HarrieNak
Omdat ik iets weet van elektronica denken de mensen die er niets van weten dat ik alles weet... Maar alleen ik weet dat ik nog heel veel moet leren... En inmiddels heb ik ook wel wat geleerd, maar om alles te leren moet je minstens 200 jaar oud worden.
Ik heb van een lieve (audiofiele) collega een setje "echte" luidsprekerkabels te leen gekregen. Het gaat om de MIT Terminator 6.
Deze dus maar dan wat langer:
De kabel oogt zo dik als een tuinslang maar de draden die eruit komen verraden dat het gewoon om twee stukken 2,5mm koperdaad gaat.
Ik heb het aangesloten op mijn Chinese vriendje (Yarland FV34B versterker met de Genalex KT77 buizen uit Rusland) en de mooie Duitse MB-Quart 390 speakers. Het resultaat was om te janken.
Hoge tonen waren hard en schreeuwend, middentonen waren ver te zoeken en bassen bonkten door mijn bankstel heen.
Na wat zoeken op internet kwam ik erachter dat er in die vage grijze blokjes aan de MIT kabels (die je uiteraard niet open kan maken zonder de hele boel te slopen) een spoel zit.
Dat is gewoon een passief filter dus... Tja, zo kan ik het ook wel zeg! 
Ik heb de dikke speakerkabel van de Gamma er weer aan geknoopt (gewoon 2,5mm2 koper) en het klinkt weer super dynamisch en alles klopt aan dat geluid nu.
Laat je niet belazeren is mijn advies in deze en gebruik gewoon koperdraad. Werkt prima! 
Interconnects (dure uitdrukking voor de kabel tussen bv. CD speler en versterker);
Ik heb er veel gehoord, van MIT tot van den Hull en ze kleuren allemaal het geluid. Dat willen we niet.
De kabels van de Praxis/Gamma/Karwei of zelf gemaakte kabels van degelijk microfoonsnoer of zelfs slim in elkaar gezet VD draad waar gewoon goede pluggen van Neutrik ofzo aan zitten kleuren het geluid niet.
Kabels waar je honderden euries voor moet betalen doen dat wel.
Blijf er ver vandaan is mijn advies. 
Ik geloofde dit nooit, maar na heel veel luisteren geloof ik het nu wel. Gebruik gewoon heel ordinair draad van KOPER. Dat is goed genoeg. Geloof me. 
Zilver is ook gelul, want de ohmse weerstand is in de korte stukjes die er in de praktijk gebruikt worden zo verwaarloosbaar minder dan dat van koper!
Zo.
Harrie moest even zijn onvrede kwijt. 
En denk eraan... Koperdraad is koperdraad... 
En dat is goed genoeg!
Hear, hear, nice spoken.
Zie ook: http://www.breem.nl/
Interlinks, gewoon RG58. Goedkoop en goed.
12V HiFi
meer over car audio: www.12vhifi.nl
Geen audiokabel topics toch he..ajb......die gaan toch nergens over of ontsporen toch wel. Ouwe koeien.
stefbef
'Elektronica werkt op rook, eens die er uit is werkt het niet meer'
Ooit in elektor ng een artikel zien staan over stekkers die bestonden uit 24 karaats goud.. Ding kostte 30 euro ofzo en er stond bij " voor de echte audiofiel" ofzo iets. 
Ah, de 'rhodium plated AC connectors' van furutech. $320 op ebay. Met gratis verzending, dat dan weer wel.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
helaas kan het ook helemaal de andere kant op , waar mensen dan een dure en goede audioset hebben , en van die waardeloze dropveters als interlinks hebben . of van die zelfgesoldeerde plastic tulpstekkers met bijna sluiting in de solderingen..
de interlinks hier zijn ook rg58 en dat werkt prima. blijf wel weg van de conrad vergulde tulpstekkers , deze hebben een massaprobleem wat je pas merkt met dikke coax eraan gezet ..
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Zou er in die kastje dan werkelijk een filter IN SERIE met de draden zitten? Als ik zou gokken zijn het common mode filters, ofwel een blok ferriet om de kabels. En dat zou dan weer onhoorbaar moeten zijn.
