versterker reparatie, weet niet waar te beginnen.

bij ons in de buurt is een milliue straat. daar heb ik eens eerder een werkende versterker vandaan gehaald. nou ja hij werkte nadat ik de mute knop had vervangen. voor de rest mooi ding. heb hem geschonken aan de scouting waar ik bij zit omdat de onze ontploft was. (laten we zeggen dat de rest van luide muziek houd en niet weet hoe een mengpaneel werkt)

maar goed. ben een 2e keer gegaan en heb wederom een goed uitziende versterker gevonden. hij is oud en ik dacht. "hou ouder hou beter de kwaliteit en kans op reparatie". bleek dus niet zo makkelijk te zijn.
er komt geen geluid uit en het lijkt erop dat het protectie circuit continu aanstaat. ben aan het graven gegaan en heb wat transistors en fet's gevonden die zwart waren. maar na het los solderen bleken alle transistoren nog goed te zijn. fetjes werken waarschijnlijk nog maar ze zijn niet makkelijk te testen.

btw de zekeringen waren wonderbaarlijk nog heel. heb ze zelf een keer opgeblazen door uit te schieten en kortsluiting te maken vlak bij de klemmen waar ze in zaten. dus niet halverwege het circuit.

zal even voor dat ik jullie moet laten gokken ook maar even de link naar de handleiding geven:
http://www.hifi-manuals.com/Download/Optonica/SA-3131-H-service-manual

ik heb mijn trouwe/simpele multimeter gepakt en ben gaan meten voor voeding.
vond het volgende:
hooft versterker: 57V~
toon versterker: + en - 14.6V=
voorversterker platenspeler: 65V=? beetje hoog denk ik.
radio: geen idee. ik kan de aarde of nul niet vinden
maar aan het schema in de servicehandleiding te zien is het denk ik 12V=
meer kon ik niet vinden.

ok, nu komt het probleem zoeken gedeelte. heb als eerste de uitgangs-spanning van de hoofdversterker gemeten omdat die recht voor mijn neus zat. linker kanaal 15mv rechter 37V..ja dat is op de speaker uitgangen zonder belasting.
grote condensators hadden 39V + en - zoals het hoorde.
geluidstoevoer linker kanaal 0 mv op gelijk en wissel.
rechter kanaal een vreemde wisseling tussen positief en negatief van tussen de 2 en 6mv.

ik voelde tijdens het meten een warme lucht opstijgen vanaf het voedingsregeling circuit. de transistoren (zeg het maar zo want ik kan de verschillende soorten nog steeds niet uit elkaar houden :/ ja, heb goed opgelet in de les) voor de phono voorversterker zijn redelijk warm en die voor de tuner is zelfs heet.
heb ze los gesoldeerd maar niet kapot. terug er in een door meten.
heb voor de rest geen vreemde voltages gevonden.

ik ging iets anders doen en kwam later op het idee om klemmen aan een speaker te hangen en direct verbinding te maken vanaf het toon regelings circuit. na de juiste draden te hebben opgezocht kwam er wonderbaarlijk geluid uit. MAAR, het geluid war erg krakerig en er zat een lage tik in. draaide de bass dicht en het ging weg en ik kreeg helder geluid. draaide de bas weer langzaam open en vreemd genoeg terwijl het volume DICHT stond kwam er weer een laag getik uit dat eerst snel ging en later langzamer hoe verder ik de bas open zette. en er komt ook geen muziek meer als je het volume omhoog draaid.

dat is wat ik in totaal tot nu toe heb gevonden. ik moet nog een keer met mijn vader er naar kijken want hij weet er net iets meer van.

wat ik nu weet is dat de hoofdversterker een gelijkspanning van 37V= op het rechter kanaal en dat de toonregeling niet tegen bass kan. dus kan iemand met mij meedenken wat er eventueel fout zou kunnen zijn?

gr rob

Helaas kan ik het servicemanual niet downloaden, dus of die 65V hoog is kan ik ook niet zeggen. Gezien je meetresultaten zou ik de phonoversterker echter niet verdenken.

