Hallo,
Ik heb een probleempje met de radio in mijn tractor. Die moet nogal luid staan om boven het lawaai van de tractor uit te komen. Maar als ik aan de knop draai om hem harder te zetten dan gaat het volume meestal omlaag ipv omhoog. En als ik het volume zachter draai dan gaat het volume wel zachter. Dus ik moet altijd blijven harder draaien tot ik geluk heb dat het in een keer van 3 naar 40 vliegt.
Ik weet dat een kameraad van mij dat ook heeft voorgehad maar die heeft toen gewoon een andere radio gekocht. Is daar geen andere oplossing voor? 
Als je geluk hebt,heeft de radio een afneembaar front,dat scheelt al een heel stuk in het in/uitbouwen.Je hebt zeer waarschijnlijk een radio met een rotary encoder dat is géén potmeter ,maar een mechanische schakelaar ,die zo geconstrueerd is dat je kunt zien aan de signalen die eruit komen ofdat er links danwel rechtsom wordt gedraaid.
Die dingen worden vaak gaar en dan kun je ze eigenlijk alleen maar vervangen.check eventjes of een van deze types erin zitten http://www.alps.com/WebObjects/catalog.woa/E/HTML/Encoder/Incremental/…
Er zij heel wat variaties o.a. m.b.t. aslengte en type as.
Die van ALPS zijn wel goed, maar de meeste goedkope autoradio's hebben er chinese namaak inzitten.
Het kan eventueel nog zijn dat de contakten tussen het afneembaar front en de radio zelf vuil zijn,die kun je eens proberen schoon te maken met een gommetje.
Klopt wat Mc6800 zegt.
Is een irritant probleem. Heb het ook gehad met een stereosetje.
Draai je aan de volumeknop, schiet het geluid ineens naar max!
Je schrikt je kapot.
Wat ook wel eens wil helpen is uitelkaar halen van de rotary encoder en schoonmaken (stof verwijderen).
Je moet het zien als een muiswieltje, dat is een rad met kleinegaatjes waar een led doorheen schijnt. Aan de andere kant zit dan een opnemer die registreert of er aan gedraaid word en in welke richting.