Lader Gazelle fiets defect

Ik heb een lader op de werktafel gekregen, na openmaken blijkt al bij de 230~ingang wat verbrand.
*foto*
De zekering is nog goed, dat is het kleine rondje rechtsboven;
*foto*

*foto*
De 2 smd componenten (1) zijn defect, er staat 514 op.
Wat zijn dat, en waar verkrijgbaar?
In Valkenswaard zit een electronicazaak die het dus niet heeft.
Eindhoven en omgeving zou mooi zijn, desnoods online bestellen.

Enkele sporen zijn niet goed meer, maar dat is op te lappen.
De sporen bij (2) horen onderbroken te zijn.
Verder geen fouten tegengekomen, of zou ik nog ergens rekening mee moeten houden?

Dat kump er noe van....
Anoniem

De smd tjes zijn 510K weerstandjes in serie...

print reinigen met ipa o.i.d

even statisch meten op verdere sluiting.. zo niet netspanning erop..

maartenbakker

Golden Member

Wat een ballending... Goedkoop merkloos Chinees laptopladertje. Die SMD'tjes worden boven hun limiet gebruikt. Het zijn weerstanden van 510k die waarschijnlijk iets van 100 a 150V mogen hebben en er staat vermoedelijk minstens 160V over. Ik zou elk weerstandje vervangen door een serieschakeling van 220k en 270k of als de middenaftakking nergens aanzit 3 stuks 270k en een 220k.

Als het opstartweerstandjes zijn, zou het ook verklaren dat het apparaat niks doet (klopt dat? vergeten te melden zo te zien). Als ze alleen dienen om de elco te ontladen of iets dergelijks, dan zal je verder moeten zoeken naar het echte mankement.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 22 augustus 2012 01:35:17 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Inderdaad ballending, en dan ook nog zonder ballen.
En inderdaad, het werkt niet.....

Nog even de zaak wat beter bekeken, de weerstandjes staan parallel met de (gele)HTCC, de spoel daarnaast, vandaar parallel naar de bruggelijkrichter.
Het zwarte geval rechtsonder is een NTC.
De onderbrekingen van (2) horen NIET onderbroken te zijn, was verkeerde aanname omdat elk bewijs verder ontbreekt.
Dat is het stuk waar de spoel aan de gelijkrichter zit.

Dat kump er noe van....
maartenbakker

Golden Member

De onderbrekingen zelf horen wel degelijk onderbroken te zijn. De spoel die eroverheen staat natuurlijk niet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

heb ook al een aantal van die opladers gemaakt voor elektrische scooters , dat zijn ook goedkope dingen waar de weerstand voor de 15v van het ic aan de primaire kant van stukgaat. de duurdere opladers van MW hebben weer last van de gare potmeters ( die zitten ook in de fm23 ) waardoor de uitgangsspanning nogal varieert en de accu's niet (genoeg) worden geladen of de voeding valt in error omdat de spanning te hoog is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De onderbrekingen zitten tussen de HTCC en de spoel, de spoel zit wel parallel verbonden met de gelijkrichter.
De andere kant van de print zitten geen verbindingen.
Of...de spoel heeft 4 pootjes, dat ik mis heb gemeten :+
Zal straks eens meer meten.

[Bericht gewijzigd door Arlina op woensdag 22 augustus 2012 12:02:51 (39%)

Dat kump er noe van....

Op 22 augustus 2012 11:48:43 schreef maartenbakker:
De onderbrekingen zelf horen wel degelijk onderbroken te zijn. De spoel die eroverheen staat natuurlijk niet.

Je hebt gelijk :)
Spoel heeft na heel nauwkeurig kijken 4 pootjes, doorgemeten en goed.
Rest alleen de weerstand-ellende.
Er zit geen middenaftakking op, dus 3x 270 en een 220 is mogelijk.
Enig idee waar ik die in een winkel omgeving Eindhoven kan verkrijgen?

Dat kump er noe van....

Een weerstand is een raar ding. De specs zeggen dat ze maximaal een bepaalde waarde mogen hebben. Bijvoorbeeld 100V. Dat komt omdat ze anders te warm worden. Als je ze kort wat meer geeft, is dat geen probleem. Als het maar zo kort is dat ze niet te warm worden.

Het standaard voorbeeld: Neem een 100nF condensator. Laad hem op tot 40V. Neem een 0.125W 1 ohm weerstand. Sluit ze op mekaar aan. KNAL! 1600W in een 0.125W weerstandje! Niks van dat alles. Dat kan gewoon.

Kortom, ik zou gewoon een 1M weerstand regelen voor die twee 510k Ohm exemplaren. Gewoon een through-hole. Die kan in z'n eentje gewoon de spanning die over twee SMD krengen staat wel aan. Of anders gewoon vervangen door 510k Ohm SMD dingen. "Niets aan doen"....

Maar weerstanden gaan niet zomaar kapot. Het is veel waarschijnlijker dat er iets anders kapot is, waardoor de weerstanden het veel te zwaar krijgen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

op de hobbemastraat zit brigatti , zo'n beetje het enigste winkeltje wat er nog is van de electronica zaken die er vroeger zaten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@REW; Thanks :)
@Testman; zal daar deze week eens langs gaan.

Dat kump er noe van....
maartenbakker

Golden Member

@rew: een enkele 1/4W of vaak zelfs ook 1/2W weerstand is helaas niet spanningsvast in deze toepassing. Heeft niet te maken met dissipatie, maar met materiaaleigenschappen en isolatie. Zoek voor de grap maar eens wat databladen op.

De enige oplossing is doen wat de fabrikant uit verkeerde zuinigheid niet heeft gedaan: een flinke serieschakeling maken of een speciale spanningsvaste weerstand nemen (die duurder is).

Hoe dan ook: Als ik de schakeling bekijk voor zover ik die kan zien (de weerstandjes parallell over de elco?)... Denk ik dat die weerstandjes niet het (enige) mankement zullen zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bij Brigatti de weerstanden gehaald en geplaatst op de print.
Met een luide knal is nu een spoel in een baan om de aarde terechtgekomen :+
Er heeft nog wat meer schade geleden, dus ga ik het erbij laten.

Allen dank voor het meedenken :)

Dat kump er noe van....

Arlina.

De foto's van de eerste post over de Gazelle lader zijn voor míj momenteel niet beschikbaar. Een DNS probleem wordt teruggegeven.

Is het mogelijk de foto weer te plaatsen of naar mij toe te zenden.

Ik heb toegezegd zo'n lader te repareren voor een bekende in de buurt.

Belofte maakt schuld.

Mvg Eric en bij voorbaat dank

Je kan 'r beter even mailen, mailadres staat in het profiel

Dat een linkje na 10 jaar niet meer werkt is niet zo heel gek.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 29 juni 2022 13:14:40 schreef DJSmiley:
Je kan 'r beter even mailen, mailadres staat in het profiel

Dat een linkje na 10 jaar niet meer werkt is niet zo heel gek.

Begrijpelijk.

Het probleem is opgelost. De eigenaar betaalt liever €50 voor een nieuwe dan hem open te maken en is bang voor brandgevaar. Mij best !

Op 29 juni 2022 13:14:40 schreef DJSmiley:
Je kan 'r beter even mailen, mailadres staat in het profiel

Dat een linkje na 10 jaar niet meer werkt is niet zo heel gek.

Probleem is opgelost. De eigenaar koop een nieuwe lader, omdat hij vreest voor brandgevaar.