, waarschijnlijk het afstelpunt en massa.

Als ik nu de versterker aanzet (met lamp in serie) knippert de lamp nogal fel. Ik wil eerst de schakelende voeding 's nalopen.

Vraag: kan ik deze loskoppelen van de hoofdprint, of heeft de voeding een belasting nodig om te kunnen werken (ik zie dat ik wel relais RY601 dan moet overbruggen).

Alvast bedankt voor het meedenken.

Schema van de voeding

Ik zou eerst de eindtrap even doormeten op sluiting. Een knipperende voeding kan op beveiliging wijzen.

Bedankt Maarten.
In 2 transistors sluiting.
Ik heb van de schakelende voeding de uitgangen even losgenomen. Daar meet ik netjes + / - 65V.

Blij toe, want om de een of andere reden heb ik nogal aversie tegen dit soort voedingen (omdat ik ze nog niet doorgrond ;-) )

Als ik de torren verwijder, blijven de lampen nog steeds licht geven.
Maar ik kan weer even verder.

[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op (12%)]

De truc met de lamp werkt niet bij een schakelende voeding.Hoe lager de ingangsspanning,hoe meer stroom hij wil trekken.
Ik heb er een service manual van naar je gmail account gestuurd.
Ik denk dat je de versterker zelf hebt opgeblazen,maar dat de voeding nog wel OK is.Kun je testen doer de voeding apart te testen zonder versterker.

Ah oke! Dat verklaart het wel.

Zo'n voeding is er dus op gebouwd om een bepaald vermogen te leveren?
En door de serielamp daalt de ingangsspanning, waardoor de stroomsterkte toeneemt, omdat de regeling het vermogen constant wil houden?

Ik wil je wel heel hartelijk danken voor de mail, al had ik het servicemanual al op internet gevonden.

Ik heb nu de drivertorretjes + eindtorren verwijderd. De sluiting is weg, en de drivers zijn nog goed. Ergens ligt dus nog een ander component in sluiting.

Op 14 juni 2012 20:08:03 schreef MC6800:
De truc met de lamp werkt niet bij een schakelende voeding.Hoe lager de ingangsspanning,hoe meer stroom hij wil trekken.

Is er nog een andere manier om een versterker met schakelende voeding "veilig" te testen?

al meniggeen smps voeding is hier getest en omgebouwd met een gloeilamp in serie , je moet wel een ruime serielamp gebruiken . geen 60watt dat is te weinig. voor smps voedingen gebruik ik een aantal lampen parallel, zeker vanwege de inschakelpiek .

Testman,

Hij wil de schakelende voeding niet testen !

(dit truukje kan je toch ook achter de voeding uithalen ?!?)

In mijn reactie op het advies van Maarten zei ik al dat de voeding in orde is.

was ook meer in het algeheel met smps testen ..

je hebt sluiting gemaakt met de bias afstellen , in die buurt zit het defect ook wrs. een tor of spanningsregelaar die in sluiting ligt bijv.

Mja oke testman, helder.

Als ik bijv. 2 lampen parallel in serie hang met de voeding, dan hoor ik duidelijk dat de oscillator langzamer oploopt, maar dan wordt m'n speakerrelais niet ingeschakeld. Haal ik de lampen ertussenuit, dan start de voeding snel op, en schakelt het relais in.

Maar daar zit het probleem ook niet meer.
Ik heb wat drivertjes en de eindtorren verwijderd, en het relais schakelt dus netjes in. Ben nu bezig om te kijken wat de sluiting veroorzaakt. Kan best zijn zoals jij zegt. Ik ben aan het meten!

Het lijkt erop dat het driver-ic kapot is. Ik meet Links en Rechts verschillende voltages.

Het is een sony CX171. Geen datasheet van te vinden. Geen vervanger te vinden. Op ebay nog te koop voor 7 dollar per stuk.

Dan zou ik alle drivertorretjes + de 8 eindtorren ook willen vervangen. De instelpotjes en diodes komen dan ook aan bod voor vervanging. Is het dat nog waard voor dit mooie maar oude beestje?
Weet iemand waar ik dat ic'tje nog kan krijgen? Of evt een vervanger?

http://www.uploadarchief.net/files/download/sonytaf4a.jpg

Schema-deel waar de driver in zit:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/schema%20driver%202.jpg

[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op (16%)]

sony had en heeft van die custom ic's . ik had eens een casettedeck uit de falcon reeks waar het stuuric van de tiptoetsen stuk was , het was meer een nietmachine geworden met de kop op en af schakelen :)

de cx reeks is nu voornamelijk opto's , maar als dat ebay ic juis is heb je nog kans .. de overige eindtorren en drivers zou ik niet vervangen als deze niet stuk blijken te zijn ( kun je doormeten toch ) ik gebruik er een goedkoop dmm'etje voor met die hfe meting erop, de diodestand alleen is niet accuraat zat of torren nog wel goed zijn.

zie dat je de foto ook van een link op google hebt geplukt waar het over de cx171 gaat .het ic kom ik op meer plekken tegen maar overal duurder als de 7 euro.. miss beter kijken naar een donor op 2e hands sites..