En ja, aub geen bash topic, laten we dat aan fok.nl overlaten.
guidob
Overleden
Die worden door elfen gesmeed in maanlicht!! Ben benieuwd of we hier ook >250 pagina's gaan doorleuteren. Denk dat de mods die niet leuk gaan vinden 
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1390457/last
Op 26 augustus 2012 13:48:04 schreef guidob:..Denk dat de mods die niet leuk gaan vinden
...
Ik vermaak me kostelijk. Maar ik geloof werkelijk niet dat dit met (serieuze) elektronica te maken heeft.
TS heeft zijn hart kunnen luchten en als vanavond iedereen zijn voorbeeld gevolgd heeft kom ik nog wel eens kijken of iemand anders er nog geen slotje op gehangen heeft.
Als sommige kabels het signaal werkelijk 'kleuren', zou het nog niet eens zo gek zijn als sommigen daaraan de voorkeur geven. Hetzelfde zie je bij buizenversterkers, waarvan de typerende vervorming ook hemels moet klinken. Ieder zijn voorkeur.
Het zijn eerder de dingen die niets uit zouden moeten maken (zoals heel grote draaddoorsneden) die de wenkbrouwen doen fronsen. 
hmm wacht even:
zoals breem ook zegt...
een LP klinkt niet beter als een CD dat weet ik ook wel
toch prefereer ik de LP vaak. Waarom? De LP is vaak door een ander afgemixt en klinkt daardoor ANDERS. Vaak beter in mijn optiek, maar dat is persoonlijk. maar wie weet welke er nu gekleurd is??
ik heb echter ook omgekeerde voorbeelden liggen.
echter als de opname gekleurd is, dan houd de rest al heel snel op.
als de opname goed is, ga je naar het afspelende apparaat, dan versterker en dan de speakers.
kabels komen vaak pas op de laatste plaats. De kans dat de rest vervormt/kleur geeft is vele malen groter...
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (28%)]
Op 26 augustus 2012 13:48:04 schreef guidob:
Ben benieuwd of we hier ook >250 pagina's gaan doorleuteren.
Whahahah
Duitse speakers van 25 jaar terug met titaan tweeter op een getweakte kabel is een kansloze combinatie. Daar heb je inderdaad een Chinese lampenversterker en bouwmarktkabels voor nodig om het een beetje te temmen.
Heb ooit eens kabels oftwel 'interconnects'
gekregen waar een pijltje op staat............ Ook MIT kabels met zo'n kastje.......Wat een kul 
Tsja, gelukkig heb ik dit soort voodoo niet nodig voor m'n microfoons en mengtafels tijdens opnames 
please, slotje!
Op 26 augustus 2012 14:48:26 schreef Roy B:..kabels....waar een pijltje op staat...
diodekabel natuurlijk 
voor FET hieronder: google "directional interconnects":
Toch, van zo'n kabel met een pijltje zou ik wel eens een plaatje willen zien.
Misschien kunnen we er een Wiki van maken, waarin we alle dwaze (of misschien wel minder dwaze: overleg in 'de kroeg'!) kunnen stoppen.
Er is een goede reden om een voorkeursrichting op bepaalde kabels te zetten. Met wat HF achtergrond moet je dit toch kunnen bedenken. Al eens aan gemeten, of is alle crab hier subjectief?
Op 26 augustus 2012 15:08:30 schreef markce:...Met wat HF achtergrond moet je dit toch kunnen bedenken...
Ik heb die achtergrond niet, je mag het voor mij best uitleggen. Prbleem met dit soort spul is dat het vrijwel zonder uitzondering ongehoord duur is, dus slopen voor verder onderzoek is niet aan de orde.
Het kabeltje in de tweede afbeelding kost (1 meter) 957 euro.
Ah, mooi plaatje! Ik hoop wel dat ze hun belofte waarmaken: ik wil niet dat mijn platenspeler beïnvloed wordt door gereflecteerde audio bij misaanpassing.
Roy B: Foei, en foei! 
Door die opstelling leren die audiomensen nu juist nooit wat bij, en blijven ze in hun zelfgemaakte cirkeltje ronddraaien.
