hallo,
ik heb een autoradio en wil ik op accu laten werken.
nu heb ik al een accu gezien van 12v 7.2 ah maar nu weet ik niet hoeveel mijn autoradio zelf verbruikt
autoradio is 12V 4X35 watt
nu is mijn vraag is er een manier om er achter te komen hoeveel hij verbruikt?
p.s staat niet op radio zelf.
mvg tom
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Uit de losse mouw 2A tot 10A , dat is bij 14V 14*10=140Watt Max
bij 12V 12*10= 120Watt Max
zonder nauwelijks volume 12V*2A=24Watt (kan ook minder zijn)
dus 2000mAH tot 10000mAH .
Als mijn autoradio 2000 tot 10000mAh zou verbruiken, dan zou ik 'm onder garantie retourneren, want dan zou ie dus na 'n uurtje niets meer doen 
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Een autoradio is dus in elk geval geen slimme keus als draagbare accugevoede radio. 2A verbruik bij laag volume is belachelijk onzuinig.
nou, 2A in rust is wel wat veel. maar ik betwijfel of er zijn die onder de 500mA kunnen komen (volume op 0, alleen radio)
voor de max kun je heel simpel kijken naar de zekering. meer dan dat wordt het sowieso niet.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
In theorie hoeft een radio "niks" te doen als het volume niet ver open staat. In theorie hoeft ie dus geen vermogen en dus geen stroom te verbruiken als je hem niet laat "werken". En met "werken" bedoel ik: "significante hoeveelheid herrie produceren". Ik heb een keer gemeten dat ik in mijn studentenkamer 3 microwatt per box gebruikte om naar muziek te luisteren....
Dus, als het ding een beetje zuinig ontworpen is, kan het zomaar zijn dat ie dagen lang kan spelen.
Maar als ie onzuinig ontworpen is, dan zou het me niet erg verbazen als ie in rust 6W zou verbruiken. Een halve ampere. Meer, zoals anderen zeggen: 2A, lijkt me erg veel.
Zet je hem voluit dan zou ie 4 x 35W aan de uitgang moeten kunnen leveren. Het gemiddelde vermogen zal dan veel lager moeten zijn. (anders clippen de harde stukken). Van een moderne radio zou je verwachten dat ie zo'n 80% rendement heeft, dus dan heb je 140@ / 0.8 = 175W nodig = 14.5A . Je accu in 30 min leeg.
In de praktijk zou je daar VER overheen moeten kunnen gaan. Maarja niemand weet hoe hard je dat ding (wil) zetten.
Op twee punten zal je gewoon de stroom eens moeten meten: Als ie zacht staat en als ie speelt zo hard jij zal willen. Kan echt jij alleen zelf doen.
Als je dat doet, zou ik het waarderen om eens te horen wat je metingen zijn. Gewoon hier in dit topic.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
in rust ( wel geluid maar niet gehalte bouwradio ) trekt een autoradio een 500-900 ma weg. als de cd speler dan nog draait , zit je over de 1 amp. staat het volume op bouwradio stand reken maar op wisselende stromen tussen de 1,5-6 amp . net als altijd geld dat de accu langer meegaat als je de bass laag zet . lage tonen vreten het meeste stroom weg.
Progger
GMT+1
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op 1 juli 2012 10:25:30 schreef Progger:
Ik ben benieuwd, wat voor zekering zit erin? dat zegt ook wat over het maximum verbruik.
Ja dat was het verbruik vlak voordat ie stuk ging
!
Autoradio's zijn vrijwel allemaal heel onzuinig.
Zelfs in standby met uitgeschakelde main voeding, dus alleen verbruik voor de backup spanning heb ik diverse autoradio's gezien die enkele honderden mA verstoken, ik snap niet hoe ze dat zo "verprutst" hebben.
Zelfs met een domme backup constructie met een 7805 en ram krijg je dat nog niet eens voor elkaar.
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Zou de belachelijk hoge ruststroom van een autoradio veroorzaakt worden door de centrale microcontroller die de gehele radio bestuurt? Ook de eindtrap heeft een tamelijk hoge ruststroom van enkele tientallen mA's.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de duurdere radio's hebben idd een stby stand erop zitten . als je de radio via het contact schakelt of de radio off zet gaat de radio wel helemaal uit , dan loopt er nog max 20ma voor het geheugen , wat nog best veel is.
in bijna elke moderne radio zit een 10amp zekering , die jas je er niet snel uit tenzij de speakers al op klappen staan door de oversturing van de bass , dat vind vooral de jeugd mooi klinken . de displayverlichting vreet ook veel stroom , als er een dimfunctie opzit scheelt dit al een 1/3 van de opgenomen stroom.
er zit in de radio een 10 amp zekering maar er zit geen cd speler in dus alleen radio. er zit wel een groot display op dus dat kan misschien nog wel veel stroom vragen.
zo ziet hij eruit:
-chefke-
300 gram motivatie -> kop van de hamer!
als de radio aanstaan op normaal vollume met twee speakers praat je over een 200 a 300 ma pas bij hoge vollume en 4 speakers gaat het "verbruik"naar 1 a 2 A maar dan moet je hem al flink hebben knallen.
Ik heb een autoradio op een 7,2 AH accu en die gaat een uurtje of 8 mee bij vol volume en die accu is al 3 jaar oud ofzo.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
8 uur op een 7Ah accu betekent iets minder dan 1A.
Maar waar je via zo'n forum nooit achter kan komen is of wat chefke "flink knallen" noemt, voor jou "hard genoeg" is. En of jou radio ongeveer hetzelfde gebruikt als de zijne. Dit kan je alleen maar achterhalen door het te meten.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Daarnaast is de ene accu niet zo goed als de andere. Er kan wel bv 7Ah op staan maar hoe goed is hij nog en hoe correct is die 7Ah.
De enige manier er achter te komen is gewoon proberen. Je hebt de spullen al dus wat houdt je tegen ?
-chefke-
300 gram motivatie -> kop van de hamer!
Op 1 juli 2012 14:52:00 schreef rew:
8 uur op een 7Ah accu betekent iets minder dan 1A.Maar waar je via zo'n forum nooit achter kan komen is of wat chefke "flink knallen" noemt, voor jou "hard genoeg" is. En of jou radio ongeveer hetzelfde gebruikt als de zijne. Dit kan je alleen maar achterhalen door het te meten.
Flink knallen is tegen de grens van hoorbare vervorming aan zeg maar en dat iets terug. ( kwart slag voor afbreken dus)
tja, das dan ook weer zo een rare definitie van flink knallen.
als je het volume op 50% zet, en je radio trekt zoveel stroom dat je accuspanning teveel inzakt, dan zal je vervorming krijgen en je radio dus minder zetten. dan heb je dus al vervorming voor de radio onder normale omstandigheden vervorming zou krijgen.
als eerste is het HEEL belangrijk welke speakers je hebt zitten.
als je er hebt die een gevoeligheid hebben van 90dB, dan maken die op 1watt dus 90dB op 1meter afstand.
als jij speakers hebt met een gevoeligheid van 87dB dan moet je al 10watt erin sturen om datzelfde kabaal te geven. en die 10watts komen dus uit je accu.
des te beter zijn u speakers, des te meer kabaal ze maken en hoef je minder vermogen uit de accu te halen
rew
Op 1 juli 2012 20:10:25 schreef -chefke-:
Flink knallen is tegen de grens van hoorbare vervorming aan zeg maar en dat iets terug. ( kwart slag voor afbreken dus)
En dan nog weten we niet of Tomnie dat hard genoeg vindt....