Dag allemaal
Ik zou graag de versterker willen maken vanuit elektuur. Het gaat om de 50W IC versterker. deze werkt met de LM3876. Hoe zwaar moet ik de ringkern transfo voorzien? In de beschrijving gebruiken ze een dubbele voedingsspanning. Hoe moet ik dit berekenen?

Hoi, Zou je kunnen zeggen om welk nummer van elektuur het gaat.
Verder zet elektuur het er altijd bij volgens mij.

Deze schakeling komt van de cd - rom van 1001 schakelingen. Mag ik deze schakeling zomaar op het internet gooien?

Nee, dat mag niet. Uit het vermogen van de versterker en de voedingsspanning kun je het één en ander halen.

[Bericht gewijzigd door Olap op (71%)]

Ga er een spanning op steken van 30V(dubbele voedingsspanning). Dit staat wel beschreven in elektuur. In de datasheet staat al titel "56W Audio Power Amplifier".

Als het goed is staat er ook een lijst met onderdelen bij. Hier in vind je vaak ook terug wat voor trafo je moet hebben. Dus niet zomaar ergens spanning op prikken.

Of je pakt de datasheet van de betreffende LM er even bij :-)

Bij ±30V DC als voedingspanning moet de voeding ±3,25A DC per voedingspanning kunnen leveren.
Een trafo van 2x24V 300VA (150VA per wikkeling) moet voldoen en dan heb je ook nog wat headroom.

Beetje headroom mag best, maar 300 VA is echt overkill, waarom geen tulband van een kW?

100VA is voldoende en je zult dan nog flink je best moeten doen om hem ook maar warm te krijgen.

Een 50 Watt versterker levert met een muzieksignaal hooguit 10 Watt gemiddeld als je hem vol open draait.

Bestaat er dan geen exacte regel om dit uit te rekenen?

Je kan uitzoeken hoeveel stroom je versterker trekt, en daar je voeding op dimensioneren. Je weet dan zeker dat je goed zit en dat je de voeding langdurig zwaar kan belasten. Je versterker is alleen bijna nooit volledig uitgestuurd, dus waarschijnlijk kom je toe met een kleinere trafo.
Er zijn geen regels voor. Het is aan jezelf om te kiezen hoe stabiel je de voeding wil hebben. Een stabiele voeding is uiteraard gunstig voor 't geluid, want je wil niet dat bij 'n harde basskick je voedingsspanning in zakt. Een dikke voeding kost natuurlijk meer geld en ruimte. Het is 'n comprimis :)

Mission heeft de plank misgeslagen bij de Cyrus One versterker. De eindtrap kan 2x 20w leveren bij 8 ohm, en 2x 40w bij 4 ohm. De voeding heeft echter een maximaal opgenomen vermogen van 100w. Bij 4 ohm komt de voeding dus in de problemen bij langdurig op vol vermogen werken.
Er zijn volgens mij zelfs trafo's defect geraakt door 4 ohm belasting. Op diverse websites wordt geadviseerd om een externe (verbeterde) voeding te gebruiken, als je 4 ohm speakers wil gebruiken op deze versterker.

Op 23 juni 2012 00:37:12 schreef Fuzzbass:
Een 50 Watt versterker levert met een muzieksignaal hooguit 10 Watt gemiddeld als je hem vol open draait.

Vergeet niet dat veel muziek tegenwoordig erg gecomprimeerd is (vooral bonkebonke muziek).

Daarom ook nog die 100VA. Zelfs bij extreem gecomprimeerde muziek met een paar dB dynamiek heb je daar nog ruim voldoende aan.

Op 23 juni 2012 12:18:04 schreef Ledlover:
Je kan uitzoeken hoeveel stroom je versterker trekt, en daar je voeding op dimensioneren. Je weet dan zeker dat je goed zit en dat je de voeding langdurig zwaar kan belasten. Je versterker is alleen bijna nooit volledig uitgestuurd, dus waarschijnlijk kom je toe met een kleinere trafo.
Er zijn geen regels voor. Het is aan jezelf om te kiezen hoe stabiel je de voeding wil hebben. Een stabiele voeding is uiteraard gunstig voor 't geluid, want je wil niet dat bij 'n harde basskick je voedingsspanning in zakt. Een dikke voeding kost natuurlijk meer geld en ruimte. Het is 'n comprimis :)

Mission heeft de plank misgeslagen bij de Cyrus One versterker. De eindtrap kan 2x 20w leveren bij 8 ohm, en 2x 40w bij 4 ohm. De voeding heeft echter een maximaal opgenomen vermogen van 100w. Bij 4 ohm komt de voeding dus in de problemen bij langdurig op vol vermogen werken.
Er zijn volgens mij zelfs trafo's defect geraakt door 4 ohm belasting. Op diverse websites wordt geadviseerd om een externe (verbeterde) voeding te gebruiken, als je 4 ohm speakers wil gebruiken op deze versterker.

Klopt helemaal, heb er hier twee staan waarvan 1 zonder trafo, die is overleden, maar op de print hebben ze alles al mooi voorbereid voor de externe voeding :-)