Als er ook maar een snipper HF begrip bij zou zitten, zouden ze een hoop onzin kunnen dumpen, en reële ontwerpen flink kunnen verbeteren.
Natuurlijk praat er wel eens een audiofiel over fasemarge of sprongrespons, maar dan doen ze ook meteen weer net of ze god zijn en er alles van weten.
Ze klinken dan net als een econoom die 'wiskunde' gebruikt. Optellen, bedoelt-ie dan.
Natuurlijk zijn er beproefde bouwbeginselen, en wie zich daaraan houdt gaat óók goed uit. Maar vergeet niet dat daar dus HF redenen achter kunnen zitten.
Roy B: Foei, en foei!
Door die opstelling leren die audiomensen nu juist nooit wat bij, en blijven ze in hun zelfgemaakte cirkeltje ronddraaien.
Excuus 
You're right!
Zou wel graag willen weten in welk opzicht dit dan binnen HF uitmaakt, ik weet daar nl echt helemaal niks vanaf.
[Bericht gewijzigd door Roy B op (23%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Leuk dat MIT op "Massachusetts Institute of Technology" lijkt; dat maakt indruk en zal zeker voor een beter geleuid zorgen. 
Het "-fiel" in adiofiel duidt op emotie, dus niks exacts aan 
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (14%)]
Op 26 augustus 2012 15:08:30 schreef markce:
Er is een goede reden om een voorkeursrichting op bepaalde kabels te zetten. Met wat HF achtergrond moet je dit toch kunnen bedenken. Al eens aan gemeten, of is alle crab hier subjectief?
Leg eens uit?
Het schijnt iets met de walsrichting van de draad te maken te hebben. Maar als dat al verschil maakt, dan is het effect op zowel audio als HF makkelijk te weerleggen.
Het is o zo jammer dat juist elektro mensen zich zo opstellen. Ze kunnen zo maar voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, maar verzanden in sarcasme en een negatieve houding.
Veel serieus audiofiel spul wordt in kleine series gemaakt en is dus duur. Meeste wordt aan leken met een kritiekloze passie verkocht, nog duurder dus.
Zelf proberen en maken is veel goedkoper, en houdt je kritisch en onderzoekend.
Kabeltje met richting is in z'n eenvoudigste vorm zgn. semi symmetrisch.
Signaal en massa over twee gelijke geleiders, afscherming aan een kant aangesloten.
Bij MIT zal er in het doosje ook nog wel een aanpassingsnetwerkje zitten dat het pulsgedrag van het kabeltje verbeterd.
Op 26 augustus 2012 15:16:47 schreef Frederick E. Terman:
Ze klinken dan net als een econoom die 'wiskunde' gebruikt. Optellen, bedoelt-ie dan.
/royaal offtopic: Actually, not. Het probleem wat veel economen hebben is dat ze heel hard proberen om een Serieuze Wetenschap te zijn, en iedereen weet dat Serieuze Wetenschappen wiskunde gebruiken. Want voor natuurkunde werkte dat ook goed, en zie wat de natuurkunde ons heeft gebracht aan technologische innovatie. Dat resulteert in dikke economische papers met hele complexe wiskunde.
Alleen zijn d'r wat verschillen tussen economie en natuurkunde: de natuur is veel makkelijker te beschrijven met simpele modellen dan economie, en je kunt met 'deeltjes' reproduceerbare experimenten doen. In de economie werkt dat niet -- je kunt niet een land failliet laten gaan als 'experiment', om te kijken wat er gebeurt-- en daarnaast hebben mensen, bedrijven en economieen de hinderlijke gewoonte om hun gedrag aan te passen aan 'de regels van het spel', zodat die 'spelregels' een volgende keer anders lijken te zijn.
Daarnaast, veel economen gaan al bij de eerste stap de mist in, als ze de werkelijkheid gaan modeleren. Een bekende aanname is de 'rationele koper', die op basis van een hele berg informatie de beste keus maakt voor-ie iets koopt. Maar in de praktijk werkt dat natuurlijk niet zo: als ik een potje jam koop, dan ga ik echt niet twintigduizend verschillende potjes jam met elkaar vergelijken. Etcetera.