Hoi allemaal,
ik wil deze week even snel een bouwradio in elkaar knutselen en aangezien wij ik in de asbest sanering werkzaam ben mag het niet teveel kosten aangezien de radio alleen gebruikt mag worden in containment. Dit houdt in dat de radio dus als besmet beschouwd word en ik hem altijd dubbel moet verpakken na het werk.
Niet interessant maar wel even makkelijk om erbij te vertellen.
Nu is mijn vraag of ik een transformator van bijvoorbeeld een wekker radio kan gebruiken om hierop een autoradio aan de sluiten?! Ik heb geen verdere info over de transformator want heb deze toevallig nog liggen en er staat voor de rest niets op.
Misschien dat jullie kennis kunnen delen en of misschien nog andere (goedkope) oplossingen weten om mijn autoradio aan te sluiten op 230.
Bij voorbaat dank heren (en eventueel dames)
stefbef
'Elektronica werkt op rook, eens die er uit is werkt het niet meer'
Welk merk van autoradio? Ik denk dat een kleine transfo uit een wekkerradio bijlange niet genoeg stroom kan leveren
Is hij secundair 12 volt? Zoja, dan kan je deze schakeling bouwen met een 7812 http://www.circuitsonline.net/schakelingen/30/voedingen/78xx-voeding.h… Hoewel ik wel denk dat een autoradio meer dan 1 ampere vraagt, maar dat moeten de experts hier maar beantwoorden.
Henk H.
Golden Member
Weet je ook hoeveel vermogen de wekkerradio, ik bedoel het hele apparaat, had? Kon wel eens minder zijn dan en autoradio nodig heeft, waardoor de trafo bij voorbaat al ongeschikt is.
normale 4*40w radio ofzo is in het echt 4x12w?(rekent makkelijk)
zou je wekkerradio 4A moeten leveren, dat doet ie niet.
dan nog een zware 12V voeding bouwen, denk dat het voordeliger/mooier/stabieler/kwalitatief beter is om gewoon een bedrijfsradio te kopen
maar dan nog: zoek eens op bierkrat radio of krat radio of iets dergelijks op deze site, staan er duizenden op
[Bericht gewijzigd door DK op (18%)]
Nee weet eerlijk gezegd niets meer van de wekkerradio af behalve dat hij van philps was. De autoradio is ook een philips.
@stefbef , dat gaat me weer boven het hoofd haha. Ik krijg eigenlijk alles waar ik aan pruts wel aan het werk maar ik ken geen enkele term op het gebied van elektra. Echt een newby noobachtig iemand op dit vlak!
Op 25 augustus 2012 15:35:37 schreef DK:
maar dan nog: zoek eens op bierkrat radio of krat radio of iets dergelijks op deze site, staan er duizenden op
Dankjewel, doe ik dat anders wel even. Was gewoon benieuwd of dit zou werken. Was er al bang voor van niet maar he wie niet waagt wie niet wint.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (35%)]
en daar komt natuurlijk nog bij dat je op een bouw een flinke bak herrie moet hebben(buiten)
en dat ik niet 1 zelfbouw radio ken die het overleefd heeft
die dingen hebben een talent om van steigers af te donderen