Door met een speaker in het circuit te gaan poken verniel je mogelijk dingen en bovendien hoor je niks zinvols. Doe dat dus maar niet. Als je dat in andere gevallen zou willen doen, heb je een versterkte (computer)speaker nodig met een geschikte probe. Ga je vaker audioapparatuur repareren dan loont het om zoiets te maken. In dit geval heb je die waarschijnlijk niet nodig.

Begin met bij de uitgeschakelde versterker de eindtrap van het rechter kanaal te meten op kortsluiting. 37V betekent dat je de voedingsspanning op de betreffende uitgang hebt staan (dat is strijdig met de meting van + of - een paar millivolt, ik ga ervan uit dat 37V de juiste meetwaarde is) dus er ligt hoogstwaarschijnlijk het een en ander aan transistoren uit, je kan deze volgens gebruikelijk recept doormeten op de diodestand van de meter. Als er eentje in sluiting ligt of lekt verdient het de aanbeveling (als je niet te diep wilt foutzoeken) om van dat kanaal alle halfgeleiders en elco's te vervangen en de weerstanden na te meten (als de halfgeleiders er niet in zitten, meet dat het makkelijkste).

Waar ik op mijn beurt erg benieuwd naar ben is wat ik me moet voorstellen bij - en hoe het afgelopen is met die ontplofte scouting. Dat vind ik wel een behoorlijk intrigerende mededeling. Het was kennelijk vrij ernstig als je nu bij een andere zit.

Op 25 juni 2012 02:55:33 schreef maartenbakker:
je kan deze volgens gebruikelijk recept doormeten op de diodestand van de meter. Als er eentje in sluiting ligt of lekt verdient het de aanbeveling (als je niet te diep wilt foutzoeken) om van dat kanaal alle halfgeleiders en elco's te vervangen en de weerstanden na te meten

Ik heb er niet aan gedacht dat ze ook kunnen lekken. maar ik heb ze allemaal van het bord af gehad en gemeten. ze waren allemaal nog heel volgens de regels wat vreemd is. en ja ze zitten ook weer in de juiste richting terug er op.

Nou ja, ontploft. Hij ging ineens heel snel slechter geluid geven en schakelde steeds eerder op beveiliging. Maar ik denk dat hij gewoon de geest gegeven heeft door heel lang met <4 ohm op de uitgangen te werken. Want er waren een grote 8 ohm en een kleine 6 ohm speaker opgezet in paralel. Werd hij lekker warm van :/. En de rest van scouting weet niet veel meer over versterkers behalve dat ze geluid geven wat hard is. Al moet ik wel zeggen dat ik ook geen genie ben zoals je kunt merken :P

En ik heb toch niet gezegd dat ik bij een andere zit?
Ik heb ze een andere versterker gegeven die ik gevonden had in de container van de milieustraat. Hij was weg gegooid omdat je de mute knop halverwege moest houden om hem te laten werken. Ik heb hem jammer genoeg een beetje haastig "gerepareerd". Hij zit nu gewoon met smeltlijm vast aangezien ik de frontplaat er niet zo snel af kreeg. ik wil hem nog steeds een keer echt repareren.

*zucht* ja en het feit dat mensen niet snappen dat rode lampjes op een mengpaneel iets slechts aangeven wil ook niet helpen. gelukkig is het een simpele en heeft hij alleen maar toonregeling op de versterker.

[Bericht gewijzigd door rob1992 op (22%)]

Gezien de voedingsspanning van de eindtrap moet het een behoorlijke powerbaas zijn. Er mag nooit gelijkspanning op de lsp.aansluiting staan. Ik zou de raad van Maartenbakker maar opvolgen, de powertorren zullen een paar euries kosten de rest nog minder , gewoon de hele zooi vervangen en dan weer meten.

ik heb even met printscreen gespeeld en heb het main amp circuit uit de handleiding gehaald.

http://www.uploadplaatjes.nl/img/n/613528.png

bedenk me trouwens net dat ik alleen de power transistoren van links heb doorgemeten. en het is ook een stokoude radio. dus torren vinden word leuk. schijnt trouwens een speciale trafo te zijn. voor die tijd in elk geval.
http://www.uploadplaatjes.nl/img/n/613632.png

edit: heb ze door gemeten. zijn ook heel :/ alle toren zijn heel lijkt het op. en ook sorry dat ik de afbeeldings grote niet tot 75 KB kreeg.

