Hallo,
Ongeveer een jaar geleden heb ik de 100w gitaar versterker van ESP nagebouwd en ben hier zeer tevreden over, het is een fijne amp maar is niet handig om mee in de huiskamer te spelen. Ik zit er dus aan te denken om een combo versterker of een kleine top + kabinet te maken.
Deze kleinere versterker zou ik ook graag met een lager vermogen willen bouwen, 100w is flink overkill voor in de huiskamer. Ik zat te denken aan 30w (eventueel richting de 50w) omdat mijn akoestische versterker van 28W nooit harder staat dan 1/4 van de volumeknop.
Ik zou dus graag het vermogen van het 100w ontwerp willen verlagen, de printen hiervoor heb ik immers al ontworpen en werken prima.
Nu kwamen er in mijn "eerstejaars elektrotechniek"-hoofd twee opties op:
- De versterking verlagen.
- Lagere voedingsspanning.
Ik ben toen gaan zoeken naar ontwerpen met een vermogen van 30w om de boel te kunnen vergelijken. En kwam bij het volgende ontwerp uit.
Dit ontwerp is een stukje simpeler maar is in grote lijnen hetzelfde.
Toen ik beide ontwerpen ging vergelijken viel me op:
- Dat de speaker in dit ontwerp anders is aangesloten.
- Dat de verhouding van de weerstanden in de terugkoppeling nagenoeg hetzelfde is.
- Dat de voedingsspanning niet heel veel lager is.
En nu zit ik op het punt dat ik de weerstand in de collector van de eerste trap verdenk. Deze is namelijk ongeveer een factor 3 groter.
Mijn vraag:
- Zit het vermogensverschil inderdaad in die weerstand?
- Wat is de reden van het anders aansluiten van de speaker?
Emiel
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Twee power torren uit je gewone schema weglaten ? ( of afschakelen met stevige relais in je huidige)
Ik heb een 130W Fender en een 8W. Ik gebruikte die 130W vaker binnen dan de 8W ( nu taat de 8W in de kamer maar dat is ivm ruimte) die 8W moest harder om een beetje lekker en niet "plat" te klinken dan de 130W.
Wat denk je te winnen door het vermogen te verkleinen?
Het enige mogelijke voordeel dat ik zie is dat het handzamer wordt:
-) kleinere koelplaten
-) kleinere voedingstrafo
-) nog een beetje winst in kleinere voedingselco's
Het terugschroeven van de versterkingsfactor zal daar echter niets toe bijdragen.
Dus de powertorren bepalen het vermogen van de versterker?
Als ik die torren weglaat en een kleinere trafo (50VA) neem dan ben ik er? Ik probeer het te beredeneren in mijn hoofd maar begrijp het nog niet echt. Als ik nu de versterker vol open zet dan wil hij toch nog steeds dezelfde stroom leveren? De torren kunnen dat alleen minder goed aan.
Het gaat inderdaad meer om de ruimte dan om het vermogen.
EDIT @big_fat_mama
Inderdaad, handzamer.
Het anders aansluiten van de luidspreker: in het tweede schema wordt de luidspreker mee opgenomen in de tegenkoppeling. Ik meen me te herinneren dat dat een goed idee kan zijn, ALS de luidspreker vast bedraad is m.a.w. in een combo.
Wat betreft het uitgangsvermogen (waarover je nmbm veel te veel je kop breekt...) :
Het theoretische maximum uitgangsvermogen wordt enkel bepaald door de voedingsspanning en de luidsprekerimpedantie. In de praktijk is er al direct een eerste beperking doordat je de eindtorren niet maximaal kunt opensturen zonder drivers die uit een hogere spanning gevoed worden - wat je in de erg zware A-B versterkers soms wel zag, vroeger.
De keuze van type en aantal van de eindtorren wordt bepaald door de optredende maxima van spanning, stroom, en vermogen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (55%)]
Oke, dat is goed mogelijk omdat het 30w ontwerp is gebruikt in een combo en het 100w ontwerp is gemaakt om als top te dienen.
Emiel
Bedankt!
Ik heb dezelfde versterker van ESP gebouwd (het heeft een beetje geduurd om de bedrading helemaal OK te krijgen, maar nu werkt hij perfect), maar ik had ook geen 100W nodig. Ik heb een transfo van 2 x 18V gebruikt (200VA, hetgeen ik liggen had, maar 100VA moet ruim voldoende zijn), het maximale vermogen ligt dan rond de 30-35W voor een 8 Ohm speaker. De dubbele eindtorren heb ik gehouden: de meerkost is minimaal, en een beetje overkill komt alleen maar ten goede aan de levensduur.
Groeten, Dirk.
En voor wat betreft
Zit het vermogensverschil inderdaad in die weerstand?
: je ziet inderdaad een factor drie tussen de collectorweerstanden van de eerste trap, tussen beide schema's. Als je nu nog beter kijkt, zie je ongeveer eenzelfde verhouding tussen de emitterweerstanden... In beide schema's versterkt de eerste trap ongeveer 10 keer. Niet zo toevallig, lijkt mij.
Laat je overigens niet beetnemen: de uiteindelijke netto versterking wordt in dit soort schema vooral bepaald door de tegenkoppeling. En alweer verbaast het niet dat beide schema's tot zeer gelijkaardige getallen komen: 22000/680 enerzijds, 47000/1500 aan de andere kant. Reken maar na!
[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (13%)]
Die laatste 2 verhoudingen had ik het over toen ik concludeerde dat de terugkoppeling dezelfde verhouding had. Die eerste was me nog niet opgevallen, maar nu je het zegt.
Die extra torren laat ik dan mooi in het ontwerp zitten.
Iedereen bedankt!