CX opto's? Nooit gezien. Wel CNX/CNY enz. maar die zijn nooit van Sony. CX IC's zijn doorgaans al zo lang ik me kan herinneren IC's uit Sony's eigen koker en inderdaad meestal zonder vervanger. 7 dollar is niet duur. Vaak zijn die dingen niet voor de handel gefabriceerd maar alleen voor productie en reparatie van apparatuur, en dus regelmatig zeldzaam en duur.

Ja een donor is wel een idee.
Maar dit is ook al een donor :-)

Omdat de versterker uit de jaren 70 is, vervang ik liever alles, nu ik bezig ben. Als ie nog 's de verkoop ingaat, wil ik gewoon zelf het gevoel hebben dat ie 100% is. Zo heb ik er al aardig wat opgelapt (voor de hobby dan) en verkocht, en niet ene klant heeft geklaagd.

Aan de andere kant, als ik geen sluiting had gemaakt, had ik de eindtorren waarschijnlijk ook niet vervangen, omdat ie nog goed werkte.

Ik heb 's zitten zoeken naar het ic CX171. Op ebay voor 7 dollar, maar 17 dollar verzendkosten :-(

Iemand nog een idee waar je dit ic nog kan vinden?

[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op (14%)]

Even een update.

Ik verdenk het voorversterkeric van het defecte kanaal.
Jammer dat ie maar 7 dollar kost, met 17 dollar verzendkosten :-(

Als ik dit ic eruitsoldeer, is de protectie ook uit, en schakelt het speakerrelais weer netjes in. Tot zover dus alles in orde.

Nu probeer ik dat stuk van het schema te begrijpen. Maar dat lukt me niet.

http://www.uploadarchief.net/files/download/schema%20sony%20taf5a.jpg

Dat IC links is een voorversterkertrapje, maar ik snap niet waarom de uitgangen hiervan (pen 5 en 8) niet verbonden zijn met de basis van de volgende trap. In plaats daarvan met de emitters. De bases hiervan zijn verbonden met de voedingsspanningen, dus deze worden ingesteld op een bepaalde spanning. Kan iemand hier wat duidelijkheid in geven?

Is het mogelijk om die voorversterkertrap te vervangen door bijv. een TDA7250 zonder al teveel aanpassingen aan de rest van het circuit? Of weet iemand een alternatieve klasse B-driver?

Q351 en Q352 zijn met hun entourage een kaskode trapje.Dat driver-IC trekt als het ware aan de emitter van die kaskodes,terwijl de basis
op een constante spanning blijft.Vermoedelijk is dat gedaan omdat de werkspanning van dat IC niet ver genoeg door gaat.

Ja oke, dus door de emitter te wiebelen, verandert op die manier de Ube.

Het blijft wel lastig om die CX te doorgronden zonder schema.

Ik heb links de eindtorren er weer ingesoldeerd. Zowel het linker als rechter CX171 geven daar goed geluid.
De goede eindtorren heb ik rechts gesoldeerd. Dat geeft ook goed geluid. Al worden er wel 2 eindtorren loeiheet.

[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op (42%)]

Update:
Ik vergeet die driver-IC's. Die lijken in orde te zijn.
Ik heb via ebay de originele eindtorren weten te vinden. Die zijn onderweg. Ik zal de instelpotjes ook vervangen.
De elco's in het eindcircuit lijken in orde (losgenomen en gemeten).

Vraag: die dubbele diodes die meten 'in circuit' 0,8 volt doorlaatspanning. Is dat te weinig? Kan ik deze vervangen door 2 1n4148 in serie?

De situatie nu, met de 4 eindtorren uit het goede kanaal in het defecte kanaal gesoldeerd: Er komt geluid uit de speakers, maar na een klein tijdje zie ik m'n lamp opgloeien en beginnen Q353/Q363 te roken :-)
Ofwel: die worden loeiheet (maar functioneren nog wel).
Die emitterweerstandjes zijn in orde.

Is het nu zo dat de collectorstroom te hoog is, of (en dat denk ik eerder) dat de Vce te groot is?

Wat is de functie van D353? Is die om de collector op een bepaalde spanning te houden?

/Edit:
Een laatste toevoeging om de afloop te vermelden:
Ik heb dit niet voor elkaar gekregen.
De versterker is gesloopt. Een donor voor een volgende.