na lang zoeken kan ik volgende componenten niet vinden (in lokale shop/webshops) en zoek hiervoor vervangers.
schema waarin ze gebruikt moeten worden: klik

M5218L or NJM4558S (vervanger/origineel gevonden)
2SK30A-Y (vervanger/origineel gevonden)
2SC732TM-GR (NPN silicon transistors)
2SC945-P (vervanger/origineel gevonden)
2SC2240-GR (vervanger/origineel gevonden)
2SA970-GR (vervanger/origineel gevonden)
1S2473 (vervanger gevonden)
S5500G (vervanger gevonden)(1n4007???)
1S188FM (Germanium diodes)(aa119??)(vervanger/origineel gevonden)
RD5.1EB-3 (5.1V Zener diode)(vervanger/origineel gevonden)
2SK184GR (JFET)
2SC3378GR
2SK118Y
2SC2458GR

ik vermoed dat ik voor die zenerdiode gelijk welke 5.1V zener kan gebruiken?(500mW)

edit: sommige onderdelen reeds gevoneden

M5218L or NJM4558S (dual operational amplifiers)

Ebay

1S2473 (switching diodes)

1N4148

S5500G (400V/1A rectifier diode)(1n4007???)

1N4007 is ok

1S188FM (Germanium diodes)(aa119??)

AA119 is ok

RD5.1EB-3 (5.1V Zener diode)

5.1V 500mW, BZX55C5V1

Japanse effectbak kapot?

Een 4558 is een soort LM358. Voor de zekerheid even de specs nakijken, maar mocht ebay onhandig zijn dan kom je er op die manier misschien ook.

Een M5218L/NJM4558S is de platgeslagen SIL versie, en is aan deze kant van de aardbol wat ongebruikelijk.

Een soort LM358 die ook in SIL (moelijker) is te vinden, maar een fractie ruisarmer.

Heb alleen de 2SC732 voor je,
Let wel: er zijn in ieder geval van de 2SC945 verschillende
types waarvan de aansluitingen zijn verwisseld..

het is niet voor een reparatie, dus zolang de verpacking maar truehole is heb ik geeb problemen met welke soort het is.

@ henry,
de M5218L had ik ook reeds op ebay gevonden ong 11€ voor 10 stuks, ik zal mss eens kijken of ik de lm358 kan gebruiken.

Totdat je de verzendkosten mag betalen...
In deze schakeling lijkt me dat je vrijwel elke dual opamp wel kan gebruiken, TL082, NE5532 of OPA2134 zal ook wel werken.

thx, heb zowel de lm358 als de njm4558besteld via ebay wat een stuk goedkoper was in verzendingskosten, thx daarvoor.

ik zal idd ook eens proberen meet een tl074/072

Op 9 augustus 2012 22:12:07 schreef Jeronimooo:
NJM4558: 40 cent bij Mouser

In SIL?

DIL/SOIC is gemakkelijk te krijgen, maar SIL... En die heeft de TS juist nodig.

Kennelijk is het voor nieuwe productie, dus misschien is er met de behuizing te stoeien. Dan is er ook wel iets low-noisigers te vinden misschien, ik dacht dat de 4558 alweer wat achterhaald was.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (38%)]

De NE5532 is zo'n beetje de industriestandaard-audio-opamp. Is ook moeilijk om een betere prijs/kwaliteitverhouding te vinden.

Ik zal voor die opamp er een paar proberen en zien welke er het leukste uitkomt van klank, een beetje ruis mag er wel inzitten altijd een leuk effect.

Op 10 augustus 2012 13:48:18 schreef alex278:
De NE5532 is zo'n beetje de industriestandaard-audio-opamp. Is ook moeilijk om een betere prijs/kwaliteitverhouding te vinden.

Die is ook al weer oud, de MC33078/79 hebben een nog betere ruiswaarde.
Ze zijn bij Farnell zelfs goedkoper.

Of de National LME49720, maar da's wel weer heel duur, wel 3 euro per stuk ...;-) en overkill voor een effectbox.

@Jeronimooo: het gaat niet zozeer om 'ruis', maar vooral om vervorming (die gerelateerd is aan stijgsnelheid e.d)..

7V/µs tegen 9V/µs da's een groot verschil natuurlijk, sorrie.

Op 10 augustus 2012 13:15:27 schreef maartenbakker:
Kennelijk is het voor nieuwe productie, dus misschien is er met de behuizing te stoeien.

Dan zou ik me sowieso niet meer bezighouden met moelijk verkrijgbare/obsolete onderdelen. Pak dan een schema met normaal verkrijgbare onderdelen, of het moet iets heel speciaals zijn...

Bij fetjes is het wat lastig maar de rest is meteen te vervangen door hier gangbare torren.

Nog steeds is de NE5532 moeilijk te evenaren, nieuwere opamps kunnen kwa spanningsruis beter zijn en kwa stroomruis juist weer tegenvallen. Verder moet je ook gaan kijken wat ze doen als je ze ver uit gaat sturen, grote verrassingen!