[Bericht gewijzigd door rob1992 op (29%)]

Je moet bij de meest linkse tor in het schema beginnen met spanning te meten, en zo verder naar de uitgang werken , op diverse punten staan er spanningen bij, die moet je controleren.

dus dan moet ik de meter tussen r507 en de collector van Q503 zetten?

edit: dammit. ik raak in de war. als ik op het bord kijk zit die weerstand aan de emitter vast. heb ik nu gewoon de pinnen verkeerd in mijn hooft zitten of zijn ze omgewisseld bij npn en pnp?

[Bericht gewijzigd door rob1992 op (59%)]

Altijd tov de massa meten, dus de zwarte meetpen komt ergens vast aan de massa te zitten. Alle meetwaarden zijn ook tov de massa.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (18%)]

Je meet alle spanningen t.o.v. massa, dus 1 pen aan massa en dan meten : De basis van de linker Q501 moet 0v V zijn etc. Collector van 503 moet +0,6 zijn Emittor van 503 moet ca 38v zijn en zo verder.
Je kunt ook de beide power torren er helemaal uithalen , is dan de spanning op de uitgang goed dan is het een powertor h.w.s.

en ik zou hier als massa tp501 kunnen gebruiken? die zit vast aan de min van de diodes

Je mag TP501 daarvoor gebruiken.

ok aan het meten gegaan op de linkse versterker. spanningen weken af.

E van 503=39.4
C van 503=0.6
B van 503= 38.5
B van beide 501= 0
C van 501= -26.4 aan beide kanten
E van 501= 0.6
B van 511= -0.7
E van 511= -0.1
C van 511= -39.6
E van 505= 35.5
C van 505= 0.5
B van 505= 38.7
B van 507= -26.0
E van 507= -26.5
C van 507= -0.07
B van 509= 0.5
E van 509= 0.0
C van 509= 39.5
B van 515= -0.1
C van 515= -39.3
E van 515= 0.0
B van 513= 0.0
C van 513= 39.7
E van 513= 0.0
B van 517= 0.0
E van 517= 0.0
C van 517= -13.1

en als ik ze los maak dan werken ze allemaal nog zoals het hoort

de rechtse doe ik wel in de volgende post

Waarom ben je in het linkerkanaal aan het meten als het rechterkanaal overduidelijk stuk is? Ook al zou er links iets mis zijn, dan heeft het weinig nut om dat te gaan verhelpen terwijl er nog grotere/duurdere/moeilijker defecten elders in de versterker zitten.

Ik zie overigens in de meetwaardes geen overduidelijke afwijkingen maar ben ze niet allemaal nagelopen (zit nu op een klein schermpje dus moet dan steeds van tab wisselen). Tip om dat voortaan ook even aan te geven in de tabel (met vette letters bijvoorbeeld).

Dat er in een Optonica een bijzondere trafo zit, zou opzich best kunnen. Het gaat om het high-endmerk van Sharp dus wel altijd net even beter dan gewoon spul.

P.S. Je schreef toch echt dat de scouting zelf ontploft was en dat je daarom bij een andere zat. Ik vermoedde al dat dat niet klopte maar vond het wel een grappige/intrigerende uitspraak ;)

dit word leuk, er lijkt tussen de 36 en 39 volt over alles aan de rechter kant te staan.
meten maar.

