In de DigiLog stereocoder van BW (Broadcast Warehouse) wordt gebruik gemaakt van een passief 15KHz low-pass filter (BLV5085).
Ik wil deze coder nabouwen, maar voor het low-pass filter gebruik maken van een MAX297 van Maxim.
De coder is gebouwd op basis van een symmetrische voedingsspanning van +/- 12V. De MAX297 draait op +/- 5V.
Levert het problemen op als de MAX297 in de schakeling wordt opgenomen? Met +/- 5V kun je tenslotte minder hard audio uitsturen. De MAX297 loopt vast tegen de voedingsspanning terwijl de rest van de schakeling nog veel head-room over heeft.
Wat zou de beste oplossing zijn voor de voeding:
- De hele schakeling op +/- 5V laten draaien
- Aparte spanningsregelaars voor de MAX297
- Serieweerstanden (820R) in de +/- 12V voedingslijn van de MAX297 opnemen (Stroomverbruik van het ding ligt rond de 10mA. 12V - 820R x 10mA is ongeveer 5V). Evt twee zenerdiodes opnemen van 5V mocht de voedingsspanning toch boven de 5V uitkomen.
Meer in het algemeen is de vraag dus wat de konsekwenties zijn als je voor audiotoepassingen IC's gaat opnemen in een schakeling waarvan de maximale voedingsspanningen verschillen.
Het is niet zo gebruikelijk; het enige andere voorbeeld dat mij te binnen schiet zijn CMOS (b.v. 4066) schakelaars, maar die laat men gewoonlijk in current mode werken ivm vervorming en dan heb je nauwelijks last van de lagere voedingsspanning.
Zonder de schakeling te kennen zou ik er een spanningsdeler voor plaatsen en de gain van de trap er na gepast verhogen, zodat alles ongeveer gelijk clipt. De extra ruis is verwaarloosbaar, de specs van deze chip zijn met iets van -70 dB STN niet echt HiFi te noemen. Voor de toepassing zal het goed genoeg zijn.
Hoe je hem voed moet je zelf weten, bij 10 mA en 2,5 V sy of 5V asy zou ik aan zeners (of een LM336) denken, maar ontkoppel het wel goed.