Transistoren voor de Philips (22AH) 594 versterker

Ik heb een defecte philips versterker waarin de volgende (defecte) transistoren zitten:
Links: 1x BD313 en 1x BD314
Rechts: 1x BD314 en 1x BD317

Nu heb ik gezien dat de BD313 door BD183 te vervangen is en de BD314 door de BD318 of 2SA663.
Ik kan de BD183 nog wel in een winkel vinden maar de andere niet of voor een veel te hoge prijs.
Heeft iemand enig idee waar deze nog te vinden zijn voor een redelijke prijs en/of de vervangers kloppen of dat er nog andere types voor in de plaats kunnen.

De MJ150xx moet toch wel lukken?

MJ15003/004 ofzo? prima audio torren in TO3 behuizing

Vreemd dat er links en rechts andere transistoren gemonteerd zijn.
Het lijkt er op dat er al eerder aan de versterker gewerkt is.
Origineel zijn de BD313/BD314.
De BD317/BD318 zijn de zwaardere broertjes van de 313/314.
Volgens mij kun je de door nijhuisr genoemde exemplaren zo inbouwen, als ik me niet vergis heb ik dat ook wel eens origineel gezien in een 22AH305, waar volgens het schema ook een BD313/BD314 in de eindtrap horen te zitten.

Groeten, Ron.

Bedankt voor de reactie (en bevestiging) dat de MJ15003/004 er in past.
Een winkel gevonden in China welke deze 4 voor 8,59 opstuurt en geen verzendkosten vraagt! Voor dat bedrag is het repareren zeker nog waard.

Op de vernieuwde site van Gotron zie ik BD313 en 14 rond de 2€.

Op 23 juli 2012 23:29:21 schreef L2E:
Bedankt voor de reactie (en bevestiging) dat de MJ15003/004 er in past.
Een winkel gevonden in China welke deze 4 voor 8,59 opstuurt en geen verzendkosten vraagt! Voor dat bedrag is het repareren zeker nog waard.

Als het echte zijn.

Tuurlijk niet, omgestempelde 2N3055 krijg je.

MJ15003 3,21 @ mouser
MJ15004 2,72 @ mouser

Prijzen excl BTW en verzenden, maar dan heb je wel echte.

As seen above, the MJ15003/4 has been the target of counterfeiters for quite some time, and I suggest that unless you get them from an accredited (and official) distributor, you are more likely to get fakes than genuine parts. Sad, but true.

Leesvoer:

http://sound.westhost.com/counterfeit.htm

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (71%)]

Ok. dan is het maar afwachten dus wat wel en wat niet echt is.
Voor de prijs hoeven ze het niet te doen, want de mj1500x hier is nagenoeg dezelfde prijs dan de mj1500x uit china.
Bij conrad bijvoorbeeld zijn ze maar 3,30. En dat is geen goedkope winkel..

Voor de prijs hoeven ze het niet te doen

Juist wel, die fakes kosten hun 1 euro (voor 4), doe er 2 Euro verzendkosten bij en hun hebben 5 Euro verdient.

Op 24 juli 2012 11:29:52 schreef L2E:
Voor de prijs hoeven ze het niet te doen, want de mj1500x hier is nagenoeg dezelfde prijs dan de mj1500x uit china.
Bij conrad bijvoorbeeld zijn ze maar 3,30. En dat is geen goedkope winkel..

Als de prijs nagenoeg hetzelfde is, waarom in Peasesnaam bestel je ze dan in China??

Omdat de meeste winkels 7 euro of meer vragen voor de verzendkosten.
Daarbij heb ik wel goede ervaring met het kopen van deze componenten via Ebay. Ook deze koper heeft zo'n 18 duizend artikelen verkocht en ook veel van deze transistoren. Geen negatieve feedback, welke wel gegeven zal worden als de transistoren niet echt zouden zijn!

Meeste hebben niet eens de spullen om goed te kunnen testen en geven al positieve feedback na de onvangst. Transistoren met een opdruk die niet conform is met het datasheet zijn gewoon fake, maar goed het is jouw versterker en jouw geld dus succes er mee.

Chinese handelaren hebben er alles voor over om negatieve feedback te voorkomen.

Op 24 juli 2012 11:29:52 schreef L2E:

Heb je de gevolgschade ook al doorgerekend?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (56%)]

Deze versterker is van mij zelf, als het voor 9 euro lukt om te repareren dan ben ik blij, lukt het niet dan gaat ie de kliko in.
Dit soort 'lelijke' versterkers zijn immers niets meer waard.
Als het om een high-end versterker zou gaan dan zou ik de gok nooit wagen en weet ik de weg wel naar een gerenommeerd bedrijf voor 'echte' componenten.

Dit soort 'lelijke' versterkers zijn immers niets meer waard.

Mi zijn er nog voldoende liefhebbers voor mits ie niet defect is.
Kwalitatief zit het beter in elkaar dan de huidige zooi uit < 200 Euro segment.

Lelijke versterkers?? |:( Het strakke aluminium is ook niet helemaal mijn smaak, maar kan erg indrukwekkend ogen in de juiste opstelling. Juist indrukwekkender dan het plastic design dat Philips rond die tijd ook wel toepaste. Bovendien zit echte schoonheid van binnen.

Eigenlijk is in dit segment alleen wat Duits spul ook uit de jaren '70 en '80 nog beter, en daar kan over getwist worden. En zoals Roland al zegt kan je "dit segment" naadloos van 1970 tot 2012 doortrekken.

Bekijk het zo: Als die componenten fake blijken, dan heeft het jou je arbeid gekost. Zelfs als je maar 10 euro per uur doet, overtreft dat al snel de verzendkotsen van de bijna even goedkope maar gegarandeerd goede onderdelen. Geld dat je ook kwijt bent als je hem bij het oudijzer of de milieustraat aflevert, en dan heb je er dus verder nooit meer wat aan.

Economisch gezien kan het bestellen van China-onderdelen in zo'n geval eigenlijk alleen uit als de reparatie het waard was om goede onderdelen te gebruiken. Hoe tegenstrijdig dat ook moge klinken.

Op MFBFreaks.com had je waarschijnlijk nu al minstens 3 liefhebbers gehad die wel voor kliko wilden spelen.

de 594 is niks bijzonders idd , het kale rechte instapmodel net na de plastic / hout periode van philips . heb veel van die oude verstekers gehad over de jaren , veelal een vuile potmeter of stond al jaren op zolder omdat het bijbehorende cassettedeck stuk was gegaan. de bd313 en 314 is een alu motorola uitvoering in de versterker ? die heb ik nog liggen met hetzelfde bouwjaar ( 1979 )..

philips had pas slechte meuk toen de fs en f serie setjes kwamen met plastic frontjes in medio 80's .

@maarten , ik sprak onlangs nog de fotograaf die vroeger veel voor philips ( catalogi ) deed . hij kwam toendertijd ook vaker in de buitenlandse fabrieken , wist ik nog niet. het eigen philips "huis van lichte zeden" kwam nog ter sprake..

de 594 is niks bijzonders idd , het kale rechte instapmodel net na de plastic / hout periode van philips .

Zo werd het toen gezien idd, in vergelijking met de latere en huidige plastic meuk is het best een aardig ding. Netzo als de bekende bocama buizenbakken, werden toen als instapmodel gezien, gaan inmiddels weg voor > 150 op MP.