B van 504= 38.1
C van 504= 35.5
E van 504= 38.5
B van 502= 35.9 van de ene 35.0 van de andere
E van 504= 35.6
C van 504= 35.6 beide kanten
B van 506= 38.1
C van 506= 38.1
E van 506= 38.2
B van 508= 35.1
C van 508= 36.5
E van 508= 35.0
B van 510= 38.3
E van 510= 37.4
C van 510= 38.4
B van 512= 36.1
C van 512= -38.8 (heey de eerste negatieve)
E van 512= 36.1 (en deze is weer positief?)
B van 514= 37.5
E van 514= 37.0
C van 514= 38.8 (waar komt de extra spanning vandaan?)
B van 516= 36.3
E van 516= 36.9
C van 516= -38.9
B van 518= 19.0 (stevige weerstand?)
C van 518= -13.2
E van 518= 19.0

interessant, het lijkt alsof iemand de main amp al een keer gerepareerd heeft. er zijn weerstanden bij gesoldeerd aan de linker kant. en over het algemeen zijn de weerstanden beschadigt en missen stukjes. en aan de rechterkant zijn sommige ook zwart. ik zal ze eens na gaan meten.

edit: ze vallen uit elkaar terwijl ik ze aanraak >.< dat word schrijven/tellen en nieuwe halen

hoe weet ik trouwens dat ze kapot zijn behalve dat ze niet meer geleiden? als de weerstand te veel afwijkt?

kreeg net een idee, kan ik niet gewoon de transistor tester gebruiken die op de meter zit?

[Bericht gewijzigd door rob1992 op (12%)]

hoi,

ik ben zelf geen electronicus van opleiding maar ben echt ook op zoek naar het kunnen repareren van printen.

in deze zoektocht liet ik mij al vertellen dat wanneer je een weerstand (in circuit) meet je steeds de waarde vermeld op de weerstand of lager. anders is hij zeker kapot!

deze lagere waarde is indien er dingen parallel mee geschakeld staan.

weerstanden die hoger van weerstand uitvallen zijn "doorgebrand" en dus defect

andere defecten bij weerstanden komen volgens mijn infobron niet veel voor.

de bekende parallel schakeling. gebeurt ook als je speakers in parallel zet. en geloof me we hebben bij scouting gemerkt dat versterkers niet van 2 ohm houden.

en als het inderdaad zo is dat ze kapot zijn als de weerstand hoger is dan word dat nog leuk. de enige die ik er tot nu toe uit had was geloof ik 4.7ohm volgens kleur code maar had iets van 5.6ohm weerstand

Er zit tussen de B en E van de 504 0,4 Volt gezien de spanning op C kan dat niet. De 504 kan niet geleiden bij 0,4V dus 504 is erg verdacht. :)

hrm, heb de 0.5A zekeringen toch maar vervangen door 0.2 die ik net gehaald heb. branden meteen door >.< lekker handig ben ik. gaan zoeken met te veel stroom op het circuit.

en wow. 0.2A is echt een klein draadje.
2e setje brand ook allebei door. moet misschien toch iets beter gaan zoeken. vraag me af of het door die eindtrap komt.

edit: wat krijgen we nou. ik zet mijn multimeter over de zekering beugel heen en hij trekt maar 100mA en dan brand hij nog door?
op de zekering staat F0.2AL. hij zal me toch niet de verkeerde hebben gegeven?

[Bericht gewijzigd door rob1992 op (24%)]

F = Fast, mischien moet je trage hebben ?
ivm de inschakel piek.

@#$% nee he, zoek het niet om weer 30 km te rijden voor een doosje zekeringen. maar ik heb geen bon en kan ze dus alleen vandaag ruilen :/

derp. naast de klemmen staat ook 200mAT >.< inderdaad trage nodig.

[Bericht gewijzigd door rob1992 op (20%)]

heb je wel een lamp is serie gezet?

Op 26 juni 2012 11:26:33 schreef Shiptronic:
heb je wel een lamp is serie gezet?

waar tussen? de zekeringen branden door zodra ik de versterker aan zet.