Maar het wordt niet echt hifi, een LM358 zal ook voldoen.

ik denk dat ik voor een paar nog vervangers gevonden heb maar bne niet zeker:

2SK184GR (JFET) vervanger: 2n4393/PN4393
2SC3378GR vervanger: 2n3706
2SK118Y vervanger: 2n3822
2SC2458GR vervanger: bc337/8-25

Bij Japanse torren begin ik altijd met ECA te raadplegen om even te weten wat voor torren het ongeveer zijn en of er al bruikbare vervangers staan gegeven, want aan de hand van de nummers kan je alleen het soort tor (bipolair/fet) en de polariteit (npn/pnp) vaststellen.

2SK184GR
Typenummer zegt: N-FET
ECA zegt: 50V Idss>0,6mA Up<1,5V - 2SK68, 2SK106

Eerst wat je dan instinctief doet is kijken of er een Europees type in zou kunnen passen, want de obscure Japanse vervangers of jouw iets minder obscure Amerikaanse vervanger zijn misschien ook wel lastig leverbaar. De korte specs die voor een BF245 of BF256 worden gegeven lijken nogal af te wijken. Mogelijk zou je wat onderdeelwaardes in je schakeling moeten aanpassen.

Dan kijk ik eens naar de short-specs van de 2N4393. Die zitten met Idss>5mA en Up<3V tussen de Japanner en de Europeaan in.

Feitelijk moet je dan naar de datasheets gaan kijken en de schakeling door gaan rekenen om te kijken of je ermee wegkomt. Of je stopt er gewoon wat in en meet/luistert of het werkt natuurlijk.

Een andere stap zou kunnen zijn om de "binning" (GR en Y duiden bijvoorbeeld op een versterkingsfactor) uit te zoeken, voor zover dat relevant is. Daarvoor kan je op datasheets googelen.

2SC3378GR - NPN - ruisarm 120V 0,1A 0,2W 100MHz - typisch Japanse specs vanwege de hoge maximale spanning, te vervangen door 2SC1775A, 2SC2240, 2SC2389, 2SC2459 e.v.a. (2SC2240 kwam ook al in jouw lijstje voor, dus misschien een mogelijkheid om 2 dezelfde torren als vervanger te gebruiken).

De 2N3706 lijkt er niet eens op. Als de werkspanning van je schakeling onder de 50V zou liggen (kleine kans, maar je weet maar nooit) dan moet je zoeken in de richting van een BC550 (trefwoord ruisarm).

2SK118Y - N-FET - 2SK68, 2SK106, 2SK184 met dezelfde korte specificatie, dus een eventuele vervanger is mogelijk identiek aan een vervanger voor de 2SK184. Let op de verschillende binning - datasheet zoeken om te zien waarop geselecteerd is.

2SC2458GR - NPN - ruisarm 50V enz. enz. nogal standaard. BC550 (A, B of C uit te zoeken aan de hand van de respectievelijke datasheets). Dat nummer kwamen we hierboven ook al tegen als een mogelijke kandidaat, dus dat is ook weer een aanknopingspunt om te kijken of er misschien een enkele vervanger voor al 3 verschillende torren is.

BC337 zal wel "iets" doen maar is zeker geen ideale vervanger.

bedankt maarten!

de werkspanning (dc adapter) zou niet groter zijn dan 12V en waarschijnlijk zelf 9V aangezien 9V de standaard is bij gitaarpedalen.

spijtig genoeg heb ik zelf geen ECA (of kan je dat ook opzoeken op een website?), ik heb dus maar de website van alltransistors.com wat nu niet direct de meest handige methode is.

nu ik op zijn minst een paar 'betere' vervangers heb kan ik al wat verder gaan zoeken/testen

inderdaat somige onderdelen zijn idd nog te verkrijgen, maar voor die prijs (incl verzending) kan ik evengoed een hele hoop mogenlijke vervangers kopen en gewoon testen welke het beste werkt, dan heb ik meteen nog een extra vooraad trnasistors/fets

[Bericht gewijzigd door Meerweten op (13%)]

de 2sc2458gr word gebruikt in een (als ik het goed zie) soort T-flipflop, deze schakeling (links onderaan) lijkt mij dienst te doen als schakelaar zodat er geen 3pdt moet gebruikt worden en er een enkele drukknop kan gebruikt worden (eentje zoals een klein tact switch) dus lijkt mij dat ik hier een bc547B/C zou voor kunnen gebruiken aangezien deze de fets doen schakelen of niet.

de 2sc3378 word gebruikt in de bypass schakeling, het enige dat ze dus moeten zijn is ruisarm en een grood genoege versterkings factor, een bc547 lijk mij hier weer voldoende te zijn, er wer volgens mijn berekening max 1mA door de weerstand gestuurt (10K weerstand en voedings spanning is 9V

voor de 2 fets zal ik proberen of de bf245b een goede kandidaat is.

Voor de FET's die als switch worden gebruikt gewoon 2N7000 nemen. Een gangbare FET die ieder elektroboer op voorraad heeft. Ik gebruik ze tot 20MHz als switch.

Voor de rest 2N3906 en 2N3904, anders BC550 en BC560.
Aan de ingang een 2N2819 o.i.d.