Sorry dat ik het niet erbij zei na je metingen aan het goede kanaal, maar onder spanning meten aan een kanaal dat duidelijk in kortsluiting ligt is niet de beste benadering omdat het in dit stadium geen extra informatie meer geeft en wel risico's oplevert. Sluiting is sluiting en 1 sluiting kan alle spanningen in het complete kanaal overhoop gooien.

De truuk met de lamp die Shiptronic noemt is voor later, als je hem voor het eerst gaat testen nadat je bijna zeker weet dat hij weer zal moeten werken.

Zekeringen laten doorbranden van een circuit dat je nog niet gerepareerd hebt (je meet nu misschien een kleinere stroom omdat er weer een weerstand of halfgeleider extra stuk is), etc. Dat is wat men in vakjargon ook wel noemt achteruitrepareren ;) Of de zekeringen nu kloppen of niet (voor latere reparaties onthouden: vrijwel alle zekeringen in dit soort apparaten moet traag zijn, snel komt veel minder vaak voor), je vervangt ze pas als je denkt dat de rest weer in orde is.

In dit stadium is het makkelijker, goedkoper en veiliger om alle halfgeleiders van het verdachte kanaal uit te nemen en door te meten op de diodestand. De transistorstand kan eventueel ook (daarmee haal je er misschien nog een transistor uit die goed doormeet maar niet meer versterkt ofzo) maar is in de praktijk vaak niet zo handig omdat die aan een veel te klein voetje op je meter zit (daar ga ik maar even van uit, dat is meestal zo). Ook de nodige weerstanden (niet alleen de zwarte, maar die zijn wel extra verdacht) kunnen onderbroken of hoogohmig geraakt zijn.

Tips: probeer gestructureerd te werken en het overzicht te houden. Ook al staan de types in het schema, maak een lijstje van de onderdelen die je uitneemt en noteer eventuele meetwaardes. Vink ze later af als je ze vervangen hebt of terugplaatst.

dat word toevoer draden labelen en de eintrap los maken :/. ach ja, het is een leuke bezigheid. heb geen les meer dus ik heb alle tijd :P
nadeel is dat de tekening van het linker kanaal is. moet het dus spiegelen om de juiste weerstanden te vinden.

edit: ok ik heb hier een weerstand. hij moet 1 zijn en hij is 1.5. dus hij is kapot? het is trouwens 553(554) in het schema onder de main toren. het lijkt er op alsof alle "oude" weerstanden uit elkaar zijn gevallen. die er nieuw uitzien zijn allemaal nog heel.

en de vermogens weerstanden lijken ook allemaal kapot te zijn. dat zijn van die keramische balkvormige dingen ze geven meer dan 20 of zelf 30% aan boven wat het moet zijn.

edit 2: wow, iemand heeft een weerstand vervangen maar was te lui om de oude er uit te halen >.< nu zat de oude die gebroken was en de nieuwe langs elkaar. en de nieuwe precies op de rand van de tolerantie. kapot dus? ik heb trouwens al meerdere kappote weerstanden gevonden. dat zou best wel eens de reden kunnen zijn voor de vreemde spanningen. snap alleen niet dat er dan 39 over het hele circuit kan.

edit 3: vreemd. R526(525) is gebroken, hoe kan er dan spanning naar Q512(511) gaan? 520(519) is ook gebroken

ok, ik heb alle weerstanden rechts na gemeten.
dit zijn de afwijkende

518= 1.2K
520= gebroken
522= 5.5
526= gebroken
528= 5.2
532= 0.9
534= 1
548= 0.9
552= 1.8
554= 1.9
556= 3.85k
558=4.71
560 (en 559)zijn allebei niet te vinden :S

Mod-edit: Ik heb het even aangezien, maar nu kom je niet meer onder een waarschuwing wegens topickicken uit. Je wacht dus ook nu even totdat iemand anders reageert.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (17%)]

rob ik ben zelf ook beginner maar is nu niet gewoon als je die kapott werstanden vervangt dat hij het weer doet neem aan dat je eclo,s en de rest gewoon goed is ?